TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren

Indlæg af Bullitt » 9. feb 2018, 12:18

Kan nogen af jer huske TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren ? Det blev optaget i Scotland ved bl.a. floden River Dee. Programmet var i 3 dele, hvor de medvirkende skulle prøve hinandens jagtmetoder. Findes dette program mon stadig et eller andet sted ud over i DR´s arkiver ? Har faktisk selv haft det på VHS videobånd :wheelchair:

Venlig hilsen

JAL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. mar 2017, 14:11
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Dianalund
Has thanked: 68 times
Been thanked: 6 times

Re: TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren

Indlæg af JAL » 9. feb 2018, 14:48

Lystfiskeren i programmet var Steen Ulnits. På hans hjemmeside ligger der en video-snas.

http://ulnits.dk/author/steenulnits/page/28/
Video nr 4.
Han nævner også programmet andetsteds på siden, men han løfter ikke sløret for hvad det hed.

Programmet var i øvrigt bygget op over handlingen i Izaak Walton's fiskelitterære grundsten, "The compleat angler" fra 1653, hvor netop en fisker, en jæger og en falkoner mødes og taler om hver deres interesseområde.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren

Indlæg af Bullitt » 9. feb 2018, 18:39

Tak JAL.

Spændende med fiktionen bag programmet. Den kendte jeg ikke til før nu. Egentlig har jeg vanskeligt ved at favorisere den ene deltager frem for den anden, idet i alle rollerne tiltaler mig.

Venlig hilsen

JAL
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 23. mar 2017, 14:11
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Dianalund
Has thanked: 68 times
Been thanked: 6 times

Re: TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren

Indlæg af JAL » 9. feb 2018, 21:04

Det var da så lidt.
Jeg så selv kun to af de tre afsnit i sin tid. Missede desværre det der handlede om falkejagt. I klippet så jeg dog lige at falkoneren er Frank Skaarup, der var en af de to herrer der assisterede Jørgen og Nikolaj fra Nak & Æd i det afsnit hvor en falk gik tabt.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren

Indlæg af Kalthoff » 9. feb 2018, 22:13

JAL skrev: Programmet var i øvrigt bygget op over handlingen i Izaak Walton's fiskelitterære grundsten, "The compleat angler" fra 1653, hvor netop en fisker, en jæger og en falkoner mødes og taler om hver deres interesseområde.
Det er i øvrigt en dejlig bog til de mørke vinteraftener ved pejsen udenfor jagtsæsonen.

Brugeravatar
Bullitt
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 232
Tilmeldt: 6. feb 2018, 18:53
Interesser: Jagt, hunde og køretøjer
Geografisk sted: Storkbh.
Been thanked: 54 times

Re: TV-programmet om falkoneren, jægeren og lystfiskeren

Indlæg af Bullitt » 10. feb 2018, 11:44

JAL skrev:Det var da så lidt.
Jeg så selv kun to af de tre afsnit i sin tid. Missede desværre det der handlede om falkejagt. I klippet så jeg dog lige at falkoneren er Frank Skaarup, der var en af de to herrer der assisterede Jørgen og Nikolaj fra Nak & Æd i det afsnit hvor en falk gik tabt.
Ja jeg noterede mig godt, at Frank Skaarup var med i det skæbnesvangre afsnit af Nak og Æd. De er ikke lige heldige i den programserie.

Ærgerligt at du ikke så afsnittet med falkejagten. Jeg har en gammel drøm om at komme på falkejagt efter Grouse i det Skotske højland på hesteryg og med stående jagthund. Faktisk lærte jeg at ride på den lokale rideskole. Det tog mig et års tid. Da jeg blev 50 fik jeg et lille falkekursus hen over en weekend i fødselsdagsgave. Har vilde planer om at få en jagtfalk, når jeg går på pension. Nu må vi se, om det bliver til noget.

Venlig hilsen

Besvar