De virkelige "Fluernes Herre"

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af Refraktorius » 10. maj 2020, 08:33

Fluernes Herre er fiktion om en flok gode britiske drenge der lander på en øde ø, og lynhurtigt (fordi de mangler voksne autoriteter, kirken og civilisationens opdragende og kontrollerende effekt) synker ned i totalt barbari og vold.




Den er ikke bygget på virkelige begivenheder, men til gengæld så var der nogle drenge som i virkeligheden strandede på en ø, og var der i mere end et år.
Det gik ikke helt som Fluernes Herre forudså (nogle vil måske mene, at det var fordi de aldrig havde været på britisk kostskole).


https://www.theguardian.com/books/2020/ ... -15-months
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af Senserazer » 10. maj 2020, 08:58

Spændende!
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2014
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 331 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af Tangloppen » 10. maj 2020, 08:59

Ku' være man skulle se Fluernes Herre igen.
Husker som sådan ikke så meget fra den, andet end at den gjorde et stort, skræmmende, indtryk på mig i sin tid i folkeskolen.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af Lassescout » 10. maj 2020, 13:10

Jeg har altid ment at de mange dystopiske fremstillinger af postapokalyptiske mennesker er grundlæggende forkerte. Der er simpelthen ikke nok at vinde ved at slås om sparsomme forsyninger, når man i stedet kan samarbejde om at dyrke jorden og holde husdyr, og derigennem være sikker på stabil forsyning med fødevarer. Det har 10.000 års landbrug lært os.

Jeg tror at menneskets vigtigste egenskab er dets evne til at forstå og sympatisere med andre mennesker. Det gør os i stand til at arbejde sammen og derved vinde større fordele end den enkelte kan klare alene.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af ReneKJ » 10. maj 2020, 13:19

Lassescout skrev:
10. maj 2020, 13:10
Jeg har altid ment at de mange dystopiske fremstillinger af postapokalyptiske mennesker er grundlæggende forkerte. Der er simpelthen ikke nok at vinde ved at slås om sparsomme forsyninger, når man i stedet kan samarbejde om at dyrke jorden og holde husdyr, og derigennem være sikker på stabil forsyning med fødevarer. Det har 10.000 års landbrug lært os.

Jeg tror at menneskets vigtigste egenskab er dets evne til at forstå og sympatisere med andre mennesker. Det gør os i stand til at arbejde sammen og derved vinde større fordele end den enkelte kan klare alene.
Det gælder måske inden for mindre grupper såsom små stammer med mindre kontakt til omverdenen.
Men er de sidste 10000 år ikke også een lang fortælling om det ene folkeslag der fordriver det andet for derefter selv at blive fordrevet osv. osv.?

Den stabile forsyning går også nogen gang i vasken pga naturen luner, og så er det at folk begynder at kigge over på naboens forråd.


Med de 6 drenge er jeg ikke overrasket over at de arbejdede sammen, det er trods alt en lille gruppe venner der drog ud på eventyr sammen.
Men jeg er imponeret over at de overlevede på egen hånd.

Brugeravatar
Synthesis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 11. okt 2008, 11:38
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af Synthesis » 10. maj 2020, 23:49

"Når ét menneske lider af vrangforestillinger kalder vi det sindssyge - når mange mennesker lider af vrangforestillinger kalder vi det religion" Robert Pirsig

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af Parfait » 16. maj 2020, 17:54

Lassescout skrev:
10. maj 2020, 13:10
Jeg tror at menneskets vigtigste egenskab er dets evne til at forstå og sympatisere med andre mennesker. Det gør os i stand til at arbejde sammen og derved vinde større fordele end den enkelte kan klare alene.
Der er evolutionsbiologisk evidens for det du skriver.

Det er i øvrigt behandlet første gang (så vidt jeg ved) af Charles Darwin i "Menneskets afstamning og parringsvalget" hvor egenskaber som medfølelse og kærlighed er udvalgt og forstærket ved naturlig selektion.

Survival of the fittest betyder ikke at det hjælper at være et egoistisk dumt svin, men derimod at du har større chance for at overleve hvis du er tilpasset til at kunne give og modtage hjælp fra andre.

Mennesket er ikke egennyttigt eller egoistisk af natur. Tværtimod. Og det er en kæmpe fordel for artens overlevelse.

Mvh Jakob

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af ReneKJ » 16. maj 2020, 19:52

Parfait skrev:
16. maj 2020, 17:54

Survival of the fittest betyder ikke at det hjælper at være et egoistisk dumt svin, men derimod at du har større chance for at overleve hvis du er tilpasset til at kunne give og modtage hjælp fra andre.

Mennesket er ikke egennyttigt eller egoistisk af natur. Tværtimod. Og det er en kæmpe fordel for artens overlevelse.

Mvh Jakob
Jeg tror ikke der er nogen fast defintion af "fitness", det afhænger af omstændighederne.
Du kunne f.eks. forestille dig en stærk smitsom sygdom der gjorde at det pludelig var en fordel at være i meget små isolerede grupper.

Det er måske også et spørgsmål om de menneske egenskaber du beskriver gælder på et globalt plan, eller kun inden for "stammen".
For historien er fuld af "stammer" der er kommet til magten ved at være egoistisk over for andre.
Se bare på vores eget Europa med årtusinders konflikter mellem befolkningsgrupper.

Parfait
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 335
Tilmeldt: 16. feb 2015, 17:06
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 248 times
Been thanked: 69 times

Re: De virkelige "Fluernes Herre"

Indlæg af Parfait » 16. maj 2020, 21:44

ReneKJ skrev:
16. maj 2020, 19:52
Parfait skrev:
16. maj 2020, 17:54

Survival of the fittest betyder ikke at det hjælper at være et egoistisk dumt svin, men derimod at du har større chance for at overleve hvis du er tilpasset til at kunne give og modtage hjælp fra andre.

Mennesket er ikke egennyttigt eller egoistisk af natur. Tværtimod. Og det er en kæmpe fordel for artens overlevelse.

Mvh Jakob
Jeg tror ikke der er nogen fast defintion af "fitness", det afhænger af omstændighederne.
Du kunne f.eks. forestille dig en stærk smitsom sygdom der gjorde at det pludelig var en fordel at være i meget små isolerede grupper.

Det er måske også et spørgsmål om de menneske egenskaber du beskriver gælder på et globalt plan, eller kun inden for "stammen".
For historien er fuld af "stammer" der er kommet til magten ved at være egoistisk over for andre.
Se bare på vores eget Europa med årtusinders konflikter mellem befolkningsgrupper.
Det er rigtigt.

Evolutionsteorien beskriver mest af alt et princip som ikke har noget bestemt endemål eller "vilje", og som også kunne formuleres sådan her - det der virker virker, og vil derfor ofte reproduceres.

At hjælpe hinanden virker, og aggression og egoisme kan også virke. Begge dele forekommer og reproduceres, på flere niveauer.

Der er også mange besynderligheder, og ting der virker dårligt der overlever og reproduceres, hvis ikke at naturen ligefrem slår det ihjel, men det er vist et sidespring.

Mvh Jakob

Besvar