Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 16. feb 2021, 23:30

AF5E373B-203E-4F67-B802-145209E2F26B.jpeg

Er der nogen af jer der har set den? Og hvad syntes i så om den?

Jeg har lige ædt alle 5 afsnit :shock: og det er godt nok nogle skræmmende sandheder de graver frem, hvis det står til troende.

Kort og godt har et svensk dokumentarhold trodset gravfreden på vraget, og skaffet videomateriale med en undervandsdrone, som stiller spørgsmålstegn ved de officielle forklaringer.

Jeg er normalt ikke typen der springer med på konspirationsteorier... Og jeg har også mine forbehold med denne! Men om ikke andet er dokumentaren godt skruet sammen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1143
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Badaka » 17. feb 2021, 05:48

Hvir kan den ses?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 05:49

Badaka skrev:
17. feb 2021, 05:48
Hvir kan den ses?
Discovery+
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 722
Tilmeldt: 3. apr 2011, 09:09
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 99 times
Been thanked: 54 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af HHC » 17. feb 2021, 06:24

Har en finsk kollega der var på broen i Østersøen da det skete.
Han har flere optagelser fra radioen, og kommer det på tale så er det skræmmende hvor meget han er påvirket i dag af det der skete.
Han er en af de dygtigste og hårdeste søfolk jeg har sejlet med, rationel og fornuftig.
Han mener også at der var noget der ikke stemmer, og det påvirker ham meget,

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 07:01

Ras.Killing skrev:
16. feb 2021, 23:30
Kort og godt har et svensk dokumentarhold trodset gravfreden på vraget, og skaffet videomateriale med en undervandsdrone, som stiller spørgsmålstegn ved de officielle forklaringer.
Og du siger at det bliver vist på en større tvkanal?
Er det virkeligt accetabelt at bryde gravfreden for at undersøge ens yndlingsteori? Og så bagefter lave det til tv-underholdning

Bare for at nævne nogen i flæng så er der også masser af teorier om hvordan Kennedy, Palme og Monroe døde.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 07:21

ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 07:01
Ras.Killing skrev:
16. feb 2021, 23:30
Kort og godt har et svensk dokumentarhold trodset gravfreden på vraget, og skaffet videomateriale med en undervandsdrone, som stiller spørgsmålstegn ved de officielle forklaringer.
Og du siger at det bliver vist på en større tvkanal?
Er det virkeligt accetabelt at bryde gravfreden for at undersøge ens yndlingsteori? Og så bagefter lave det til tv-underholdning

Bare for at nævne nogen i flæng så er der også masser af teorier om hvordan Kennedy, Palme og Monroe døde.
Ja Discovery har (hvad jeg lige kunne finde ud ad) en eksklusiv aftale på dokumentaren. Man kan se den via deres streamingtjeneste Discovery+

Den svenske journslist bag har vundet en af Sveriges mest eftertragtede journalistpriser ''årets afsløring'' med dokumentaren... Og er vist også idømt 2 års fængsel for at bryde gravfreden.

Den med gravfreden er ikke så lige til syntes jeg. Hvis den bliver udnyttet for at afholde folk fra at undersøge sagen nærmere, så ved jeg ikke om den reelt tjener ofrene. De har heller ikke været inde i skibet, men taget billeder af skroget udefra.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 07:37

Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 07:21

Den med gravfreden er ikke så lige til syntes jeg. Hvis den bliver udnyttet for at afholde folk fra at undersøge sagen nærmere, så ved jeg ikke om den reelt tjener ofrene. De har heller ikke været inde i skibet, men taget billeder af skroget udefra.
Men hvem skal vurdere det om ikke retten? På forhånd altså.
Finder der nogen konspirationsteori der ikke er baseret på at "The Man" skjuler fakta? Det ville kunne bruges som undskyldning for hvad som helst.
Indbrud i forskningsfaciliteter, opgravning af berømtheder osv.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 07:48

ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 07:37
Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 07:21

Den med gravfreden er ikke så lige til syntes jeg. Hvis den bliver udnyttet for at afholde folk fra at undersøge sagen nærmere, så ved jeg ikke om den reelt tjener ofrene. De har heller ikke været inde i skibet, men taget billeder af skroget udefra.
Men hvem skal vurdere det om ikke retten? På forhånd altså.
Finder der nogen konspirationsteori der ikke er baseret på at "The Man" skjuler fakta? Det ville kunne bruges som undskyldning for hvad som helst.
Indbrud i forskningsfaciliteter, opgravning af berømtheder osv.
Som sagt :smile: den er ikke nem.

Ikke desto mindre finder de hvad de søger - og hvad regering og den tidligere havarikommission siger ikke ville være der.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 07:59

Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 07:48
ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 07:37
Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 07:21

Den med gravfreden er ikke så lige til syntes jeg. Hvis den bliver udnyttet for at afholde folk fra at undersøge sagen nærmere, så ved jeg ikke om den reelt tjener ofrene. De har heller ikke været inde i skibet, men taget billeder af skroget udefra.
Men hvem skal vurdere det om ikke retten? På forhånd altså.
Finder der nogen konspirationsteori der ikke er baseret på at "The Man" skjuler fakta? Det ville kunne bruges som undskyldning for hvad som helst.
Indbrud i forskningsfaciliteter, opgravning af berømtheder osv.
Som sagt :smile: den er ikke nem.

Ikke desto mindre finder de hvad de søger - og hvad regering og den tidligere havarikommission siger ikke ville være der.
Måske. Man skal huske på at det er dem selv der står for hele præsentationen. Jeg har set mange dokumentarer som kan virke yderst overbevisende hvis ikke man ved på forhånd at det er BS. En klassisk eksempel er teorier om "oldtid astronauter" som vist også har kørt på forholdsvis respektable kanaler.
Lad os vente med at konkludere noget angående afsløringerne til der er nogen uafhængige med de nødvendige kundskaber der har vurderet deres påstande.

Eta: slettet noget om gravfreden da jeg er kommet i tvivl
Senest rettet af ReneKJ 17. feb 2021, 08:13, rettet i alt 1 gang.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 08:12

Jeg troede egenligt at Estonia var blevet dækket til, men nu da jeg læser op på sagen kan jeg se at det ikke blev til noget.

Så det ændre måske på min opfattelse af hvor groft et brud på gravfreden det var i dette tilfælde.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Caspian1911 » 17. feb 2021, 08:19

Det kan godt være, jeg bare er kynisk, men det er meget bekvemt for staterne at lyse gravfred, så er de nemlig fri for, der kommer nogen og stiller trælse spørgsmål.

Nu har teknologien så overhalet igen, og det har været muligt at optage film, uden at bryde gravfreden sådan helt. Forhåbentlig vil sagen blive belyst ordentligt uden politisk indblanding på et tidspunkt.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 08:23

Caspian1911 skrev:
17. feb 2021, 08:19
Det kan godt være, jeg bare er kynisk, men det er meget bekvemt for staterne at lyse gravfred, så er de nemlig fri for, der kommer nogen og stiller trælse spørgsmål.

Nu har teknologien så overhalet igen, og det har været muligt at optage film, uden at bryde gravfreden sådan helt. Forhåbentlig vil sagen blive belyst ordentligt uden politisk indblanding på et tidspunkt.
Det er rigtigt nok, men igen: Verden vrimler med folk der tror de ved bedre end myndighederne hvad der ligger bag diverse katastrofer og dødsfald.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 08:29

SPOILER ALERT!

Ja nu spoiler jeg lige lidt ifht. dokumentaren...

Den officielle rapport fra havarikommisionen konkluderede, at det var bovporten der blev revet af i hårdt vejr, og som var skyld i at Estonia tog vand ind og gik til bunds.

Mange har stillet spørgsmålstegn ved den rapport - hvilket er meget normalt i sådanne sager.

Bla. det tyske Meyer Werft som byggede skibet (som selvfølgelig har en intetesse i at forsvare deres navn). De lavede selv en havarirapport, hvor de redegjorte for, at skibet ikke ville kunne synke som det gjorde, ud fra havarikommissionens konklusion. Bovporten ville ganske rigtig hurtigt kunne fylde skibet med vand, så det ville krænge rundt. Skibet burde dog ikke gå under, men i stedet ligge sig på hovedet pga. de vandtætte skotter i skroget. Sådan burde det i princippet kunne blive liggende i dagevis - men Estonia gik til bunds på under en time. Værftet kommer frem til, at hændelsen kun ville kunne udspille sig som den gjorde, hvis der var et hul i skroget. De kommer ligeledes med et bud på, hvor sådan er hul skulle befinde sig.

I år 2000 går et amerikansk dykkerteam ned på vraget. Da det ligger i internationalt farvand, og USA ikke har underskrevet aftalen om gravfred, så kan de svenske myndigheder ikke forhindre dem i at dykke på vraget. De leder efter det føromtalte hul i skroget... og finder spor af det. Det kan dog ikke få nogle konkrete billeder/beviser af selve hullet, da Estonia delvist er dækket til med sand og sten (igen for at sikre gravfreden imod uvedkommende). I første omgang kommer der ikke mere ud af den sag.

I 2019 er det så det svenske team der dykker ned på vraget. De er sejlet ud fra Tyskland på et skib under tysk flag, da Tyskland heller ikke har underskrevet aftalen om gravfred. Den finske kystvagt, som ligger vagt direkte over vraget, må derfor trække sig for dykkerteamet.

De går ned på vraget, som har krænget sig en lille smule siden det sidste besøg. Hullet er nu blotlagt på det sted amerikanerne var ca. 20 år før, og hvor værftet sagde et hul burde befinde sig.

Sammenlagt slår overstående tvivl ved den officielle havarirapport... Og hvad der så kan banke hul i en færge midt i østersøen.

Der hvor konspirationerne virkelig får frit spil er, at det er bevist, at de svenske myndigheder benyttede Estonia til at fragte militært isenkram fra Estland og til Sverige - og at de muligvis har smuglet militærteknologi ud af Rusland i samarbejde med MI6.
Senest rettet af Ras.Killing 17. feb 2021, 14:04, rettet i alt 2 gange.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Marius » 17. feb 2021, 12:24

Gravfreden er ikke den eneste undskyldning som magthaverne anvender til at knægte pressen.

Tre små medier er i Danmark blevet sigtet efter straffelovens 264d fordi de dokumenterede eller linkede til dokumentation af den ubehagelige sag, hvor islamister i Marokko skar hovedet af to piger fra Danmark og Norge der camperede. Resten af pressen valgte at omtale det i generelle vendinger og skjulte motivet.

Selvom ingen har lyst til at gense billedet af den svenske pige der blev kørt over af en lastbil ved terrorangrebet i Stockholm eller høre om Bataclan torturen i Paris, hvor mændene fik skåret deres kønsdele af mens de endnu var i live, så er det væsentlige oplysninger. Vi kender alle billedet af Hanois daværende politimester der henretter en guerillakæmper/frihedskæmper eller filmen af JFK der får blæst hjernen ud, selvom det er ubehageligt, så har det været væsentligt i samfundsdebatten.

Når vi som samfund afskæres fra åbent og oplyst at debattere om en NATO-ubåd kolliderede med en færge eller islamister dræbte uskyldige, så svækker det demokratiet.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 17:28

Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 08:29

I 2019 er det så det svenske team der dykker ned på vraget. De er sejlet ud fra Tyskland på et skib under tysk flag, da Tyskland heller ikke har underskrevet aftalen om gravfred. Den finske kystvagt, som ligger vagt direkte over vraget, må derfor trække sig for dykkerteamet.

De går ned på vraget, som har krænget sig en lille smule siden det sidste besøg. Hullet er nu blotlagt på det sted amerikanerne var ca. 20 år før, og hvor værftet sagde et hul burde befinde sig.
Jeg ved ikke om det er det samme svenske team, men jeg læste lidt op på sagen og dem fra dokumentaren blev for nyligt frikendt for at krænke gravfreden netop fordi de sejlede under tysk flag.
Så rent juridisk er der åbenbart ikke noget at komme efter.

Det virker også som om at deres opdagelse af hullet bare har affødt endnu flere teorier, fra torpedering over kollision med en ubåd til naturlige skader opstået da skibet sank.

Jeg syntes at de fleste af teorierne har det tilfælles at de kræver en stor omfattende sammensværgelse for at dække over et eller andet der virker trivielt.
Skulle russerne havde torpederet en færge for at forhindre udsmugling af østblok materiel?
Skulle en ubåd have plasket rundt i lave dybde under en storm, og hvorfor skulle flere landes regeringer ønske at dække over en kollision til søs?
Og vil alle de involverede holde mund så mange år efter, ikke en eneste af dem har rakt ud efter sine 5 minutters berømmelse?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 17:55

Den teori dokumentaren bygger på, er at den svenske og britiske efterretningstjeneste skulle have smuglet russisk teknologi, bla. til missilaffyring, ud igennem Estland og videre til Sverige.

Russerne har været bekendt med at det fandt sted, og at det skete via Estonia. De skulle have advaret først Estlands myndigheder og efterfølgende den britiske efterretningstjeneste. Noget i stil med “vi ved hvad i har gang i og at i bruger Estonia - det skal i holde op med...”

Vidner i dokumentaren fortæller, at den aften Estonia sejlede fra Estland, blev der i sidste øjeblik lastet mindst tre militære lastbiler uden om tolden.

Det svenske forsvar har bekræftet, at de tidligere har fragtet køretøjer uden om tolden - men ikke lige den nat Estonia forliste.

Ved et af dykkene (kan ikke lige huske hvilket) kunne man ligeledes se, at et gelænder til vogndækket var skåret op, og lå på havbunden ved siden af vraget. Sandsynligvis for at skaffe sig adgang til vogndækket efter Estonia var gået til bunds. Vel at bemærke er der ikke nogen af de officielle dyk, der har været inde på vogndækket. Derfor kunne man få den tanke, at nogen har ønsket fjerne noget fra vogndækket, som andre ikke skulle kende til...

Meget af overstående bygger på vidneforklaringer, så det skal nok tages med et gran salt hvorvidt det er sandt eller bare en god historie.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 19:04

Joh, men selv om teorierne om lasten var rigtig så har det vel ingen betydning medmindre man er villig til at tro at russerne sænkede en færge med overlæg og uden at blive opdaget?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 21:36

ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 19:04
Joh, men selv om teorierne om lasten var rigtig så har det vel ingen betydning medmindre man er villig til at tro at russerne sænkede en færge med overlæg og uden at blive opdaget?
Du tror ikke russerne kunne finde på det?

Og spørgsmålet er, om de Svenske myndigheder overhovedet ville oplyse om det, selv hvis det var tilfældet... At en myndighed benytter en passagerfærge til at fragte militært materiel, er vist ikke helt godt til at starte med. Hvordan ville det ikke se ud hvis det kom frem, at man benyttede en passagerfærge til at smugle top hemmelig teknologi ud af Rusland?

Jeg siger ikke, at det er sket... men jeg kan godt forstå, at det er noget man ønsker fejet ind under gulvtæppet, hvis det var tilfældet.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 17. feb 2021, 21:51

Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 21:36
ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 19:04
Joh, men selv om teorierne om lasten var rigtig så har det vel ingen betydning medmindre man er villig til at tro at russerne sænkede en færge med overlæg og uden at blive opdaget?
Du tror ikke russerne kunne finde på det?

Og spørgsmålet er, om de Svenske myndigheder overhovedet ville oplyse om det, selv hvis det var tilfældet... At en myndighed benytter en passagerfærge til at fragte militært materiel, er vist ikke helt godt til at starte med. Hvordan ville det ikke se ud hvis det kom frem, at man benyttede en passagerfærge til at smugle top hemmelig teknologi ud af Rusland?

Jeg siger ikke, at det er sket... men jeg kan godt forstå, at det er noget man ønsker fejet ind under gulvtæppet, hvis det var tilfældet.
Nej, det tror jeg ikke på at de kunne.
Den slags kan man ikke skjule, jeg er sikker på at det ville være tydeligt for søfolk hvis den blev ramt af en torpedo.
Plus den nok ikke helt lille risiko for at en russisk ubåd vil være skygget af en amerikansk.

Og for at være ærlig, så tror jeg altså heller ikke at russerne kunne finde på at sænke en færge med civile selv om de troede de kunne slippe afsted med det.

Umiddelbart tror jeg ikke der er noget fordækt i at sende militæret matriel med civile skibe i fredstid.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 22:08

ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 21:51
Umiddelbart tror jeg ikke der er noget fordækt i at sende militæret matriel med civile skibe i fredstid.
Det er jeg så ikke enig med dig i - da man så netop gør et civilt fartøj til et militært mål.

Det er ikke til at sige hvad russerne kunne finde på, hvis det der blev fragtet var så fortroligt, at det ikke måtte falde i vestens hænder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Bofhenator » 17. feb 2021, 22:12

Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 22:08
ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 21:51
Umiddelbart tror jeg ikke der er noget fordækt i at sende militæret matriel med civile skibe i fredstid.
Det er jeg så ikke enig med dig i - da man så netop gør et civilt fartøj til et militært mål.

...
Der er sørme blevet fragtet meget dansk militært isenkram med færger i tidens løb. Det er standard. Også mens de er i almindelig civil drift. Også internationalt.

Så det er ikke et spørgsmål om at være enig.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 22:27

Bofhenator skrev:
17. feb 2021, 22:12
Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 22:08
ReneKJ skrev:
17. feb 2021, 21:51
Umiddelbart tror jeg ikke der er noget fordækt i at sende militæret matriel med civile skibe i fredstid.
Det er jeg så ikke enig med dig i - da man så netop gør et civilt fartøj til et militært mål.

...
Der er sørme blevet fragtet meget dansk militært isenkram med færger i tidens løb. Det er standard. Også mens de er i almindelig civil drift. Også internationalt.

Så det er ikke et spørgsmål om at være enig.
Både og.

Vi er ude i proportionalitetsprincippet - der er forskel på at fragte lidt personel og et par køretøjer og så til at smugle tophemmeligt teknologi ud af en anden stat.

Pointen er, at hvis svenske/britiske myndigheder har bragt en civil færge i fare, ved at benytte den som smugler rute, så er det ikke noget man vil have frem i lyset.

Og igen - jeg siger ikke at jeg tror på det, men jeg kan godt forstå tankerne bag teorien.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Tangloppen » 17. feb 2021, 22:30

At russerne, i 1994, under genopbygningen (så at sige) efter murens fald, skulle torpedere en civil passagerfærge, lyder helt usædvanligt tvivlsomt, og som ReneKJ pointere, så ville en russisk ubåd nok være skygget.
Skulle det være af så stor betydning at russerne ville være villige til at beskyde et sådant mål, så måtte der være tale om kernevåben (feks), og i det tilfælde ville destinationen nok være amerikansk, og så ville amerikanerne nok have haft et beredskab (læs - ubåd) til at passe på den vigtige last Estonia nu bar.

Men, intet er umuligt. Det lyder bare som en konspirationsteori.


På den anden side, så virker undskyldningen med gravfreden osse en smule tynd, samt tildækningen.

Problemet er stadig som med alle andre konspirationsteorier, at hvis det involvere mange mennesker, så kan det næppe holdes hemmeligt. Jo flere der ved noget, jo større er sansynligheden for et læk - specielt hvis hemmeligheden indebærer 852 civile menneskeliv.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 17. feb 2021, 22:47

Tangloppen skrev:
17. feb 2021, 22:30
Problemet er stadig som med alle andre konspirationsteorier, at hvis det involvere mange mennesker, så kan det næppe holdes hemmeligt. Jo flere der ved noget, jo større er sansynligheden for et læk - specielt hvis hemmeligheden indebærer 852 civile menneskeliv.
Men det er jo bla. også pga. læk, at det er kommet frem, at Estonia blev brugt til smugling :smile: det er bekræftet at der blev smuglet militært elektronik fra Estland d. 14 september og den 20 september. Estonia sank d. 28 september, hvorefter myndighederne forsøge at forhindre alt adgang til vraget.

Så er der da intet at sige til, at teorierne får frit spil :???:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Cp-Medic » 18. feb 2021, 02:01

vi tror blindt på at folk med hobbyknive der ikke kunne flyve godt nok i en cessna har lavet avancerede manøvrer i et kæmpe passagerfly har nedbragt bygninger der er rated til større fly og at et en bygning der ikke blev ramt også kollapsede så jo lad os tro på det:)

Besvar