Nak & æd

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Ras.Killing » 18. jul 2020, 08:43

PSindrup skrev:
17. jul 2020, 10:40
Da jeg tog jagttegn - for ikke så mange år siden - lærte vi at den eneste måde man forsvarligt og jagtetisk kunne nedlægge et stykke klovbærende vildt var ved et bladskud, hvor vildtet stod med siden til.

Er det jagtetisk ok at nedlægge vildt på den måde?
Som du selv nævner, så er bladkuglen det “sikre” valg. En nogenlunde bladkugle vil altid være dræbende, også med lidt afvigelser.

...meeeeen det ændre ikke på, at hvis man kender sine egne evner (og ikke mindst begrænsninger), så kan man uden problemer nedlægge et stykke vildt på andre måder også. Det kunne f.eks. være et halsskud, en hjertekugle eller skud fra en spids vinkel.

Jeg syntes Jørgen gør det rigtig godt :thumbup: først da han ikke vil skyde, da afstanden er for stor, og bagefter da han er bevidst om (og nævner) at det bliver et spidst skud.

Det var lige efter bogen hvis du spørger mig!

Jeg ser først et problem, hvis man bare skyder uden at tænke over tingene.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Peter » 18. jul 2020, 09:46

Der bliver jo kaldt på sikaen i afsnittet, og ved denne jagtform er det næsten umuligt ikke at komme i situation, hvor et spidsskud er eneste mulighed. Der skal som regel handles hurtigt, inden hjorten (som ofte står og glor i jægerens retning/hvor kaldet kommer fra) fatter mistanke, så det kræver en hurtig beslutning. Nuvel, risikoen for et skidt skud er tilstede, da der er ikke er så meget spillerum som ved fx. et sideskud, men så lille er målet nu heller ikke ved at skyde i bringen. Det kan dog godt resultere i et værre griseri mht. kødspild.

Min personlige holdning er, at Jørgen gør det helt rigtige, og på den afstand det virker til at være, er skuddet altså heller ikke sværere (lidt svært at bedømme afstand i 2D). Man skal også huske på, at afsnittet hedder "Nak og æd en sika - 4. forsøg"; om der havde været et afsnit der hed 5. forsøg kan vi kun gisne om, men det er ikke sikkert, der sidder nogen fra DR og synes det er sjovt at se Nikolaj tilberede egern, muldvarpe, rotter, yeti'er og al alskens væsner hver gang.
Sila0079 skrev:
17. jul 2020, 16:12
Jeg synes at det er en skam at der er så mange fordomme og så megen konformitet inden for jagtens verden - man kommer nærmest til at ønske at der var et register over alle jægeres præstationer i form af antal gode/dårlige skud (selvfølgelig ren fantasi), så resultaterne kunne få lov at tale for sig selv, uden at blive overdøvet af fordommene.
Hvor er det bare den bedste sætning, der er skrevet i denne tråd. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nak & æd

Indlæg af PSindrup » 18. jul 2020, 12:17

Hvis man vælger at skyde dyret lige forfra, hvor på bringen er så den helt rette skudplacering?

Og hvor sætter I skuddet hvis dyret står med bagdelen til?

Pft.

Peter

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3735
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Nak & æd

Indlæg af BentxBetjent » 18. jul 2020, 12:33

PSindrup skrev:
18. jul 2020, 12:17
Hvis man vælger at skyde dyret lige forfra, hvor på bringen er så den helt rette skudplacering?
Så man rammer hjertet.

Og hvor sætter I skuddet hvis dyret står med bagdelen til?
Hals eller nakke..
Pft.

Peter
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Bjarne41 » 18. jul 2020, 13:26

PSindrup skrev:
18. jul 2020, 12:17
Hvis man vælger at skyde dyret lige forfra, hvor på bringen er så den helt rette skudplacering?

Og hvor sætter I skuddet hvis dyret står med bagdelen til?Peter
Bagtil ville jeg ikke skyde til på et dyr ..... og fortil:
Kommer lidt an på hvordan dyret står i forhold til mig, vagtion og kuglefang.
Men har 2 gange skudt dådyr forfra fra hochsitz og ramt ned i "maskinrummet" De bløde dele bliver hårdt ramt og ingen kugle rammer knogler og skifter retning. Ingen af gangene var der over 75 m til dyrene.
Der er også personer, som kan være så rolige, at der kan sættes en kugle igennem halsen, men det kræver også, at dyret står helt roligt.
Halshvilven er et lille mål
Teoretisk kan halsen også træffes bagfra :popkorn:

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Ras.Killing » 18. jul 2020, 15:26

PSindrup skrev:
18. jul 2020, 12:17
Hvis man vælger at skyde dyret lige forfra, hvor på bringen er så den helt rette skudplacering?

Og hvor sætter I skuddet hvis dyret står med bagdelen til?

Pft.

Peter

Fra Politikens Jagtbog:

88CE46DF-7A4D-43E4-8505-EF56532E6470.jpeg

Vinkelret enten forfra eller bagfra ville jeg personligt ikke skyde, men i stedet sidde klar med fingeren på aftrækkeren, og tage skuddet idet dyret drejer fra.

I jægerkredse har jeg hørt udtrykket en græsk bladkugle... så kan i selv prøve at gætte skudplaceringen ud fra det :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Nak & æd

Indlæg af Bofhenator » 18. jul 2020, 15:39

Ras.Killing skrev:
18. jul 2020, 15:26
...
I jægerkredse har jeg hørt udtrykket en græsk bladkugle... så kan i selv prøve at gætte skudplaceringen ud fra det :giggle:
Bagfra ville jeg helt sikkert ikke skyde op igennem tarm og mave, ikke fordi det ikke ville være en dræbende kugle, tror sagtens den ville nå frem til hjerte/lunger. Men forestiller mig der bliver ødelagt en masse kød af tarmindholdet.

Det skud ville jeg sætte midt på halsen (sideværts) så tæt på der hbor hals/nakke og skuldre mødes og skyde halshvirvlerne over. Det er et skud jeg har taget flere gange på råvildt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Kleth » 19. jul 2020, 08:39

Et andet aspekt omkring halsskud; så skød en jagtkammerat en spidshjort fra ca. 50m og der var egentligt et fint halsskud, men efter 10-15 min rejste hjorten sig op igen og gik. Naboposten havde observeret på hjorten og da den kom for, affangede han den med en 185gr Lapua Mega lige bag bladet.

Efterfølgende kiggede vi på terminalbalistikken og kunne se at halsskuddet lige så godt kunne havde været en spidsskarp og åbenlyst ikke havde afsat impuls nok til at beskadige hverken rygmarv eller arterier.

Et tungt og eller rigidt projektil er ikke nødvendigvis velegnet til halsskud, da det hverken når at ekspandere eller har høj nok hastighed til at afsætte en kraftig nok impuls/chok til at give nok trauma, såfremt at CNS eller vitale arterier ikke træffes direkte.
Arterier er så også overraskende elastiske og stærke!
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Ras.Killing » 19. jul 2020, 09:26

Kleth skrev:
19. jul 2020, 08:39
Et andet aspekt omkring halsskud; så skød en jagtkammerat en spidshjort fra ca. 50m og der var egentligt et fint halsskud, men efter 10-15 min rejste hjorten sig op igen og gik. Naboposten havde observeret på hjorten og da den kom for, affangede han den med en 185gr Lapua Mega lige bag bladet.

Efterfølgende kiggede vi på terminalbalistikken og kunne se at halsskuddet lige så godt kunne havde været en spidsskarp og åbenlyst ikke havde afsat impuls nok til at beskadige hverken rygmarv eller arterier.

Et tungt og eller rigidt projektil er ikke nødvendigvis velegnet til halsskud, da det hverken når at ekspandere eller har høj nok hastighed til at afsætte en kraftig nok impuls/chok til at give nok trauma, såfremt at CNS eller vitale arterier ikke træffes direkte.
Arterier er så også overraskende elastiske og stærke!
I min verden er det ikke et fint halsskud, hvis ikke man træffer halshvirvlerne. Ved et godt halsskud, så klapper dyret sammen på stedet... hvis den rejser sig igen, så er det ikke et godt halsskud.

Men det er netop det der er problemet med bla. et halsskud :smile: der er ikke ret mange centimeter fra rigtig fint og til rigtig skidt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Kleth » 19. jul 2020, 11:17

Ras.Killing skrev:
19. jul 2020, 09:26
I min verden er det ikke et fint halsskud, hvis ikke man træffer halshvirvlerne. Ved et godt halsskud, så klapper dyret sammen på stedet... hvis den rejser sig igen, så er det ikke et godt halsskud.

Men det er netop det der er problemet med bla. et halsskud :smile: der er ikke ret mange centimeter fra rigtig fint og til rigtig skidt.
Og min pointe er at de centimeter bliver virkeligt et marginalmål når man skyder med et rigidt og eller langsomt projektil.

To dyr jeg skød med min 3.300blk sidste sæson, der skød jeg dem bag bladet, 2/3 oppe og for begge dyr havde impulsen knækket ryggen på dem lige i overgangen mellem hals og ryg og de klappede bare sammen på stedet.

Men hvis man kender sit projektil og kan levere præcisionen under forholdene, så skal jeg ikke klandre nogen noget
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Ras.Killing » 19. jul 2020, 11:20

Kleth skrev:
19. jul 2020, 11:17
Ras.Killing skrev:
19. jul 2020, 09:26
I min verden er det ikke et fint halsskud, hvis ikke man træffer halshvirvlerne. Ved et godt halsskud, så klapper dyret sammen på stedet... hvis den rejser sig igen, så er det ikke et godt halsskud.

Men det er netop det der er problemet med bla. et halsskud :smile: der er ikke ret mange centimeter fra rigtig fint og til rigtig skidt.
Og min pointe er at de centimeter bliver virkeligt et marginalmål når man skyder med et rigidt og eller langsomt projektil.

To dyr jeg skød med min 3.300blk sidste sæson, der skød jeg dem bag bladet, 2/3 oppe og for begge dyr havde impulsen knækket ryggen på dem lige i overgangen mellem hals og ryg og de klappede bare sammen på stedet.
Der kan du godt have en pointe.

Jeg er personligt glad for varmint og hurtigtekspanderende projektiler :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Nak & æd

Indlæg af PSindrup » 19. jul 2020, 11:33

Kleth skrev:
19. jul 2020, 11:17
Ras.Killing skrev:
19. jul 2020, 09:26
I min verden er det ikke et fint halsskud, hvis ikke man træffer halshvirvlerne. Ved et godt halsskud, så klapper dyret sammen på stedet... hvis den rejser sig igen, så er det ikke et godt halsskud.

Men det er netop det der er problemet med bla. et halsskud :smile: der er ikke ret mange centimeter fra rigtig fint og til rigtig skidt.
Og min pointe er at de centimeter bliver virkeligt et marginalmål når man skyder med et rigidt og eller langsomt projektil.

To dyr jeg skød med min 3.300blk sidste sæson, der skød jeg dem bag bladet, 2/3 oppe og for begge dyr havde impulsen knækket ryggen på dem lige i overgangen mellem hals og ryg og de klappede bare sammen på stedet.

Men hvis man kender sit projektil og kan levere præcisionen under forholdene, så skal jeg ikke klandre nogen noget
Kunne du lave et billede eller en tegning?

Jeg kan ikke helt se skudplaceringen for mig.

Men det er bestemt interessant at “trykbølgen” kan gøre så stor forskel.

Peter

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Sierra13 » 19. jul 2020, 12:42

Jeg har nu også set afsnittet, og synes generelt godt om den måde jørgen tacklede det på.

Jeg havde personligt selv gerne skudt til den første gang hvor jørgen afstår, og ligeledes da han skyder den spids på, havde jeg også selv gerne skudt den.
Han siger sågar noget i dur med "Jeg skyder den på spids" og kort tid efter siger det knald. Hvilket for mig vidner om, en handling med fuldt overlæg, og velovervejet.

Dyr kan sagtens skydes selvom de ikke står præcis 100 meter væk, eller i præcis i 90 grader med siden til :giggle: Men jeg kan godt huske at dengang jeg tog jagttegn blev vi altid fortalt 100m og 90 grader siden til, var "det rigtige"


Derudover som flere nævner, så synes jeg bestemt jørgen er blevet bedre skydende end i de første sæsoner :thumbup:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Nak & æd

Indlæg af TheDarkSide » 19. jul 2020, 16:52

Ras.Killing skrev:
19. jul 2020, 09:26
Kleth skrev:
19. jul 2020, 08:39
Et andet aspekt omkring halsskud; så skød en jagtkammerat en spidshjort fra ca. 50m og der var egentligt et fint halsskud, men efter 10-15 min rejste hjorten sig op igen og gik. Naboposten havde observeret på hjorten og da den kom for, affangede han den med en 185gr Lapua Mega lige bag bladet.

Efterfølgende kiggede vi på terminalbalistikken og kunne se at halsskuddet lige så godt kunne havde været en spidsskarp og åbenlyst ikke havde afsat impuls nok til at beskadige hverken rygmarv eller arterier.

Et tungt og eller rigidt projektil er ikke nødvendigvis velegnet til halsskud, da det hverken når at ekspandere eller har høj nok hastighed til at afsætte en kraftig nok impuls/chok til at give nok trauma, såfremt at CNS eller vitale arterier ikke træffes direkte.
Arterier er så også overraskende elastiske og stærke!
I min verden er det ikke et fint halsskud, hvis ikke man træffer halshvirvlerne. Ved et godt halsskud, så klapper dyret sammen på stedet... hvis den rejser sig igen, så er det ikke et godt halsskud.

Men det er netop det der er problemet med bla. et halsskud :smile: der er ikke ret mange centimeter fra rigtig fint og til rigtig skidt.
Præcis! Og det opnår man ved at kun skyde lige forfra eller lige bagfra på halsen. Så kan kaliber og kuglevalg være fuldstændigt ligemeget..
Sideskud på halsen er no-go medmindre man er ekspert i anatomi og selv da er det nok svært at vurdere hvad der er pels, muskler og ryghvirvler.

I øvrigt så viser det tidligere postede billed med træfområde kontra skudvinkel nogle temmelig overdrevne store træfområder. Der er flere steder hvor man kunne ramme i det sorte område og kun lave en grim anskydning (tapskud i overgangen mellem hals og ryg)..

Bjarne41
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18. nov 2019, 13:06
Interesser: jagt - historie
Geografisk sted: midtjylland
Has thanked: 63 times
Been thanked: 82 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Bjarne41 » 19. jul 2020, 21:19

Sierra13 skrev:
19. jul 2020, 12:42
Jeg har nu også set afsnittet, og synes generelt godt om den måde jørgen tacklede det på.

Jeg havde personligt selv gerne skudt til den første gang hvor jørgen afstår, og ligeledes da han skyder den spids på, havde jeg også selv gerne skudt den.
Han siger sågar noget i dur med "Jeg skyder den på spids" og kort tid efter siger det knald. Hvilket for mig vidner om, en handling med fuldt overlæg, og velovervejet.

Dyr kan sagtens skydes selvom de ikke står præcis 100 meter væk, eller i præcis i 90 grader med siden til :giggle: Men jeg kan godt huske at dengang jeg tog jagttegn blev vi altid fortalt 100m og 90 grader siden til, var "det rigtige"
Og har man set st mange video i serien Hunters video, er der mange skud som ikke lever op til den "opstilling" :neutral:

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Nak & æd

Indlæg af LJ » 19. jul 2020, 23:31

Så fik jeg også set afsnittet og som allerede tilkendegivet af flere andre også, synes jeg skuddet var fuldt forsvarligt.
Jeg havde nok selv skudt den da han havde den i sigte første gang. Jeg synes i øvrigt der så ud til at være mere end 100 meter som der blev nævnt men det er svært at bedømme på skærmen.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Sierra13 » 30. jul 2020, 11:07

Har i så set afsnittet med Rusahjorten?
Tænkte det var mærkeligt det ikke var PH'en der gik med riflen.

Så på vej ud mod jagtområdet, ca 33:20 inde i programmet, fik jeg godt nok lige helt ondt i maven, da det ligner vore gæve gamle gut, lige laver et muzzle sweep henover benene på kokken :cry:
Det kan også blot være vinklen der snyder, men det var lige så jeg kunne mærke det, da jeg så det :S

Og endnu værre da han bevæger og kravler bag ved PH'en et par minutter senere :getout:


Man må tilgengæld sige at der er lagt utrolig meget mere energi i de nye programmer føles det som, både i produktion og i editeringen bagefer :biggrin:

Brugeravatar
Niisa
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 15. okt 2012, 16:28
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: københavn
Has thanked: 131 times
Been thanked: 64 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Niisa » 31. jul 2020, 02:35

Jeg fik også et sug i maven :shock:
Mvh. Niisa.
S&L m97dl 6,5x55/9,3x62 - Diavari z 2,5-10x48mc - Varipoint V 1,1-4x24T
Kongsberg 393 6,5x55 - Nikon prostaff 2-7x32
Toz 78 22lr - Nikon efr 3-9x40ao
beretta 686 12/70
Husqvarna M20 1936 12/70

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Ras.Killing » 31. jul 2020, 15:31

Sierra13 skrev:
30. jul 2020, 11:07
Man må tilgengæld sige at der er lagt utrolig meget mere energi i de nye programmer føles det som, både i produktion og i editeringen bagefer :biggrin:
Mon ikke det har noget at gøre med at de er rykket til DR1

Jeg har ikke set afsnittet.

Var kanonen ladt undervejs?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Nak & æd

Indlæg af Sierra13 » 31. jul 2020, 18:36

Ras.Killing skrev:
31. jul 2020, 15:31
Sierra13 skrev:
30. jul 2020, 11:07
Man må tilgengæld sige at der er lagt utrolig meget mere energi i de nye programmer føles det som, både i produktion og i editeringen bagefer :biggrin:
Mon ikke det har noget at gøre med at de er rykket til DR1

Jeg har ikke set afsnittet.

Var kanonen ladt undervejs?
Vidste faktisk ikke de var rykket til DR1, jeg er ikke så god til flow tv :oops: Men det lyder plausibel

Jeg må melde pas på, om der var kamret, i magasin, eller slet ingen bønner. Nu er der jo klippet lidt i seancen hvor de kravler frem til dyrene, men umiddelbart ligger han blot rifler op og indtager skydestilling, så som minimum tænker jeg at antage bønner i magasinet, og sandsynligvis også i kamret.

Men uanset hvad, så er det ikke ligefrem positive følelser det vækker, hvis man bliver muzzle sweeped :oops: Jeg er hvertfald lige træls at høre på, de gange det er sket, uagtet om der er bønner i eller ej :shock:

Besvar