Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors): Nogen der ved hvor mit eksemplar stammer fra?

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors): Nogen der ved hvor mit eksemplar stammer fra?

Indlæg af HBHansen » 24. apr 2012, 22:10

Købte dette gravkors i weekenden.
Det er stemplet:
20B. 4C. 161.
H.M.D.720.
A.D.846
Disse stempler er alle danske. Der er ingen Slesvig/Holstenske stempler. Der er ingen krone stemplet på dupskoen, som man forventer på en af de senere danske skeder ?
Klingen er stemplet utydeligt Solingen på den ene side og et s på den anden.
Ud fra den gode stand det er i og de manglende SH stempler, går jeg ud fra at dette kors ikke er erobret i 3-års krigen. Men hvornår er det så fra ?? Fik vi lavet nye kors senere ? De blev jo brugt helt op i 1900-tallet....
Mvh
HB
Vedhæftede filer
IMG_3574 (Medium).JPG
IMG_3574 (Medium).JPG (54.76 KiB) Vist 6815 gange
IMG_3571 (Medium).JPG
IMG_3571 (Medium).JPG (58.26 KiB) Vist 6815 gange
IMG_3575 (Medium).JPG
IMG_3575 (Medium).JPG (45.17 KiB) Vist 6815 gange
IMG_3570 (Medium).JPG
IMG_3570 (Medium).JPG (56.82 KiB) Vist 6815 gange

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af Superliga » 26. apr 2012, 00:18

Hvorfor kan man ikke spejle sig i den sabel skede? Har du slet ikke gejlet den? Messingen er fin men kan blive bedre, fedt den ind i Instagleem, lad sidde i 10 min og skyl af med varmt vand og alm. sæbe. :P

Brugeravatar
VHP
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 130
Tilmeldt: 7. aug 2010, 22:49
Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af VHP » 27. apr 2012, 20:50

20B.4C 161 Er 20.Bataillon 4.Kompagni Nr.161
H.M.D 720 Er Hærens Militærarbejder Depot Nr.720
A.D 846 Er Arbejdstroppernes Depot Nr.846

Mvh
VHP

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 27. apr 2012, 21:04

VHP skrev:20B.4C 161 Er 20.Bataillon 4.Kompagni Nr.161
H.M.D 720 Er Hærens Militærarbejder Depot Nr.720
A.D 846 Er Arbejdstroppernes Depot Nr.846

Mvh
VHP
Korrekt :thumbup:

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 27. apr 2012, 21:14

Superliga skrev:Hvorfor kan man ikke spejle sig i den sabel skede? Har du slet ikke gejlet den? Messingen er fin men kan blive bedre, fedt den ind i Instagleem, lad sidde i 10 min og skyl af med varmt vand og alm. sæbe. :P
Superliga... Jeg bryder mig ikke om din sarkasme :shame:
Ganske rigtigt... jeg har gejlet dette gravkors. Om det er rigtigt eller forkert, mener jeg personligt er op ejeren af den pågældene genstand at afgøre. Der kan jo være flere udmærkede grunde til at gøre det !

I mit tilfælde, købte jeg et gravkors i stort set mint stand. Eneste problem var at en tidligere ejer havde poleret det med brasso eller lignende. Resterne af brasso sad alle i riller på messingdelene. Den "patina", der var til stede, var kun få års oxidering. Jeg forsøgte først at fjerne det indtørrede brasso med en stiv børste, derefter sprit, rensebenzin og bremserens.... intet virkede. Så klippede jeg træpinden på en stor type ørerenser skrådt af. Spidsen kunne komme ind i rillerne og med besvær kratte brasso'en ud. Resultat blev sorte rande, der hvor kanten af brasso'en havde siddet og blanke pletter i midten, der så gejlede ud og så sad der stadig noget genstridigt brasso tilbage. Eftersom der alligevel ikke var noget gammelt patina tilbage, valgte jeg at fjerne ondt med ondt.... frem med autosol'en...
Klingen er urørt.
Skeden var i forvejen som ny, ingen hak og ingen slidmærke efter en sværdtaske. Desværre havde den tidligere ejer været lidt for gavmild med brasso'en. Så på de første 5 - 10 cm af skeden efter mundblik og dupsko, var alle porerne fyldt med hvid brasso, hvilket igen, er umuligt at fjerne. Jeg valgte så at give den et tyndt lag støvlesværte, for at sløre de hvide prikker. I min verden er der ikke noget forgjort i det, da der ikke blev fjernet nogen originale brugsspor.
Nu venter jeg så bare på at oxideringen går sin gang så korset ikke længere er så bling bling.
Senest rettet af HBHansen 27. apr 2012, 22:07, rettet i alt 1 gang.

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 27. apr 2012, 21:53

Og når vi nu er ved emnet... kan vi jo passende diskutere om det er rigtigt, eller forkert at gejle antikke våben....

Jeg mener grundlæggende at det er forkert, men også at det i nogen tilfælde er nødvendigt. Det kan feks. være tærring der skal stoppes, eller tidligere ejeres fejl der skal rettes....

MEN er det ikke en hån mod de soldater der har båret det pågældende våben, bare at lade stå til ? Dem der bar våbnene den gang, har siddet i timevis, i deres ansigts fodsved og poleret... og nu hænger våbnene der på en eller anden samlers væg og ligner jeg ved ikke hvad, fordi at samlere i dag vil have patina !! Og hvis en samler, gud nåde og trøste ham, alligevel gejler et våben, og har den frækhed at spørge hvorfor det er forkert ? Er svaret som oftest: fordi du sænker værdien :dollar:

Man skal huske at disse våben jo er militære. Og militæret gejler ! På min kaserne havde der i mange år ligget en del gamle skydere, bajonetter dertil og sidevåben osv. alt sammen fra midten af 18-tallet/starten af 19-tallet. Tøjhusmuseet var åbenbart ikke interesseret i dem, så man valgte at hænge dem op rundt omkring på kasernen. Men først skulle de lige omkring våbenmekanikerne og vedligeholdes (gejles), og det blev de ! For sådan har man altid gjort i militæret !

Superliga
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 24. nov 2008, 23:19
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 45 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af Superliga » 1. maj 2012, 19:57

Hehe.. Fik 7x god puds i livgarden, så kan slet ikke lade være :)
Jeg ved i hvert fald at hvis jeg skulle være så heldig at få fat i en kopi af en garder sabel med tilhørende skede, skulle den gejles op så den spiller max. før den kom op på min væg. Jeg er heller ikke ret meget for det såkaldte "patina". Bare fordi du har en Kar98 du selv har gravet op af skoven, behøver den ikke ligne noget der er gravet op.

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 1. maj 2012, 21:07

Superliga skrev:Hehe.. Fik 7x god puds i livgarden, så kan slet ikke lade være :)
Jeg ved i hvert fald at hvis jeg skulle være så heldig at få fat i en kopi af en garder sabel med tilhørende skede, skulle den gejles op så den spiller max. før den kom op på min væg. Jeg er heller ikke ret meget for det såkaldte "patina". Bare fordi du har en Kar98 du selv har gravet op af skoven, behøver den ikke ligne noget der er gravet op.

"Patina" er et vidt begreb.... som kan tolkes på mange måder. Gravkorset havde ingen patina, i min verden, inden jeg gejlede det. Det har min ingeniørsabel til gengæld og den kommer ikke til at se noget polermiddel/støvlesværte så længe jeg ejer den...
Se billede...
Vedhæftede filer
P4270037 (Medium).JPG
P4270037 (Medium).JPG (67.69 KiB) Vist 6577 gange

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 1. maj 2012, 21:14

HBHansen skrev:Og når vi nu er ved emnet... kan vi jo passende diskutere om det er rigtigt, eller forkert at gejle antikke våben....

Jeg mener grundlæggende at det er forkert, men også at det i nogen tilfælde er nødvendigt. Det kan feks. være tærring der skal stoppes, eller tidligere ejeres fejl der skal rettes....

MEN er det ikke en hån mod de soldater der har båret det pågældende våben, bare at lade stå til ? Dem der bar våbnene den gang, har siddet i timevis, i deres ansigts fodsved og poleret... og nu hænger våbnene der på en eller anden samlers væg og ligner jeg ved ikke hvad, fordi at samlere i dag vil have patina !! Og hvis en samler, gud nåde og trøste ham, alligevel gejler et våben, og har den frækhed at spørge hvorfor det er forkert ? Er svaret som oftest: fordi du sænker værdien :dollar:

Man skal huske at disse våben jo er militære. Og militæret gejler ! På min kaserne havde der i mange år ligget en del gamle skydere, bajonetter dertil og sidevåben osv. alt sammen fra midten af 18-tallet/starten af 19-tallet. Tøjhusmuseet var åbenbart ikke interesseret i dem, så man valgte at hænge dem op rundt omkring på kasernen. Men først skulle de lige omkring våbenmekanikerne og vedligeholdes (gejles), og det blev de ! For sådan har man altid gjort i militæret !
Er lidt skuffet over den manglende respons på dette emne :cry:

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 8. maj 2012, 21:38

Lidt oplysninger fra VHT, Bind 40, Nr.8 November 2007.
- I 1852 blev 25.855 stk. eksemplarer overført fra Rendsborg arsenal til Arsenalet i København.
- I 1853 var 17.678 stk. gennemgået, hvoraf kun 1.808 stk. fandtes tjenestedygtige. 15.457 stk. kunne repareres. De almindeligste fejl var rustne klinger, klinger der var løse i fæstet, skeder med kassabelt læder, løse og bulede beslag og alle de brugbare skeder trængte til en oppudsning.
- I 1854, var renoveringen færdig (blev lavet på Frederiksværk).
- Ved optællingen i København, var beholdningen 25.760 stk. tjenestedygtige.
- Den 2. juni 1854, var fordelingen tilendebragt, med 7.333 stk. til infanteriet og 7.749 til Rendsburg arsenal (til de i hertugdømmerne garnisonerede enheder). (I alt 15.082 stk.).
- I 1867, da Remingtongeværet og sabelbajonetten blev udleveret til infanteriet, røg gravkorset ud til div. støtteenheder.
Det var i brug frem til 1924.

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 8. maj 2012, 21:38

Tilbage til mit gravkors....
- Klingen ser helt ny ud, stemplerne er næsten slebet væk. Det har jeg efterhånden set en del eksempler på, efter jeg er begyndt at kigge efter det. Klingen har sikkert været rusten og er så formodentligt blevet slebet om på Frederiksværk. Dermed er stemplerne næsten blevet slebet væk.
- De manglende SH stempler, skulle heller ikke være noget problem, da de ikke findes på alle de erobrede kors.
- Skeden er nok en af de senere dansk fremstillede, men hvorfor er den ikke stemplet med "krone" på mundblikket ?
- Udfra de tal der er oplyst i VHT, blev langt fra alle gravkors udleveret igen i 1854. Jeg går udfra at dette gravkors har ligget på depot, stort set, siden da. Først ved 20. Bat. og senere ved arbejdstropperne. Hvis det har været udleveret, er det ihvertfald i begrænset omfang, da der hverken er syrefingre på klingen, eller slidmærke fra sværtaske på skeden.
Er der nogen der kan bidrage med noget til min teori om mit gravkors historie ?
Mvh
HB

Brugeravatar
X-Ray
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 846
Tilmeldt: 4. apr 2012, 23:41
Interesser: håndvåben og wwII
Geografisk sted: Granada
Has thanked: 176 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af X-Ray » 11. maj 2012, 18:54

vil mene det er op til ejeren om der skal gejles eller ej, værdien på en genstand er jo mange ting, sålænge man ikke ændrer (læs ødelægger) et sådant fint våben så vil jeg mene der er frit slag.

flot grav kors iøvrigt :thumbup:
Shooters Bible is the only Bible for me

HBHansen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 376
Tilmeldt: 4. feb 2010, 21:44
Interesser: Blankvåben, skydevåben, jagt o
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 27 times
Been thanked: 34 times

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af HBHansen » 13. maj 2012, 20:02

X-Ray skrev:vil mene det er op til ejeren om der skal gejles eller ej, værdien på en genstand er jo mange ting, sålænge man ikke ændrer (læs ødelægger) et sådant fint våben så vil jeg mene der er frit slag.

flot grav kors iøvrigt :thumbup:
Tak for det :-)
Og tak for input :thumbup:

martin68
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. feb 2023, 23:07
Interesser: våben
Geografisk sted: sjæland

Re: Sidevåben for fodfolk M/1854 (gravkors)

Indlæg af martin68 » 9. feb 2023, 23:34

Hej det her er min tip oldefar
er han var udstationeret på de
Vestindiske Øer en gang for længe
siden mit spørgsmål er om det ikke er et gravkors
han har i hånden.
Vedhæftede filer
tip olde.jpg
https://www.nordisk-forum.dk/download/file.php?mode=view&id=136304

Besvar