LAPD forskellig tjenestepistoler?

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

LAPD forskellig tjenestepistoler?

Indlæg af Bino » 10. apr 2023, 09:43

Måske ikke den rigtige overskrift, men jeg var ikke ikke klar over at man opdelte de alm betjente i gode/dårlige skytter. Tænker da ikke at de herhjemme som er normalt betjente men med tilknytning til ROMEO, får anderledes udrustning til deres normale hverdag. Nogle der ved mere om det ?


https://www.bt.dk/udland/danske-meliss ... ng-om-ugen
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Ras.Killing » 10. apr 2023, 10:16

Jeg læser heller ikke ud fra artiklen, er de opdeler betjentene efter gode og dårlige skytter, men blot at hun har opnået et mærke, fordi at være iblandt de bedste.

Jeg ved ikke hvordan det foregår inde for det danske politi, men Forsvaret har da bla. benyttet (hvis ikke de stadig gør det) bronze, sølv og guldmærker inde for forskellige uddannelsesområder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 618
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Bino » 10. apr 2023, 10:43

Ras.Killing skrev:
10. apr 2023, 10:16
Jeg læser heller ikke ud fra artiklen, er de opdeler betjentene efter gode og dårlige skytter, men blot at hun har opnået et mærke, fordi at være iblandt de bedste.

Jeg ved ikke hvordan det foregår inde for det danske politi, men Forsvaret har da bla. benyttet (hvis ikke de stadig gør det) bronze, sølv og guldmærker inde for forskellige uddannelsesområder.
I videoen siger hun at hun har en STI fordi hun er expert skytte, og at det ikke er mange der har sådan en.
Ham som var med fra starten.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Ras.Killing » 10. apr 2023, 10:46

Bino skrev:
10. apr 2023, 10:43
Ras.Killing skrev:
10. apr 2023, 10:16
Jeg læser heller ikke ud fra artiklen, er de opdeler betjentene efter gode og dårlige skytter, men blot at hun har opnået et mærke, fordi at være iblandt de bedste.

Jeg ved ikke hvordan det foregår inde for det danske politi, men Forsvaret har da bla. benyttet (hvis ikke de stadig gør det) bronze, sølv og guldmærker inde for forskellige uddannelsesområder.
I videoen siger hun at hun har en STI fordi hun er expert skytte, og at det ikke er mange der har sådan en.
OK.

Jeg bemærkede ikke lige at der var en video :oops: jeg læste artiklen på gammeldaws maner.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af SimonBJ » 10. apr 2023, 10:49

Ras.Killing skrev:
10. apr 2023, 10:46
Bino skrev:
10. apr 2023, 10:43
Ras.Killing skrev:
10. apr 2023, 10:16
Jeg læser heller ikke ud fra artiklen, er de opdeler betjentene efter gode og dårlige skytter, men blot at hun har opnået et mærke, fordi at være iblandt de bedste.

Jeg ved ikke hvordan det foregår inde for det danske politi, men Forsvaret har da bla. benyttet (hvis ikke de stadig gør det) bronze, sølv og guldmærker inde for forskellige uddannelsesområder.
I videoen siger hun at hun har en STI fordi hun er expert skytte, og at det ikke er mange der har sådan en.
OK.

Jeg bemærkede ikke lige at der var en video :oops: jeg læste artiklen på gammeldaws maner.
Du skal sige ja til alle cookies på deres side for at se den, jeg sprang den over af den grund.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 652 times
Been thanked: 661 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af BentxBetjent » 10. apr 2023, 11:51

SimonBJ skrev:
10. apr 2023, 10:49


Du skal sige ja til alle cookies på deres side for at se den, jeg sprang den over af den grund.
Du skal bare have Ad Block Plus, så slipper du for næsten alle reklamer på EB, BT o.lign.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

SimonBJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 14. aug 2020, 21:57
Interesser: Baneskydning, riffel og pistol
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 72 times
Been thanked: 11 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af SimonBJ » 10. apr 2023, 11:52

BentxBetjent skrev:
10. apr 2023, 11:51
SimonBJ skrev:
10. apr 2023, 10:49


Du skal sige ja til alle cookies på deres side for at se den, jeg sprang den over af den grund.
Du skal bare have Ad Block Plus, så slipper du for næsten alle reklamer på EB, BT o.lign.
Det behøver jeg ikke, det klarer min firewall. Så er de der heller ikke på telefoner, tablets eller andre enheder.

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Ølgaard » 10. apr 2023, 12:31

Vi havde for mange år siden en Jysk "sherif" som var aktiv god skytte med en S&W 357, og han brugte den som tjenestevåben, nogen som kan huske det ??, kan desværre ikke finde fotoet af ham, det er godt nok i 70,erne mener jeg, og sæføli i Jyskeland, i Kjøvenhavn var den ikke gået :biggrin:

:razz: :razz:

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Bemoni1 » 10. apr 2023, 12:42

Ølgaard skrev:
10. apr 2023, 12:31
Vi havde for mange år siden en Jysk "sherif" som var aktiv god skytte med en S&W 357, og han brugte den som tjenestevåben, nogen som kan huske det ??, kan desværre ikke finde fotoet af ham, det er godt nok i 70,erne mener jeg, og sæføli i Jyskeland, i Kjøvenhavn var den ikke gået :biggrin:

:razz: :razz:
Nu kan jeg godt skrive hans navn, for han er ikke længere blandt os.
Max Borg var lidt af en legende og der gik utallige historier om hans bedrifter, men, det var som regel bare, historier!

Men efter sigende var han en god betjent og rygende god kammerat i skytteklubben.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Fast Fumble » 10. apr 2023, 13:05

Bemoni1 skrev:
10. apr 2023, 12:42
Ølgaard skrev:
10. apr 2023, 12:31
Vi havde for mange år siden en Jysk "sherif" som var aktiv god skytte med en S&W 357, og han brugte den som tjenestevåben, nogen som kan huske det ??, kan desværre ikke finde fotoet af ham, det er godt nok i 70,erne mener jeg, og sæføli i Jyskeland, i Kjøvenhavn var den ikke gået :biggrin:
Nu kan jeg godt skrive hans navn, for han er ikke længere blandt os.
Max Borg var lidt af en legende og der gik utallige historier om hans bedrifter, men, det var som regel bare, historier!
Men efter sigende var han en god betjent og rygende god kammerat i skytteklubben.
Ham har jeg også hørt mange historier om :smile: måske lidt fordi jeg har skudt sammen med Frantz Pedersen i mange år. Han er ikke død endnu, men det er ikke meget han skyder mere.
Sheriffen.jpg
Sheriffen.jpg (72.66 KiB) Vist 2530 gange
Omtalte Elizabeth, der debuterede på Terrænpistol som 15-årig gik i sin fars fodspor, og blev formand for foreningen. Hun er stadig bestyrelsesmedlem, aktiv pistolterrænskytte (med mange år på landsholdet) og en af hoved-bagmændene på stævnet.

Og vi holder kontinuiteten.
Vi har en håndfuld politifolk i klubben, flere af dem meget dygtige IPSC skytter (det var Max Borg også). Men de fleste skyder nu med almindelige tjenestevåben, også IPSC.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Lassescout » 12. apr 2023, 10:13

Bino skrev:
10. apr 2023, 09:43
Måske ikke den rigtige overskrift, men jeg var ikke ikke klar over at man opdelte de alm betjente i gode/dårlige skytter. Tænker da ikke at de herhjemme som er normalt betjente men med tilknytning til ROMEO, får anderledes udrustning til deres normale hverdag. Nogle der ved mere om det ?


https://www.bt.dk/udland/danske-meliss ... ng-om-ugen
Det bliver ikke sagt direkte, men jeg opfatter det som et spørgsmål om politienhedens økonomi. Forstået på den måde, at du som "almindelig" betjent får et almindeligt standard tjenestevåben udleveret. Hvis du så vil have et dyrere, bedre våben må du gøre dig fortjent til det, og det gør du ved at være god til at skyde. Argumentationen er jo egentlig ret enkel: " Du får ikke et dyrt præcisionsvåben med mindre du kan udnytte præcisionen".

Jeg har indtryk af, at man i Danmark er langt mere ensrettet, så alle har samme tjenestepistol, og hvis du så får specialopgaver, så bliver du uddannet på, og udstyret med, de specialvåben der hører til opgaven. F.eks. maskinpistol eller riffel til anti-terror indsatser.

....men ved nærmere eftertanke, så er det egentlig ikke noget jeg ved. Så andre er velkomne til at korrigere hvis jeg tager fejl.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Ras.Killing » 12. apr 2023, 10:30

Lassescout skrev:
12. apr 2023, 10:13
Jeg har indtryk af, at man i Danmark er langt mere ensrettet, så alle har samme tjenestepistol, og hvis du så får specialopgaver, så bliver du uddannet på, og udstyret med, de specialvåben der hører til opgaven. F.eks. maskinpistol eller riffel til anti-terror indsatser.

....men ved nærmere eftertanke, så er det egentlig ikke noget jeg ved. Så andre er velkomne til at korrigere hvis jeg tager fejl.
Det tror jeg er en korrekt opfattelse.

Sirius har f.eks. G20 og ikke P320 pistoler udleveret... Men en 10mm pistol giver også bedre mening end 9mm, hvis man skulle rende ind i en isbjørn :twoguns:

Kan det ikke passe at Jægerkorpset (eller i hvert fald bare nogen af dem), havde STI 2011 pistoler på et tidspunkt?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af 10-22 » 12. apr 2023, 11:01

Ras.Killing skrev:
12. apr 2023, 10:30

Kan det ikke passe at Jægerkorpset (eller i hvert fald bare nogen af dem), havde STI 2011 pistoler på et tidspunkt?
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
10-22

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Fast Fumble » 12. apr 2023, 11:05

Ras.Killing skrev:
12. apr 2023, 10:30
Kan det ikke passe at Jægerkorpset (eller i hvert fald bare nogen af dem), havde STI 2011 pistoler på et tidspunkt?
Jo, og endda med både 9mm og .40S&W top end.
Jeg har haft nogle af dem på kursus. De er dog udfaset igen. Uden at skulle kloge mig på ting jeg egentlig ikke ved noget om, så tror jeg at beslutningen om udfasning kan have haft noget at gøre med at de er bedre tjent med våben der kræver mindre vedligeholdelse end en top-shelf 2011 pistol. Jeg kan i hvert fald huske en jæger der - meget imponerende - klarede sig igennem den afsluttende prøve på trods af 15-20 funktionsfejl. Den skyder havde ikke set olie i længere tid, og lidt BreakFree fik den til at køre rigtig fint igen. Eller den jæger der mødte op med en skyder i farven "Tan", en farve jeg lige havde set Tanfoglio dukke op i. Den så mega-flot ud i den brune "Tan" farve, så jeg gik hen for at kigge nærmere på hvad det var for en skyder. Det var så en sort-bruneret 2011, og farven var ikke "Tan", men "Rust". :fun:
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af 10-22 » 12. apr 2023, 11:12

Ølgaard skrev:
10. apr 2023, 12:31
Vi havde for mange år siden en Jysk "sherif" som var aktiv god skytte med en S&W 357, og han brugte den som tjenestevåben, nogen som kan huske det ??, kan desværre ikke finde fotoet af ham, det er godt nok i 70,erne mener jeg, og sæføli i Jyskeland, i Kjøvenhavn var den ikke gået :biggrin:

:razz: :razz:
Som en stor knægt på omkring de 12år, havde jeg fornøjelsen at får lov til at prøve hans Model 29 i 44 magnum.
Det var en oplevelse :smile:
Han havde en særlig skyde stil, men ramme det kunne han.
10-22

PabloPistolas
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 142
Tilmeldt: 20. jan 2023, 09:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 50 times
Been thanked: 17 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af PabloPistolas » 12. apr 2023, 11:42

10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Ras.Killing skrev:
12. apr 2023, 10:30

Kan det ikke passe at Jægerkorpset (eller i hvert fald bare nogen af dem), havde STI 2011 pistoler på et tidspunkt?
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5848
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Mapzter » 12. apr 2023, 12:51

Lassescout skrev:
12. apr 2023, 10:13
Det bliver ikke sagt direkte, men jeg opfatter det som et spørgsmål om politienhedens økonomi. Forstået på den måde, at du som "almindelig" betjent får et almindeligt standard tjenestevåben udleveret. Hvis du så vil have et dyrere, bedre våben må du gøre dig fortjent til det, og det gør du ved at være god til at skyde. Argumentationen er jo egentlig ret enkel: " Du får ikke et dyrt præcisionsvåben med mindre du kan udnytte præcisionen".
Noget som virker ret mærkværdigt for os her i Danmark: det er ikke ualmindeligt at en betjent selv anskaffer sit tjenestevåben. Nogle afdelinger har så en liste med godkendte modeller de må bære.

F.eks. faldt jeg over følgende på Quora:
Tim Dees, retired cop and CJ professor skrev:It depends on the policy of their departments. At NYPD, you carry your issued gun or nothing. More commonly, the department issues a gun that probationary officers carry until they are off probation, then they can switch to any personal weapon they like from a list approved by their department.

If I had to guess, I'd say that most U.S. police officers carry personally-owned weapons on duty.

Off-duty guns are another matter. A few limit any off-duty carry to the same gun the officer carries on duty. More commonly, the department authorizes one or more ammunition types, and officers can carry any firearm that will handle that ammunition. This permits officers to carry smaller, more easily-concealed firearms while off duty.

[Adding a bit more after reading the comments with the question]:The gear issued to an officer when he or she is hired is going to be pretty basic stuff, and how much of it is supplied varies with the agency. When I started at the Reno Police Department in 1979, the issue was as follows:

One breast badge
One cap badge
Uniform cap
Cold-weather "Tuffy" (nylon quilted) jacket
Two clip-on ties
One tie clip
Two long-sleeve wool uniform shirts
Five short-sleeve wash-and-wear uniform shirts
Two pairs wool uniform trousers
One buckleless trouser belt
Sam Browne belt (gun belt)
Four belt keepers
One handcuff case
One polycarbonate baton
Belt ring for baton
One pair handcuffs with two keys
One brass whistle
One box of 12 Pentel felt pens
Eighteen rounds of .38 Special or .357 Magnum handgun ammo (depending on what kind of gun you owned)
Eight 12 ga. 00 (always pronounced "double ought") buckshot shotgun shells

Missing from that list, but mandatory to have were:

One .38 Special or .357 Magnum revolver, six-shot, four- or six-inch barrel
Holster for above
Spare ammunition dump pouch cases or speedloader carriers
Two speedloaders (if carried instead of dump pouches, and everyone did)
Portable radio case
Flashlight
Shoes or boots

Not mandatory, but arguably necessary for the job were:

Body armor
Report writing gear (usually a metal "posse box" clipboard)
Traffic ticket book carrier
Second pair of cuffs and case
Key ring for the Sam Browne
Leather gloves

At the time, the typical outlay for a new hire who had to purchase these items was $1500-$1800. Annual salary at the time was $13,500 per year. In 1979, this was the most money I had ever made. I worked without body armor my first year because I couldn't afford it.

In contrast, Las Vegas Metro PD to the south boasted that if a recruit showed up in jockey shorts and socks, they would issue him everything else. I suspect that actually doing that would have meant a quick end to one's police career.

We received an annual uniform allowance of $500 per year for all expenses and incidentals. Ironically, new hires did not receive this for the first year in lieu of the original equipment issue we received. So, you didn't get a uniform allowance in the year you needed it most. I know the uniform allowance is at least twice that now, and the police department issues all necessary gear, including firearms.

How much you spent in uniform upkeep depended on how much pride you took in your appearance, and how lax your supervisor was about appearance standards. My uniforms were always dry cleaned and never saw a washing machine. This cost me between $800-1200 per year for dry cleaning alone in the early 1990s. I didn't get a discount on this. The only exception the dry cleaner made for me was to bill me once per month, so I didn't have to write a check every time I stopped by to leave off or pick up (it probably helped that I never stiffed him). I typically used 2-3 uniform changes per week. Other officers bought wash-and-wear shirts and trousers, laundered them at home, and didn't bother to iron them. They usually stood out in the crowd.

Likewise, some officers wore their uniforms until they were past threadbare, with patches here and there. They were generally aghast at the notion that uniform allowance money was to be spent on uniforms. Our uniform allowance was disbursed 50% with the 13th and 26th paychecks of the year, so many officers regarded the uniform allowance as 'vacation money" and "Christmas money."

As you might guess, appearance standards were not especially rigid. One officer I worked with had a long reputation of coming to work looking like an unmade bed. During one of our infrequent inspections at roll call, he was standing next to me. When the inspecting lieutenant passed him and was about to pass me, I asked, "Lieutenant, has anyone ever failed this inspection?" He replied, "Not yet."

I spent a week at a training class at Las Vegas Metro, and was impressed how good their officers looked. They had considerably higher appearance standards, but they were also easier to enforce. They work on a "quartermaster system," where worn or broken equipment and uniform items are replaced one-for-one. If a supervisor notes that a uniform shirt has seen better days, he gives the officer a chit to take to the contract uniform shop. The officer exchanges the chit and the old shirt for a new one. They get an additional uniform allowance to cover dry cleaning.

Other items of equipment are usually purchased by the officer, if he sees fit to do so. For example, some officers fit their handguns with lasers for target acquisition. These typically cost $400-$800. If an officer wants one of these, he's almost certainly going to pay for it himself.

In recent years, many officers have started carrying military-type patrol rifles. Most departments do not purchase these. If the officer wants to carry one, he gets approval from his agency, makes the purchase from an approved list, and then completes training and demonstrates proficiency with the weapon before he is allowed to carry it. Agencies generally do provide ammunition for training and carrying on duty, but all other costs are borne by the officer.

My department issued each officer a 12 gauge shotgun at the start of the watch. The officer would load the shotgun with the ammunition from his department issue (this was replaced roughly once each year, with the old stuff blown off at the range), and return the unloaded shotgun to the armory at the end of watch. The shotguns were seldom fired, but gradually wore out from being loaded and unloaded two or three times each day. They were replaced roughly every five years, with the old ones sold to gun shops, where they were refurbished and resold to the public (the shotgun I keep for home defense is a retired police gun). Some officers wanted to have a shotgun they could be more confident about, and purchased their own. They often had little improvements and upgrades, such as mounted flashlights, soft rubber grips and pads, and corrosion-resistant aftermarket finishes. Some cops compared and competed with tricked-out shotguns the way car aficionados will meet in parking lots and pull up the hoods on their engines to show off their handiwork.

By the way, when I left law enforcement 15 years after that initial issue of gear, the only item I hadn't replaced at least once was the winter jacket. It got softer and more comfortable every year, and outlasted everything else.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1402
Tilmeldt: 12. feb 2011, 20:30
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 470 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Boerge » 13. apr 2023, 01:17

Et lille indspark m.h.t. Max Borg. Ham var jeg et par år på hold med ved Århus Politi, og har kørt patrulje med ham. En fin kollega. Ganske rigtigt havde han en stor revolver registreret som tjenestevåben. Hvordan dette kunne lade sig gøre, står hen i det uvisse, men der jo andre tider i 60.erne og 70.erne.
Han gik altid med revolveren i et selvgjort læderhylster spændt fast til låret. Dette sammen med hans fremtræden i øvrigt, gjorde at der "ude i byen" var en pæn respekt for ham.
I nogle år var han personlig livvagt for de små prinser, når kongefamilien opholdt sig i Aarhus. Det siges de var vældigt duperede af ham -- og hans revolver.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

10-22
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 14. dec 2017, 20:01
Interesser: Våben
Geografisk sted: København
Has thanked: 136 times
Been thanked: 151 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af 10-22 » 14. apr 2023, 08:35

PabloPistolas skrev:
12. apr 2023, 11:42
10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Ras.Killing skrev:
12. apr 2023, 10:30

Kan det ikke passe at Jægerkorpset (eller i hvert fald bare nogen af dem), havde STI 2011 pistoler på et tidspunkt?
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?
De blev indkøbt autonomt omkring 2006 efter at postvæsnet havde fået overbevist nogle folk i FMI om at de ikke kunne tage på eventyr til de varme lande uden en STI. Hele den herligheden kostede ca 10 millioner kr.
10-22

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2023, 09:00

10-22 skrev:
14. apr 2023, 08:35
PabloPistolas skrev:
12. apr 2023, 11:42
10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Ras.Killing skrev:
12. apr 2023, 10:30

Kan det ikke passe at Jægerkorpset (eller i hvert fald bare nogen af dem), havde STI 2011 pistoler på et tidspunkt?
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?
De blev indkøbt autonomt omkring 2006 efter at postvæsnet havde fået overbevist nogle folk i FMI om at de ikke kunne tage på eventyr til de varme lande uden en STI. Hele den herligheden kostede ca 10 millioner kr.
Hvad havde de før?

Hvis det var M.49 så forstår man måske godt ønsket om noget andet... At det så blev en 2011 STI forstår jeg ikke :fun:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Fast Fumble » 14. apr 2023, 09:15

10-22 skrev:
14. apr 2023, 08:35
PabloPistolas skrev:
12. apr 2023, 11:42
10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?
De blev indkøbt autonomt omkring 2006 efter at postvæsnet havde fået overbevist nogle folk i FMI om at de ikke kunne tage på eventyr til de varme lande uden en STI. Hele den herligheden kostede ca 10 millioner kr.
Postvæsenet?!?
Og hvorfor "abe-pistolen", det forstår jeg stadig ikke.
Var der ikke noget med at nogle af de Amerikanske specialstyrker brugte .40S&W, og at det derfor logistisk var smart at have mulighed for samme kaliber?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 903
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Bemoni1 » 14. apr 2023, 09:55

Fast Fumble skrev:
14. apr 2023, 09:15
10-22 skrev:
14. apr 2023, 08:35
PabloPistolas skrev:
12. apr 2023, 11:42
10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?
De blev indkøbt autonomt omkring 2006 efter at postvæsnet havde fået overbevist nogle folk i FMI om at de ikke kunne tage på eventyr til de varme lande uden en STI. Hele den herligheden kostede ca 10 millioner kr.
Postvæsenet?!?
Og hvorfor "abe-pistolen", det forstår jeg stadig ikke.
Var der ikke noget med at nogle af de Amerikanske specialstyrker brugte .40S&W, og at det derfor logistisk var smart at have mulighed for samme kaliber?
Et kælenavn afledt af motivet i deres baretmærke :giggle: ligesom det Nørrejyske Spejderkompagni også har været brugt som drillenavn ( hænger sammen med deres organisatoriske benævnelse, tilbage i tiden ).

Det med STI'en, har også været en gåde for mange andre, men den er heldigvis historie nu.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8880
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 355 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Fast Fumble » 14. apr 2023, 10:25

Bemoni1 skrev:
14. apr 2023, 09:55
Fast Fumble skrev:
14. apr 2023, 09:15
10-22 skrev:
14. apr 2023, 08:35
PabloPistolas skrev:
12. apr 2023, 11:42
10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?
De blev indkøbt autonomt omkring 2006 efter at postvæsnet havde fået overbevist nogle folk i FMI om at de ikke kunne tage på eventyr til de varme lande uden en STI. Hele den herligheden kostede ca 10 millioner kr.
Og hvorfor "abe-pistolen", det forstår jeg stadig ikke.
Et kælenavn afledt af motivet i deres baretmærke :giggle: ligesom det Nørrejyske Spejderkompagni også har været brugt som drillenavn ( hænger sammen med deres organisatoriske benævnelse, tilbage i tiden ).
Nåhja, postvæsenet... Den burde jeg kunne have regnet ud.
Men abe-pistol? Den forstår jeg stadig ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af Ras.Killing » 14. apr 2023, 10:28

Fast Fumble skrev:
14. apr 2023, 10:25
Bemoni1 skrev:
14. apr 2023, 09:55
Fast Fumble skrev:
14. apr 2023, 09:15
10-22 skrev:
14. apr 2023, 08:35
PabloPistolas skrev:
12. apr 2023, 11:42
10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?
De blev indkøbt autonomt omkring 2006 efter at postvæsnet havde fået overbevist nogle folk i FMI om at de ikke kunne tage på eventyr til de varme lande uden en STI. Hele den herligheden kostede ca 10 millioner kr.
Og hvorfor "abe-pistolen", det forstår jeg stadig ikke.
Et kælenavn afledt af motivet i deres baretmærke :giggle: ligesom det Nørrejyske Spejderkompagni også har været brugt som drillenavn ( hænger sammen med deres organisatoriske benævnelse, tilbage i tiden ).
Nåhja, postvæsenet... Den burde jeg kunne have regnet ud.
Men abe-pistol? Den forstår jeg stadig ikke.
Jeg tror ikke abe i dette sammenhæng referer til dem der sidder i træerne og spise bananer...
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 842
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 473 times
Been thanked: 217 times

Re: LAPD forskellig tjenestepistoler

Indlæg af The Mad Viking » 14. apr 2023, 12:36

Ras.Killing skrev:
14. apr 2023, 10:28
Fast Fumble skrev:
14. apr 2023, 10:25
Bemoni1 skrev:
14. apr 2023, 09:55
Fast Fumble skrev:
14. apr 2023, 09:15
10-22 skrev:
14. apr 2023, 08:35
PabloPistolas skrev:
12. apr 2023, 11:42
10-22 skrev:
12. apr 2023, 11:01
Korrekt den blev også kaldet abe pistolen.
Hvorfor blev den kaldt det?
De blev indkøbt autonomt omkring 2006 efter at postvæsnet havde fået overbevist nogle folk i FMI om at de ikke kunne tage på eventyr til de varme lande uden en STI. Hele den herligheden kostede ca 10 millioner kr.
Og hvorfor "abe-pistolen", det forstår jeg stadig ikke.
Et kælenavn afledt af motivet i deres baretmærke :giggle: ligesom det Nørrejyske Spejderkompagni også har været brugt som drillenavn ( hænger sammen med deres organisatoriske benævnelse, tilbage i tiden ).
Nåhja, postvæsenet... Den burde jeg kunne have regnet ud.
Men abe-pistol? Den forstår jeg stadig ikke.
Jeg tror ikke abe i dette sammenhæng referer til dem der sidder i træerne og spise bananer...
:rolf:
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Besvar