Brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Besvar
ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af ulni » 4. jun 2010, 17:53

ved ikke om dette er et gammelkendt link, men chek lige bogen her.

mvh ulrik


http://www.mauser98.dk/metalfarvning.pdf

Det er godtnok ikke alle dele der kan fåes, nogle er på terrorlisten, men aligevel.....

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Refraktorius » 4. jun 2010, 22:44

:numberone:

Det er en genial lille bog (terrorlisten er ikke det største problem den del kan man improvisere sig ud af, men en del af opskrifterne bruger nogle væmmeligt giftige substanser).


On the serious side: Hvor længe er der copyright på danske bøger? For er den ikke udløbet, vil vi desværre være nødt til at slette tråden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Bofhenator » 4. jun 2010, 22:49

70 år fra opretshaverens dødsdag.

/Bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

ulni
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 703
Tilmeldt: 30. nov 2008, 12:11
Interesser: weirauch
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af ulni » 6. jun 2010, 19:06

nu har jeg og en kammerat igennem en md. eller sådan forsøgt at få fat i de 3 dele som skal til for at blåsort brunere,,, det er sgi ikke nemt.
Det endte med at kammeraten fik fat i ferritklorid og kobbernitrat på apotheket, men det var lige før han skulle skrive under på tro og love at det var til brunering og ikke andet....
Langt sværere er det at få fat i koncentreret salpetersyre, da det står på listen over ting der kan bruges til terror... FAktisk vil ingen tage det hjem til os.... Vores store held er det så, at vi havde glemt, at vi havde 5L stående i kælderen som vi bruger til at rense rustfrit stål med.....
Så vi gik i gang med at blande en liter bruneringsvædske til hver,, gad vide om man nognesinde får det brugt....???
Jeg prøvede lige før jeg gik hjem i fredags, at begynde en prøvebrunering af et stykke jern, og det lader til at det virker.....
Nu skal jeg så bare tage mig sammen, så jeg kan komme igang med at brunere min gamle weihrauch HW77...


mvh ulrik

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Refraktorius » 7. jun 2010, 09:17

Koncentreret salpetersyre er ikke nødvendig, den lovlige 30% kan fint bruges (så skal man bare bruge dobbelt så meget af den)

Så min modererede opskrift nedenfor ville være:

Til ½ liter:
(Hvorfor skaffe kobbernitrat når man kan lave det selv?)
1 gram kobber opløses i 80 mL 30% salpetersyre (svarer til ca 2 gram kobbernitrat)
20 gram jernklorid opløses i 3 dL vand.
Det hele hældes sammen og der tilsættes yderligere vand til total volumen på en halv liter.


Refraktorius skrev:Jeg leger lidt med rustbrunering.

Udgangspunktet er TH Madsens opskrift fra vejledning i metalfarvning:
Den siger stort set sådan:
opløs
4 g kobbernitrat
80 ml konc salpetersyre
40 g jernklorid
i vand til et samlet volumen på en liter.

Smøres meget tyndt på omhyggeligt rengjort, slebet og affedtet jern. Hænger 6-12 timer i en fugtkasse (altså en beholder med en våd klud i bunden, så har man 95-100% relativ fugtighed) så der dannes et tyndt lag rust, koges 10 min i rent vand, børstes med blød stålbørste.
Det bedste resultat fås ved at lade rustningen ske lidt under stuetemperatur.

Gentag behandlingen 3-8 gange til tilfredsstillende resultat. Efter sidste kogning/børstning gives der linolie (?) eller våbenolie i nogle dage.

Og i min egen version til ½ liter:
(Hvorfor skaffe kobbernitrat når man kan lave det selv?)
1 gram kobber opløses i 40 mL konc. salpetersyre (svarer til ca 2 gram kobbernitrat)
20 gram jernklorid opløses i 3 dL vand.
Det hele hældes sammen og der tilsættes yderligere vand til total volumen på en halv liter.


Første offer er en knivklinge fra en Opinel-foldekniv. Den har fået de første to gange, og den er allerede meget pæn blåsort.
Jeg prøvede først at bruge en nylon-grydesvamp til at skrubbe med efter kogningen, men det virker ikke. Fint ståluld er derimod helt i top.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af FrederikF » 26. nov 2020, 14:33

Kære alle,
Jeg ved at tråden er gammel.
Men da jeg sammen med et par kammerater lige skulle i gang med at rustbrunere en gammel "arve Sauer", så ville jeg tage udgangspunkt i ovenstående opskrift.
En af kammeraterne, der er kemiker advarede ret kraftigt mod dele af processen. Jeg har ikke "gået til det", men for en sikkerheds skyld sætter jeg lige kammeratens forbehold ind herunder.
Mvh Frederik
xxxxxxxxxxxxxxxx
Jeg vil, ud fra at vi skal passe rigtig godt på hinanden, foretrække at du næste gang du skal lave rustbrunering lige vender vores righoldige kemikaliesamling og ”ser på” 4 g kobbernitrat. Din egen model er yderst giftig at stå med. Når du blander konc salpetersyre med kobberspåner dannes en dødelig gullig gas af nitrogendioxid. Den er dødelig i selv små doser. Du dør ikke med det samme. Der går typisk 12-20 timer inden dine lunger pludselig drukner se vedlagte artikel.
Det er kobberionerne du skal bruge til bruneringen så det er langt sikre at skaffe dem via kobbernitrat. Og når du nu alligevel er henne ved kemikaliesamlingen kan du også se på hvordan jernklorid ”ser ud” så du er sikker på at få det rigtige.
Carlsbergulykken_DKemi_2019_11.pdf
(1.36 MiB) Downloadet 210 gange
Hvis jeg holder op med at poste indenfor de næste 10-20 timer, så er forklaringen som ovenfor :oops:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2785
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Krung » 26. nov 2020, 15:04

FrederikF skrev:
26. nov 2020, 14:33
Når du blander konc salpetersyre med
Jævnfør Refræk, så er det ikke nødvendigt med koncentreret.
FrederikF skrev:
26. nov 2020, 14:33
Når du blander konc salpetersyre med kobberspåner dannes en dødelig gullig gas af nitrogendioxid. Den er dødelig i selv små doser. Du dør ikke med det samme. Der går typisk 12-20 timer inden dine lunger pludselig drukner se vedlagte artikel.
En af venner fik lukket kemiafdelingen og et par klasser i gymnasiet, fordi han gjorde det. De ved det godt nu og alle blev gjort opmærksomme på de forsinkede komplikationer.
FrederikF skrev:
26. nov 2020, 14:33
Det er kobberionerne du skal bruge til bruneringen så det er langt sikre at skaffe dem via kobbernitrat.
Øh ... kommer du så ikke netop på en liste hos FBI, hvis du leder efter nitrater?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Langenge » 26. nov 2020, 15:17

Kobbernitrat er bare ikke lige gængs hyldevare i Superbrugsen, og hvis man har koncentreret salpetersyre og kobberspåner (tråd) så virker det ganske fint. Men lav det udendørs, hvis du ikke har et stinkskab.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Bofhenator » 26. nov 2020, 16:00

Krung skrev:
26. nov 2020, 15:04
...
Øh ... kommer du så ikke netop på en liste hos FBI, hvis du leder efter nitrater?
Nej, slet ikke kobbernitrat, det indeholder en hulens masse krystalvand og er uegnet til ballade.

Men jeg må indrømme jeg ikke aner om det nemt at købe ude i verden.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Hansikæret » 26. nov 2020, 22:25

"Hvorfor skaffe kobbernitrat når man kan lave det selv?" citat Refraktorius

Må en gammel fysiklærer ikke lige mane til lidt forsigtighed her!

Jeg ved godt, at Refraktorius og mange andre herinde i dette fantastiske forum har viden om og evner til at omgås krudt og kugler og andre farlige og sjove ting, men ovenstående opfordring er mig en anelse frisk! En 30% salpetersyre svarer ca. til en 5 molær opløsning. Det ville jeg under ingen omstændighed lade mine elever eller nogen andre lade reagere med kobber.

Kobber og salpetersyre, især koncentret salpetersyre er absolut no go, med mindre man har helt tjekkede laboratoriefaciliteter med klassificeret stinkskab med autoriseret udsugning. Nitrogendioxid er som beskrevet i foregående indlæg rasende giftig, selv i meget små mængder. I koncentrationer så lave som 4 ppm bedøves lugtesansen i næsen, så man ikke bliver opmærksom på, om man bliver udsat for større doser, hvis man fusker med disse reaktioner hjemme i skuret eller udenfor, fx under et halvtag. Hvis det går galt, er resultatet alvorlig lungeødem, dvs, tørdrukning, og spørgsmålet er vel, om en brunering af en gammel luftbøsse eller lignende er det værd??

TH Madsens bog er fra 1967, og det er fra en tid, hvor man ikke havde den samme viden om kemikaliers effekt på vores krop, som vi har i dag.

I øvrigt er det da pis..sjovt og interessant at se en tot kobberuld koge væk på sekunder i konc. salpetersyre eller se en gammel irret kobbermønt på meget kort tid blive til en helt blank token uden prægning, hvis man dypper den i samme suppe.

Nå, men måske er jeg bare en gammel pussy og forsigtigper?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Lassescout » 27. nov 2020, 07:17

" Vand i lungerne? Jeg vidste at det lort ville få ram på mig til sidst!"
W.C.Fields
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Refraktorius » 27. nov 2020, 14:28

Børn skal ikke lege med hverken skydevåben eller salpetersyre uden opsyn.
Men skydevåbnene er markant farligere.

Carlsbergulykken: De opløste en zinkspand i 5 l salpetersyre inde i en lukket elevator.
Så tror pokker at det gik galt!



Og før alle råber "GIIIIIIIIFTGAS VI DØR ALLESAMMEN" og løber rundt (og ind i hinanden) så lad os lave matematikken:


1 gram kobber er cirka 10 cm installationsledning.

Opløsning af kobber:
HNO3(l) + Cu(s) ==> Cu(NO3)2(s and aq) + 2 NO2(g) + 2 H2O(l)

Der dannes altså 2 mol NO2 for hvert mol kobber.

1g kobber (molmasse 63,5) er 0,016 mol, dvs der dannes 0,032 mol NO2.

Ved normalt tryk og temperatur fylder en mol af en idealgas cirka 24 liter. Der dannes altså cirka 0,77 liter nitrogendioxid.

Er man udenfor og lader være med at stikke hovedet ned i glasset eller indånde synlig brun gas fra det, så er man ikke i fare.



Her en glad kemiker der laver en betydeligt større portion ude på bordet, ganske uden at dø af det.
Han har et urglas liggende løst på glasset, og så er det ikke værre.
(Jeg ville stadig gøre det udenfor!)


youtu.be/gw-DE61ltX8

Hansikæret skrev:
26. nov 2020, 22:25
...
Nå, men måske er jeg bare en gammel pussy og forsigtigper?
I nogen grad, ja.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Hansikæret » 30. nov 2020, 10:18

Hvorfor skaffe kobbernitrat når man kan lave det selv? Citat Refraktorius

High noon i det lille forum. Hovedgaden lå øde hen i den kvælende middagshede. Den eneste lyd der hørtes, var isenkræmmerens skilt, der knirkede frem og tilbage i vinden.

Et par dage i forvejen, var en fremmed, gråskægget gamling, en såkaldt newbie, kommet til forummet. En aften havde den gamle vist fået dyppet snuden lidt for meget i saloonens gode øl, for han havde formastet sig til at kritisere nogle udtalelser fra forummets sherif, den almægtige Refraktorius. Som forventet var han behørigt blevet sat på plads, og alle regnede med, at nu var det muldyr barberet.

Denne dag var sheriffen på vej hjem fra saloonen, for at få sin vante middagslur, da den gamle pludselig trådte ud fra skyggen af et halvtag og stillede sig i vejen for sheriffen midt på hovedgaden. Sheriffen stoppede op og målte den fremmede med sammenknebne øjne. Forummets beboere krøb sammen i husene, kiggede skræmt ud gennem vinduer og sprækker og vidste, at de nu ville blive vidner til en duel på støkiometri og grænseværdier, på liv og død. (Her kan læseren passende høre temaet fra "Den gode, den onde osv" for sit indre øre)

Med et slår den gamle sit støvede frakkeskøde til side og i samme bevægelse trækker han lynsnart sin skinnende colt og skyder:

Du skriver ikke et ord i din opskrift på fremstilling af kobbernitrat, at processen udvikler giftgas og som minimum bør udføres udendørs. Uvidende om faren vil "amatørbrunører", i disse kolde tider, sandsynligvis foretage operationen indendørs i et skur eller kælderrum. Hvis vi antager, at et sådant rum typisk vil være 3x3x2 m indeholder det 18 kubikmeter luft. Hvis vi sammenholder det med din, i øvrigt korrekte støkiometri, dvs, at der udvikles 0,77 liter giftgas i din opskrift, vil der være 43 ppm NO2 i lokalet, dvs, 21 gange mere end arbejdstilsynets indendørsgrænseværdier. Udendørs kan de heller ikke lide det: Korttidsudsættelse for NO 2 -koncentrationer på 4700 µg/m 3 (2,5 ppm) medfører nedsat lungefunktion hos raske mennesker Kilde Miljøministeriet. Man tør jo næsten ikke tænke på, hvis den/de glade gutter, stadig uvidende om faren, laver tredobbelt portion, fordi der skal jo også være til vennerne!!

Summa summarum, jeg fastholder, at din opskrift er letsindig/uforsvarlig at bringe i et offentligt forum.

Fortsættelse følger garanteret!

Med westernhilsen :fun:
Hansikæret

PS. Som undskyldning for dette måske noget floromvundne indlæg, er måske, at jeg keder mig rø... ud af bukserne, fordi jeg på 2. måned stort set ligger lammet på ryggen med en klemt iskiasnerve, dvs bøssen ruster i skabet, hunden hænger med ørerne og konen må klare alt det praktiske. Forhåbentlig bliver jeg opereret inden jul, så jeg kan få januarjagten med.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21720
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 465 times
Been thanked: 2368 times

Re: Brunering m.m. (T.H. Madsen: Vejledn i metalfarvning)

Indlæg af Refraktorius » 30. nov 2020, 11:30

ja, du keder dig tilsyneladende.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar