Martini Henry riffel

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Singleshot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 6. jun 2007, 08:10
Geografisk sted: Viborg området

Martini Henry riffel

Indlæg af Singleshot » 9. aug 2007, 11:03

For et par år siden var jeg så heldig at erhverve en gammel martini henry riffel i cal. 455/577. Egentlig havde jeg aldrig regnet med at komme til at skyde med den, men ved et tilfælde fandt jeg en som kunne lade den type patroner. Det var ret dyrt - 50kr pr. styk for de første, men herefter kun 12kr for genlandning. Hylstrene skal håndlaves, så prisen er der vel egentlig ikke noget at sige til. Jeg har skudt med den nogle gange, men den skyder urimeligt højt og jeg har endnu ikke fundet ud af at justere sigtemidlerne. Jeg lurede på om der skulle være andre på forummet som kender til martini henry og som måske kunnr hjælpe med problemet - eller blot dele erfaringer?

Mvh

Singleshot
There is nothing like a good piece of hickory! Clint Eastwood

POJC
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 11. maj 2004, 13:51

Re: Martini Henry riffel

Indlæg af POJC » 9. aug 2007, 12:35

Tillykke med den. Hørte først om den i år, da jeg læste en bog om krigene i egypten.
Mon ikke du kan finde noget her eller links til noget/forum: http://www.martinihenry.com/" target="_blank

Brugeravatar
Hønsetyv
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1276
Tilmeldt: 13. jun 2007, 20:22
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 302 times

Re: Martini Henry riffel

Indlæg af Hønsetyv » 9. aug 2007, 19:01

Det er et generelt problem for gamle millitærrifler. Man tænkte anderledes den gang og en del af filosofien var at en "utrænet" bondeknold uden forstand på ballistik også skulle kunne ramme. Derfor trænedes med et sigtepunkt omkring fejndens mave således at alt fra 0-250m kunne beskydes uden at justere sigtemidlerne. Om kuglen så traf nogle decimeter for højt eller lavt gik manden alligevel ned, ved træf.
Jeg tror min danske Tøjhus Karabin M1867 ramte godt og vel 50cm højt og 20cm til venstre på 50m, inden den fik justeret forreste sigte.

Singleshot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 6. jun 2007, 08:10
Geografisk sted: Viborg området

Re: Martini Henry riffel

Indlæg af Singleshot » 10. aug 2007, 08:05

Tak til POJC for linken til Martini Henry siden - den er rigtig god, især sektionen om stempler - jeg kan se at min har været i Indien - arsenalet i Kirkee hvor det så end ligger og at den i sin tid er solgt fra et overskudslager og ikke stjålet. Riflen har tilsyneladende ikke været i Afrika, hvilket ellers kunne have være sjovt, da jeg har en gammel haglbøsse (Trulock Bros. fra Dublin), som har tilhørt en af generalerne fra Zulu krigene Sir Arthur Cunnynghame. Han har nu nok først fået den efter at han blev fyret og hjemsendt i begyndelsen af krigen.

Også tak til Hønsetyv for dit indlæg. Dine erfaringer ligner mine meget. På 70m satte jeg to skiver oven på hinanden og når jeg sigtede i bunden af den nederste ramtes toppen af den øverste. Jeg har overvejet at få ladet et par patroner i sortkrudt for at komme nærmere på den oprindelige patron, men jeg har ingen som helst erfaring i hvordan det vil påvirke træfpunkt.

Mvh

Singleshot
There is nothing like a good piece of hickory! Clint Eastwood

Besvar