En tråd om: Mit seneste knivkøb

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
NIko-T
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19. sep 2022, 22:35
Interesser: Luftgeværer
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Been thanked: 3 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af NIko-T » 19. nov 2023, 00:44

Så kom der lidt lækkert til køkkenet:
PXL_20231116_134441579.jpg
Böker Saga kokkekniv og urtekniv.
Jeg fik dem i onsdags, men da jeg har ligget for døden (næsten) med moderne mandeforkølelse (a.k.a. corona) har jeg først fået prøvet dem i dag.
Der er jo altid lidt tilvænning med nyt værktøj, men især kokkekniven kan jeg mærke at jeg bliver glad for.
Og så ser de jo godt ud sammen med resten af familien...
PXL_20231116_134635820.jpg

Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Fixit » 23. feb 2024, 16:44

Ikke at jeg har købt ny kniv, men min trofaste jagtkniv, en Otter Integral Jagdmesser, har fået nye skaller.
En god ven, og kollega, der gør sig i stabiliseret træ, til bla. barberkoste, har fået adgang til stumper af noget egetræ, der blev fundet i forbindelse med anlægningen af Storebæltsforbindelsen.
Træet er kulstof 14-dateret til ca. 6.000 år før vor tidsregning, altså Jægerstenalderen.
Jeg er helt vild med historien, og håndværket taler for sig selv.
Træet, det røde resin og corby nitter i messing, gør det for mig;
Skoven i Jægerstenalderen, blodet fra dyrene og messing fra hylstret - Det er perfekt.
Følelsen af ny kniv er i den grad tilstede.

Edit:
Jeg kan ikke selv tage æren for håndværket (Det fremgår ikke af ovenstående)
Der har været en voksen indeover.
Han er mega dygtig!
Vedhæftede filer
IMG_6437.jpeg
IMG_6436.jpeg
Senest rettet af Fixit 23. feb 2024, 22:59, rettet i alt 1 gang.

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 221 times
Been thanked: 85 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Scooterskytten » 23. feb 2024, 16:58

Fixit skrev:
23. feb 2024, 16:44
Ikke at jeg har købt ny kniv, men min trofaste jagtkniv, en Otter Integral Jagdmesser, har fået nye skaller.
En god ven, og kollega, der gør sig i stabiliseret træ, til bla. barberkoste, har fået adgang til stumper af noget egetræ, der blev fundet i forbindelse med anlægningen af Storebæltsforbindelsen.
Træet er kulstof 14-dateret til ca. 6.000 år før vor tidsregning, altså Jægerstenalderen.
Jeg er helt vild med historien, og håndværket taler for sig selv.
Træet, det røde resin og corby nitter i messing, gør det for mig;
Skoven i Jægerstenalderen, blodet fra dyrene og messing fra hylstret - Det er perfekt.
Følelsen af ny kniv er i den grad tilstede.
Jeg er også HELT vild med sådan en historie. Specielt fordi jeg havde en onkel der arbejdede på Storbæltsbroen - og som producerede selve tunnelen siderne. De brugte MEGET træ fordi de rent faktisk var foran i forhold til deres tidsplan. De fik faktisk fri 3 mdr (eller var det 6mdr) med løn, for at de andre afdelinger kunne følge med.

Hvis du på nogen måde har mulighed for det, så vil jeg MEGET gerne købe en lille stump af det træ. Det behøver ikke være særligt meget. Bare en lille stump som jeg kan bruge til noget sjovt. Gerne et offcut som man siger på engelsk - en stump som er skåret af noget andet og blot skal smides ud.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Fixit
This member is
This member is
Indlæg: 135
Tilmeldt: 8. sep 2014, 20:43
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Fixit » 23. feb 2024, 17:53

Scooterskytten skrev:
23. feb 2024, 16:58
Fixit skrev:
23. feb 2024, 16:44
Ikke at jeg har købt ny kniv, men min trofaste jagtkniv, en Otter Integral Jagdmesser, har fået nye skaller.
En god ven, og kollega, der gør sig i stabiliseret træ, til bla. barberkoste, har fået adgang til stumper af noget egetræ, der blev fundet i forbindelse med anlægningen af Storebæltsforbindelsen.
Træet er kulstof 14-dateret til ca. 6.000 år før vor tidsregning, altså Jægerstenalderen.
Jeg er helt vild med historien, og håndværket taler for sig selv.
Træet, det røde resin og corby nitter i messing, gør det for mig;
Skoven i Jægerstenalderen, blodet fra dyrene og messing fra hylstret - Det er perfekt.
Følelsen af ny kniv er i den grad tilstede.
Jeg er også HELT vild med sådan en historie. Specielt fordi jeg havde en onkel der arbejdede på Storbæltsbroen - og som producerede selve tunnelen siderne. De brugte MEGET træ fordi de rent faktisk var foran i forhold til deres tidsplan. De fik faktisk fri 3 mdr (eller var det 6mdr) med løn, for at de andre afdelinger kunne følge med.

Hvis du på nogen måde har mulighed for det, så vil jeg MEGET gerne købe en lille stump af det træ. Det behøver ikke være særligt meget. Bare en lille stump som jeg kan bruge til noget sjovt. Gerne et offcut som man siger på engelsk - en stump som er skåret af noget andet og blot skal smides ud.
Jeg høre ham om der er en stump.
Ved dog, han er meget omhyggelig, også med at minimere spild, så sæt ikke forventningerne for højt.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 25 times
Been thanked: 96 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af LJ » 23. feb 2024, 22:19

Fixit skrev:
23. feb 2024, 16:44
Ikke at jeg har købt ny kniv, men min trofaste jagtkniv, en Otter Integral Jagdmesser, har fået nye skaller.
En god ven, og kollega, der gør sig i stabiliseret træ, til bla. barberkoste, har fået adgang til stumper af noget egetræ, der blev fundet i forbindelse med anlægningen af Storebæltsforbindelsen.
Træet er kulstof 14-dateret til ca. 6.000 år før vor tidsregning, altså Jægerstenalderen.
Jeg er helt vild med historien, og håndværket taler for sig selv.
Træet, det røde resin og corby nitter i messing, gør det for mig;
Skoven i Jægerstenalderen, blodet fra dyrene og messing fra hylstret - Det er perfekt.
Følelsen af ny kniv er i den grad tilstede.
Flot resultat!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 86 times
Been thanked: 286 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Oscar123 » 8. mar 2024, 14:53

Modtog et godt tilbud på Fällkniven fra en ”større udenlandsk leverandør”. Ved gennemgang af modellerne faldt jeg over en, som jeg indtil da ikke vidste at jeg manglede – og jeg slog naturligvis straks til.

Der er tale om en Fällkniven S1xB med en klingelængde på ca. 13 cm. Klingen er lavet af en lamineret konstruktion med Kobolt stål (CoS) og 420J2 stål. En interessant kombination med en avanceret og meget stærk ståltype inderst ”omsluttet” af en simplere type stål med fine rustfri egenskaber yderst (420J2 - CoS - 420J2). Den samlede hårdhed er opgivet til lige godt HRC60. Klingen er coated med Tungsten Carbide (WC), der i sig selv har en meget stærk hårdhed på hele HRC83. Resultatet er en stærk klinge med fine rustfri egenskaber og som holder skarpheden længe. Den avancerede konstruktion vil kræve lidt særlig indsats når den skal skærpes, idet der vil være behov for nogen omhu med diamant-slibepads eller lign, bl.a. for at arbejde i det hårde materiale og samtidig beskytte den konvekse æg. Men det skal jeg nu nok finde ud af…

Skeden er lavet af Zytel og er i min optik ganske udmærket. Lille, let og diskret og uden at være prangende samt udstyret med en fin låsemekanisme.

Fällkniven havde for en del år siden blandt nogle et lidt blakket ry, men der var dengang tale om andre ståltyper samt anden coating. Jeg er i hvert fald villig til at give denne her en chance... :neutral:

Samlet set en meget interessant kniv, som nok kommer til at konkurrere (hårdt..?) om min opmærksomhed med min hidtil foretrukne Lionsteel M5, som jeg stadig er meget begejstret for.. :thumbup:

Har vedhæftet et professionel katalogbillede af herlighederne samt ”the real deal” nederst, hvor belysningen ikke er optimal. Klingen er faktisk meget mørk - blå-sort ganske som det professionelle billede - hvilket dog ikke just fremgår af mit eget billede, hvor genskinnet får klingen til at ligne en alm. rustfri stålklinge... :giggle:

:razz:
Oscar123

S1xB - 1.jpg
S1xB - 1.jpg (28.95 KiB) Vist 1523 gange

S1xB - 2.jpg
S1xB - 2.jpg (43.79 KiB) Vist 1520 gange
Senest rettet af Oscar123 8. mar 2024, 18:31, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11102
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 180 times
Been thanked: 603 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af C-X » 8. mar 2024, 16:08

Du fik da den pænere udgave :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

FredeG
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21. okt 2016, 20:37
Interesser: Outdoor
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af FredeG » 10. mar 2024, 15:24

Oscar123 skrev:
8. mar 2024, 14:53
Modtog et godt tilbud på Fällkniven fra en ”større udenlandsk leverandør”. Ved gennemgang af modellerne faldt jeg over en, som jeg indtil da ikke vidste at jeg manglede – og jeg slog naturligvis straks til.
Altid godt med nyt i skabet.
Jeg syntes altid jeg har hørt godt om FallKniven.
Og min F1er har altid været en sikker partner på mine outdoor ture.

Tillykke med nyanskaffelsen den skal du helt sikkert nok blive glad for.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 86 times
Been thanked: 286 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Oscar123 » 14. mar 2024, 16:27

Oscar123 skrev:
8. mar 2024, 14:53
Modtog et godt tilbud på Fällkniven fra en ”større udenlandsk leverandør”. Ved gennemgang af modellerne faldt jeg over en, som jeg indtil da ikke vidste at jeg manglede – og jeg slog naturligvis straks til.

Der er tale om en Fällkniven S1xB med en klingelængde på ca. 13 cm. Klingen er lavet af en lamineret konstruktion med Kobolt stål (CoS) og 420J2 stål.
Efter lidt overvejelser måtte jeg konkludere, at den netop modtagne Fällkniven S1xB var for stor til mit formål. Så den røg retur til leverandøren.

Jeg er dog ikke færdig med Fällkniven, så i stedet bestilte jeg en F1xB Elmax. Denne er en lidt mindre version af ovennævnte med en klingelængde på 102mm. Der er til denne kniv valgt en lidt bedre ståltype, nemlig Elmax i stedet for Lam.Cos. Klingen er coated med samme sort-blå Tungstens Carbide (WC) coating, der har en meget stærk hårdhed.

Kniven er en variant (med bedre stål) af den kniv, der angiveligt udleveres til piloter i det svenske flyvevåben. Et sådant statement fra fabrikken er naturligvis en oplagt salgs-gimmick - men ikke desto mindre udstråler kniven virkelig kvalitet og robusthed.

De indsatte billeder er sakset fra nettet, idet jeg selv har svært ved at tage billeder af den, hvor klingen kommer til at fremstå korrekt sort-blå. Det er næppe kameraets skyld, men snarere fotografens... :oops:

Kniven er absolut så lækker, som billederne viser. Jeg er sikker på, at vi nok skal blive gode venner... :giggle:

:razz:
Oscar123

Fällkniven F1xB Elmax - 1.jpg
Fällkniven F1xB Elmax - 1.jpg (114.6 KiB) Vist 1303 gange
Fällkniven F1xB Elmax - 2.jpg
Fällkniven F1xB Elmax - 2.jpg (62.58 KiB) Vist 1303 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7573
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 73 times
Been thanked: 160 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Raptor357 » 14. mar 2024, 17:38

Med chance for at få dig til at fortryde endnu engang, har du set deres PHK?
Jeg er absolut glad for min og den spares absolut ikke. den bliver super skarp, holder skarpheden rigtigt godt og så er den ekstrem let at slibe skarp igen. det er næsten lige så let som en kulstofståls opinel lommekniv.
Den er i deres 3G stål, jeg ved ikke hvilke stål du mener når du siger de har haft problemer med noget af deres stål.
Vedhæftede filer
phk__2000px_compressed-960x384.png
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 86 times
Been thanked: 286 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Oscar123 » 15. mar 2024, 12:13

Raptor357 skrev:
14. mar 2024, 17:38
Med chance for at få dig til at fortryde endnu engang, har du set deres PHK?
Jeg er absolut glad for min og den spares absolut ikke. den bliver super skarp, holder skarpheden rigtigt godt og så er den ekstrem let at slibe skarp igen. det er næsten lige så let som en kulstofståls opinel lommekniv.
Den er i deres 3G stål, jeg ved ikke hvilke stål du mener når du siger de har haft problemer med noget af deres stål.
Jeg tror nu nok at min Fällkniven F1xB Elmax er en ”keeper”. Den føles bare helt rigtig – og med den helt rigtige ”lækkerhedsfaktor”. :blink:

Jeg tvivler ikke på at PHK’en er en fin kniv men den er bare ”ikke lige mig”. :???:

De kritiske bemærkninger går nogle år tilbage og kan læses på diverse amerikanske sites. Nogle bemærkninger gik på at spidsen havde tendens til at brække af - mens andre primært omhandler laminerede versioner med VG-10 stål i kernen og med 420 stål på begge sider. Begge ståltyper er udmærkede til deres respektive formål – men Fällkniven havde i en periode angiveligt problemer med lamineringen. Man kan læse reviews, hvor lamineringslinjen er tydeligt skæv – samt enkelte, hvor kniven efter lidt hård behandling ”de-laminerede”.

Om de omtalte issues skyldtes ”sjusk” i fremstillingsprocessen eller om brugerne simpelthen brugte deres knive forkert (alt kan jo ødelægges...) skal jeg ikke kunne sige. Men der var i en periode for nogle år siden en lidt dårlig aura omkring Fällkniven – hos nogle. Læser man nylige reviews er det lutter roser. Det eneste man beklager sig over er prisen…

Skulle det lykke mig at ødelægge min F1xB skal jeg nok sige til... :neutral:

:razz:
Oscar123

F1xB Elmax.jpg
F1xB Elmax.jpg (15.67 KiB) Vist 1234 gange
Senest rettet af Oscar123 15. mar 2024, 12:20, rettet i alt 2 gange.
On scene - but unseen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7573
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 73 times
Been thanked: 160 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Raptor357 » 15. mar 2024, 12:18

Prisen på en fallkniven er kedelig, jeg måtte også tage en dyb indånding inden jeg bestilte, PHK er ikke en billig variant og den føles ikke lækker, den føles blot som et godt værktøj.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 75 times
Been thanked: 129 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Scrapper » 15. mar 2024, 16:58

Oscar123 skrev:
14. mar 2024, 16:27
Oscar123 skrev:
8. mar 2024, 14:53
Modtog et godt tilbud på Fällkniven fra en ”større udenlandsk leverandør”. Ved gennemgang af modellerne faldt jeg over en, som jeg indtil da ikke vidste at jeg manglede – og jeg slog naturligvis straks til.

Der er tale om en Fällkniven S1xB med en klingelængde på ca. 13 cm. Klingen er lavet af en lamineret konstruktion med Kobolt stål (CoS) og 420J2 stål.
Efter lidt overvejelser måtte jeg konkludere, at den netop modtagne Fällkniven S1xB var for stor til mit formål. Så den røg retur til leverandøren.

Jeg er dog ikke færdig med Fällkniven, så i stedet bestilte jeg en F1xB Elmax. Denne er en lidt mindre version af ovennævnte med en klingelængde på 102mm. Der er til denne kniv valgt en lidt bedre ståltype, nemlig Elmax i stedet for Lam.Cos. Klingen er coated med samme sort-blå Tungstens Carbide (WC) coating, der har en meget stærk hårdhed.

Kniven er en variant (med bedre stål) af den kniv, der angiveligt udleveres til piloter i det svenske flyvevåben. Et sådant statement fra fabrikken er naturligvis en oplagt salgs-gimmick - men ikke desto mindre udstråler kniven virkelig kvalitet og robusthed.

De indsatte billeder er sakset fra nettet, idet jeg selv har svært ved at tage billeder af den, hvor klingen kommer til at fremstå korrekt sort-blå. Det er næppe kameraets skyld, men snarere fotografens... :oops:

Kniven er absolut så lækker, som billederne viser. Jeg er sikker på, at vi nok skal blive gode venner... :giggle:

:razz:
Oscar123


Fällkniven F1xB Elmax - 1.jpg

Fällkniven F1xB Elmax - 2.jpg
Den er fed! Og tillykke med den lille ny.

Den har nogle linjer, som sammen med den blå-sorte belægning er tiltalende.

FredeG
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21. okt 2016, 20:37
Interesser: Outdoor
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af FredeG » 16. mar 2024, 13:55

Efter lidt overvejelser måtte jeg konkludere, at den netop modtagne Fällkniven S1xB var for stor til mit formål. Så den røg retur til leverandøren.

Jeg er dog ikke færdig med Fällkniven, så i stedet bestilte jeg en F1xB Elmax. Denne er en lidt mindre version af ovennævnte med en klingelængde på 102mm. Der er til denne kniv valgt en lidt bedre ståltype, nemlig Elmax i stedet for Lam.Cos. Klingen er coated med samme sort-blå Tungstens Carbide (WC) coating, der har en meget stærk hårdhed.

Kniven er en variant (med bedre stål) af den kniv, der angiveligt udleveres til piloter i det svenske flyvevåben. Et sådant statement fra fabrikken er naturligvis en oplagt salgs-gimmick - men ikke desto mindre udstråler kniven virkelig kvalitet og robusthed.

De indsatte billeder er sakset fra nettet, idet jeg selv har svært ved at tage billeder af den, hvor klingen kommer til at fremstå korrekt sort-blå. Det er næppe kameraets skyld, men snarere fotografens... :oops:

Kniven er absolut så lækker, som billederne viser. Jeg er sikker på, at vi nok skal blive gode venner... :giggle:

:razz:
Oscar123
Fedt. Ja S1eren er lidt stor så forstår dig godt.
Jeg kiggede også efter F1xb da jeg stod og skulle købe min fallkniven.
Lækker lækker kniv.
Senest rettet af Bofhenator 16. mar 2024, 14:36, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: quote rettet

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 53 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af HR » 30. mar 2024, 22:19

Er der nogen der ved hvor man kan købe en ruike p661? De sider hvor jeg finder den ligner alle noget plat.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11102
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 180 times
Been thanked: 603 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af C-X » 30. mar 2024, 22:28

HR skrev:
30. mar 2024, 22:19
Er der nogen der ved hvor man kan købe en ruike p661? De sider hvor jeg finder den ligner alle noget plat.
HR
https://www.lamnia.com/da/p/50716/knive ... ekniv-sort

De er i hvert fald troværdige :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 25 times
Been thanked: 96 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af LJ » 31. mar 2024, 07:23

Jep, Lamnia kan du roligt bruge :thumbup:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 53 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af HR » 31. mar 2024, 09:59

Bestilt, forventet levering 4/4….
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 770
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 13 times
Been thanked: 51 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Deepo » 1. apr 2024, 21:15

Jeg har lige været i Frederick i Maryland, USA, hvor jeg besøgte en meget veludstyret knivbutik ved navn Edgeworks.
Der var lige et par knive jeg måtte have med hjem.
BoekerPlusNessmi-pro.jpg
BoekerPlusNessmi-pro.jpg (19.05 KiB) Vist 721 gange
Böker Plus Nessmi Pro i D2 stål og Micarta.
Den er en VOX kniv, dvs. danske Jesper Voxnæs har designet den, og det kan man tydelige mærke på den gode ergonomi i kniven, på trods af at det faktisk er en ret lille kniv med en totallængde på 16 cm.
SpydercoCat.jpg
SpydercoCat.jpg (46.43 KiB) Vist 721 gange
Spyderco Cat i CTS-BD1N stål og G-10
Igen en mindre kniv, men grebet om kniven er rigtigt godt. Der er plads til alle fingre. En rigtig fin lille lommekniv med bælteklip og LinerLock.
Jeg ville have en med den velkendte bladformede klinge, og valgte faldt på denne Cat.

Det er min første Spyderco med G-10. Den anden jeg har er købt her på forum, og er en Pacific Salt H1 i gul FRN.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11102
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 180 times
Been thanked: 603 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af C-X » 1. apr 2024, 21:29

Sådan en Böker Plus Nessmi Pro har jeg også, samt en Böker Plus Rold, også designet af Vox. Rigtig fine knive :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Skovtrolden
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 10. jul 2007, 16:28
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 57 times
Been thanked: 10 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af Skovtrolden » 4. apr 2024, 19:04

Købt i forgårs, modtaget i dag :biggrin:
PXL_20240404_162410471.MP.jpg
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 283
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af SKS » 11. apr 2024, 21:49

Efter 3 måneder uden have købt et nyt skydevåben, så måtte jeg have en ny lommekniv i stedet. 😌

WE vision R I dark bronze.
Vedhæftede filer
IMG20240411214215~2.jpg
IMG20240411214242~2.jpg
Quando Omni Flunkus Moritati

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11102
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 180 times
Been thanked: 603 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af C-X » 11. apr 2024, 22:18

Tre måneder er også lang tid, du er en tålmodig mand med masser er mådehold :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

FredeG
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 21. okt 2016, 20:37
Interesser: Outdoor
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af FredeG » 11. apr 2024, 23:47

SKS skrev:
11. apr 2024, 21:49
Efter 3 måneder uden have købt et nyt skydevåben, så måtte jeg have en ny lommekniv i stedet. 😌

WE vision R I dark bronze.
Haha. Husk og tag den med næste gang vi ses.
Sidder stadig og venter på min.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2154
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 53 times

Re: En tråd om: Mit seneste knivkøb

Indlæg af HR » 12. apr 2024, 10:10

Inspireret af det aller første indlæg i denne tråd har jeg købt en Ruike 661B (jeg ridder ikke altid samme dag som jeg sadler). Ideen var en kniv man kan få fat i med én hånd, når man som driver står med anskudt råvildt i det almindelige kaos af andre folks pishunde (ok, en af mine egne sidder nok også i halsen på den). Skud er den bedste måde at affange råvildt på, det kan bare ikke lade sig gøre når der er hunde involveret. Det bliver ikke lige den kniv på sigt for den er for bred i bladet til de måde jeg affanger på. Men jeg ville teste konceptet af med en fornuftig kniv til en fornuftig pris.

Kniven er i rigtig god kvalitet, men der er ét graverende problem: Den låsekugle (eller hvad det nu end er) der holder kniven lukket er alt for stram, og knoppen til at åbne bladet med er for lille og sidder nedfældet i skæftet så man ikke kan få fingeren ned bag den. Resultatet er at man ikke kan åbne kniven med én hånd; faktisk er det lige på kanten af svært at gøre det to. Hvis den ikke løsner op når den bliver slidt lidt til, så bliver jeg nødt til at modificere låsen før kniven er brugbar.
HR

Edit: Tak til C-X og LJ for anbefalingen af Lamnia, de var hurtige og seriøse. Jeg bestilte i påskedagene, og første hverdag kom der en mail at de p.t. havde travlt og at leveringen ville blive forsinket. Det blev en forsinkelse på to dage! Det er sku i orden efter en stribe helligdage, specielt når de er ude på dag ét og undskylde!
Vedhæftede filer
f01a31adf5ff186bd0682d5a17543d6e-p661-b-01.png
f01a31adf5ff186bd0682d5a17543d6e-p661-b-01.png (120.79 KiB) Vist 411 gange
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar