Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af T-REX » 14. jun 2020, 00:23

Her er en Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland.

http://csus-dspace.calstate.edu/bitstre ... sequence=1

Der bliver bl.a. nævnt, at der er fundet op til 70% sælknogler, i mødingerne, men ved Hovedgården, Sandnes, under 25% sælknogler, da de "rige" foretrak Rensdyr.
Så at Vikingerne ikke kunne tilpasse sig, er vist "bare" en myte.

Og Ja, Den forsvinde bygd, ligger i bunden af Godthåbfjorden og Ameralikken, hvor jeg ofte sejler, så skal se, om jeg ikke kan finde, nogle ruiner.

Fra side 20 i dokumentet.
western-settlement.jpg
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af ESAF » 14. jun 2020, 00:25

Interessant. Tak for linket :thumbup:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af Lassescout » 15. jun 2020, 07:24

Der skulle ligge en utroligt velbevaret nordbo bygning inde på den anden side af fuglefjeldet. Bedre bevaret end kirken i Sydgrønland. Den har jeg altid godt kunnet tænke mig at se, men den eneste gang jeg prøvede at sejle derind var fjorden fyldt med pakis, så det kunne ikke lade sig gøre.

Der er vist bare en lade eller forrådsbygning, men bygget af sten, og derfor meget velbevaret.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7717
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af T-REX » 15. jun 2020, 14:28

Lassescout skrev:
15. jun 2020, 07:24
Der skulle ligge en utroligt velbevaret nordbo bygning inde på den anden side af fuglefjeldet. Bedre bevaret end kirken i Sydgrønland. Den har jeg altid godt kunnet tænke mig at se, men den eneste gang jeg prøvede at sejle derind var fjorden fyldt med pakis, så det kunne ikke lade sig gøre.

Der er vist bare en lade eller forrådsbygning, men bygget af sten, og derfor meget velbevaret.
hej Lasse.

Er det nr. 1, 2 eller 3, på kortet?
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2020, 18:15

Hvis man nu ville skabe røre i andedammen: Når jeg kigger på wiki artiklen om grønland så virker det som Vikingerne koloniserede grønland før de nuværende beboere, og faktisk var de første på sydgrønland overhoved.

Nogen mener at deres forsvinden skyldes konflikter med invaderende folkeslag.

Sååååh... kunne man ikke påstå at grønland eller dele deraf retlig er nordisk territorium koloniseret af de nuværende grønlændere, i stedet for den omvendte historie som man hører mest? :popkorn:

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af Marius » 15. jun 2020, 21:04

ReneKJ skrev:
15. jun 2020, 18:15
...
Nogen mener at deres forsvinden skyldes konflikter med invaderende folkeslag.

Sååååh... kunne man ikke påstå at grønland eller dele deraf retlig er nordisk territorium koloniseret af de nuværende grønlændere, i stedet for den omvendte historie som man hører mest? :popkorn:
Det må være en skrøne, for det ville jo betyde at vi fra nu af skal høre på at Grønlænderne tævede Vikingerne så voldsomt, at de stak halen mellem benene :giggle: :rolf:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af Lassescout » 15. jun 2020, 22:18

Som jeg har forstået det, fandt både Thule- kulturen og nordboerne et mennesketomt Grønland da de ankom nogenlunde samtidigt. Inuitterne gik i land nærmest så langt mod nord man kan komme, og nordboerne længst mod syd. Så der gik lidt tid før de mødtes.

Der har været demagoger som for nylig som har påstået at hele Grønland folkeretligt har været en del af Danmark/Norge siden vikingetiden, og derfor aldrig har været en koloni. Det er nogenlunde lige så klogt, som når både kristne, jøder og muslimer hævder at netop deres himmelnisse har lovet dem Jerusalem: Det er påstande som er egnet til at skabe splid og spektakel, ikke fredelig sameksistens. Fakta er, at Danmark har anset og behandlet Grønland som en koloni fra Hans Egede gik i land i 1721 og til nyordningen med den nye grundlov i 1953.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af ReneKJ » 15. jun 2020, 22:43

Lassescout skrev:
15. jun 2020, 22:18
Som jeg har forstået det, fandt både Thule- kulturen og nordboerne et mennesketomt Grønland da de ankom nogenlunde samtidigt. Inuitterne gik i land nærmest så langt mod nord man kan komme, og nordboerne længst mod syd. Så der gik lidt tid før de mødtes.

Der har været demagoger som for nylig som har påstået at hele Grønland folkeretligt har været en del af Danmark/Norge siden vikingetiden, og derfor aldrig har været en koloni. Det er nogenlunde lige så klogt, som når både kristne, jøder og muslimer hævder at netop deres himmelnisse har lovet dem Jerusalem: Det er påstande som er egnet til at skabe splid og spektakel, ikke fredelig sameksistens. Fakta er, at Danmark har anset og behandlet Grønland som en koloni fra Hans Egede gik i land i 1721 og til nyordningen med den nye grundlov i 1953.
Hvis man kan stole på wiki så ankom nordboerne omkring år 1000, mens Thule kulturen først nåede grønland omkring 1300.
Så hvis man regner med at nordboerne forsvandt i 1400tallet og vendte tilbage i 1721 som du siger så har begge kulturer været i landet stor set lige mange år.
Det er da stof til eftertanke, ikke? Begge kulturer har en uafhængig historie i grønland. Det er ikke som i mange andre tilfælde tale om helt udefrakommende der maser sig ind i en anden verdensdel.
Afhængig af selvfølgelig om man mener at de 300 års fravær effektivt set er en nulstilling.

Den med folkeretten er langt ude, men på den anden side så er det også nemt at sige at noget skaber splid hvis man selv er tilfreds med status quo.

Nu har jeg ikke planer om hverken at annektere grønland eller sælge det til Trump så det er ikke meget andet end en teoretisk betragtning. :smile:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Artikel om den forsvundne Vesterbygd, i Grønland

Indlæg af Lassescout » 20. jun 2020, 10:36

JRexA skrev:
15. jun 2020, 14:28
Lassescout skrev:
15. jun 2020, 07:24
Der skulle ligge en utroligt velbevaret nordbo bygning inde på den anden side af fuglefjeldet. Bedre bevaret end kirken i Sydgrønland. Den har jeg altid godt kunnet tænke mig at se, men den eneste gang jeg prøvede at sejle derind var fjorden fyldt med pakis, så det kunne ikke lade sig gøre.

Der er vist bare en lade eller forrådsbygning, men bygget af sten, og derfor meget velbevaret.
hej Lasse.

Er det nr. 1, 2 eller 3, på kortet?
Det ved jeg desværre ikke Jesper. Det er nok 15 år siden jeg forsøgte at sejle derind, så jeg har glemt koordinaterne. Men der er vildt mange steder i Godthåbsfjorden der er interessante. Jeg kunne også godt tænke mig at se det sted ved Kapisillit hvor nordboerne har skåret et vikingeansigt ud i fedtstensklippen. Det skulle ligge i en pool i fossen, men også her er du nok nødt til at tale med museet eller andre kyndige for at få de præcise koordinater.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar