Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 28. feb 2013, 22:33

Kniv stål er en jungle :shock: Der uendeligt meget at vælge i mellem og de har jo hver deres force.

Jeg overvejer at bygge en dolk på evt Enzo Trapper klinge i D2 eller skulle jeg vælge en Fällkniven i VG10?

Hvad er jeres favorit stål og hvorfor?

Sendt fra min GT-I9100

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Scout » 28. feb 2013, 23:08

Kæmpe forskel på D2 og VG 10.
D2 'takes a lousy edge but holds it forever,' siger man :giggle:
VG10 kan få en rigtig god æg.
Jeg har knive i begge stål og kan lide begge to lige meget, men bruger dem til forskellige formål.
Så det kommer an på, hvad du har til hensigt at bruge kniven til?

Selv er min favourit lige for tiden Hitachi Super Blue (det ændrer sig løbende).
Senest rettet af Scout 28. feb 2013, 23:15, rettet i alt 1 gang.

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 687
Tilmeldt: 27. maj 2012, 17:58
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Blamoi » 28. feb 2013, 23:11

1095, elsker stålet på grund af dets fantastiske egenskaber, du kan smadre det et andet træ, og det er stadig skarp, bladet for ikke "chips" ved ekstremt brug. Og så er stålet fantastisk nemt at slibe op igen.
Plus hvis kniven bøjer f.eks. under batoning, så vil kniven i de fleste tilfælde rette sig selv ud igen.

Alt dette forudsætter dog en ordentlig hærdning, ligesom ESEE har på deres knive, og hvis det ikke skal være en ESEE kniv, ville jeg gå efter en 1095 cro van hærdning som Becker bruger på deres knive.

Hvis vi snakker rustfrit stål ville jeg vælge CPM S30V eller CPM S35V, da disse også ligge i den meget høje ende af stål klassen, de bliver blandt andet brugt af Chris Reeve, og utalige andre high end firma, dette skylder også stålet styrke, imodsætning til en lavere klasse rustfrit stål som 420 eller som Cold Steel bruger nu 4116 krupp stainless, 4116 krupp stainless skulle dog være en afart af 440, som kan være et udemærket stål, HVIS det er bearbejdet ordentligt, men desværre idag, bliver dette brugt i low budget knive og derfor aldrig rigtig bearbejdet ordenligt.

Og hvis det er til lidt finere knive så foretrækker jeg blue steel damascus, som G. Sakai, Seki Cut og Kanetsune bruger på deres knive, dog skal man huske selvom disse knive har hårdheder på over 60 HRC, betyder det ikke de er lavet til at smadre løs med, de fleste japanske knive er lavet til at skære og ikke hakke i knoglen. Når stålet er så hårdt (60 HRC og opefter) så bliver det også mere skråbeligt, på grund af det ikke kan bøje mere, som f.eks. en kniv i 1095 med en hårhed på 57-59 HRC.
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 28. feb 2013, 23:23

Jeg burde måske nok have skrevet hvad kniven skal bruges til ;)

Jagt/outdoor den kunne holde til det hele og kunne holde en god ægg og være forholdsvis nem at slibe.

Min Enzo PK70 er Cpm s30v og det er jeg egentligt godt tilfreds med og grunden til at jeg nævner de 2 andre typer var egentlig for at prøve noget nyt stål.

Klingen skal også holdes under 1000 kr da der også skal bruges penge på noget godt træ eks Ironwood.

Jeg havde egentlig ikke skænket 1095 en tanke, men ved at i er en del der er glade for det, ikke mindst Blamoi :grin:

Kan man finde fulltang klinger i det, eller skal man bygge på en ESEE Izula?

Sendt fra min GT-I9100

Brugeravatar
Scout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3163
Tilmeldt: 27. dec 2004, 14:35
Interesser: Våbenhistorie
Geografisk sted: Pendling Kbh Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 279 times

Re: Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Scout » 28. feb 2013, 23:58

308 W skrev: Jagt/outdoor den kunne holde til det hele og kunne holde en god ægg og være forholdsvis nem at slibe.
Til jagt/outdoor ville D2 være ypperligt - det er bare ikke alle, der kan finde ud af at slibe det.
(du kan sikkert - jeg mener bare generelt. Nogle har problemer med at slibe D2 i felten i fri hånd).
D2 er ikke lige noget du uhæmmet skal smadre ned i hvad som helst.
Kan være for skrøbeligt at hamre ned i låsen på elg efter elg og er nok heller ikke lige stålet til at hamre brændekævler over med en anden kævle.
Men D2 holder æggen LÆNGE, hvis ordentligt slebet.
Jeg har set andre knive give op og een mands D2kniv brække bambi efter bambi ...efter bambi. D2 er fint.
VG 10 kan som sagt blive uhyggeligt skarpt, men det kan 1095 også. Personligt stor fan af det helt basale 1095.
W1 også for den sags skyld - det behøver ikke være raketvidenskabsstål det hele (selv om moderne knivnørdestål OGSÅ er sejt!). Jeg har en super effektiv kniv i W1 - det styrer bare.

Det skorter IKKE på muligheder inden for gode ståltyper til en god jagt/fritidskniv.

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 687
Tilmeldt: 27. maj 2012, 17:58
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Re: Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Blamoi » 1. mar 2013, 00:08

308 W skrev:Jeg burde måske nok have skrevet hvad kniven skal bruges til ;)

Jagt/outdoor den kunne holde til det hele og kunne holde en god ægg og være forholdsvis nem at slibe.

Min Enzo PK70 er Cpm s30v og det er jeg egentligt godt tilfreds med og grunden til at jeg nævner de 2 andre typer var egentlig for at prøve noget nyt stål.

Klingen skal også holdes under 1000 kr da der også skal bruges penge på noget godt træ eks Ironwood.

Jeg havde egentlig ikke skænket 1095 en tanke, men ved at i er en del der er glade for det, ikke mindst Blamoi :grin:

Kan man finde fulltang klinger i det, eller skal man bygge på en ESEE Izula?

Sendt fra min GT-I9100
Du kan få alle ESEE knivene, hvor det kun er bladet uden skaller, kig her hvis det har interesse:
http://www.the-knife-connection.com/esknbl.html

EDIT: Man skal åbenbart bestille et sæt skaller med, ellers vil de ikke levere kniven......
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Scrapper » 1. mar 2013, 00:18

Sjovt nok, så holder jeg på INFI og SR101
Begge kulstofstål, der er noget af det mest alsidige der kan købes for penge. Dog har INFI et lavere kulstof indhold, hvilket gør det meget mere modstandsdygtigt overfor rust, uden at det er svagere på nogen måde af den grund.

Med stål, så får man ikke noget der er bedst til det hele. INFI er det stål, der er det bedste kompromis af alle faktorer.

En kniv i D2 ligger også på ønskelisten. Lurer på en Hogue Ex-F01, men det ligger ikke fast.

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 687
Tilmeldt: 27. maj 2012, 17:58
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Blamoi » 1. mar 2013, 00:21

Scrapper skrev:Sjovt nok, så holder jeg på INFI og SR101
Begge kulstofstål, der er noget af det mest alsidige der kan købes for penge. Dog har INFI et lavere kulstof indhold, hvilket gør det meget mere modstandsdygtigt overfor rust, uden at det er svagere på nogen måde af den grund.

Med stål, så får man ikke noget der er bedst til det hele. INFI er det stål, der er det bedste kompromis af alle faktorer.

En kniv i D2 ligger også på ønskelisten. Lurer på en Hogue Ex-F01, men det ligger ikke fast.
Hogue EX-F01 er da lavet i A2 Tool steel :)
Men A2 skulle også være stærkere end D2 :blink:
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Scrapper » 1. mar 2013, 00:28

Hmmmm...

Så meget for min hukommelse :wall:

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 687
Tilmeldt: 27. maj 2012, 17:58
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Blamoi » 1. mar 2013, 00:33

Man kan ikke huske alt, slet ikke når det kommer til knive og stål :blink:
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Dytti
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 234
Tilmeldt: 19. feb 2012, 19:29
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Sydfyn
Geografisk sted: Faaborg
Been thanked: 14 times
Kontakt:

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Dytti » 1. mar 2013, 07:49

Jeg ved ikke om i kender denne app til mobilen https://play.google.com/store/apps/deta ... hmob&hl=da.
Men den indeholder beskrivelser af et hav af forskelligt stål, og beskrivelse af hvad hvert enkel ståltype er velegnet til.

GRATIS

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 1. mar 2013, 09:06

Scout skrev:
308 W skrev: Jagt/outdoor den kunne holde til det hele og kunne holde en god ægg og være forholdsvis nem at slibe.
Til jagt/outdoor ville D2 være ypperligt - det er bare ikke alle, der kan finde ud af at slibe det.
(du kan sikkert - jeg mener bare generelt. Nogle har problemer med at slibe D2 i felten i fri hånd).
D2 er ikke lige noget du uhæmmet skal smadre ned i hvad som helst.
Kan være for skrøbeligt at hamre ned i låsen på elg efter elg og er nok heller ikke lige stålet til at hamre brændekævler over med en anden kævle.
Men D2 holder æggen LÆNGE, hvis ordentligt slebet.
Jeg har set andre knive give op og een mands D2kniv brække bambi efter bambi ...efter bambi. D2 er fint.
VG 10 kan som sagt blive uhyggeligt skarpt, men det kan 1095 også. Personligt stor fan af det helt basale 1095.
W1 også for den sags skyld - det behøver ikke være raketvidenskabsstål det hele (selv om moderne knivnørdestål OGSÅ er sejt!). Jeg har en super effektiv kniv i W1 - det styrer bare.

Det skorter IKKE på muligheder inden for gode ståltyper til en god jagt/fritidskniv.
Jeg har ikke den store praktiske erfaring med at slibe knive, så det skal være forholdsvis nemt at gå til,hvilket så nok udelukker D2 :???:

1095 er nok nummer 1 på listen nu :numberone:

I har sku en uhyggelig viden :respekt:

Måske er det også dumt at vælge en dyr klinge første gang jeg skal prøve at lave en kniv :???:

Jeg kunne jo starte med at lave skaller til en Esee Izula i noget billigere træ :biggrin:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 1. mar 2013, 09:29

Dytti skrev:Jeg ved ikke om i kender denne app til mobilen https://play.google.com/store/apps/deta ... hmob&hl=da.
Men den indeholder beskrivelser af et hav af forskelligt stål, og beskrivelse af hvad hvert enkel ståltype er velegnet til.

GRATIS
Den kender jeg udmærket og har også brugt den i denne sammenhæng, men den giver ikke lige så brugbare svar som på NVF :NVFrules:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Scrapper » 1. mar 2013, 12:08

Hvis du finder dig et ikke coated 1095 blad, så kig dig evt. om efter noget selv at coate bladet med. Ellers vil der opstå korrosion over tid. Det kan selvfølgelig også have sin charme!

Jeg mener, at det hedder "crinkle coat" eller "rinkle coat". Det skulle holdefantastiak.

300win
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 340
Tilmeldt: 4. okt 2008, 19:04
Interesser: jagt, våben og skydning
Geografisk sted: Fyn, DK.
Has thanked: 16 times
Been thanked: 5 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 300win » 1. mar 2013, 16:35

Scrapper skrev:Hvis du finder dig et ikke coated 1095 blad, så kig dig evt. om efter noget selv at coate bladet med. Ellers vil der opstå korrosion over tid. Det kan selvfølgelig også have sin charme!

Jeg mener, at det hedder "crinkle coat" eller "rinkle coat". Det skulle holdefantastiak.
Det hedder nok " Wrinkle" .......

http://www.vhtpaint.com/products/wrinkleplus/

Mvh Anders

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Niisa » 1. mar 2013, 17:19

Halløj !

Enzo trapper 95 fines ikke kun i D2, men også i O1 det skulle ligne 1095 meget :inspect: www.brisa.fi
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Grejs76
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 730
Tilmeldt: 19. okt 2010, 17:27
Interesser: DK lovlige EDC knive
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 33 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Grejs76 » 1. mar 2013, 18:15

Niisa skrev:Halløj !

Enzo trapper 95 fines ikke kun i D2, men også i O1 det skulle ligne 1095 meget :inspect: http://www.brisa.fi
Den har jeg. Jeg har ikke skæftet den endnu. Har dog oplevet, at den i den zero scandi slibning, den har fra fabrikken, chipper ved semihårdt brug.

Det kan godt gøre mig lidt urolig, når klingen nu er købt som Bushcraft kniv, hvor woodworking er en del af arbejdet.

Mikael.
Jeg går sgu med den kniv

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Elbæk » 1. mar 2013, 18:54

Jeg har altid været glad for kulstofstål; 1095 og O1. Næsten det samme, O1 er en smule hårdere og sejere i stålet, men til gengæld en smule (marginalt) langsommere at slibe op.

90% af mine knive er kulstofstål - og det er sjældent at jeg oplever at mine knive ruster for mig, mest fordi jeg har gjort det til en vane at tørre klingen over med en olieklud og at jeg undlader at opbevare kniven i skeden i et par dage, når jeg kommer hjem fra tur.

Jeg har dog ikke decideret noget imod rustfri klinger, f.eks. er jeg ret glad for Helles laminerede rustfri stål, selvom de bløde sider meget hurtigt får dybe ridser ved hårdt brug, det har dog udelukkende kosmetisk betydning.

VG10 er glimrende til bushcraft knive, så længe det lamineres med en blødere ståltype, f.eks. en 420 J2 (se f.eks. Fällkniven).

AUS-8A, en sejere udgave af det klassiske 440-C, holder æggen godt og er rimeligt nemt at skærpe.

D2 værktøjsstål er også ret populært, men har rygte for at være en bet at skærpe.

CPM 3V er en af de nye super ståltyper, som nogle knivmagere er begyndt at bruge. Den kan det hele, men den er dyr.

I sidste ende betyder korrekt hærdning - og ikke mindst korrekt og fornuftig knivhåndtering - mindst lige så meget som ståltypen. Mange rynker på næsen af de gode gamle 420 og 440 stainless, men med den korrekte hærdning er de udmærkede ståltyper.

Slibning er en historie for sig selv. Mange bushcraftere er meget glade for full scandi/V-grind - og det ér en glimrende æg til snedkerarbejde. Men, til hårdere brug vil jeg personligt anbefale en sabre grind eller konvex æg.
Senest rettet af Elbæk 1. mar 2013, 19:03, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Niisa » 1. mar 2013, 19:01

Hmmm, jeg er ved at skæfte en Enzo camper i O1, & den skal bruges som skov/buskraft/kniv..... Nå men det må jo komme an på en prøve !!!
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 1. mar 2013, 19:46

Niisa skrev:Halløj !

Enzo trapper 95 fines ikke kun i D2, men også i O1 det skulle ligne 1095 meget :inspect: http://www.brisa.fi
Det ved jeg godt, det er jo der kigger på Enzo :roll:

Sendt fra min GT-I9100

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 1. mar 2013, 21:26

Elbæk skrev:Jeg har altid været glad for kulstofstål; 1095 og O1. Næsten det samme, O1 er en smule hårdere og sejere i stålet, men til gengæld en smule (marginalt) langsommere at slibe op.

90% af mine knive er kulstofstål - og det er sjældent at jeg oplever at mine knive ruster for mig, mest fordi jeg har gjort det til en vane at tørre klingen over med en olieklud og at jeg undlader at opbevare kniven i skeden i et par dage, når jeg kommer hjem fra tur.

Jeg har dog ikke decideret noget imod rustfri klinger, f.eks. er jeg ret glad for Helles laminerede rustfri stål, selvom de bløde sider meget hurtigt får dybe ridser ved hårdt brug, det har dog udelukkende kosmetisk betydning.

VG10 er glimrende til bushcraft knive, så længe det lamineres med en blødere ståltype, f.eks. en 420 J2 (se f.eks. Fällkniven).

AUS-8A, en sejere udgave af det klassiske 440-C, holder æggen godt og er rimeligt nemt at skærpe.

D2 værktøjsstål er også ret populært, men har rygte for at være en bet at skærpe.

CPM 3V er en af de nye super ståltyper, som nogle knivmagere er begyndt at bruge. Den kan det hele, men den er dyr.

I sidste ende betyder korrekt hærdning - og ikke mindst korrekt og fornuftig knivhåndtering - mindst lige så meget som ståltypen. Mange rynker på næsen af de gode gamle 420 og 440 stainless, men med den korrekte hærdning er de udmærkede ståltyper.

Slibning er en historie for sig selv. Mange bushcraftere er meget glade for full scandi/V-grind - og det ér en glimrende æg til snedkerarbejde. Men, til hårdere brug vil jeg personligt anbefale en sabre grind eller konvex æg.
De kloge hoveder har alle nævnt 1095!

Men det er rart at få pro/cons ved de forskellige typer og der er også stor pris forskel.

Måske jeg skulle starte med en sort ESEE Izula med mørkt Ironwood greb.

Mht slibning har jeg ikke den store erfaring, Flat Ground som min Enzo PK70 har synes jeg fungerer godt til en medium folder, men i felten?

Sendt fra min GT-I9100

Blamoi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 687
Tilmeldt: 27. maj 2012, 17:58
Interesser: knive, især STORE knive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 21 times

Re: Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Blamoi » 1. mar 2013, 23:10

308 W skrev:
Elbæk skrev:Jeg har altid været glad for kulstofstål; 1095 og O1. Næsten det samme, O1 er en smule hårdere og sejere i stålet, men til gengæld en smule (marginalt) langsommere at slibe op.

90% af mine knive er kulstofstål - og det er sjældent at jeg oplever at mine knive ruster for mig, mest fordi jeg har gjort det til en vane at tørre klingen over med en olieklud og at jeg undlader at opbevare kniven i skeden i et par dage, når jeg kommer hjem fra tur.

Jeg har dog ikke decideret noget imod rustfri klinger, f.eks. er jeg ret glad for Helles laminerede rustfri stål, selvom de bløde sider meget hurtigt får dybe ridser ved hårdt brug, det har dog udelukkende kosmetisk betydning.

VG10 er glimrende til bushcraft knive, så længe det lamineres med en blødere ståltype, f.eks. en 420 J2 (se f.eks. Fällkniven).

AUS-8A, en sejere udgave af det klassiske 440-C, holder æggen godt og er rimeligt nemt at skærpe.

D2 værktøjsstål er også ret populært, men har rygte for at være en bet at skærpe.

CPM 3V er en af de nye super ståltyper, som nogle knivmagere er begyndt at bruge. Den kan det hele, men den er dyr.

I sidste ende betyder korrekt hærdning - og ikke mindst korrekt og fornuftig knivhåndtering - mindst lige så meget som ståltypen. Mange rynker på næsen af de gode gamle 420 og 440 stainless, men med den korrekte hærdning er de udmærkede ståltyper.

Slibning er en historie for sig selv. Mange bushcraftere er meget glade for full scandi/V-grind - og det ér en glimrende æg til snedkerarbejde. Men, til hårdere brug vil jeg personligt anbefale en sabre grind eller konvex æg.
De kloge hoveder har alle nævnt 1095!

Men det er rart at få pro/cons ved de forskellige typer og der er også stor pris forskel.

Måske jeg skulle starte med en sort ESEE Izula med mørkt Ironwood greb.

Mht slibning har jeg ikke den store erfaring, Flat Ground som min Enzo PK70 har synes jeg fungerer godt til en medium folder, men i felten?

Sendt fra min GT-I9100
Hvad angår grinds så synes jeg full flat grind eller high flat er det fedeste og bedste, og når det så kommer til æggen, er en convex slibning klart det bedste! Men det kræver også en speciel slibe blok eller en bæltesliber. Jeg plejer normalt bare at ligge en helt standard V æg på mine knive, det holder i rimelig lang tid og er meget simpelt at slibe.

En ESEE Izula ville være et godt sted at starte, da den kniv kan klarer det meste. Det er en tough lille satan, plus den er ikke så dyr igen. Ellers så kan du hoppe lidt op i størrelsen og købe ESEE 3 med skaller, og så tage dem af og lave dine egne, det koster dog lidt mere (ca 1000 kr) men det er jo smag og behag.

Jeg er personligt ekstremt glad for min Izula, den er stadig barberblads skarp og den har ikke været behandlet super pænt, så der er virkelig kvalitet, og hvis det endelig sker du smadrer den, ja så får du bare en ny kniv, uanset hvordan det er sket :)
Hilsen Mads

Hvornår fatter folk at kriminelle ikke overholder loven!?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af Elbæk » 1. mar 2013, 23:21

En konvex æg er nem at holde, man skal bare stroppe den med slibepasta efter brug. Det er først hvis man lader den blive decideret sløv, at man står med en udfordring.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 1. mar 2013, 23:21

Faldt lige over denne video med Izula, den er jo sindssyg skarp også efter at han har snittet stolpen over!

http://www.youtube.com/watch?v=tSrlvqrZ ... ata_player

Den er ideel til skinning og slagtning af råvildt, hvilket nok er det primære jeg mangler en ny kniv til.

Sendt fra min GT-I9100

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Sv: Valg af kniv stål - Hvilket er din favorit?

Indlæg af 308 W » 1. mar 2013, 23:26

Jeg ejer intet til at slibe mine knive med, udover et gammelt strygestål :cry:

Overvejer at købe et Lansky sæt med 5 sten.

Sendt fra min GT-I9100

Besvar