Devotion (filmtrailer)

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Devotion (filmtrailer)

Indlæg af Ras.Killing » 28. nov 2022, 13:20

Vi plejer ikke at være blege for at diskutere krisfilm har på sitet :biggrin:

Det er efterhånden lang tid siden jeg har været i biografen, men syntes dette virker som et godt bud, på en film der er værd at se på det store lærred.

Devotion, an aerial war epic based on the bestselling book of the same name, tells the harrowing true story of two elite US Navy fighter pilots during the Korean War. Their heroic sacrifices would ultimately make them the Navy's most celebrated wingmen.


youtu.be/NCDEGP6VjYY
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: Devotion (filmtrailer)

Indlæg af F U B A R » 28. nov 2022, 18:10

Ja ser ud som en god film nok lidt i stil med red tails med den første eskadrille med sorte piloter udstyret med Mustang jagere hvor en af de piloter var den første til at nedskyde en messershmidt m-262
Samt sådan en vought corsair skriger bare jeg er farlig ikke uden grund japanerne frygtede den i ww2
8798C6EC-EAEA-42C2-A06C-2C8A305AF258.jpeg
8798C6EC-EAEA-42C2-A06C-2C8A305AF258.jpeg (26.63 KiB) Vist 1495 gange
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 652 times

Re: Devotion (filmtrailer)

Indlæg af Oscar123 » 18. feb 2023, 20:36

Har netop fået set Devotion, som nu kan findes og streames rundt om på nettet. Det lettest tilgængelige for ”almindelige” danskere vil nok være at streame den fra SF Anytime, hvor den vil være tilgængelig fra d. 24. februar 2023.

Filmen er som anført baseret på virkelige begivenheder og er centreret omkring den første sorte kamppilot i US Navy - samt hans wingman, som var en typisk hvid amerikaner fra det bedre borgerskab.

Raceproblematikken i 50’ernes USA var ganske kompliceret og hovedpersonen havde, som det nok (desværre) kunne forventes, oplevet en god del racisme og modstand mod at mænge sig ind i de hvides verden. Dette tema bliver dog (heldigvis) ikke blæst op som en sag i sig selv men nøjes med at ligge som en undertone i visse centrale scener. Instruktøren er i øvrigt selv sort.

Relationen mellem hovedpersonen Jesse Brown og hans wingman Thomas Hudner er indledningsvis lidt speget – men dog i det mindste respektfuldt. Jesse Brown har tydeligvis problemer med sociale relationer – men efterhånden udvikler forholdet sig til noget der ligner et egentligt personligt venskab. At dette viser sig at stikke ganske dybt vidner filmens afslutning - og den virkelige historie - dog om. Mere skal ikke afsløres her... :giggle:

Filmen er teknisk skruet rigtig godt sammen. Man kunne have frygtet, at den ville være plastret til med computergrafik – men dette er gjort med måde. Der deltager faktisk rigtige flyvende F4U Corsairs, F8F Bearcats samt A-1 Skyraiders i filmen. Og sågar en rigtig flyvende MIG-15.

Flere af de gamle originale fly blev leveret af Erickson Collection (https://www.ericksoncollection.com/), der har en større samling af sådanne flyvende klenodier. Der benyttedes samme filmteknik som i Top Gun: Maverick, hvor rigtige fly-scener blev filmet fra et "chase-plane" og efterfølgende tillagt computergrafik. Hvorvidt flyvningen i kampscenerne er realistisk skal jeg ikke kunne sige – men det er rigtig flot lavet uden at der faldes i fælden med at ”overgøre” scenerne, som det desværre skete i Red Tails. Lidt fotos af flyene i forbindelse med optagelserne kan findes her: https://www.mu-43.com/threads/from-the- ... on.110538/

Som et kuriosum kan nævnes, at de afsluttende kamphandlinger i Devotion fandt sted i Korea i forbindelse med slaget ved Chosin Reservoir – også kendt som Slaget ved Lake Changjin. Kineserne har lavet en stor episk film om netop dette slag ”set fra den anden side”. Og i den film indgår faktisk også F4U Corsair fly – dog kun som rene computeranimationer. Den film blev anmeldt her: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=39&t=89379

De af os, der fandt fornøjelse i at se Top Gun:Maverick vil givet også kunne lide Devotion.

:razz:
Oscar123




youtu.be/nIvBBd8pU1s
Devotion.jpg
Devotion.jpg (67.19 KiB) Vist 1157 gange
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Devotion (filmtrailer)

Indlæg af Ras.Killing » 17. aug 2023, 20:25

Jeg nåede aldrig i biografen, og fik mig først taget sammen til at leje den her igår (49,- på Viaplay).

Jeg er ikke skuffet.

Den er godt skruet sammen, der er en god balance imellem kampscener, action og drama og den er ikke overdrevet. Alt i alt en ganske fornuftig film.

Jeg kan faktisk godt undre mig over den ikke har værer omtalt mere :???: men måske har det været dårlig timing at den lå lige i slipstrømmen på Top Gun 2.

Som Oscar siger - fandt man fornøjelse ved Top Gun, Pearl Harbor o.lign., så vil man også kunne lide Devotion.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar