Rigtig god artikel om opgradering af jagtriffel

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Rigtig god artikel om opgradering af jagtriffel

Indlæg af Bullitt » 23. maj 2018, 17:08

I nyeste nummer af Mit Jagtblad er der en rigtig fin artikel om opgradering af gammel jagtriffel. Den handler om nyt liv til en fuldskæftet Sauer 80. Artiklen er lidt sjov for mig, idet jeg selv for nyligt skrev indlægget her på NVF om “Nyt liv til gammel Remington”. Der er faktisk rigtig mange lighedspunkter mellem de to “skriv” 😊

Mvh Bullitt

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rigtig god artikel om opgradering af jagtriffel

Indlæg af Kleth » 23. maj 2018, 18:57

Jeg går ud fra at det er den her artikel :razz:
https://magasin.mitjagtblad.dk/dk_DK/69 ... iffel.html
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Rigtig god artikel om opgradering af jagtriffel

Indlæg af Bullitt » 23. maj 2018, 20:53

Tak for linket Kleth :thumbup:

Mvh Bullitt

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: Rigtig god artikel om opgradering af jagtriffel

Indlæg af Bullitt » 23. maj 2018, 22:32

Jeg må dog straks indrømme, at det ikke var så fin en riffel, at jeg slagtede :respekt:

Mvh Bullitt

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Rigtig god artikel om opgradering af jagtriffel

Indlæg af Kleth » 24. maj 2018, 06:28

Ideen er god nok og hvis man står med pibe og låsestol i fornuftig kvalitet kan det “betale” sig at kaste lidt penge efter at forlænge riflens levetid. Når jeg sætter betale i citationstegn er det grundet at der ikke nødvendigvis er økonomi i det, men for mig er det sund fornuft at se ud over en brug og smid væk kultur.

Jeg havde min første riffel, en Howa 1500 i .308Win, som både min hustru og jeg har som 840kr tilladelse. Da vi får skåret gevind i piben finder bøssemageren at bore er ude af center i piben og piben er (blevet) krum det betyder umiddelbart ikke noget for den jagtrelevante præcision, men den er et helvede at indskyde og til ladder-tests vandrer skuddene diagonalt på skiven.
Hvad gør man med en billig riffel, hvis værdi pludseligt er nær ingen ting og som ret basalt set koster penge at komme af med? - Det kostede knapt 5000kr at få den ompibet og så kunne min hustru få den i 7mm-08Rem og få den i et GRS-skæfte. Bøssemageren som ompibede den gjorde et fabelagtigt job, riflen skyder hul-i-hul og det er en fantastisk kaliber, ud over et meget ringe udvalg af fabriksammunition så man skal lade selv eller have adgang til en hjemmelader.

Jeg har også moderniseret en Husqvarna 648 (640 i 8x57IS); fået den boret til Weaver baser, installeret Timney aftræk og lagt den i et Hougeskæfte, det er et godt skydejern selv om der havde lidt problemer og jeg selv har tilføjet et ekstra.

At modernisere et skydejern er lærerigt og sjovt, det er bare umiddelbart ikke noget jeg vil anbefale som første riffel, da ting tager tid og resultatet ikke er kendt når man starter. Når skydeprøverne er bestået, kan man jo altid starte på projekter.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Besvar