Frikorps Danmark.

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
Brugeravatar
Palle Winther
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 5. nov 2005, 17:45
Interesser: Gamle køretøjer.
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 1 time

Frikorps Danmark.

Indlæg af Palle Winther » 23. dec 2005, 20:36

Her på en lillejuleaften med en flaske rødvin under vesten, bliver man måske lidt overmodig, men jeg vover alligevel pelsen.....

Jeg har i et par år, opfordret af en god ven, læst næsten alt om Frikorps Danmark OG vil jeg skynde mig at slå fast, jeg er IKKE nazist!! Men det undrede mig, at bøgerne på biblioteket næsten altid var udlånt, dvs. at der er stadig en enorm interesse for Frikorpsets historie og hvad der fik folk til at melde sig og for ca halvdelens vedkommende ende i en ukendt grav i Rusland.
Man bliver både imponeret over disse elitesoldaters bedrifter og forarget over retsopgøret efter krigen, selvom de blev velsignet af Gud, Konge og Fædreland for at deltage. Man formåede aldrig, at give dem den oprejsning de fortjente, man håbede på alt blev glemt.
Selvfølgelig var der også brodne kar imellem, men trods alt, de var eliten.

Gu´ved, om man kunne finde på det samme overfor danske soldater som idag gør tjeneste i Iraq og Afghanistan??

En privathistoriker har lavet en imformativ hjemmeside http://www.frikorps-danmark.dk som giver et godt historisk indblik i disse enfoldige bondeknoldes bedrifter i Rusland.
Den er et besøg værd og det er, uanset politiske holdninger, et stykke dansk militærhistorie, som vi ikke, efter min ydmyge mening, behøver at skamme os over.

Med håb om jeres tilgivelse i denne juletid.

Deres Ærbødige

Palle

Brugeravatar
L Empereur
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 139
Tilmeldt: 12. dec 2004, 09:34
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Frikorps Danmark.

Indlæg af L Empereur » 25. dec 2005, 23:32

Palle Winther skrev:Her på en lillejuleaften med en flaske rødvin under vesten, bliver man måske lidt overmodig, men jeg vover alligevel pelsen.....

Jeg har i et par år, opfordret af en god ven, læst næsten alt om Frikorps Danmark OG vil jeg skynde mig at slå fast, jeg er IKKE nazist!! Men det undrede mig, at bøgerne på biblioteket næsten altid var udlånt, dvs. at der er stadig en enorm interesse for Frikorpsets historie og hvad der fik folk til at melde sig og for ca halvdelens vedkommende ende i en ukendt grav i Rusland.
Man bliver både imponeret over disse elitesoldaters bedrifter og forarget over retsopgøret efter krigen, selvom de blev velsignet af Gud, Konge og Fædreland for at deltage. Man formåede aldrig, at give dem den oprejsning de fortjente, man håbede på alt blev glemt.
Selvfølgelig var der også brodne kar imellem, men trods alt, de var eliten.
Jeg ved ikke hvad det er for bøger der har imponeret dig, men prøv at læs "Hagekorpsets svøbe" af Lord Russel. Den fortæller en del om ss'ernes forbrydelser.
Palle Winther skrev:Gu´ved, om man kunne finde på det samme overfor danske soldater som idag gør tjeneste i Iraq og Afghanistan??
Kun hvis vi taber, Men jeg har ikke hørt om at de danske soldater har begået krigsforbrydelser.
Palle Winther skrev:En privathistoriker har lavet en imformativ hjemmeside http://www.frikorps-danmark.dk som giver et godt historisk indblik i disse enfoldige bondeknoldes bedrifter i Rusland.
Den er et besøg værd og det er, uanset politiske holdninger, et stykke dansk militærhistorie, som vi ikke, efter min ydmyge mening, behøver at skamme os over.

Med håb om jeres tilgivelse i denne juletid.

Deres Ærbødige

Palle
Frants H. Jensen kalder sig privat amatørhistoriker, men oplyser ikke noget om at han har familiemæssige forbindelser til Frikorpsdanmark folk, samt er eller har været sekretær i en SS-veteranforening. Så der er ikke noget objektiv historiker over det.
Et par gode bøger at læse om emner er "Under hagekors og dannebrog" af Claus Bundgård Christensen, Niels Bo Poulsen og Peter Scharff Smith. Og "Retsopgøret efter besættelsen" af Ditlev Tamm.
Jeg kan godt være enig om at loven med tilbagevirkende kraft, der dømte for Krigsdeltagelsen på tysk side var noget ulden, men sådan var stemningen efter krigen. Istedet var der mange der var højre på strå, som burde være dømt men gik fri p.g.a. politiske studehandler. De torturbødler og tyske håndlangere der fik dødsstraf, har jeg overhovedet ingen medlidenhed med.
Det er ikke nok at tro, man skal vide!

Brugeravatar
LarsB5
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 4. sep 2004, 00:13
Geografisk sted: Viborg
Been thanked: 4 times

Re: Frikorps Danmark.

Indlæg af LarsB5 » 26. dec 2005, 00:05

Palle Winther skrev:.... et stykke dansk militærhistorie, som vi ikke, efter min ydmyge mening, behøver at skamme os over.
'

Der tror jeg ikke, vi er helt enige. Det kan nok blive en lang diskussion, og det er jo også blevet diskuteret lige siden krigen. Der synes jeg ikke, vi skal bevæge os ud. ;-)

Dog vil jeg sige, at jeg synes du har ret i, at det er et interessant stykke dansk militærhistore. Hvis man udelukkende ser på det rent militære. Krigens oplevelser på østfronten har været meget ekstreme for den menige soldat og livet har været et helvede de fleste (også for soldater i Tysk tjeneste). Det finder jeg interessant. Selvom jeg er klar over, at der foregik forfærdentlige ting.
MVH
Lars

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Frikorps Danmark.

Indlæg af Gunnut » 27. dec 2005, 12:32

L Empereur skrev: Et par gode bøger at læse om emner er "Under hagekors og dannebrog" af Claus Bundgård Christensen, Niels Bo Poulsen og Peter Scharff Smith.
Genial bog!
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
kain
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. dec 2005, 10:48
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af kain » 29. dec 2005, 02:22

jeg kan da også lige bibringe med et par titler.

Erik Haarst.

Frostknuder : Frikorps Danmark-folk om kampene ved Welikije Luki og korpsets endeligt

Forrædere : Frikorps Danmark-folk om drømmen og virkeligheden

Frontsvin : Frikorps Danmark-folk om kampene ved Ilmensøen

Intet nyt fra østfronten : beretningen om Regiment 24 Dänemarks sidste kommandør

Frikorpsfolk : Frikorps Danmark på Østfronten 1941-1945 : fortalt af dem, der var med

Ellers er den her side et udenmærket værktøj til at finde bøger
http://bibliotek.dk/
De folk der inde ved lidt om bøger ;-)

"Under hagekors og dannebrog" Er en rigtig god bog lidt tung men en god bog.

"Hagekorpsets svøbe" af Lord Russel. er også en god bog. Men den fortæller mere i store træk også enkel episoder hvad de forskellige nazi tyske værn gjorde og deres helt klar mangle på samme.

Du eller din ven kan også finde noget på denne side.
http://www.waffen-ss.com/home.html

Og så er der også muligheder for at finde en eller flere gode bøger på
http://www.skrold.dk/
uanset politiske holdninger, et stykke dansk militærhistorie, som vi ikke, efter min ydmyge mening, behøver at skamme os over.
Tja tjo..... :???: Man bør nok have styr på sine argumenter før man kaster sig ud i den diskution.
Men vi kan vel alle være enige om at SS eller Waffen SS som Frikorps Danmark soterede under ikke er noget at være helt vildt stolt af. At anerkende at vi i Danmark deltog i 1940´ne med danske soldater det er en anden ting.

/Kain.
If Microsoft is the solution, then i want my problem back !.

byf43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 477
Tilmeldt: 16. aug 2004, 13:51
Interesser: WWII
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af byf43 » 29. dec 2005, 10:34

Jeg har også læst Under Hagekors & Dannebrog. For mig virker det ikke som om, at alle frivillige var nogle sadister, der kun meldte sig for at ødelægge og slå ihjel? Nogle af dem var idealister, som ville kæmpe mod kommunismen.

Samtidig har jeg stor respekt for de enkeltpersoner, som gjorde tjeneste på Østfronten. Det har godt nok ikke været rart! Ligeså har jeg respekt for de russiske mænd, der med med en PPSh i ryggen blev tvunget frem af en politisk officer. For øvrigt opførte russerne sig lige så grimt som tyskerne. Det har folk en tendens til at glemme.

Brugeravatar
kain
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23. dec 2005, 10:48
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af kain » 29. dec 2005, 11:44

For øvrigt opførte russerne sig lige så grimt som tyskerne. Det har folk en tendens til at glemme.
Nemlig. Og derfor kan jeg finde det en hel del mærkeligt at folk den dag i dag kan købe T-shirts & sweatshirts med Hammer & Segl og gå rundt med dem uden at vide hvad det er de "reklamere" for.
Uvidenhed må være en skøn ting. :roll:

Bare fordi at det tidligere Sovjet styret Rusland vandt. Gør det dem ikke nødvendigvis mere rigtige.
Der findes masser af Eks. på at NKVD :-;>/ (Det der senere blev til KGB) var lige så slemme så
>>::/ SS

/Kain :roll:
If Microsoft is the solution, then i want my problem back !.

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Indlæg af Gunnut » 29. dec 2005, 13:46

byf43 skrev:Jeg har også læst Under Hagekors & Dannebrog. For mig virker det ikke som om, at alle frivillige var nogle sadister, der kun meldte sig for at ødelægge og slå ihjel? Nogle af dem var idealister, som ville kæmpe mod kommunismen.
Jeg tror langt hovedparten meldte sig i "god tro". Læs fx. "Intet nyt fra Østfronten". Det er en beretning om Per Sørensen, som også kæmpede for tyskerne.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Palle Winther
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 5. nov 2005, 17:45
Interesser: Gamle køretøjer.
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 1 time

Indlæg af Palle Winther » 17. jan 2006, 23:55

Ja, og Per Sørensen ligger faktisk begravet på Løkken Kirkegård, iøvrigt en spændende bog.

Jeg var godt klar over, at dette indlæg måske kunne sætte sindene lidt i kog, men det er en kendsgerning, at historien bliver altid skrevet af sejrherrene og det viser sig temmelig tit, mange år efter,at det ikke er helt autentisk med virkelighedens hændelser.

Uanset, læs dem, det gi´r stof til eftertanke.

Mvh

Palle
Quality remains, long time after the price is forgotten.
Sir Henry Royce

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 334
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Aske » 8. okt 2006, 21:25

Det er et spændende emne, og også lidt kontroversielt. Vil man læse mere om det system, de danske frivillige bekæmpede kan jeg anbefale: Kommunismens sorte bog af div. forfattere.
Eller hvis man vil have en dårlig smag i munden over den danske venstrefløj: Bombarder hovedkvarteret af Mikkel munk Plum.
Og selvfølgelig "Gulag øhavet" bind 1-6 af Solsjenitsyn

At de bekæmpede kommunismen var og er i mine øjne fuldstændigt i orden, men at den ideologi som de derved kæmpede for, var ligeså så syg i sin dogmatiske opfattelse af verden, er desuden også et faktum.
Senest rettet af Aske 10. okt 2006, 23:28, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21715
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 464 times
Been thanked: 2367 times

Indlæg af Refraktorius » 9. okt 2006, 09:37

:;_()
:razz:

nu sad jeg lige og genlæste, bare for at der ikke skal herske tvivl, skyldes min skå:
(at) den ideologi som de derved kæmpede for, var ligeså så syg i sin dogmatiske opfattelse af verden, er desuden også et faktum
Senest rettet af Refraktorius 10. okt 2006, 13:15, rettet i alt 1 gang.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Ford MUTT M151A1
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 118
Tilmeldt: 11. nov 2005, 11:11
Interesser: Jagt, våben og motorcykler
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Re: Frikorps Danmark.

Indlæg af Ford MUTT M151A1 » 10. okt 2006, 13:08

Palle Winther skrev:Man bliver både imponeret over disse elitesoldaters bedrifter og forarget over retsopgøret efter krigen, selvom de blev velsignet af Gud, Konge og Fædreland for at deltage. Man formåede aldrig, at give dem den oprejsning de fortjente, man håbede på alt blev glemt.

Gu´ved, om man kunne finde på det samme overfor danske soldater som idag gør tjeneste i Iraq og Afghanistan??

- og det er, uanset politiske holdninger, et stykke dansk militærhistorie, som vi ikke, efter min ydmyge mening, behøver at skamme os over. Palle


Hej Palle

Det er længe siden du skrev dette indlæg under inspiration/indflydelse af en flaske rødvin. Jeg havde regnet med at der sad andre med samme baggrund som jeg, som ville havde skrevet et indlæg, men det er der altså ikke? Eller også er de som jeg, heller ikke sprunget ud af skabet, og officielt vedkendt sig deres arv.
At være søn af en far der gjorde tysk SS tjeneste på Østfronten under Dannebrog. Blev taget til fange af russerne. I Danmark meldt savnet. Flygtede sammen med en kammerat, og gennem flere måneder gik han for at komme til Danmark. Han ankom alene.
Politiet havde på det tidspunkt efterlyst ham. Efter lidt opfedning ved min farmor, meldte han sig selv. Blev idømt 4 års fængsel. Løsladt efter 2.

Min farfar var nazist, min far 18 år. Jeg oplevede ham aldrig som et politisk menneske.
Selv var jeg i 1976 18 år. Politisk omkring midten, med hang til at syntes Gert Pedersen og SF havde fat i noget rigtigt. Soldat og året efter sergent. Opvokset med den "kolde krig". Sovjet var den officielle fjende. Hvis politikerne havde bedt mig tage på "Østfronten" i demokratiets navn. Jamen så havde jeg/vi da taget af sted.

Har en søn på 15, som gennem længere tid har sagt at han vil gøre militær tjeneste. Gerne i et specialkorps. Heldigvis tager han 10 med, og vil derefter på gymnasiet. Står det til mig bliver han aldrig soldat. Jeg vil ikke ligge søn til politikernes krig for "demokrati og ytringsfrihed" i mellemøsten.
Nu hvor flere, og det bliver flere, danske soldater vender hjem, ødelagt på krop og sjæl, eller i kiste, vil stemningen i Danmark vende. Som de amerikanske soldater der vendte hjem fra "krigen der ikke kunne vindes" i Vietnam, vil der ikke være noget heroisk i deres tab for "verdens freden". Deres indsats, som de troede på, vil ikke blive anerkendt.

Min far døde da jeg var 16. Jeg husker ham mest som syg. Sengeliggende og sommetider indlagt. De synlige spor fra krigen var ambulerede tær på venstre fod på grund af forfrysninger ,og granat splinter der havde det med at vandre rundt i kroppen. En gang imellem kom de helt ud og lå under huden. Dem fik jeg gerne lov til at mærke, inden de blev fjernet. De psykiske mén var dog langt større.

På min væg hænger intet soldaterbillede af min far. Det har altid ligget i skuffen. Når nogen har fortalt om deres far eller farfars farlige og heltemodige indsats i frihedskampen, ved at stjæle en tysk pistol ud af et hylster på en cafe, har jeg altid lyttet og tiet. Få har fået noget at vide om min fars "heroiske" indsats på Østfronten. Han kæmpede den forkerte sag. Men trods alt en sag som de politikere der aldrig blev straffet gav grønt lys for.

Jeg kan kun medgive at mange af de bøger som er nævnt i tidligere indslag er meget informative. Ønsker man kun at læse en, bør det absolut være "Under hagekors og dannebrog" af Claus Bundgård Christensen, Niels Bo Poulsen og Peter Scharff Smith.
Forhåbentlig vil tiden og disse bøger bringe os ud af denne sort/hvide forestilling om danskere, hvoraf nogen fik tilladelse til at træde uden for nummer, for at gøre tjeneste på Østfronten under Dannebro, Men "oprejsning for deres indsats" tror jeg aldrig vil ske. Af de som kom hjem, er de fleste vel borte nu. De efterladte? Hvad vi ikke har vedkendt os, er vel svært at kæmpe for. Det er stadig for skamfuldt.
Vi glemmer som Danmark ønsker at glemme. Billedet forbliver i skuffen.
If there was a saying “A man needs only one rifle”, then this rifle must be a MANNLICHER SCOUT….

Brugeravatar
Gunnut
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6876
Tilmeldt: 10. apr 2004, 18:40
Interesser: Genladning, jagt
Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
Been thanked: 33 times

Re: Frikorps Danmark.

Indlæg af Gunnut » 10. okt 2006, 16:45

Ford MUTT M151A1 skrev:Har en søn på 15, som gennem længere tid har sagt at han vil gøre militær tjeneste. Gerne i et specialkorps. Heldigvis tager han 10 med, og vil derefter på gymnasiet. Står det til mig bliver han aldrig soldat. Jeg vil ikke ligge søn til politikernes krig for "demokrati og ytringsfrihed" i mellemøsten.
Kun få forældre ønsker vel egentlig at deres børn bliver soldater. Jeg er utrolig stolt af min søn. Men hver gang han har været udsendt har jeg naturligvis været bekymret. Værst er det naturligvis for hans mor, når både far og søn er væk. Seneste har han meldt sig som finskytte og påbegynder snart uddannelsen. Jeg kan ikke sige jeg på nogen måde er "happy" over at han nu vil have denne funktion, men jeg er stolt over ham.

Der kan være mange holdninger og meninger til om vi skal sende soldater til fx. Irak eller Afghanistan. Jeg tager selv afsted fordi folketinget beslutter at, mennesker ansat i den virksomhed, jeg arbejder i, skal rejse ud og udføre et stykke arbejde. Det er naturligvis en fordel at man politisk selv er enige i de pålagte opgaver, men i bund og grund er det for os, et håndværk og alt andet er sekundært.

Jeg har det dog super ok med at Danmark har været med til at afsætte manden bag sådan et regime.

Ford MUTT M151A1 skrev: Vi glemmer som Danmark ønsker at glemme. Billedet forbliver i skuffen.
Din historie er god. Det er et emne som heldigvis kommer op til "debat" fra tid til anden, om ikke andet så på DR eller TV2 i form af programmer omkring emnet.

Jeg har altid haft stor respekt for både dem der kæmpede i modstandsbevægelsen, men også for dem der kæmpede i Frikorps Danmark (vel og mærke dem der "troede" de udført en opgave som Danmark ønskede). Dem der kæmpede fordi de var nazister, har jeg ingen respekt for. Men efter hvad jeg kan dømme, var de fleste, som meldte sig, ikke nazister, men alt fra nogen der savnede spænding, til mennesker der var bange for kommunisterne. Det er jo også beviseligt at flere meldte sig, fordi de jo fik det indtryk at konge og fædreland var bag dem (igen kan jeg henvise til Per Sørensen og bogen der er baseret på hans breve til sin mor og far).

Any Way som soldat har man respekt for de tyske soldater og specielt den taktik tyskerne brugte og udviklede under WWII. Vi benytter stadig denne taktik (måske lidt videreudviklet). De kunne deres håndværk. Synd at de havde en idiot til at bestemme, hvordan de skulle bruge deres håndværk.

Nå du har det forhåbentlig bedst med din fars billede forbliver i skuffen, men jeg tror nu ikke du vil møde stor modstand, fra dagens Danmark, med mindre da din far var "storslem" nazist.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill

PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 334
Tilmeldt: 8. okt 2006, 16:09
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 39 times
Been thanked: 15 times

Indlæg af Aske » 10. okt 2006, 20:32

Et meget flot og personligt indlæg som Ford MUTT M151A1 har skrevet. Stor stor respekt :;_()
Min Farfar døde under 2. verdenskrig, mens han flygtede fra tyskerne. Min far var dengang 13 år gammel. Det har nok sat sig nogle spor hos ham. Var Farfar en stor modig frihedskæmper ?? Næh, han døde af en blodprop under flugten. Han havde hjulpet politiet med at smugle dokumenter, da de blev taget. :???:

Vi har alle personlige holdninger til den politik, som vores regeringer fører, men vi må altid respektere den personlige historie. Havde en 16-årig irakisk dreng i min 10'ende klasse, da golfkrig part 2 startede. Han fattede ikke hvorfor mange af hans danske klassekammerater havde så meget imod at man fjernede den mand, der var skyld i at han var i Danmark og ikke i sit eget land !! Havde en 13-årig afghansk pige i min gamle 7'ende klasse, der så en onkel blive skudt ned foran sig af Taleban !! Hendes mor takkede mig til skole/hjemsamtaler fordi hendes datter lavede/passede sine ting. Mange danske forældre kunne lære noget der. (ja, jeg er skolelærer, men nok ikke en typisk en hvad angår holdninger) :razz:

Ellers er jeg helt enig med Ford MUTT M151A1. Under Hagekors og Dannebrog er en yderst sober og i mine øjne objektiv beretning om Frikorpsfolkene uden fordømmelse og moralprædiken. Har selv læst den kriminologiske undersøgelse af frikorpsfolkene, man foretog, hvor man nåede til den konklusion, at de udgjorde et repræsentativt udsnit af den danske befolkning.

Brugeravatar
Palle Winther
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 182
Tilmeldt: 5. nov 2005, 17:45
Interesser: Gamle køretøjer.
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 1 time

Indlæg af Palle Winther » 23. okt 2006, 20:09

Hej.

Har først set de sidste indlæg nu og glæder mig over, at jeg ikke er den eneste med små "nazistiske" tendenser som nogen måske kunne forlede sig til at tro. Og jeg har heller ikke haft et familiemedlem som havde været i tysk tjeneste, tværtimod de var i den anden grøft, men selvom jeg havde, ville jeg ikke skamme mig det fjerneste over at have dem hængende på væggen!! Nuvel, der var også brodne kar imellem, men det kunne modstandsbevægelsen vel heller ikke sige sig fri for.

I mit lille univers er det ikke anderledes, end når danske soldater gør tjeneste under fjerne himmelstrøg sammen med fremmede magter. Det handler vel om at slås for det man tror på, uanset politik. Og hovedparten af frikorpsfolkene havde vel også deres grunde til at gøre som de gjorde, faktisk var kun et fåtal medlem af partiet....

Så frem med familiegalleriet Ford MUTT og tak for et utroligt flot indlæg.


Hilsen

Palle
Quality remains, long time after the price is forgotten.
Sir Henry Royce

Besvar