Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Her kan informeres, eller debatteres om bøger, film, musik, artikler eller skuespillere.
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Bofhenator » 10. aug 2018, 15:46

Great Dane skrev:
10. aug 2018, 14:29
Jeg ser ikke vores lejre som noget problem, for vi har altid erkendt dem, dog er det jo ikke noget vi praler af heller. Samtidigt skal det også bemærkes at mange var oprettet og overfyldt allerede ved befrielsen, og som skrevet kunne vi heller ikke blot returnere dem ved krigens afslutning. Jeg skammer mig absolut ikke over de danske lejre. Svenskerne derimod.....

At det er nødvendigt med en internering i krigstid er absolut forståeligt, da der jo er en reel risiko for at man har lukket en trojansk hest ind. Der var mange japanere i USA ved krigsudbruddet, især i Californien og på Hawaii, de blev samlet i interneringslejre, hvad skulle man ellers gøre?
Vente med at spærre folk inde til de er dømt for noget? Også i krigstid.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Great Dane » 10. aug 2018, 16:28

Bofhenator skrev:
10. aug 2018, 15:46
Great Dane skrev:
10. aug 2018, 14:29
Jeg ser ikke vores lejre som noget problem, for vi har altid erkendt dem, dog er det jo ikke noget vi praler af heller. Samtidigt skal det også bemærkes at mange var oprettet og overfyldt allerede ved befrielsen, og som skrevet kunne vi heller ikke blot returnere dem ved krigens afslutning. Jeg skammer mig absolut ikke over de danske lejre. Svenskerne derimod.....

At det er nødvendigt med en internering i krigstid er absolut forståeligt, da der jo er en reel risiko for at man har lukket en trojansk hest ind. Der var mange japanere i USA ved krigsudbruddet, især i Californien og på Hawaii, de blev samlet i interneringslejre, hvad skulle man ellers gøre?
Vente med at spærre folk inde til de er dømt for noget? Også i krigstid.
Det ville jeg kalde særdeles naivt....
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Bofhenator » 10. aug 2018, 16:49

Great Dane skrev:
10. aug 2018, 16:28
Bofhenator skrev:
10. aug 2018, 15:46
Great Dane skrev:
10. aug 2018, 14:29
Jeg ser ikke vores lejre som noget problem, for vi har altid erkendt dem, dog er det jo ikke noget vi praler af heller. Samtidigt skal det også bemærkes at mange var oprettet og overfyldt allerede ved befrielsen, og som skrevet kunne vi heller ikke blot returnere dem ved krigens afslutning. Jeg skammer mig absolut ikke over de danske lejre. Svenskerne derimod.....

At det er nødvendigt med en internering i krigstid er absolut forståeligt, da der jo er en reel risiko for at man har lukket en trojansk hest ind. Der var mange japanere i USA ved krigsudbruddet, især i Californien og på Hawaii, de blev samlet i interneringslejre, hvad skulle man ellers gøre?
Vente med at spærre folk inde til de er dømt for noget? Også i krigstid.
Det ville jeg kalde særdeles naivt....
Det skal du være velkommen til. Det ændre ikke på jeg mener det er helt gak at spærre folk inde uden de har gjort noget galt. Og overtræder desuden deres grundlov (5th amendment så vidt jeg husker).

Det handlede om hævn for Pearl Harbor, nu skulle de "skide skævøjne sgu spærres inde", den sikkerhedsmæssige del er en fin undskyldning, den holder bare ikke.
6360305.jpg
6360305.jpg (14.79 KiB) Vist 6054 gange
1385407264.jpg
1385407264.jpg (22.27 KiB) Vist 6054 gange
Du kaldte min holdning naiv, jeg ved ikke hvad jeg skulle kalde en holdning om den slags er nødvendigt, så det tror jeg jeg vil afholde mig fra.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Great Dane » 10. aug 2018, 18:07

Er du klar over hvor store tab amerikanerne led? https://da.m.wikipedia.org/wiki/Angrebe ... arl_Harbor

Vi bliver ikke enige, men det er i min optik en nødvendig sikring af egne borgere.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Bofhenator » 10. aug 2018, 18:14

Great Dane skrev:
10. aug 2018, 18:07
Er du klar over hvor store tab amerikanerne led? https://da.m.wikipedia.org/wiki/Angrebe ... arl_Harbor

Vi bliver ikke enige, men det er i min optik en nødvendig sikring af egne borgere.
Ja, naturligvis er klar over det og netop fordi du trækker det frem som argument, viser det at det handlede om hævn, langt mere end om sikring af egne borgere (det var forøvrigt "egne borgere" 2/3 af dem de spærrede inde).

Vi behøver ikke blive enige :razz:
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Centurion » 10. aug 2018, 18:58

Great Dane skrev:
10. aug 2018, 18:07
Er du klar over hvor store tab amerikanerne led? https://da.m.wikipedia.org/wiki/Angrebe ... arl_Harbor
......
Bare lidt proportioner:
USSR mistede ca. 11.000.000 soldater
Tyskland ca. 3.500.000 soldater
USA mistede ialt ca. 290.000 mand, heraf 130.000 i Europa , resten i Stillehavet. Pearl Harbour alene kostede ca. 2.400 mand.
Men alle ved at Hollywood helt alene vandt WW2. :numberone:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Great Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2288
Tilmeldt: 27. mar 2004, 08:28
Interesser: Skydejern generelt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 274 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Great Dane » 10. aug 2018, 20:23

Centurion skrev:
10. aug 2018, 18:58
Great Dane skrev:
10. aug 2018, 18:07
Er du klar over hvor store tab amerikanerne led? https://da.m.wikipedia.org/wiki/Angrebe ... arl_Harbor
......
Bare lidt proportioner:
USSR mistede ca. 11.000.000 soldater
Tyskland ca. 3.500.000 soldater
USA mistede ialt ca. 290.000 mand, heraf 130.000 i Europa , resten i Stillehavet. Pearl Harbour alene kostede ca. 2.400 mand.
Men alle ved at Hollywood helt alene vandt WW2. :numberone:
Det er jo flintrende ligegyldigt, sagen er jo den at en fremmed stat laver et uprovokerede angreb med 2400 dræbte og knap 1200 sårede, det skal udløse en krig, at de så valgte at internere samtlige japanere er forståeligt, også selv om nogen havde amerikansk statsborgerskab, for ingen kunne tvivle på at de havde fået hjælp indefra.
Mvh Great Dane

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Sverige under ww2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af 37Webbing » 11. aug 2018, 01:06

Refraktorius skrev:
7. aug 2018, 21:52
Nordmændene har selv betegnet unionstiden med Danmark som "400-års natten", så ren elskov er det vist ikke.
Man kan så argumentere for, at det reelt var et begreb der opstod, da nationalisme og selvstændighed blev relevant.


Et åbent men kritisk blik på den svenske ageren under anden verdenskrig skulle nok blive artig læsning, men jeg tror sådan et værk ville blive modarbejdet voldsomt.


Svenskerne var også nogen af dem der var hurtigt fremme med ideer om racehygiejne, og deres atombombeprogram stoppede såmænd først i 1972 (og i 1965 var de klar til at bygge atombomber med kort varsel)
https://ing.dk/artikel/sverige-oprusted ... -ar-128130

Det har de heller ikke ligefrem pralet med.
Spændende artikel: https://www.nyteknik.se/energi/teknikhi ... en-6344105
For ikke at snakke om deres lille kemiske våbenprogram, som også først blev afsluttet omkring 1970. Et arbejde det både involverede sarin og sennepsgas.

Angående Norge, så har historikeren Rasmus Glenthøj skrevet en rigtigt udmærket bog om konsekvensen af det ufrivillige brud i 1814 mellem Norge og Danmark - Skilsmissen. Dansk og norsk identitet før og efter 1814 (Syddansk Universitetsforlag i 2012). Hvis man er interesseret i en mere dybdegående analyse af forholdet mellem den nordlige og sydlige del af dobbeltmonarkiet.

Der er skrevet en del om Sveriges ageren i forhold til Danmark og Norge i forbindelse med den "hjælp" der blev ydet til at opstille de Norske Polititropper og den Danske Brigade i Sverige. Reelt set er konklusionen, at det var svensk hjælp til selvhjælp, da de frygtede en russisk overtagelse og / eller russisk påvirkning i Norge og Danmark efter Anden Verdenskrig.

Jeg kan anbefale:
Nils Øvik, Norsk Militær i Sverige. Oslo 1951.
Henrik S. Nissen, Scandinavia during the Second World War. Oslo 1983.
Ulf Torell, Hjälp till Danmark. Militära och Politiska Förbindelser 1943-45. Stockholm 1973.
Omar Magnargård, I Andra Världkrigets Skugga. Borås 1985.
Wilhelm M. Carlgren, Svensk Underrättelsetjänst 1939-1945. Stockholm 1985.

Ud fra litteraturlisten i ovenstående, burde det være muligt at sammenstykke en læseliste.
Som det tydeligt ses er emnet blevet behandlet i 1970erne og 1980erne. Men er siden ikke rigtigt blevet berørt.
Om det skyldes berøringsangst, eller andre forhold, er ikke til at sige. Jeg kan især anbefale Ulf Torells bog, som vil sætte en masse ting i perspektiv i forhold til opstillingen af den Danske Brigade i Sverige. Læst sammen med Knud J.V. Jespersens Brigaden. Den Danske Brigade i Sverige 1943-45 (Gyldendal 1993) får man et ganske godt vue over hele situationen. Som slet ikke er så rosenrød, som mange nok antager.

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 147 times
Been thanked: 85 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af Centurion » 13. aug 2018, 11:36

Fra "Krigen i Østersøen 1939-1945" af Poul Grooss:

"Brændstofforsyningen til den nordlige halvdel af den tyske Østfront blev næsten udelukkende varetaget af svenske tankskibe. .....Rederne tjente ufattelig godt på på det...." Tyg lige en ekstra gang på den.

" Danske skibe transporterede i 1941 ca. 670.000 tons jernmalm og i 1942 formentlig en tilsvarende mængde fra Luleå i Nordsverige til nordtyske havne." Måske heller ikke så smart, når man nu bagefter ved, hvem der tabte. Men mange vil pege på, at såvel de forretningsfolk som de soldater, der under krigen bidrog til den tyske krigsindsats, gjorde det med den danske regerings tydelige billigelse, somme tider nærmest ordre.

Svært fordøjelige fakta, når man er blevet opflasket med beskrivelser af Sverige som strengt neutralt land og den danske befolkning som mere eller mindre modstandsfolk over en bank.

Der er så mange facetter af WW2, at det har været nødvendigt at udelade ganske mange detaljer i historiebøgerne, for at komme frem til en forenklet beskrivelse, som vi - den gemene hob - kunne forstå, og også for at få lagt låg på interne diskussioner om, hvem der havde optrådt mere eller mindre rosværdigt under krigen, så vi kunne komme videre og gøre fælles front mod den nye fjende: USSR.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
37Webbing
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 25. maj 2010, 00:14
Interesser: Samler / Militærhistorie
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 42 times
Been thanked: 41 times

Re: Sverige under W.W. 2: Det jeg nu søger er dybdegående litteratur

Indlæg af 37Webbing » 13. aug 2018, 14:49

Jeg tror desværre, at rigtigt mange har svært ved især ét grundlæggende præmis ved begrebet "neutralitet" - at man kan (og bør) handle med alle. Jeg vil dog medgive, at Sverige gjorde mange andre ting under krigen, som ikke umiddelbart er foreneligt med den selvudråbte neutralitet. Men at sælge jernmalm og kuglelejer - samt at bruge svenske rederier til at skibe tyske varer omkring, er bestemt ikke en af dem. Danmark solgte også mad, heste, m.m. til både Storbritannien og det Tyske Kejserrige under Første Verdenskrig - og mistede omkring 700 civile søfolk i forsøget. Men det brokker folk sig ikke nær så meget over, som at svenskerne solgte kuglelejer og jernmalm til Nazityskland. Vel og mærke samtidigt med, at der også blev handlet kuglelejer, stål, værktøj m.m. med Storbritannien. Geografiske placering, taktiske bekymringer, Tysklands umiddelbare dominans, m.m. gjorde blot, at Sverige ikke var i stand til at handle nær så meget med de allierede. Men det betød ikke, at de ikke havde viljen og lysten til det.

Jeg anerkender dog, at ét er, hvad en neutral nation må ifølge international lov.
Om det var moralsk og etisk forsvarlig, givet hvad de svenske politikere vidste om tyskland på tidspunktet, er en anden diskussion.

Som en lille introduktion findes der en længere undersøgelse af Eric Bernard Golson (London School of Economics): 'The Economics of Neutrality: Spain, Sweden and Switzerland in the Second World War' http://etheses.lse.ac.uk/178/1/Golson_T ... rality.pdf.
Neutrals maintain their independence by offering economic concessions to the belligerents to make up for their relative military weakness. Depending on their position, neutral countries can also extract concessions from the belligerents if their situation permits it.
Fra Golson:
Svensk eksport til de allierede.jpg
Svensk eksport til de allierede 02.jpg

Besvar