Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 18. feb 2021, 07:10

Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 22:47
Tangloppen skrev:
17. feb 2021, 22:30
Problemet er stadig som med alle andre konspirationsteorier, at hvis det involvere mange mennesker, så kan det næppe holdes hemmeligt. Jo flere der ved noget, jo større er sansynligheden for et læk - specielt hvis hemmeligheden indebærer 852 civile menneskeliv.
Men det er jo bla. også pga. læk, at det er kommet frem, at Estonia blev brugt til smugling :smile: det er bekræftet at der blev smuglet militært elektronik fra Estland d. 14 september og den 20 september. Estonia sank d. 28 september, hvorefter myndighederne forsøge at forhindre alt adgang til vraget.

Så er der da intet at sige til, at teorierne får frit spil :???:
Hvor har du set det bekræftet?
Hvad jeg kan finde siger at der blev transporteret militært udstyr de dage. Det er noget af et spring at komme derfra og så til at der blev smuglet elektronik.

Et typisk problem for sådanne konspirationsteorier er at hvis der bliver fundet den mindste fejl i den officielle forklaring, så tages det som bekræftelse for at deres egen teori må være det korrekte svar selv om den stadigt er væsenligt dårligere underbygget end den officielle.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 18. feb 2021, 07:33

Og angående det at transportere militært udstyr, så kom jeg lige i tanke om denne tråd:

Forsvaret overtager midlertidigt en del af Køge havn

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2021, 07:45

Cp-Medic skrev:
18. feb 2021, 02:01
vi tror blindt på at folk med hobbyknive der ikke kunne flyve godt nok i en cessna har lavet avancerede manøvrer i et kæmpe passagerfly har nedbragt bygninger der er rated til større fly og at et en bygning der ikke blev ramt også kollapsede så jo lad os tro på det:)
Ja, det er en interessant konspirationsteori, men den hører ikke hjemme her. Lad os tage den i en selvstændig tråd.

Jeg savner også stadig svar på hvad der fik bygning 7 til at styrte sammen ...

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2021, 07:48

Den med krænkelsen af gravfreden syntes jeg er svær.

Hvornår er et skibsvrag på bunden af havet et gravsted, og hvornår er det et muligt gerningssted?
Specielt hvis der er mistanke om at alle forhold ikke er afdækket.

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 18. feb 2021, 07:54

ReneKJ skrev:
18. feb 2021, 07:10
Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 22:47
Tangloppen skrev:
17. feb 2021, 22:30
Problemet er stadig som med alle andre konspirationsteorier, at hvis det involvere mange mennesker, så kan det næppe holdes hemmeligt. Jo flere der ved noget, jo større er sansynligheden for et læk - specielt hvis hemmeligheden indebærer 852 civile menneskeliv.
Men det er jo bla. også pga. læk, at det er kommet frem, at Estonia blev brugt til smugling :smile: det er bekræftet at der blev smuglet militært elektronik fra Estland d. 14 september og den 20 september. Estonia sank d. 28 september, hvorefter myndighederne forsøge at forhindre alt adgang til vraget.

Så er der da intet at sige til, at teorierne får frit spil :???:
Hvor har du set det bekræftet?
Hvad jeg kan finde siger at der blev transporteret militært udstyr de dage. Det er noget af et spring at komme derfra og så til at der blev smuglet elektronik.
Jeg har set en dokumentar :biggrin: men du kan sagtens finde artikler også.

Det er Svenske myndigheder der selv har bekrætet det. De har måske ikke lige brugt ordlyden smugling... men så lad os kalde det transport udenom tolden :smile: hvis det er bedre.

Efter en tolder lækkede til pressen (at han dengang var blevet bedt om, at lukke nogle specifikke køretøjer igennem uden kontrol) blev der lavet en udredning, som bekræfter hændelserne.

Udredningen blev lavet af den svenske landsretspræsident Johan Hirchfeldt... Som for øvrigt valgte at brænde baggrundsmaterialet, inden han offentliggjorde rapporten.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 18. feb 2021, 08:02

Ras.Killing skrev:
18. feb 2021, 07:54
ReneKJ skrev:
18. feb 2021, 07:10
Ras.Killing skrev:
17. feb 2021, 22:47
Tangloppen skrev:
17. feb 2021, 22:30
Problemet er stadig som med alle andre konspirationsteorier, at hvis det involvere mange mennesker, så kan det næppe holdes hemmeligt. Jo flere der ved noget, jo større er sansynligheden for et læk - specielt hvis hemmeligheden indebærer 852 civile menneskeliv.
Men det er jo bla. også pga. læk, at det er kommet frem, at Estonia blev brugt til smugling :smile: det er bekræftet at der blev smuglet militært elektronik fra Estland d. 14 september og den 20 september. Estonia sank d. 28 september, hvorefter myndighederne forsøge at forhindre alt adgang til vraget.

Så er der da intet at sige til, at teorierne får frit spil :???:
Hvor har du set det bekræftet?
Hvad jeg kan finde siger at der blev transporteret militært udstyr de dage. Det er noget af et spring at komme derfra og så til at der blev smuglet elektronik.
Jeg har set en dokumentar :biggrin: men du kan sagtens finde artikler også.

Det er Svenske myndigheder der selv har bekrætet det. De har måske ikke lige brugt ordlyden smugling... men så lad os kalde det transport udenom tolden :smile: hvis det er bedre.

Efter en tolder lækkede til pressen (at han dengang var blevet bedt om, at lukke nogle specifikke køretøjer igennem uden kontrol) blev der lavet en udredning, som bekræfter hændelserne.

Udredningen blev lavet af den svenske landsretspræsident Johan Hirchfeldt... Som for øvrigt valgte at brænde baggrundsmaterialet, inden han offentliggjorde rapporten.
Jeg har lige hurtiglæst den svenske rapport.
De skriver at det drejer sig om normal transport af elektronisk militært udstyr via en løbende aftale med rederiet, og benægter eksplicit at det var tale om smugling.
Med forbehold for at jeg har misforstået noget i farten, jeg kunne ikke nå at nærlæse den her til morgen :smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af PSindrup » 18. feb 2021, 08:22

Ras.Killing skrev:
18. feb 2021, 07:54
Udredningen blev lavet af den svenske landsretspræsident Johan Hirchfeldt... Som for øvrigt valgte at brænde baggrundsmaterialet, inden han offentliggjorde rapporten.
Hvad? :shock:
Er det blevet bekræftet fra officielt hold?
Hvis ja, har landsretspræsidenten så givet en forklaring på hvorfor?

Og hvis det vitterligt er tilfældet, så må det da være en strafbar handling at destruerer bevismaterialer, også selv om sagen betragtes som færdigefterforsket/opklaret.

Peter

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 18. feb 2021, 08:28

PSindrup skrev:
18. feb 2021, 08:22
Ras.Killing skrev:
18. feb 2021, 07:54
Udredningen blev lavet af den svenske landsretspræsident Johan Hirchfeldt... Som for øvrigt valgte at brænde baggrundsmaterialet, inden han offentliggjorde rapporten.
Hvad? :shock:
Er det blevet bekræftet fra officielt hold?
Hvis ja, har landsretspræsidenten så givet en forklaring på hvorfor?

Og hvis det vitterligt er tilfældet, så må det da være en strafbar handling at destruerer bevismaterialer, også selv om sagen betragtes som færdigefterforsket/opklaret.

Peter
Det er ham selv der har udtalt det for rullende kamera, da journalister spurgte ind til baggrundsmaterialet. Klippet var med i dokumentaren.

Han har altså ikke udtalt det direkte til dokumentaren - som han ikke ønskede at medvirke i.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Garand01
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1924
Tilmeldt: 28. apr 2010, 09:45
Interesser: WW2, Detektor, Knive og Våben.
Geografisk sted: Langebæk Sydsjælland.
Has thanked: 156 times
Been thanked: 134 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Garand01 » 18. feb 2021, 11:23

Jeg så den i går.
Normalt så går jeg ikke så meget op i konspirationsteorier, men jeg må indrømme at jeg rynkede lidt på panden flere gange under dokumentaren.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 18. feb 2021, 17:34

Garand01 skrev:
18. feb 2021, 11:23
Jeg så den i går.
Normalt så går jeg ikke så meget op i konspirationsteorier, men jeg må indrømme at jeg rynkede lidt på panden flere gange under dokumentaren.
Det er er derfor jeg ikke gider den slags film, alt kan lyde overbevisende når man kun hører den ene side uden mulighed for at faktatjekke.
Jeg syntes det er spild af tid, og jeg har ellers lige sat og set 10 episoder af British Museums dokumentar om "Conservation of a Romano-British urn" :giggle:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af TheDarkSide » 1. mar 2021, 15:27

Det er da mystisk at man lige har valgt at smide en masse grus og sand på en bestemt sted ved vraget, hvor der tilfældigvis er et hul i skroget som man ikke kender til. Hvad er formålet med det? Dernæst gør man alt hvad man kan for at der ikke er nogen der skal dykke ned og kigge nærmere på vraget. Jeg kan forstå at man ikke ønsker at enhver kan dykke ind i vraget, hvor der åbenlyst vil være mange lig. Men hvad skulle der være i vejen for at man undersøgte vraget udvendigt?

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 1. mar 2021, 16:59

TheDarkSide skrev:
1. mar 2021, 15:27
Jeg kan forstå at man ikke ønsker at enhver kan dykke ind i vraget, hvor der åbenlyst vil være mange lig. Men hvad skulle der være i vejen for at man undersøgte vraget udvendigt?
Det er vist ikke nemt at kontrollere hvad folk laver når de først har forladt dykkerskibet.
Så er det noget nemmere at have en generel forbudszone omkring vraget.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 28. jun 2021, 14:48

Lidt nyt i sagen.

Den Svenske regering ophæver gravfreden på området, og åbner op for at der skal laves nye undersøgelser af Estonia. Det skulle bla. omfatte en komplet 3D model.

https://www.berlingske.dk/international ... ed-estonia

Det er for øvrigt udelukkende pga. materialet fra dokumentaren, at man har åbnet sagen igen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Tangloppen » 28. jun 2021, 16:40

Fornuftigt. Den sag skal undersøges helt til bunds.
Der er så meget der lugter i den her sag.
Om ikke andet så for de efterladte der igen og igen får revet op i de gamle sår. Forhåbenligt kan der findes endelig afklaring så evt. ansvarlige/skyldige kan drages til ansvar, så der en gang for alle kan findes en afslutning.

Og nu bliver jeg nødt til at få set den dokumentar.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
1407
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 124
Tilmeldt: 27. apr 2013, 12:45
Interesser: Jagt og Historiskskydning
Geografisk sted: sydvest jylland
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af 1407 » 1. jul 2021, 19:58

Det er en spændende sag, jeg fandt et lydklip fra vhf kanal 16 fra ulykkesnatten.
I det tidsrum hvor ulykken sker er der et problem med at sende nødsignal et til Helsinki radio (kystradiostationen i Finland) det er lidt uhyggeligt at følge med i hvordan det udvikler sig. Men samtidig også et imponerende samarbejde mellem de omkringliggende skibe.
Det lidt mærkelige er at estonia i stedet for at sende et mayday signal til "alle stationer" prøver at få fat i Silja Europa og viking line.

Det er også lidt underligt at Helsinki radio udsender et panpan og ikke et mayday relay.

Man kan høre Ca midt i lydklippet hvor skibet Mariella finder lys og vraggods på havet. Der skifter stemningen og alle opkald indledes med mayday signal


youtu.be/V5tbah19qo8
mvh 1407
old soldier never die, they just fade away
Anschütz 1407
Mauser k98k
CarlGustaf 6,5 x 55
Enfield p14 303"
Lanber Norlett 12/70

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 28. sep 2021, 13:28

Artikel fra Svenska Dagbladet - Skrovet öppnat som en konservburk

En del af artiklen er desværre bag en betalingsmur :thumbdown: https://www.svd.se/estonia-skrovet-oppn ... onservburk

Men kort og godt er der nu dokumenteret et andet og ca. 20 meter langt hul i Estonias skrog. Filmet under havarikommisionens dykninger i sommers.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 28. sep 2021, 14:01

Krimiland på Radio4 har får øvrigt lavet en række programmer om Estonia også, som jeg kun kan anbefale.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Cpt » 28. sep 2021, 19:32

Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 13:28
Artikel fra Svenska Dagbladet - Skrovet öppnat som en konservburk

En del af artiklen er desværre bag en betalingsmur :thumbdown: https://www.svd.se/estonia-skrovet-oppn ... onservburk

Men kort og godt er der nu dokumenteret et andet og ca. 20 meter langt hul i Estonias skrog. Filmet under havarikommisionens dykninger i sommers.
Er spekulationerne at der er sprængt hul i skibet? Altså enten en bombe eller torpedo?

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 28. sep 2021, 20:12

Cpt skrev:
28. sep 2021, 19:32
Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 13:28
Artikel fra Svenska Dagbladet - Skrovet öppnat som en konservburk

En del af artiklen er desværre bag en betalingsmur :thumbdown: https://www.svd.se/estonia-skrovet-oppn ... onservburk

Men kort og godt er der nu dokumenteret et andet og ca. 20 meter langt hul i Estonias skrog. Filmet under havarikommisionens dykninger i sommers.
Er spekulationerne at der er sprængt hul i skibet? Altså enten en bombe eller torpedo?
Nu må du ikke hænge mig op på det, da det er et stykke tid siden at jeg har set dokumentaren.

Men de havde en sprængningsekspert til at se på deres billeder, og han mente ikke at skaderne stammede fra en eksplosion, men nærmere kollision eller vædring.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 28. sep 2021, 21:22

I får sku’ lige en mere.
Earlier investigations have presumed that the middle section doors gave out under water pressure, which is how water made its way from the car deck to lower decks
De døre viser sig nu at være lukkede, hvilket ydermere kan sætte tvivl ved den oprindelig konklusion.


F01AF3EB-27B8-4921-AA45-EB4A121CAC09.jpeg


https://news.postimees.ee/7348388/ms-es ... 8ikYNdOuBA

Det virker til at der sker ret meget lige nu.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af ReneKJ » 28. sep 2021, 22:44

Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 20:12
Cpt skrev:
28. sep 2021, 19:32
Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 13:28
Artikel fra Svenska Dagbladet - Skrovet öppnat som en konservburk

En del af artiklen er desværre bag en betalingsmur :thumbdown: https://www.svd.se/estonia-skrovet-oppn ... onservburk

Men kort og godt er der nu dokumenteret et andet og ca. 20 meter langt hul i Estonias skrog. Filmet under havarikommisionens dykninger i sommers.
Er spekulationerne at der er sprængt hul i skibet? Altså enten en bombe eller torpedo?
Nu må du ikke hænge mig op på det, da det er et stykke tid siden at jeg har set dokumentaren.

Men de havde en sprængningsekspert til at se på deres billeder, og han mente ikke at skaderne stammede fra en eksplosion, men nærmere kollision eller vædring.
Men er det årsag eller konsekvens?
F.eks er der velkendt at Titanic brækkede i to, men det er alligevel accepteret at det var en kolision med et isbjerg som sænkede det.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ras.Killing » 28. sep 2021, 22:54

ReneKJ skrev:
28. sep 2021, 22:44
Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 20:12
Cpt skrev:
28. sep 2021, 19:32
Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 13:28
Artikel fra Svenska Dagbladet - Skrovet öppnat som en konservburk

En del af artiklen er desværre bag en betalingsmur :thumbdown: https://www.svd.se/estonia-skrovet-oppn ... onservburk

Men kort og godt er der nu dokumenteret et andet og ca. 20 meter langt hul i Estonias skrog. Filmet under havarikommisionens dykninger i sommers.
Er spekulationerne at der er sprængt hul i skibet? Altså enten en bombe eller torpedo?
Nu må du ikke hænge mig op på det, da det er et stykke tid siden at jeg har set dokumentaren.

Men de havde en sprængningsekspert til at se på deres billeder, og han mente ikke at skaderne stammede fra en eksplosion, men nærmere kollision eller vædring.
Men er det årsag eller konsekvens?
F.eks er der velkendt at Titanic brækkede i to, men det er alligevel accepteret at det var en kolision med et isbjerg som sænkede det.
Det er der mig bekendt endnu ingen konklusion på.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af PSindrup » 29. sep 2021, 08:26

ReneKJ skrev:
28. sep 2021, 22:44
Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 20:12
Cpt skrev:
28. sep 2021, 19:32
Ras.Killing skrev:
28. sep 2021, 13:28
Artikel fra Svenska Dagbladet - Skrovet öppnat som en konservburk

En del af artiklen er desværre bag en betalingsmur :thumbdown: https://www.svd.se/estonia-skrovet-oppn ... onservburk

Men kort og godt er der nu dokumenteret et andet og ca. 20 meter langt hul i Estonias skrog. Filmet under havarikommisionens dykninger i sommers.
Er spekulationerne at der er sprængt hul i skibet? Altså enten en bombe eller torpedo?
Nu må du ikke hænge mig op på det, da det er et stykke tid siden at jeg har set dokumentaren.

Men de havde en sprængningsekspert til at se på deres billeder, og han mente ikke at skaderne stammede fra en eksplosion, men nærmere kollision eller vædring.
Men er det årsag eller konsekvens?
F.eks er der velkendt at Titanic brækkede i to, men det er alligevel accepteret at det var en kolision med et isbjerg som sænkede det.
Men det tog også mange årtier før man kom til den erkendelse.
Hvis jeg husker rigtigt, så erkendte man det først efter at man havde været nede ved vraget, og set det med egne øjne.

Jeg så engang et hjerteskærende interview med en af de overlevende kvinder der havde siddet i en redningsbåd og tydeligt set at Titanic brækkede i to inden det sank. Dengang var det ingen der troede på kvinden, på trods af at hun selv havde set det med sine egne øjne, hvilket hun var meget ked af.

Peter

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2015
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 332 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Tangloppen » 30. sep 2021, 15:01

Er halvvejs igennem Radio4’s podcast.
Historikeren der bærer afsnittene, er, tjah, lidt speciel, men der bliver gået grundigt til værks.

Hæfter mig dog ved de 2 eksperter i starten at serien - de var ikke konspirationstilhængere, og kunne egentlig godt lide deres indspark, da det fik tingene trukket tilbage til virkeligheden.

Når det så er sagt - så er der helt bestemt noget der lugter ved hele forliset.

Man fristes til at tænke at Sverige/NATO har forsøgt at smugle kernevåben eller lignende hemmelige sager ud fra det hedengangende Soviet, og at russerne så har stoppet det på en måde hvor alle myndigheder nok skal sørge for oprydningen/hemmeligholdelsen.

Dog falder jeg tilbage til min evige kæphest når det kommer til konspirationer - hvor mange mennesker har været indblandet? Før eller senere vil en eller anden ikke kunne holde inde med en så stor hemmelighed, og af den grund falder overstående konspiration til jorden…
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Estonia - fundet, der ændrer alt (Svensk dokumentar)

Indlæg af Ingsorsi » 30. sep 2021, 16:17

Tangloppen skrev:
30. sep 2021, 15:01
Er halvvejs igennem Radio4’s podcast.
Historikeren der bærer afsnittene, er, tjah, lidt speciel, men der bliver gået grundigt til værks.

Hæfter mig dog ved de 2 eksperter i starten at serien - de var ikke konspirationstilhængere, og kunne egentlig godt lide deres indspark, da det fik tingene trukket tilbage til virkeligheden.

Når det så er sagt - så er der helt bestemt noget der lugter ved hele forliset.

Man fristes til at tænke at Sverige/NATO har forsøgt at smugle kernevåben eller lignende hemmelige sager ud fra det hedengangende Soviet, og at russerne så har stoppet det på en måde hvor alle myndigheder nok skal sørge for oprydningen/hemmeligholdelsen.

Dog falder jeg tilbage til min evige kæphest når det kommer til konspirationer - hvor mange mennesker har været indblandet? Før eller senere vil en eller anden ikke kunne holde inde med en så stor hemmelighed, og af den grund falder overstående konspiration til jorden…
Hvor mange mennesker holdt på en hemmelighed i Manhattan projektet?

Besvar