tom clancy's ryanverse

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Diator
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. maj 2007, 13:27
Geografisk sted: viborg

tom clancy's ryanverse

Indlæg af Diator » 20. maj 2007, 12:55

det er en hel linie af bøger som handler efterretningsmanden jack ryan i har sikkert set filmene om ham "hunt for red october" osv. bøgerne meget bedre og halvdelen af dem er om krig mellem suveræne lande for det meste USA mod et andet land og den sidste er en kæmpe krig mellem rusland(efter sovjetunionen er kolapset) og kina

de er alle ret godt detaljeret med vinkler fra kampvogns folk i kampens hede, helikopter piloter på mission og generalerne der tager beslutninger under kampen

samtidig følger man osse med i hvordan 2 amerikanske spioner opererer i fjende land

de er et must at læse

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21723
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 467 times
Been thanked: 2372 times

Indlæg af Refraktorius » 20. maj 2007, 15:35

Jeps, Clancy skriver godt, og han kan som få andre male et "lorten rammer propellen"-scenarie op.

Og som min svoger bemærkede da jeg lånte "The Bear and the Dragon": "Jeg tror der er folk der er mere venstreorienterede på den amerikanske højrefløj end han er. (Kinesere er altså lede!)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Diator
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. maj 2007, 13:27
Geografisk sted: viborg

Indlæg af Diator » 20. maj 2007, 17:10

kom lige i tanke om endnu en af tom clancy's bøger "red storm rising" den handler om hvordan den kolde krig lige pludseligt bliver meget varm da nogle terrorister sætter ild til sovjetunionens største olie behandlings fabrik og derved presser polit-bureauet til at starte en krig frem for at indrømme katastrofen

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 27. maj 2007, 02:02

Det er blevet til en del bøger i ryanverset efterhånden, nogen bedre end andre. Der er en del skæbner som krydser gentagne gange gennem historierne, der er også et par stykker hvor Ryan knap er med i historien (specielt John Kelly/Clarke historierne, Without Remorse & Rainbow SIX). Jeg faldt lige over en til af dem på vej til tyskland, Red Rabbit, ved ikke hvor den ligger i 'tidslinien' men Ryan starter da lige ankommet til England i starten af første kapitel, early 1980ties så det er efter Patriot Games og The Hunt For Red October og før Clear and Present Danger.

Diator
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. maj 2007, 13:27
Geografisk sted: viborg

Indlæg af Diator » 27. maj 2007, 06:25

http://www.clancyfaq.com/ryanverse.htm

link til tom clancy fan side med rækkefølge og alt muligt andet

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 28. maj 2007, 22:45

Er nu kommet noget længere i Red Rabbit og den foregår efter Patriot Games og før The Hunt For Red October, så vi er ret tidligt i tidslinien (hvor den stadig hænger sammen med virkeligheden med Maggie som britisk PM og Ronald som amerikansk præsident).

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4089
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 369 times

Indlæg af Caspian1911 » 29. maj 2007, 10:25

Without Remorse er klart den bedste af de Clancy-bøger jeg har læst. Bare min uforbeholdne mening :)
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 29. maj 2007, 15:15

Jeg må indrømme, at jeg kan have svært ved at læse Tom Clancy's bøger - idet de er vældig "tungt" skrevet.

Med det ment, at de er detaljerige...


Så er ganske enkelt holdt op med at læse bøger - ja, kom faktisk dårligt nok i gang.


Syntes det var passende at bruge de 4-5 stk jeg havde - som bagstop for salonriffelskydning.

Dét virkede de fint som.

Så - som sagt - det er tung læsning.


Læste DaVinci mysteriet på 5 aftener.. kunne simpelthen ikke lægge skidtet fra mig og var gabende træt. Men ok, læste den også på engelsk, hvilket jeg foretrækker.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 29. maj 2007, 23:22

HappyNanoq skrev: Læste DaVinci mysteriet på 5 aftener.. kunne simpelthen ikke lægge skidtet fra mig og var gabende træt. Men ok, læste den også på engelsk, hvilket jeg foretrækker.
Jeg foretrækker dem også på engelsk. Forskellen mellem de bedste Tom Clancy historier og DaVinci Mysteriet er at de første med fornøjelse kan læses igen senere er Da Vinci Mysteriet ikke skrevet særligt godt og vinder intet ved genlæsning.

Blev i øvrigt færdig med Red Rabbit og må karakterisere den som en Ryan Light. Without Remorse er absolut en af mine favoritter i serien.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 29. maj 2007, 23:45

Ja historien var skam spændende nok, men har også svært ved at læse dem to gange...


Men Clancy er lidt for "tungt" skrevet efter min mening, så der fængede DaVinci mysteriet bedre.

Havde svært ved at "følge med" med Clancys detaljerede historier..

Følte bare at jeg af og til skulle et par sider tilbage, for at få det hele til at hænge sammen.

Brugeravatar
Redakula
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 574
Tilmeldt: 17. mar 2005, 19:53
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 19 times

Indlæg af Redakula » 30. maj 2007, 00:26

Yamamoto skrev: Jeg foretrækker dem også på engelsk. Forskellen mellem de bedste Tom Clancy historier og DaVinci Mysteriet er at de første med fornøjelse kan læses igen senere er Da Vinci Mysteriet ikke skrevet særligt godt og vinder intet ved genlæsning.
Jeg har også alle clancy's bøger på engelsk... Kan slet ikke forestille mig at læse dem på dansk - den slags kan altså ikke oversættes!

Jeg har læst samtlige af bøgerne flere gange men den der er læst flest gange er helt klart red storm rising... Har ikke tal på hvor mange gange jeg har læst den.
Andre favoritter er Hunt for red october og debt of honour.

Jeg sluger de 1000+ sider i løbet af et par dage i f.eks. en sommerferie ;-)

Alle bøgerne kan klart anbefales... Og så har han også for det meste ret godt styr på fakta... Selvom det selfølgeligt er fiction...
/redakula ;-)

A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin

Diator
Newbie
Newbie
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19. maj 2007, 13:27
Geografisk sted: viborg

Indlæg af Diator » 30. maj 2007, 07:20

han har osse lavet en række "selvbiografier" i samarbejde med de generaler som var top ledelsen under den første golf krig

"every man a tiger" handler om general chuck horner (ham der var leder for us airforce)
og hvordan han klarede sig igennem den arabiske kultur for til sidst at gøre det muligt for hæren at vinde krigen på bare 100 timer

bedste bog jeg nogensinde har købt i wien (også eneste bog :) jeg skulle brænde 3 timer af inden vi kunne komme videre til danmark og hjem på leave)

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 30. maj 2007, 21:23

Clancys 'varemærke' er de mange sidehistorier som på et eller andet tidspunkt 'rør' hinanden, alt foregår i kronologisk rækkefølge men hopper fra sted til sted. Hans tempo er i reglen sindigt indtil 'the shit hits the fan', hvilket kan drive en til vanvid indtil man når det punkt hvor der sker en masse.

Man skal holde sig fra de bøger han kun har lavet oplægget til og haft en anden forfatter til at lave 'fyldet', de er sjældent af samme kvalitet som de bøger han skriver 100% selv. Tom Clancy with xxx betyder typisk at xxx har skrevet 90%.

Besvar