Det poppede lige en video op fra Kentucky ballistics op som jeg er nød til at dele med jer.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 147 times
Been thanked: 99 times

Det poppede lige en video op fra Kentucky ballistics op som jeg er nød til at dele med jer.

Indlæg af Rahan » 30. sep 2023, 14:00

Det er dæleme en interessant cal 45-70 semiauto han tester her !!
Den kilder alle de rigtige steder steder :biggrin:
Det kunne blive den ultimative drivjagts grisebasker !

[youtube]https://youtu.be/-L_gzFu9TNg?si=o7dlPLG2cKVZjoE4[/youtube]
Senest rettet af Lycon 30. sep 2023, 14:43, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlæggets indhold.

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 32 times
Been thanked: 10 times

Re: 45-70 semiauto video

Indlæg af Aske » 30. sep 2023, 14:04

Øh, linket virker ikke :???: Eller FB siger at videoen er fjernet
Selvom man er paranoid, kan man da godt være forfulgt

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 147 times
Been thanked: 99 times

Indlæg af Rahan » 30. sep 2023, 14:11

Aske skrev:
30. sep 2023, 14:04
Øh, linket virker ikke :???: Eller FB siger at videoen er fjernet
Prøver lige igen !
Jeg er ikke god til det der med links :oops:

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 445 times
Been thanked: 296 times

Indlæg af Greyberd63 » 30. sep 2023, 14:26

Link virkede for mig.

mvh
grey

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1699 times
Been thanked: 2091 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. sep 2023, 14:28

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

1900
Gold Member
Gold Member
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 206 times
Been thanked: 121 times

Re: Det poppede lige en video op fra Kentucky ballistics op som jeg er nød til at dele med jer.

Indlæg af 1900 » 30. sep 2023, 15:23

interessant : måske
jagtvåben: nej
pæn: nej
:getout:

Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 8 times

Re: Det poppede lige en video op fra Kentucky ballistics op som jeg er nød til at dele med jer.

Indlæg af Roflz » 30. sep 2023, 18:07

Det er jo ikke engang rigtigt .45-70...Man har lavet en speciel version der er automat-venlig. Det betyder så med stor sandsynlighed at udbuddet af hylstre allerede der vil være markant mindre end original .45-70. Hvis man da overhovedet vil kunne få på dem. Udover det, så vil prisen nok være derefter.

Endnu en gimmick der nok næppe vil blive set andre steder end på "Gun-tubernes" kanaler...
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 30. sep 2023, 20:26

1900 skrev:
30. sep 2023, 15:23
interessant : måske
jagtvåben: nej
pæn: nej
:getout:
Jeg finder den heller ikke pæn, men hvorfor er den ikke et jagtvåben ?.
Hvis jeg var jæger og skulle på vildsvin jagt, så kunne jeg hvis det var muligt godt finde på at købe den(måske finde en lidt mere effektiv mundingsbremse)

mvh
grey

S200
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 75 times

Indlæg af S200 » 30. sep 2023, 21:51

Designet er ikke i tråd med traditionelle repeter rifler anvendt til trykjagt her til lands. Møder man op med det monstrum af en auto-militær-AR-klon på de trykjagter jeg kommer på, så vil der nok blive set skævt til både manden og skyderen. Nogle mennesker synes svært betaget af militært udseende automat rifler. Det er heldigvis langt fra vore danske jagttraditioner - og gælder da også kun et fåtal af de danske jægere.

Med jægerhilsen;

S200
:razz:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 30. sep 2023, 23:02

S200 skrev:
30. sep 2023, 21:51
Designet er ikke i tråd med traditionelle repeter rifler anvendt til trykjagt her til lands. Møder man op med det monstrum af en auto-militær-AR-klon på de trykjagter jeg kommer på, så vil der nok blive set skævt til både manden og skyderen. Nogle mennesker synes svært betaget af militært udseende automat rifler. Det er heldigvis langt fra vore danske jagttraditioner - og gælder da også kun et fåtal af de danske jægere.

Med jægerhilsen;

S200
Der hvor jeg går på jagt er det heldigvis ikke den slags snævertsyn. Der bliver der skævet til om folk kan levere det de skyder til og om deres håndtering af våben er sikker. Flere af os går på jagt med AR-10 rifler, andre med fine repeterrifler i lækkert træ.

Så længe våbnet er lovligt og jægeren håndterer det forsvarligt, så har er der ikke nogen der har travlt med smagsdommeri.

Det sætter jeg stor pris på. Både når jeg har min AR-10 med, når jeg har min forlader kentucky riffel med eller min Tikka repeter riffel med.

Man kan håbe på folk på de jagter du kommer på dropper at se skævt til folk der optræder anderledes end det de er vant til og sætter pris på udvikling og diversitet, ellers havde de stadig smidt sten efter vildtet og rendt rundt i ugarvede huder og besørget i huller i jorden...
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 555 times
Been thanked: 1040 times

Indlæg af Agamemnon » 30. sep 2023, 23:12

Bofhenator skrev:
30. sep 2023, 23:02
S200 skrev:

Med jægerhilsen;

S200
Der hvor jeg går på jagt er det heldigvis ikke den slags snævertsyn. Der bliver der skævet til om folk kan levere det de skyder til og om deres håndtering af våben er sikker. Flere af os går på jagt med AR-10 rifler, andre med fine repeterrifler i lækkert træ.

Så længe våbnet er lovligt og jægeren håndterer det forsvarligt, så har er der ikke nogen der har travlt med smagsdommeri.

Det sætter jeg stor pris på. Både når jeg har min AR-10 med, når jeg har min forlader kentucky riffel med eller min Tikka repeter riffel med.

Man kan håbe på folk på de jagter du kommer på dropper at se skævt til folk der optræder anderledes end det de er vant til og sætter pris på udvikling og diversitet, ellers havde de stadig smidt sten efter vildtet og rendt rundt i ugarvede huder og besørget i huller i jorden...
Jeg går også gerne på jagt med både min Accuracy International AXMC og min AR10.
Jeg synes både at de er smukke og fantastiske til formålet.
Dér hvor jeg går på jagt, bliver mit våbenvalg kun mødt med interesse og nysgerrighed. Dér er det helt i tråd med stedets og lodsejers jagttraditioner.
Intet snæversynet smagsdommeri dér.
Vedhæftede filer
IMG_20230930_230924.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 413 times
Been thanked: 193 times

Indlæg af The Mad Viking » 30. sep 2023, 23:56

S200 skrev:

Med jægerhilsen;

S200
Ja, det er noget værre noget med de Mauser 98-låse...
De har taget livet af mange folk gennem årene.
(Næsten alle våben er militært udseende våben, bare du kigger lidt længere tilbage, det er derfor argumentet er dårligt)
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Greyberd63
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Greyberd63 » 1. okt 2023, 06:45

S200 skrev:

Med jægerhilsen;

S200
Tænker at det nok ikke er første gang i historien, at udvikling har skabt debat, da armbrøsten kom frem, har der sikkert været nogen der mente at det var ikke et våben en gentleman kunne bruge. :smile:

mvh
grey

S200
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 75 times

Indlæg af S200 » 1. okt 2023, 08:10

Tænkte nok mit indlæg ville vække debat 😉 Og jeg tror debatten er nødvendig; I disse tider bør vi have en holdning til, hvad vi regner som “jagtvåben” og hvilke våbensystemer, vi som jægere vil “lægge navn til”.

Da jeg var barn var det oversavede jagtgevær standard-udrustning blandt kriminelle. Det er det heldigvis ikke længere; Over en bred kam er danske jagtvåben heldigvis så “kedelige” at de kriminelle ikke gider eje dem…

Jeg har en holdning til, hvorvidt auto-AR-kloner er forenelige med danske jagttraditioner og værdier. Det er et våbensystem som i det store udland skaber debat i forbindelse med skoleskyderier, mv. Jeg tror, vi alle kan glæde os over, at den AR-riffel Omar anvendte på Krudttønden IKKE var en jagt-riffel; Jeg har ikke fantasi til at forestille mig de våbenindskrænkninger, der i så fald var haglet ned over danske jægere. Jægerstanden bør have en holdning til hvilke våben, vi vil lægge navn til. I min snæversynede verden hører auto-AR-kloner ikke hjemme i den danske natur. Andre er naturligvis velkomne til at have en anden holdning - og jeg mener debatten er vigtig.

At påstå militært udviklede auto-AR rifler er næste skridt i jægernes naturlige våbentekniske evolution er nok at strække den lidt. Disse systemer er ikke udviklet til jagt men til krig. Rent våben-/skydeteknisk mener jeg ikke de har noget at tilbyde til jagtlige formål. Jeg erkender dog, at nogle mennesker er tiltrukket af militært udseende våben og har en interesse i disse.

Med hensyn til trofæ billederne i denne tråd, så synes jeg helt ærligt at riflerne virker voldsomt militær-prægede og som rekvisitterne fra en krigsfilm. Dette er jo også er riflernes udgangspunkt. En Mauser-98 lås havde ikke givet mig de samme associationer. Men dyrene i skovbunden er fine - og stort tillykke til den heldige jæger herfra 👍

Med jægerhilsen;

S200

Lars M
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skiveskydning. 6,5 crmr +..22LR
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af Lars M » 1. okt 2023, 09:29

S200 skrev:
1. okt 2023, 08:10
Tænkte nok mit indlæg ville vække debat 😉 Og jeg tror debatten er nødvendig; I disse tider bør vi have en holdning til, hvad vi regner som “jagtvåben” og hvilke våbensystemer, vi som jægere vil “lægge navn til”.

Da jeg var barn var det oversavede jagtgevær standard-udrustning blandt kriminelle. Det er det heldigvis ikke længere; Over en bred kam er danske jagtvåben heldigvis så “kedelige” at de kriminelle ikke gider eje dem…

Jeg har en holdning til, hvorvidt auto-AR-kloner er forenelige med danske jagttraditioner og værdier. Det er et våbensystem som i det store udland skaber debat i forbindelse med skoleskyderier, mv. Jeg tror, vi alle kan glæde os over, at den AR-riffel Omar anvendte på Krudttønden IKKE var en jagt-riffel; Jeg har ikke fantasi til at forestille mig de våbenindskrænkninger, der i så fald var haglet ned over danske jægere. Jægerstanden bør have en holdning til hvilke våben, vi vil lægge navn til. I min snæversynede verden hører auto-AR-kloner ikke hjemme i den danske natur. Andre er naturligvis velkomne til at have en anden holdning - og jeg mener debatten er vigtig.

At påstå militært udviklede auto-AR rifler er næste skridt i jægernes naturlige våbentekniske evolution er nok at strække den lidt. Disse systemer er ikke udviklet til jagt men til krig. Rent våben-/skydeteknisk mener jeg ikke de har noget at tilbyde til jagtlige formål. Jeg erkender dog, at nogle mennesker er tiltrukket af militært udseende våben og har en interesse i disse.

Med hensyn til trofæ billederne i denne tråd, så synes jeg helt ærligt at riflerne virker voldsomt militær-prægede og som rekvisitterne fra en krigsfilm. Dette er jo også er riflernes udgangspunkt. En Mauser-98 lås havde ikke givet mig de samme associationer. Men dyrene i skovbunden er fine - og stort tillykke til den heldige jæger herfra 👍

Med jægerhilsen;

S200
Jeg er helt med på hvad du mener, selvom vi på ingen måde deler holdning.
Debatten om dette har været oppe før. Det endte i mudderkast/skyttegravskrig og så vidt jeg husker blev tråden "plomberet".

Jeg tror folk groft set er i tre grupper når det kommer til dette emne.
Den ene vil bibeholde træ og tweed og forbander alt nyt, selvom træ og tweed også engang har været fancy på evolutionsstigen.
Den anden hilser nytænkning og nye designs velkomment.
Den tredje stiller det frit for folk at bruge hvad de vil, så længe det passer til skytten/jægeren og opfylder kravene/kaliberen effektivt gør det den skal ved byttet.

Jeg er lidt i alle tre, dog mest de to sidste.
Det hele har sin charme og kan passe ind ved hver sin lejlighed.

Jeg forstår dog helt ærligt ikke dette smagsdommeri.
Når man vælger noget der kan fåes på jagttegn og som sender samme .308 kugle ud, som den "rigtige" jagtriffel ved naboen.
Så er det vel fint at benytte til formålet. Jeg tror dyret falder lige tungt uanset riflen.
O/U 12/76
Webley & Scott Xocet Carbon ..22LR - Heimdal 3-12x50
Inland 1944-6 M1 US .30 Carbine
Tikka T3X UPR 6,5 Creedmoor - Vortex Strike Eagle 5-25x56

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. okt 2023, 12:12

S200 skrev:
...
Med hensyn til trofæ billederne i denne tråd, så synes jeg helt ærligt at riflerne virker voldsomt militær-prægede og som rekvisitterne fra en krigsfilm. Dette er jo også er riflernes udgangspunkt. En Mauser-98 lås havde ikke givet mig de samme associationer.
...
Er det fordi du ikke kender Mauser 98 historie du skriver som du gør eller ignorere du den bare fordi det ikke passer ind i dine associationer?

Der er næppe en riffel der er blevet brugt mere i krig og har slået flere ihjel end en M-98...
/bofh
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 566 times
Been thanked: 1204 times

Indlæg af T-REX » 1. okt 2023, 14:30

Rahan skrev:
30. sep 2023, 14:00

Det er dæleme en interessant cal 45-70 semiauto han tester her !!
Den kilder alle de rigtige steder steder :biggrin:
Det kunne blive den ultimative drivjagts grisebasker !

[youtube]https://youtu.be/-L_gzFu9TNg?si=o7dlPLG2cKVZjoE4[/youtube]
Du er i øvrigt langom... :giggle: :twisted:

Den har været her før, med præcis den samme video.
viewtopic.php?f=36&t=89108
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Scooter
Silver Member
Silver Member
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Scooter » 1. okt 2023, 22:13

S200 skrev:

Med jægerhilsen;

S200

Der findes formentlig også fodboldklubber ,hvor man kun er velkommen, hvis man spiller i det rigtige mærke fodboldsstøvler.

Sig mig mener du så også at der skal være krav til prisen på våbnet eller hvilket bilmærke man skal ankomme i for jagt skal åbentbart kun være for dem med de rigtige holdninger. :biggrin:

Iøvrigt er skydevåben lavet til at dræbe ting, uanset om de er udstyret med 2 eller 4 ben.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 434 times
Been thanked: 886 times

Indlæg af Raptor357 » 1. okt 2023, 22:43

Moderne rifler som er udviklet til eller bare anvendes, militært. De har noget at byde på som en klassisk jagtriffel ikke kan.
De er ofte robuste, tåler varme, kulde og fugt, uden nævneværdig påvirkning af præcision.
Æstetik handler om kultur, opdragelse og erfaring. Så det er en form for humaniora. Fluffy ting.
Jeg vil dog sige at hvert riffel design har sine styrker og svagheder.
En ar-10 er jo glimrende til jagt hvor der kommer flere dyr eller der er behov for opfølgende skud, og så er de både mere præcise, lettere og billigere end tidligere tiders dobbelt rifler.

Edit:
Den fine ar 45-70 er nok rigtig fin til drivjagt på svin.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Mrbirk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Mrbirk » 2. okt 2023, 01:51

S200 skrev:

Med jægerhilsen;

S200
Den debat kan man debattere herfra og til jule aften.

Faktum er det lige træls at blive ramt af en 308w affyret fra en taktisk udseende riffel som det er fra en fuldskæftet i lakeret valnød, Alt andet er en smagssag

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 356 times
Been thanked: 67 times

Indlæg af 100Radsbar » 25. okt 2023, 08:59

Hvis der er noget jeg er monstertræt af, så er det selvbestaltede smagsdommere.
Man skal bruge det værktøj til jagt som man har det bedst med og som virker, så skal andre blande sig uden om, holde deres mund, eller blive væk. :mad:

Undskyld for Rant/Off-Topic.

Jeg tror de fleste vildsvin og elge ville lægge sig efter at blive ramt af en 45/70 Auto, ud fra hvad han siger i videoen så har den større anslagskraft end en standard 45/70.
Jeg har ikke selv været på vildsvine jagt, men ville ikke have noget imod en at bruge denne, især hvis dyret ikke ligger sig i første hug. (Hvilket jeg nok tror den gør).

Mindre vildt ville jeg nok ikke bruge den kaliber til.
7,62x54R Glory to the Mosin.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 700 times
Been thanked: 2549 times

Indlæg af C-X » 25. okt 2023, 09:18

100Radsbar skrev:
25. okt 2023, 08:59
Hvis der er noget jeg er monstertræt af, så er det selvbestaltede smagsdommere.
Man skal bruge det værktøj til jagt som man har det bedst med og som virker, så skal andre blande sig uden om, holde deres mund, eller blive væk. :mad:

Undskyld for Rant/Off-Topic.

Jeg tror de fleste vildsvin og elge ville lægge sig efter at blive ramt af en 45/70 Auto, ud fra hvad han siger i videoen så har den større anslagskraft end en standard 45/70.
Jeg har ikke selv været på vildsvine jagt, men ville ikke have noget imod en at bruge denne, især hvis dyret ikke ligger sig i første hug. (Hvilket jeg nok tror den gør).

Mindre vildt ville jeg nok ikke bruge den kaliber til.
Smagsdommeri :mad:

Den gamle .45/70 Government er fin til råvildt og laver meget begrænset kødødelæggelse. :twisted:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar