Vedligeholdelse af pump

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Vedligeholdelse af pump

Indlæg af Andreas E. » 7. nov 2004, 19:59

Jvf. nedenstående emne, har jeg lige købt mig en maverick 88 pumpgun.
Jeg har aldrig haft sådan en før, og vil nu gerne spørge om hvordan man vedligeholder sådan en?
Hvordan renser man løbet?
Hva' med choken?
Er der noget man skal være særlig opmærksom på ved vedligeholdelsen?

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 7. nov 2004, 20:09

Det er sådan set ret enkelt. Start med at indkøbe et rensesæt, noget våbenolie og anskaf en blød hvid bomuldsklud. (en gammel t-shirt der har været vasket en mil. gange er suveræn)
Så er det ellers bare igang med at smøre olie på de snavsede dele, lad det evt sidde lidt og "trække", så tørrer du det af igen, gentag proceduren indtil der ikke kommer mere "sort" på kluden, og vupti - the gun is clean -
Brug rensestokken til den indvendige side af løbet, samme procedure med olie og klud - virker udmærket for mig i hvert fald.
Hvis "kanonen" er hårdforkromet i løbet er den yderst modstandsdygtig i ft rust.
Slut af med et ganse tyndt lag olie. Eller rettere, tør våbenet af med en klud med lidt olie på.
med venlig hilsen
neuhof

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Vedligeholdelse af pump

Indlæg af Marius » 7. nov 2004, 20:23

Andreas E. skrev:Jvf. nedenstående emne, har jeg lige købt mig en maverick 88 pumpgun.
Jeg har aldrig haft sådan en før, og vil nu gerne spørge om hvordan man vedligeholder sådan en?
Hvordan renser man løbet?
Hva' med choken?
Er der noget man skal være særlig opmærksom på ved vedligeholdelsen?
Tillykke med den,
og husk så at nyde, at du kan skille skidtet ad relativt enkelt!
Løbet aftaget ved at løsne den store skrue der går ned i magasinet helt, tage halvt ladegreb, og i et lille twist mod uret trækkes løbet fri.

'Indmaden' tages ud ved at fjerne den gennemgående pal over aftrækkerenbøjlens bageste del (kræver lige et lille prik med en skruetrækker). Så kan du udtage hele aftrækker og hammer mekanismen - derefter er resten selvforklarende.

Du skal dog ikke adskille selve aftrækkermekanismen - den er for viderekommende :mrgreen:

NB! hold øje med at skruen der holder ejectoren altid er stram - har været i en penibel situation, hvor den havde løsnet sig og jammede hele molevitten :oops:

Husk at give de bevægelige dele masser af olie - evt. lidt fedt.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Vedligeholdelse af pump

Indlæg af Fast Fumble » 7. nov 2004, 20:55

Andreas E. skrev:Jvf. nedenstående emne, har jeg lige købt mig en maverick 88 pumpgun.
Teløk mæ'en!
Husk lige at skrive lidt om førstehåndsindtrykket, når du har skudt med den et par gange, jeg er nemlig også lun på den. :-)

Mvh.
Fast Fumble

Brugeravatar
Andreas E.
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 4. jun 2004, 23:21
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 6 times
Been thanked: 13 times
Kontakt:

Indlæg af Andreas E. » 8. nov 2004, 17:16

Tak for svarene!
Det ser altså ikke ud som om der er synderlig forskel på vedligeholdesesmetoderne ved en knækbøsse, eller en pumgun.
Jeg skal nok skrive om første gang...jeg skød med den :neutral:
Den virker meget robust!

Hva' med choken?
Hvad gør man ved sådan en størrelse?

BentF
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. mar 2005, 16:54
Interesser: Jagt og Fiskeri
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: nordjylland

Indlæg af BentF » 20. mar 2005, 22:19

Hej Andreas E Jeg vil også gerne fortælle hvordan jeg gør mine våben rene og det gælder alle med og uden chokes uanset om det er en pompgun eller en side by side jer sprøjter noget motor rens ind i løbene og uden på alle metal delene og så bruger jeg en klud og det hele er rent jeg har gjort det i mange år uden proplemer hilsen BentF

Besvar