D-rings bowie er de lovlige i dk

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 3. maj 2014, 20:30

Vox skrev:
X-Ray skrev:Det var ikke min tanke at den skulle andet end beskytte knoerne når den anvendes i krat og lignende.
Storvildt i de danske skove...?! Helt ærligt, hvorfor spørger du heride om den her slags?! Du vil beskytte dine knoer i krat..?! WTF! Det giver ingen mening! Har du set de danske hjorte?!!
Du vil ha en D-guard bowie, fint! Du mener den er lovlig HVIS verden vil gå med til din version af en jagt, fint! .... Er der seriøst nogen herinde der mener at en D-guard Bowie er et jagtredskab designet til at beskytte vores knoer?! Er ideenat finde huller i loven og så håbe at den går!? Tror næppe at trådens starter ønsker at gå rettens vej for at bevise jeres påståede ret..?!
Måske har jeg ikke ret...måske er store Bowie knive med knojern ok hvis du har jagttegn, hvad ved jeg?!! Men helt ærligt, jeg kunne ikke få tilladelse til at lave 2 stk så mon ikke det blir svært at eje en i DK?



Danish Design, American Spirit!
Hold da op for en svada, jeg har aldrig sagt det var til jagt men udelukkende spurgt om den var lovlig, træls disse emner altid udvikler sig på denne måde så tråde må lukkes.

Så moderator luk venligst tråden da mit spørgsmål er besvaret.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Elbæk » 3. maj 2014, 20:44

Som samlervåben, kan jeg ikke se problemet i at eje et våben med en håndbeskytter, i stil med den som sidder på en D-ring bowie, så længe man har en erhverve og besidde tilladelse (som jo er gratis). Som værktøj, jagtkniv, etc. bliver den nok sværere at "forklare". Men, på den anden side; der står jo intet i loven om at en jagtkniv, spejderkniv, etc. ikke må være forsynet med fingerbeskyttelse.

Håndbeskytteren på en D-ring bowie er ikke udformet mere som et knojern end et sabelfæste er - og jeg jeg tror ganske enkelt ikke på at nogen, nogenside, er eller vil blive så meget som sigtet for at besidde et knojern, fordi de har en eller flere sabler i deres samling - endsige modtage en dom for sligt.

Var der tale om en amerikansk 1918 kampkniv, så ville "sagen" nok være noget mere usikker. Da den, helt umiskendeligt, er et knojern med et knivsblad - mere end den er en kniv med håndbeskytter. Men igen; der står intet i våbenloven om at knive ikke må være forsynet med håndbeskyttere :blink:

Vi skal passe på ikke at opfinde vores egne love - og vi skal især passe på ikke at førsøge at ophøje vores personlige smag til "lov", det er nok at ordensmagten excellerer i sligt.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Vox
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21. jan 2009, 23:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 4 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Vox » 3. maj 2014, 20:46

X-Ray skrev:
Vox skrev:
X-Ray skrev:Det var ikke min tanke at den skulle andet end beskytte knoerne når den anvendes i krat og lignende.
Storvildt i de danske skove...?! Helt ærligt, hvorfor spørger du heride om den her slags?! Du vil beskytte dine knoer i krat..?! WTF! Det giver ingen mening! Har du set de danske hjorte?!!
Du vil ha en D-guard bowie, fint! Du mener den er lovlig HVIS verden vil gå med til din version af en jagt, fint! .... Er der seriøst nogen herinde der mener at en D-guard Bowie er et jagtredskab designet til at beskytte vores knoer?! Er ideenat finde huller i loven og så håbe at den går!? Tror næppe at trådens starter ønsker at gå rettens vej for at bevise jeres påståede ret..?!
Måske har jeg ikke ret...måske er store Bowie knive med knojern ok hvis du har jagttegn, hvad ved jeg?!! Men helt ærligt, jeg kunne ikke få tilladelse til at lave 2 stk så mon ikke det blir svært at eje en i DK?



Danish Design, American Spirit!
Hold da op for en svada, jeg har aldrig sagt det var til jagt men udelukkende spurgt om den var lovlig, træls disse emner altid udvikler sig på denne måde så tråde må lukkes.

Så moderator luk venligst tråden da mit spørgsmål er besvaret.
Svada!!!? Super undskyld hvis jeg har såret dig!? Du er velkommen til at løbe rundt med en D-guard Bowie efter min mening! Din kniv drøm er ikke lovlig med mindre du kan bevise den har et formål, dry kan næsten kun være jagt så hvad er det du føler vi er gået for langt med? Jeg mener ikke den hilder i retten, andre mener det gør den, Def er sgu da ikke en svada, blot vores synspunkter! Jeg siger bare, jeg vil helst ikke skulle forsvare nødvendigheden af en d-guard Bowie til jagt i dk!
Og undskyld at jeg ikke er enig....


Danish Design, American Spirit!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3580
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1055 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Agamemnon » 3. maj 2014, 20:49

Vox skrev:Er der seriøst nogen herinde der mener at en D-guard Bowie er et jagtredskab designet til at beskytte vores knoer?!



Danish Design, American Spirit!
Jeg synes at den er et udmærket bud på det, ja.

Hvis ikke jeg bruger handsker til jagt og skydebane brug, så kommer jeg uundgåeligt hjem med sår og skrammer over det hele og jeg kan sagtens se fornuften i at have en kniv med en god handguard, når man brækker og parterer større, dansk vildt.

Måske er jeg mere klodset og hårdhændet ved mine ting, end så mange andre. So be it.... Men jeg er snart ved at :puke: mig over den smagsdømmende, selvstrammende holdning, der -gang på gang- søger at diktere hvad mine behov er og hvor lidt jeg i virkeligheden kunne nøjes med, hvis jeg ville.

Problemet er bare at jeg hader at nøjes. Jeg hader at blive dikteret. Jeg vil ikke tvinges til at være mere lydig, end loven byder mig at være. Og jeg vil ikke overholde regler, der ikke eksisterer.

Afslut selvstrammeri..... Over and out.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 746
Tilmeldt: 9. jun 2011, 22:11
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 9 times
Been thanked: 78 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af DeVille » 3. maj 2014, 20:52

:goodpost: :razz:

Brugeravatar
Vox
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21. jan 2009, 23:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 4 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Vox » 3. maj 2014, 22:58

:)


Danish Design, American Spirit!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Slettes3 » 3. maj 2014, 23:05

X-Ray skrev:Er ved at få skulle få lavet en bowie kniv og har altid syntes godt om D rings bowie knive, men er de lovlige ?
By all Means..buy one...don´t ask.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Senserazer » 3. maj 2014, 23:34

Rigbymauser skrev:
X-Ray skrev:Er ved at få skulle få lavet en bowie kniv og har altid syntes godt om D rings bowie knive, men er de lovlige ?
By all Means..buy one...don´t ask.
Lige præcis. og igen, som jeg nævnte tidligere, så er adskillige forskellige slags sværd, som fåes både med og uden blankvåbentilladelse, jo lavet med lignende 'udstyr', så jeg kan slet ikke forestille mig det skulle blive et problem.
hvis man derimod er ovre i at lave en trench knife, hvor guarden er inddelt med fire fingerhuller og knojernsudformning, så er vi et helt andet sted. men det er jo slet slet ikke tilfældet her. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Martensit
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 17. sep 2010, 13:15
Interesser: blankvåben/luftvåben
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 35 times
Been thanked: 76 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Martensit » 4. maj 2014, 00:05

Vox skrev:
X-Ray skrev:
Vox skrev:
X-Ray skrev:Det var ikke min tanke at den skulle andet end beskytte knoerne når den anvendes i krat og lignende.
Storvildt i de danske skove...?! Helt ærligt, hvorfor spørger du heride om den her slags?! Du vil beskytte dine knoer i krat..?! WTF! Det giver ingen mening! Har du set de danske hjorte?!!
Du vil ha en D-guard bowie, fint! Du mener den er lovlig HVIS verden vil gå med til din version af en jagt, fint! .... Er der seriøst nogen herinde der mener at en D-guard Bowie er et jagtredskab designet til at beskytte vores knoer?! Er ideenat finde huller i loven og så håbe at den går!? Tror næppe at trådens starter ønsker at gå rettens vej for at bevise jeres påståede ret..?!
Måske har jeg ikke ret...måske er store Bowie knive med knojern ok hvis du har jagttegn, hvad ved jeg?!! Men helt ærligt, jeg kunne ikke få tilladelse til at lave 2 stk så mon ikke det blir svært at eje en i DK?



Danish Design, American Spirit!
Hold da op for en svada, jeg har aldrig sagt det var til jagt men udelukkende spurgt om den var lovlig, træls disse emner altid udvikler sig på denne måde så tråde må lukkes.

Så moderator luk venligst tråden da mit spørgsmål er besvaret.
Svada!!!? Super undskyld hvis jeg har såret dig!? Du er velkommen til at løbe rundt med en D-guard Bowie efter min mening! Din kniv drøm er ikke lovlig med mindre du kan bevise den har et formål, dry kan næsten kun være jagt så hvad er det du føler vi er gået for langt med? Jeg mener ikke den hilder i retten, andre mener det gør den, Def er sgu da ikke en svada, blot vores synspunkter! Jeg siger bare, jeg vil helst ikke skulle forsvare nødvendigheden af en d-guard Bowie til jagt i dk!
Og undskyld at jeg ikke er enig....


Danish Design, American Spirit!
Problemet er jo at du bare siger din mening, uden at basere den på NOGET SOM HELST. D-guard, håndbeskytter kald den hvad du vil.
Det er sådan her i landet (og ikke som på de amerikanske fora) at man har valgt at forbyde nogle ting, blandt andet kno-jern. Derfor henviste jeg i mit eget svar til OP til den amerikanske 1918-feltkniv der en kombineret stikke-smadre-og-knuse-fidus.
Når man forbyder kno-jern, så er det knojern der er forbudt, og så skal du kunne argumentere for, på fornuftig vis, at håndbøjlen er et kno-jern. Et godt eksempel er en af mine fritids-beskæftigelser: Sabelfægtning; skålen på en sabel er ikke et kno-jern, men det har altså ikke forhindret mig i, at slå folk lige i masken med den pågældende skål, hvis lejligheden har budt sig. Ergo; håndbeskytter, ikke knojern, der så TILFÆLDIGVIS kan bruges til noget andet end bare at forhindre et klap over fingrene.

Problemet her, som jeg ser det, er, at du automatisk går ud fra at grunden til at man har en håndbøjle på en bowie er for, at man kan slå tænderne ud af hovedet på folk. Kan du se komikken? Det er din idé om hvad sådan en D-guard skal bruges til, der farver dit svar.
Jeg har forøvrigt brugt roe-knive, med håndbøjle, champagne-sabler har håndbøjler. Bøjlen er ikke forbudt, færdig arbejde.

Brugeravatar
Vox
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 63
Tilmeldt: 21. jan 2009, 23:05
Interesser: Knive
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 4 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Vox » 4. maj 2014, 00:07

Ok, du vinder.... :)


Danish Design, American Spirit!

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Grejs76 » 4. maj 2014, 08:15

Uanset hvad, så...

:photo:

Mikael
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 4. maj 2014, 08:39

Jeg lover der kommer billeder [emoji3]
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Grejs76 » 4. maj 2014, 21:56

I hele denne diskusion har I hver især haft et billede inde i hovedet af, hvad vi snakker om. Det kunne være sjovt at se, om I er i nærheden af hinanden. Derfor bør I alle sammen lægge et billede op, af de(n) kniv(e), I hver især forstår som en D-rings Bowie.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Senserazer » 4. maj 2014, 22:19

Grejs76 skrev:I hele denne diskusion har I hver især haft et billede inde i hovedet af, hvad vi snakker om. Det kunne være sjovt at se, om I er i nærheden af hinanden. Derfor bør I alle sammen lægge et billede op, af de(n) kniv(e), I hver især forstår som en D-rings Bowie.

Mikael.
Denne kunne være et fint eksempel for mig!
Vedhæftede filer
K05784-Davis Wesley_1858.jpg
K05784-Davis Wesley_1858.jpg (84.2 KiB) Vist 5320 gange
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Garand01 » 4. maj 2014, 22:19

Har lige været inde og kigge billeder af en d ring bowie, og jeg tror sgu ikk de er ulovlige? Jeg har set utallige knive og gamle infantari sabler med såen en håndbeskytter, og har Ingen forstilling om at de er ulovlige...

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 4. maj 2014, 22:32

Senserazer skrev:
Grejs76 skrev:I hele denne diskusion har I hver især haft et billede inde i hovedet af, hvad vi snakker om. Det kunne være sjovt at se, om I er i nærheden af hinanden. Derfor bør I alle sammen lægge et billede op, af de(n) kniv(e), I hver især forstår som en D-rings Bowie.

Mikael.
Denne kunne være et fint eksempel for mig!
Det er en parer bøjle som den du der viser jeg har i tankerne så spot on.
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Senserazer » 5. maj 2014, 06:27

Cool! :thumbup: Glæder mig til at se det færdige resultat! :rock:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Grejs76 » 5. maj 2014, 07:15

Senserazer skrev:
Grejs76 skrev:I hele denne diskusion har I hver især haft et billede inde i hovedet af, hvad vi snakker om. Det kunne være sjovt at se, om I er i nærheden af hinanden. Derfor bør I alle sammen lægge et billede op, af de(n) kniv(e), I hver især forstår som en D-rings Bowie.

Mikael.
Denne kunne være et fint eksempel for mig!
Så blev tråden lige 100% mere interessant.

Tak!

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 5. maj 2014, 08:46

Her er et par billeder af Mike Stevenson's store bowie knive den i midten er en af inspirationerne.

Billede
Billede
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Senserazer » 5. maj 2014, 08:54

Jeg vil ha' en. Eller 3.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 5. maj 2014, 08:58

Og her et link til en anden inspiration hvor kniven fra filmen predator har været inspirationen.

Billede
Billede

http://www.cartercrafts.com/bigone.htm
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af Lycon » 5. maj 2014, 13:32

Og her et eksempel på en der givetvis vil falde ind under våbenloven.
Billede
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 11. maj 2014, 16:23

Den tager form

Billede
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 19. maj 2014, 18:08

BilledeBillede
Shooters Bible is the only Bible for me

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: D-rings bowie er de lovlige i dk

Indlæg af X-Ray » 19. maj 2014, 18:13

Shooters Bible is the only Bible for me

Besvar