"Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

"Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af Peter » 5. feb 2023, 21:29

Sidste efterår kom denne serie på Netflix, og jeg fik den set her i det spæde 2023.
dahmer.jpg
Jeffrey Dahmer blev som bekendt fanget i 1991 - jeg kan svagt huske det. På daværende tidspunkt var jeg en ung handelsskoleelev i mine teenageår, og mine interesser dengang var ikke kannibaler fra Milwaukee. Og inden jeg skulle se serien, måtte jeg lige friske op på historien på Wikipedia. Det første jeg tænkte var "sikke en nar", da jeg læste hans "CV" - en person, der ikke kunne styre sit alkoholforbrug, blev fyret fra alle sine jobs og boede i årevis som voksen hos sin bedstemor mens han havde travlt med sine ugerninger. Ikke ligefrem min forestilling om en prototype på en seriemorder.

Jeg havde også en forestilling om, at jeg nu skulle se en horrorserie med virkelig klamme scener. Afsnit 1 starter da også skummelt, da den starter med enden - der hvor Dahmer bliver fanget efter at have mislykkes med et nyt offer. Derefter veksler serien (ret gennemført) med Dahmer's barndom og de senere mord. Men horror bliver den (heldigvis) aldrig.

Alt i alt en supergod serie, som kun kan anbefales herfra. Jeg var dog lidt i tvivl hvorvidt det hele var sandt, eller der var en grad af kunstnerisk frihed, så jeg læste lidt mere indgående om sagen og så endda også dokumentaren "Conversations with a Killer: The Jeffrey Dahmer Tapes", som også ligger på Netflix, og som jeg kan se, passer det hele meget fint. Endda ligner Dahmer's lejlighed i serien uhyggeligt meget den rigtige, som vises i "Tapes".
Vedhæftede filer
jdt.jpeg

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af AalborgBK1885 » 6. feb 2023, 00:37

Ja, den kan absolut anbefales. Jeg er stor fan af “True Crime” film og dokumentarer. Det er fascinerende at komme i dybden med “de værste af de værste”. Der er altid en masse ting og mønstre, der går igen, men ikke 2 hjerner og sind er 100% identiske, så en komplet facitliste for sådanne mennesker, kan man aldrig sætte helt sammen, selvom dygtige profileringseksperter kommer virkelig tæt på ofte og generelt.

Jeg vil også anbefale “The Iceman” på Netflix. Både filmen og dokumentaren er virkelig gode og uden at “spoile” for meget, så var slutningen i dokumentaren, hvor han bliver interviewet i fængslet, virkelig overraskende - den gik i mod alt omkring empati og følelser, som man umiddelbart troede, at sådan et uhyre var blottet for, og det er sådanne slutninger, der fascinerer mig ved “True Crime” film og dokumentarer - der er så mange psykologiske aspekter og drejninger i det, og det er virkelig spændende at lære og se lidt mere omkring sagerne, end man bare lige får fra medierne.
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af Peter » 6. feb 2023, 08:38

AalborgBK1885 skrev:
6. feb 2023, 00:37

Jeg vil også anbefale “The Iceman” på Netflix. Både filmen og dokumentaren er virkelig gode og uden at “spoile” for meget, så var slutningen i dokumentaren, hvor han bliver interviewet i fængslet, virkelig overraskende - den gik i mod alt omkring empati og følelser, som man umiddelbart troede, at sådan et uhyre var blottet for, og det er sådanne slutninger, der fascinerer mig ved “True Crime” film og dokumentarer - der er så mange psykologiske aspekter og drejninger i det, og det er virkelig spændende at lære og se lidt mere omkring sagerne, end man bare lige får fra medierne.
Jeg har også set begge - dog var jeg lidt skuffet over filmen (måske fordi jeg så dokumentaren først!). Richard Kuklinski er måske også den værste seriemorder af dem alle (i hvert fald blandt de meste berygtede), og jeg venter blot på, at der kommer en serie om ham. Der bør under alle omstændigheder være nok stof om ham...

Kuklinski og Dahmer har dog ikke så meget tilfælles udover de slog nogle mennesker ihjel. Dahmer fik ifølge ham selv det ikke bedre af at slå ihjel, hvorimod Kuklinski...

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af Ras.Killing » 6. feb 2023, 09:39

Har også set den.

En serie der er skruet godt sammen, og så spiller Evan Peters bare helt forrygende godt :shock: det var meget troværdigt!

Jeg har dog også et lidt ambivalent forhold til den slags serier og den ''udødelighed'' man giver de monstre... For ikke at snakke om, at lukrerer på andres ulykke.

Jeffrey Dahmer er med sådan en serie blevet pop culture fra den ene dag til den anden.

il_794xN.4265962865_3qrv.jpg
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af Fast Fumble » 6. feb 2023, 09:49

Jeg er lidt ked af at være ne lyseslukker, men...

Jeg syntes serien var kedelig. Den havde sine moments, men overall var den sørgelig og sølle - ikke bare hovedpersonen, men også serien.
Serien "Mindhunter", som handler om hvordan behavioral analysis tog nogle stormskridt fremad, da FBI begyndte at interview'e seriemordere for at forstå dem, finder jeg LANGT mere fascinerende. Den er jegtotalt vild med, tror faktisk jeg har set den 3 gange. (Der er også flere seriemodere med).
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af Peter » 6. feb 2023, 12:50

Ras.Killing skrev:
6. feb 2023, 09:39
Har også set den.

En serie der er skruet godt sammen, og så spiller Evan Peters bare helt forrygende godt :shock: det var meget troværdigt!
Ja, det er ret vildt, hvor dødt hans udtryk er, især når han smiler/griner.
Ras.Killing skrev:
6. feb 2023, 09:39
Jeg har dog også et lidt ambivalent forhold til den slags serier og den ''udødelighed'' man giver de monstre... For ikke at snakke om, at lukrerer på andres ulykke.

Jeffrey Dahmer er med sådan en serie blevet pop culture fra den ene dag til den anden.
Det er netop også en knivskarp æg, man skal balancere på. Dahmer's far skrev også en bog efter retssagen, "A Father's Story", hvor der i serien fint, men sobert, beskrives hans skuffelse over det ikke blev en bestseller og dermed slog plat på sin egen søns uhyrligheder.

Jeg hørte i en podcast, at filmens skaber, Ryan Murphy, skulle have udtalt, at serien på ingen måde måtte skildre historien set fra Jeffrey Dahmer's synspunkt, men i selvsamme podcast var der bred enighed om, at det slap Ryan Murphy ikke særlig godt fra.

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af AalborgBK1885 » 6. feb 2023, 15:10

Fast Fumble skrev:
6. feb 2023, 09:49
Jeg er lidt ked af at være ne lyseslukker, men...

Jeg syntes serien var kedelig. Den havde sine moments, men overall var den sørgelig og sølle - ikke bare hovedpersonen, men også serien.
Serien "Mindhunter", som handler om hvordan behavioral analysis tog nogle stormskridt fremad, da FBI begyndte at interview'e seriemordere for at forstå dem, finder jeg LANGT mere fascinerende. Den er jegtotalt vild med, tror faktisk jeg har set den 3 gange. (Der er også flere seriemodere med).
Tak, den har jeg da misset. Tilmed en serie, der er færdig, så den kommer lige øverst på "serielisten" :rock:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af Peter » 8. feb 2023, 08:59

AalborgBK1885 skrev:
6. feb 2023, 15:10
Fast Fumble skrev:
6. feb 2023, 09:49
Jeg er lidt ked af at være ne lyseslukker, men...

Jeg syntes serien var kedelig. Den havde sine moments, men overall var den sørgelig og sølle - ikke bare hovedpersonen, men også serien.
Serien "Mindhunter", som handler om hvordan behavioral analysis tog nogle stormskridt fremad, da FBI begyndte at interview'e seriemordere for at forstå dem, finder jeg LANGT mere fascinerende. Den er jegtotalt vild med, tror faktisk jeg har set den 3 gange. (Der er også flere seriemodere med).
Tak, den har jeg da misset. Tilmed en serie, der er færdig, så den kommer lige øverst på "serielisten" :rock:
Nu er jeg også gået i gang med "Mindhunter", og foreløbig ser den spændende ud.

Brugeravatar
AalborgBK1885
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 166
Tilmeldt: 5. feb 2022, 02:23
Interesser: Skydning/Fodbold/Dyr
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 20 times

Re: "Dahmer – Monster: The Jeffrey Dahmer Story" Serie på Netflix

Indlæg af AalborgBK1885 » 8. feb 2023, 15:31

Peter skrev:
8. feb 2023, 08:59
AalborgBK1885 skrev:
6. feb 2023, 15:10
Fast Fumble skrev:
6. feb 2023, 09:49
Jeg er lidt ked af at være ne lyseslukker, men...

Jeg syntes serien var kedelig. Den havde sine moments, men overall var den sørgelig og sølle - ikke bare hovedpersonen, men også serien.
Serien "Mindhunter", som handler om hvordan behavioral analysis tog nogle stormskridt fremad, da FBI begyndte at interview'e seriemordere for at forstå dem, finder jeg LANGT mere fascinerende. Den er jegtotalt vild med, tror faktisk jeg har set den 3 gange. (Der er også flere seriemodere med).
Tak, den har jeg da misset. Tilmed en serie, der er færdig, så den kommer lige øverst på "serielisten" :rock:
Nu er jeg også gået i gang med "Mindhunter", og foreløbig ser den spændende ud.

Jeg måtte liiiige hænge godt på i starten, for jeg synes, den var noget langtrukken og tung at komme i gang med, men som de kom dybere og dybere ind i samtalerne med "Edmund Kemper", så satte den sig fast, så nu er jeg godt i gang med den. Jeg har den regel overfor mig selv med serier, at selvom de første par afsnit ikke fanger mig, så giver jeg mindst en serie en halv sæsons tid, og det har reddet mange serier fra at ryge ud til højre. At de så senere kan dø hen, er en anden snak, men der er jeg bare nødt til at se dem til ende, for jeg kan ikke have 1/2 og 3/4 serier "hængende" derude :fun:
Wise men talk, because they have something to say.

Fools talk, because they have to say something.

Besvar