Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Bullitt » 23. jan 2023, 13:48

Er ved at bestille en slibemaskine fra Ken Onion. I den forbindelse vil jeg købe nogen extra slibebånd. Er der en kornstørrelse man bruger oftere end andre ?

Venlig hilsen Bullitt

Tig
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. nov 2020, 09:19
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Tig » 23. jan 2023, 17:15

Bullitt skrev:
23. jan 2023, 13:48
Er ved at bestille en slibemaskine fra Ken Onion. I den forbindelse vil jeg købe nogen extra slibebånd. Er der en kornstørrelse man bruger oftere end andre ?

Venlig hilsen Bullitt
korn 80 er fin til det meste

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5138
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1001 times
Been thanked: 1360 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Ras.Killing » 23. jan 2023, 17:46

Tig skrev:
23. jan 2023, 17:15
Bullitt skrev:
23. jan 2023, 13:48
Er ved at bestille en slibemaskine fra Ken Onion. I den forbindelse vil jeg købe nogen extra slibebånd. Er der en kornstørrelse man bruger oftere end andre ?

Venlig hilsen Bullitt
korn 80 er fin til det meste
Det lyder meget groft til en knivsliber?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Olsen71
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 31. mar 2006, 15:18
Geografisk sted: Lolland
Been thanked: 11 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Olsen71 » 23. jan 2023, 19:10

40 hvis du ska slibe opsatser
2 skud i samme hul er tit held, 3 er nok fordi man bruger Olsens skydestok...

Bæverjagt....... Det blir man bidt af

HHO
This member is
This member is
Indlæg: 65
Tilmeldt: 29. mar 2013, 13:26
Interesser: Pistol, langdistance, jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 30 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af HHO » 23. jan 2023, 20:17

Hvis du skal skærpe en sløv kniv - dvs. ikke forme en kniv fra bunden, så er 120 kun nødvendigt hvis den er meget sløv. Jeg ville nok købe ekstra omkring 400 og 1000.
/HH

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Raptor357 » 23. jan 2023, 21:24

Se på hvad der er i de båndpakker de sælger.
En normal hurtigtgående sten til plovskær er korn 120. På værkstedet på arbejdet har vi en korn 220 og korn 400 sten på sliberen.
Jeg ville nok slutte på korn 1000 på en kniv, der ikke skal være spejl blank i skæret.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7696
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 589 times
Been thanked: 1243 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af T-REX » 23. jan 2023, 23:01

Som Standard indeholder den følgende bælter:
https://www.cabelas.ca/product/63691/work-sharp-ken-onion-electric-knife-and-tool-sharpener-replacement-belt-kit skrev:Kit includes: (P120)Extra Coarse - Tool Grinding and Blade Repair. (X65)Coarse - Knife Shaping. (X22)Medium - Knife Sharpening. (X4)Fine - Knife Honing; Scissors. (6000)Extra Fine
En anden kilde skriver: Grit - 120, 220, 1000, 3000, 6000
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Bullitt » 26. jan 2023, 13:42

Mange tak for alle svarene. Jeg endte op med at købe både Worksharp Ken Onion Edition og den tilhørende båndslibeguide. Båndslibeguiden kommer til at kræve noget øvelse, og den ret så dyr, men nu skal det prøves. Jeg købte ikke extra slibebånd, men besluttede mig for at få en lille smule erfaring med de bånd der følger med. Jeg læste i et indlæg herinde, at man kan købe uoriginale slibebånd på Amazon, og det kan godt være, at jeg prøver det, når jeg har fået sporet mig lidt ind på behovet. Jeg købte forøvrigt sættet i Sverige til en rigtig fin pris. Kursen er for tiden nede på ca. 0,67, og fragten var gratis pga. den samlede pris. Glæder mig til varerne kommer, så jeg kan have min jagtkniv i fred :blink:

Venlig hilsen :smile:

Brugeravatar
Leadbyte
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 422
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Leadbyte » 29. jan 2023, 05:00

Kom gerne med en anmeldelse, når du har brugt den i noget tid, jeg er selv lidt lun på den :oops:
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Raptor357 » 29. jan 2023, 11:44

Der er da flere herinde der har den. Jeg mener bestemt Lycon har en.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21638
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Refraktorius » 1. feb 2023, 07:20

Hvis vi taler "slibeteori", så skal den første slibning etablere vinklen, alt derefter er "polering".

Første sten/sandpapir skal altså kunne fjerne en passende mængde materiale på tilpas kort tid.
Er den for grov fjerner man mere end nødvendigt og slider skæret op før tid.
Er den for fin bruger man en masse tid og slibemiddel med meget lille udbytte.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Bullitt » 1. feb 2023, 09:40

Refraktorius skrev:
1. feb 2023, 07:20
Hvis vi taler "slibeteori", så skal den første slibning etablere vinklen, alt derefter er "polering".

Første sten/sandpapir skal altså kunne fjerne en passende mængde materiale på tilpas kort tid.
Er den for grov fjerner man mere end nødvendigt og slider skæret op før tid.
Er den for fin bruger man en masse tid og slibemiddel med meget lille udbytte.
Har nu fået læst brugsanvisningen - tro det eller ej :blink: Den starter med bånd X65 (grov), derefter X22 (medium) og afslutningsvis X4 (fin). Det er simpelthen de tre vigtige slibebånd som jeg forstår det. Nu er den godt nok på engelsk, men jeg kan ikke finde noget om vedligeholdelsesslib til en kniv, der bare lige mangler lidt, og det har jeg så prøvet at koble på det du skriver, og jeg har fået det til at give mening. Kniven slibes når den trænger, og så får den til gengæld hele turen. Hvis kniven bare lige skal hvæsses lidt, så taler vi strygestål, eller er jeg helt gal på den ?

Venlig hilsen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Raptor357 » 1. feb 2023, 10:53

Jeg plejer at lave touch up med medium og fin samt ekstra fin. Grov er kun til at slibe bladdet i facon.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Raptor357 » 1. feb 2023, 10:55

https://www.worksharptools.com/shop/abr ... -variable/ kan man se hvad kornstørrelse det er. Så din grov er korn 220.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 16. maj 2012, 20:58
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal
Has thanked: 111 times
Been thanked: 277 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Scrapper » 1. feb 2023, 12:11

Bullitt skrev:
1. feb 2023, 09:40
. Hvis kniven bare lige skal hvæsses lidt, så taler vi strygestål, eller er jeg helt gal på den ?

Venlig hilsen
Hvis du bare lige skal holde æggen ved lige, så bruger du en læderstrop med noget polerpasta på. F.eks. 2 forskellige grader af finhed.

Så kører du 10 strøg på den ene side og 10 på den anden, og 20 skiftevis på den ene og den anden.

Er æggen ellers fri for skader og bare lige mangler det sidste, så får en læderstrop din kniv til at brillere.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Bullitt » 1. feb 2023, 12:55

Scrapper skrev:
1. feb 2023, 12:11
Bullitt skrev:
1. feb 2023, 09:40
. Hvis kniven bare lige skal hvæsses lidt, så taler vi strygestål, eller er jeg helt gal på den ?

Venlig hilsen
Hvis du bare lige skal holde æggen ved lige, så bruger du en læderstrop med noget polerpasta på. F.eks. 2 forskellige grader af finhed.

Så kører du 10 strøg på den ene side og 10 på den anden, og 20 skiftevis på den ene og den anden.

Er æggen ellers fri for skader og bare lige mangler det sidste, så får en læderstrop din kniv til at brillere.
Sådan ! Men når der skal slibes, er det så korrekt opfattet, at man sliber hele programmet: X65 - X22 - X4 (grov - medium - fin) ?

Venlig hilsen

Tilføjelse:
Har netop studeret manualen igen. Der er faktisk en kort vejledning om "resharpen using X4 only". Jeg synes nu dit tip om læderstroppen lyder prof. :thumbup:
Senest rettet af Bullitt 1. feb 2023, 13:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Bullitt » 1. feb 2023, 13:01

Raptor357 skrev:
1. feb 2023, 10:55
https://www.worksharptools.com/shop/abr ... -variable/ kan man se hvad kornstørrelse det er. Så din grov er korn 220.
Tak for linket. "Touch up" - så lærte jeg et nyt begreb :fun:

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Bullitt » 1. feb 2023, 15:02

Så blev der kørt 4 stk. køkkenknive igennem slibemaskinen. De blev slebet med medium og fin kornstørrelse, og de blev så skarpe, at de med lethed slicer et ark papir. Det var nemt at slibe med maskinen. Jeg brugte ikke den extra båndpudser. Nu skal jeg lige blive fortrolig med grundmaskinen. Var i Kop & Kande forleden. De oplyste, at de havde en aftale med en prof. knivsliber engang imellem. Det kostede 50 kr. at få slebet en kniv. Jeg gav 1898,- for slibesættet, så det bliver da hurtigt tjent ind :smile:

Venlig hilsen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7536
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 449 times
Been thanked: 902 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Raptor357 » 1. feb 2023, 17:40

Bullitt skrev:
1. feb 2023, 15:02
Så blev der kørt 4 stk. køkkenknive igennem slibemaskinen. De blev slebet med medium og fin kornstørrelse, og de blev så skarpe, at de med lethed slicer et ark papir. Det var nemt at slibe med maskinen. Jeg brugte ikke den extra båndpudser. Nu skal jeg lige blive fortrolig med grundmaskinen. Var i Kop & Kande forleden. De oplyste, at de havde en aftale med en prof. knivsliber engang imellem. Det kostede 50 kr. at få slebet en kniv. Jeg gav 1898,- for slibesættet, så det bliver da hurtigt tjent ind :smile:

Venlig hilsen
Sådan kan du ikke helt stille det op.
En professionel slibning er en grov slibning der fjerner skader, det kan være nødvendigt en gang om året, eller oftere, det afhænger af brugen og hvem man er gift med. resten klares med et strygestål.
jeg kan dog godt finde på at give mine knive et touch up på slibemaskinen et par gange om året. det ville man normalt klare med et keramisk strygestål og ved at ændre slibevinklen lidt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Bullitt » 1. feb 2023, 18:49

Raptor357 skrev:
1. feb 2023, 17:40
Bullitt skrev:
1. feb 2023, 15:02
Så blev der kørt 4 stk. køkkenknive igennem slibemaskinen. De blev slebet med medium og fin kornstørrelse, og de blev så skarpe, at de med lethed slicer et ark papir. Det var nemt at slibe med maskinen. Jeg brugte ikke den extra båndpudser. Nu skal jeg lige blive fortrolig med grundmaskinen. Var i Kop & Kande forleden. De oplyste, at de havde en aftale med en prof. knivsliber engang imellem. Det kostede 50 kr. at få slebet en kniv. Jeg gav 1898,- for slibesættet, så det bliver da hurtigt tjent ind :smile:

Venlig hilsen
Sådan kan du ikke helt stille det op.
En professionel slibning er en grov slibning der fjerner skader, det kan være nødvendigt en gang om året, eller oftere, det afhænger af brugen og hvem man er gift med. resten klares med et strygestål.
jeg kan dog godt finde på at give mine knive et touch up på slibemaskinen et par gange om året. det ville man normalt klare med et keramisk strygestål og ved at ændre slibevinklen lidt.
Du har naturligvis helt ret. Træerne vokser ikke ind i himlen efter slibning af fire knive. Jeg har et par gamle jagtknive, som har nogen grimme hak i æggen, fordi jeg har behandlet dem dårligt - så er det indrømmet. Dem vil jeg forsøge at rette op, når jeg er blevet fortrolig med det tilkøbte slibeaggregat. Basismaskinen er god nok, men det er lidt tricky at slibe æggen helt inde fra skæftet. Det lykkedes at fuske lidt med køkkenknivene i dag, men på jagtknivene vil jeg gerne have et fint resultat. Også på den inderste halve cm. af æggen.

Det er sjovt for en total novice at få så hurtig succes, selv om jeg da godt ved, at det er maskinen, der gør arbejdet for mig. Rent æstetisk er jeg naturligvis på herrens mark :blink: men jeg har alligevel i den grad indsmigret mig hos husets frue, så jeg tænker, at det kommer til at kaste et eller andet af sig :smile:

Venlig hilsen

Rust
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 6. feb 2015, 20:18
Interesser: Veteranbiler
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times

Re: Spørgsmål vedr. kornstr. på slibemaskinebånd.

Indlæg af Rust » 27. jan 2024, 20:10

Jeg har en ken onion jeg gerne vil sælge.

Besvar