Vores mand i Amerika

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Flagg
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 145
Tilmeldt: 19. dec 2005, 21:24
Interesser: 4.5 mm. Plinking.
Geografisk sted: Vestjylland
Geografisk sted: Vestjylland
Been thanked: 34 times

Vores mand i Amerika

Indlæg af Flagg » 21. jul 2021, 01:36

Et stykke ww2 historie, jeg ikke kendte.

Den 9. april 1940 invaderes Danmark af det nazistiske Tyskland. Regeringen indleder herefter samarbejde med nazisterne. Men i Washington sidder Danmarks ambassadør, vovehalsen og verdensmanden Henrik Kauffmann, der er villig til at sætte alt på ét bræt. Han nægter at føje de tyske krav og iværksætter i stedet en rebelsk plan for at besejre Hitler og give den danske befolkning friheden tilbage.

Jeg fandt den på youSee:

https://tv.yousee.dk/medie/film/vores-mand-i-amerika-2

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2021, 07:58

Som tidligere bosiddende i Grønland kendte jeg en hel del til Kauffmann, også før filmen kom. Det var på hans foranledning at USA forsynede Grønland med livsfornødenheder under WWII. USA gjorde det ikke gratis, de fik kryolit til flymemaskineproduktionen og lov til at bygge flyvepladser og baser der ligger der endnu, i det omfang de har brug for det.

Den moderne grønlandske historie kan i høj grad siges at starte med 2. verdenskrig. Før da var Grønland temmelig lukket. Du kunne ikke rejse til Grønland medmindre du var ansat til at løse opgaver for staten der. Grønlænderne kunne ikke købe alle varer i butikken, de kunne f.eks. ikke købe petroleum, men skulle bruge deres traditionelle spæklamper. Mange af begrænsningerne var bestemt med udgangspunkt i Knud Rasmussens ønsker om at beskytte grønlænderne mod den moderne verden og bevare deres traditionelle levevis. Men det var blevet en spændetrøje som mange grønlændere ikke brød sig om. De ville også have moderne komfort, og det kunne de pludselig få under krigen, hvor alt kunne bestilles i USA fra postordrekataloger.

Efter krigen stod det klart, at der måtte ske en udvikling i Grønland, man kunne ikke rulle tiden tilbage. USA ville gerne købe Grønland (Trump var ikke den første), men grønlænderne selv ønskede tværtimod en stærkere tilknytning til Danmark og langt bedre integration i den danske velfærdsstat. Den kom med nyordningen i 1953, hvor Grønland blev et amt i Danmark.

Angående Kauffmann, så har jeg set et sted, at Udenrigsministeriet i mange år efter krigen var delt skarpt op i dem der elskede ham og syntes han var en helt, og de der hadede ham og syntes han var en forræder. Der er argumenter for begge synspunkter, men historien skrives af sejrherren, så nu er han altså en helt :smile: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af PSindrup » 21. jul 2021, 08:37

Det er ellers en ret kendt del af den danske WW2 historie

Han blev rent faktisk sigtet for landsforrædderi :shock:

Det er muligt at han arbejdede i Danmark, og ikke mindst grønlands, interesser, men han gjorde det uden mandat hjemmefra

https://da.wikipedia.org/wiki/Henrik_Kauffmann

Peter
PS: Jeg har ikke set filmen endnu.
Senest rettet af PSindrup 21. jul 2021, 09:46, rettet i alt 1 gang.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2021, 09:24

Det er nemt at retfærdiggøre hans handlinger og se dem som et eventyr, nu hvor det gik som det gik.

Men i filmen rejses et dilemma som jeg aldrig havde tænkt på før jeg så den: Hvad nu hvis Hitler vandt? I 1940 havde Tyskland fremgang og sejr på alle fronter og USA slikkede stadig sårene efter 1. verdenskrig. Det var længe før Pearl Harbor, så USA ville ikke gå ind i krigen. De kunne tværtimod blive tvunget til at udlevere Kauffmann til retsforfølgelse i Danmark ( læs Tyskland!). Det var før Hitler gik ind i Rusland, så alt tydede på han ville vinde i Europa, og USA ville blive nødt til at samarbejde diplomatisk med nazi Tyskland.

Så det var med livet som indsats Kauffmann gjorde hvad han gjorde.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af Bofhenator » 21. jul 2021, 09:34

De valg han træffer adskiller sig vel egentlig ikke så meget fra de valg modstandsfolkene træffer under samarbejdspolitikken?

På forskellige niveauer, naturligvis. Men ikke så væsens forskellige synes jeg.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af ReneKJ » 21. jul 2021, 10:04

Lassescout skrev:
21. jul 2021, 09:24
Det er nemt at retfærdiggøre hans handlinger og se dem som et eventyr, nu hvor det gik som det gik.

Men i filmen rejses et dilemma som jeg aldrig havde tænkt på før jeg så den: Hvad nu hvis Hitler vandt? I 1940 havde Tyskland fremgang og sejr på alle fronter og USA slikkede stadig sårene efter 1. verdenskrig. Det var længe før Pearl Harbor, så USA ville ikke gå ind i krigen. De kunne tværtimod blive tvunget til at udlevere Kauffmann til retsforfølgelse i Danmark ( læs Tyskland!). Det var før Hitler gik ind i Rusland, så alt tydede på han ville vinde i Europa, og USA ville blive nødt til at samarbejde diplomatisk med nazi Tyskland.

Så det var med livet som indsats Kauffmann gjorde hvad han gjorde.
Ifølge Wiki så skrev han under og blev fyret i April 1941.
Det var efter Battle of Britan og lige efter starten på Lend-Lease, så situationen så noget anderledes ud end i 1940.
Jeg tror Tyskernes mulighed for at invadere England var forpasset på det tidspunkt, så de ville aldrig komme til at dominere hele Europa.

Og sådan rent real-politisk, så hængte amerikaneres ret til aktivitet i grønland på at han var en legitim repræsentant for Danmark.
Hvis de udleverede ham som forbryder så ville de drage den ret i tvivl.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af PSindrup » 21. jul 2021, 10:25

ReneKJ skrev:
21. jul 2021, 10:04
Lassescout skrev:
21. jul 2021, 09:24
Det er nemt at retfærdiggøre hans handlinger og se dem som et eventyr, nu hvor det gik som det gik.

Men i filmen rejses et dilemma som jeg aldrig havde tænkt på før jeg så den: Hvad nu hvis Hitler vandt? I 1940 havde Tyskland fremgang og sejr på alle fronter og USA slikkede stadig sårene efter 1. verdenskrig. Det var længe før Pearl Harbor, så USA ville ikke gå ind i krigen. De kunne tværtimod blive tvunget til at udlevere Kauffmann til retsforfølgelse i Danmark ( læs Tyskland!). Det var før Hitler gik ind i Rusland, så alt tydede på han ville vinde i Europa, og USA ville blive nødt til at samarbejde diplomatisk med nazi Tyskland.

Så det var med livet som indsats Kauffmann gjorde hvad han gjorde.
Ifølge Wiki så skrev han under og blev fyret i April 1941.
Det var efter Battle of Britan og lige efter starten på Lend-Lease, så situationen så noget anderledes ud end i 1940.
Jeg tror Tyskernes mulighed for at invadere England var forpasset på det tidspunkt, så de ville aldrig komme til at dominere hele Europa.

Og sådan rent real-politisk, så hængte amerikaneres ret til aktivitet i grønland på at han var en legitim repræsentant for Danmark.
Hvis de udleverede ham som forbryder så ville de drage den ret i tvivl.
God pointe! :thumbup:

Peter

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af InMySights » 21. jul 2021, 10:40

Endnu en spændende tråd man ikke lige havde ventet på et våbenforum. :goodpost:
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vores mand i Amerika

Indlæg af Lassescout » 21. jul 2021, 14:25

Og sådan rent real-politisk, så hængte amerikaneres ret til aktivitet i grønland på at han var en legitim repræsentant for Danmark.
Hvis de udleverede ham som forbryder så ville de drage den ret i tvivl.
Netop, det var enten-eller.

Det forekommer os indlysende nu, at USA havde brug for Grønland, men hvis de var forblevet ude af krigen og havde ladet Hitler løbe med Europa, havde de heller ikke haft brug for Grønland. Det var ikke afgjort da Kauffmann traf sin beslutning. Store dele af den amerikanske befolkning var højlydt modstandere af at USA skulle involvere sig i den Europæiske krig. Det var først efter Pearl Harbor at den amerikanske præsident fik opbakning til det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar