SIRIUS på DR

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

SIRIUS på DR

Indlæg af Bofhenator » 14. jan 2023, 14:26

Jeg har netop set sidste afsnit af SIRIUS på dr.dk.

Ud over der er en rigtig flot serie, rent billedmæssigt, så giver den et lille indblik i dagligdagen i verdens sejeste specialenhed. Både nu og før i tiden. Den er absolut seværdig!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: SIRIUS på DR

Indlæg af Ingsorsi » 14. jan 2023, 15:07

Jeg synes også, at den er rigtig god.
Jeg ville dog ønske, at de havde holdt sig til een historie ad gangen. Det er irriterende, at de hele tiden klipper mellem to parallelle historier: nutiden og så en historie fra gamle dage.
Jeg ved godt, at det er "sådan man laver tv i dag", men det er også en af grundende til at jeg ikke har haft et tv de sidste 20 år.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: SIRIUS på DR

Indlæg af Marius » 14. jan 2023, 17:01

Jeg prøver at lade være med at binge den... prøver :giggle:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: SIRIUS på DR

Indlæg af Oscar123 » 15. jan 2023, 10:07

Bofhenator skrev:
14. jan 2023, 14:26
Jeg har netop set sidste afsnit af SIRIUS på dr.dk.

Ud over der er en rigtig flot serie, rent billedmæssigt, så giver den et lille indblik i dagligdagen i verdens sejeste specialenhed. Både nu og før i tiden. Den er absolut seværdig!
Kan fuldt ud tilslutte mig Bofh’s vurdering. Serien er absolut anbefalelsesværdig. :thumbup:

Man får i serien et fint indtryk af, at det at give op bestemt ikke er en option. I det område af verden er naturen ganske ubarmhjertig og slår dig ganske enkelt ihjel, hvis ikke du holder på og gør det rigtige.

Og, jeg kan rigtig godt lide den fine sammenklipning med de ganske barske historier fra de ældre siriusfolk, som virkelig sætter historien i perspektiv. Disse gamle gutter fremstår alle besindige, velovervejede og troværdige. Ingen behov for at prale eller ”pynte” på historierne, som havde ganske voldsomme følger for nogle af dem.

Rent teknisk imponerer det mig, at fotografen aldrig bliver en del af historien og man fornemmer aldrig at han er til stede. Han er ”blot” diskret kameraholder og forstår at fange momenterne rigtig fint uden at blande sig.

Absolut respekt herfra – både til de gamle og de nutidige siriusfolk. :respekt:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Øboen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 393
Tilmeldt: 1. apr 2013, 23:00
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 264 times
Been thanked: 87 times

Re: SIRIUS på DR

Indlæg af Øboen » 15. jan 2023, 10:26

De Sirius folk er af en bestemt støbning.
Min stedfar var i Siriuspatruljen i mange år i 70'rne og 80'erne, og selv om han i dag er en ældre herre, så er standhaftigheden stadig 100% til stede.

Han havde en stor samling lysbilleder derfra, hvor man fik et lille indblik i, hvad deres hverdag så ud som. Man må sige, at det er en storslået natur de bevæger sig i deroppe, og al respekt for Sirius både dengang og nu.

SeanLuki
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22. mar 2009, 18:48
Interesser: Jagt, skydning, friluftsliv
Geografisk sted: København
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: SIRIUS på DR

Indlæg af SeanLuki » 15. jan 2023, 10:43

Jeg synes bestemt også, at det er en anbefalelsesværdig dokumentar. Den falder ikke i den meget typiske fælde, hvor en speaker hele tiden skal fortælle, hvor hårdt og farligt arbejdet, og at dokumentaristen sætter sig selv i fokus. I stedet for overlades det til billederne og patruljemedlemmernes egne fortællinger. Det giver plads til at siriusfolkenes kærlighed og dedikation til arbejdet skinner igennem, samtidigt med at man som seer ikke er et sekund i tvivl om, at det er de færreste som ville kunne gennemføre det med deres overskud.

Med undtagelse af noget nyere teknologi, er det fascinerende, hvor meget der ligner sig selv fra de ældste optagelser til det allernyeste. GPS og satellitkommunikation understøtter deres arbejde, men det er det gennemprøvede håndværk og de overleverede erfaringer som betyder at Sirius kan løse deres opgaver deroppe. Intet illustrerer vel dette bedre end at de stadig i dag bruger den gamle M53/17 riffel :)

En ting jeg lagde mærke til var, at det ser ud til at de i høj grad har frihed til deres valg af udstyr og opsætning. Slæderne er ikke pakket og bygget ens, og beklædning (selvfølgeligt med mange gengangere) er i høj grad tilpasset de individuelle behov.

Et lille spørgsmål til ekspertpanelet herinde (man er vel nørd). Hvad er det for en dolk de har hængende i bæltet? (kan ses ret tydeligt i afsnit 3 omkring 6:30 min)? Det ligner noget ESEE, men kan ikke finde et perfekt match?
FX-2000 5,5mm m. 3-9x40 Nikko Stirling
Anshütz 1416 lux 22. LR m 3-9x40 Nikon Prostaff EFR
Zafer O/U 12/76
Schultz & Larsen Classic 308. m. 3-12x56 Burris Four X & S&L Superdome dæmper

Tom4000
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 22. maj 2011, 17:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Re: SIRIUS på DR

Indlæg af Tom4000 » 15. jan 2023, 14:24

Gode programmer.
Så kan man også (gen)se arktisk kommand også på dr.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: SIRIUS på DR

Indlæg af Marius » 15. jan 2023, 14:52

SeanLuki skrev:
15. jan 2023, 10:43
Jeg synes bestemt også, at det er en anbefalelsesværdig dokumentar. Den falder ikke i den meget typiske fælde, hvor en speaker hele tiden skal fortælle, hvor hårdt og farligt arbejdet, og at dokumentaristen sætter sig selv i fokus....
Perfekt formuleret, helt enig. Det er skønt at udsigten ikke hele tiden afbrydes af en semi-kendt århusianer.
Stilen minder mere om de mange flotte dokumentarer der kan findes på Youtube med dronebilleder og realisme.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Besvar