Det er dæleme en interessant cal 45-70 semiauto han tester her !!
Den kilder alle de rigtige steder steder

Det kunne blive den ultimative drivjagts grisebasker !
[youtube]https://youtu.be/-L_gzFu9TNg?si=o7dlPLG2cKVZjoE4[/youtube]
Jeg finder den heller ikke pæn, men hvorfor er den ikke et jagtvåben ?.
Der hvor jeg går på jagt er det heldigvis ikke den slags snævertsyn. Der bliver der skævet til om folk kan levere det de skyder til og om deres håndtering af våben er sikker. Flere af os går på jagt med AR-10 rifler, andre med fine repeterrifler i lækkert træ.S200 skrev: ↑30. sep 2023, 21:51Designet er ikke i tråd med traditionelle repeter rifler anvendt til trykjagt her til lands. Møder man op med det monstrum af en auto-militær-AR-klon på de trykjagter jeg kommer på, så vil der nok blive set skævt til både manden og skyderen. Nogle mennesker synes svært betaget af militært udseende automat rifler. Det er heldigvis langt fra vore danske jagttraditioner - og gælder da også kun et fåtal af de danske jægere.
Med jægerhilsen;
S200
![]()
Jeg går også gerne på jagt med både min Accuracy International AXMC og min AR10.Bofhenator skrev: ↑30. sep 2023, 23:02Der hvor jeg går på jagt er det heldigvis ikke den slags snævertsyn. Der bliver der skævet til om folk kan levere det de skyder til og om deres håndtering af våben er sikker. Flere af os går på jagt med AR-10 rifler, andre med fine repeterrifler i lækkert træ.S200 skrev: ↑30. sep 2023, 21:51Designet er ikke i tråd med traditionelle repeter rifler anvendt til trykjagt her til lands. Møder man op med det monstrum af en auto-militær-AR-klon på de trykjagter jeg kommer på, så vil der nok blive set skævt til både manden og skyderen. Nogle mennesker synes svært betaget af militært udseende automat rifler. Det er heldigvis langt fra vore danske jagttraditioner - og gælder da også kun et fåtal af de danske jægere.
Med jægerhilsen;
S200
![]()
Så længe våbnet er lovligt og jægeren håndterer det forsvarligt, så har er der ikke nogen der har travlt med smagsdommeri.
Det sætter jeg stor pris på. Både når jeg har min AR-10 med, når jeg har min forlader kentucky riffel med eller min Tikka repeter riffel med.
Man kan håbe på folk på de jagter du kommer på dropper at se skævt til folk der optræder anderledes end det de er vant til og sætter pris på udvikling og diversitet, ellers havde de stadig smidt sten efter vildtet og rendt rundt i ugarvede huder og besørget i huller i jorden...
Ja, det er noget værre noget med de Mauser 98-låse...S200 skrev: ↑30. sep 2023, 21:51Designet er ikke i tråd med traditionelle repeter rifler anvendt til trykjagt her til lands. Møder man op med det monstrum af en auto-militær-AR-klon på de trykjagter jeg kommer på, så vil der nok blive set skævt til både manden og skyderen. Nogle mennesker synes svært betaget af militært udseende automat rifler. Det er heldigvis langt fra vore danske jagttraditioner - og gælder da også kun et fåtal af de danske jægere.
Med jægerhilsen;
S200
![]()
Tænker at det nok ikke er første gang i historien, at udvikling har skabt debat, da armbrøsten kom frem, har der sikkert været nogen der mente at det var ikke et våben en gentleman kunne bruge.S200 skrev: ↑30. sep 2023, 21:51Designet er ikke i tråd med traditionelle repeter rifler anvendt til trykjagt her til lands. Møder man op med det monstrum af en auto-militær-AR-klon på de trykjagter jeg kommer på, så vil der nok blive set skævt til både manden og skyderen. Nogle mennesker synes svært betaget af militært udseende automat rifler. Det er heldigvis langt fra vore danske jagttraditioner - og gælder da også kun et fåtal af de danske jægere.
Med jægerhilsen;
S200
![]()
Jeg er helt med på hvad du mener, selvom vi på ingen måde deler holdning.S200 skrev: ↑1. okt 2023, 08:10Tænkte nok mit indlæg ville vække debatOg jeg tror debatten er nødvendig; I disse tider bør vi have en holdning til, hvad vi regner som “jagtvåben” og hvilke våbensystemer, vi som jægere vil “lægge navn til”.
Da jeg var barn var det oversavede jagtgevær standard-udrustning blandt kriminelle. Det er det heldigvis ikke længere; Over en bred kam er danske jagtvåben heldigvis så “kedelige” at de kriminelle ikke gider eje dem…
Jeg har en holdning til, hvorvidt auto-AR-kloner er forenelige med danske jagttraditioner og værdier. Det er et våbensystem som i det store udland skaber debat i forbindelse med skoleskyderier, mv. Jeg tror, vi alle kan glæde os over, at den AR-riffel Omar anvendte på Krudttønden IKKE var en jagt-riffel; Jeg har ikke fantasi til at forestille mig de våbenindskrænkninger, der i så fald var haglet ned over danske jægere. Jægerstanden bør have en holdning til hvilke våben, vi vil lægge navn til. I min snæversynede verden hører auto-AR-kloner ikke hjemme i den danske natur. Andre er naturligvis velkomne til at have en anden holdning - og jeg mener debatten er vigtig.
At påstå militært udviklede auto-AR rifler er næste skridt i jægernes naturlige våbentekniske evolution er nok at strække den lidt. Disse systemer er ikke udviklet til jagt men til krig. Rent våben-/skydeteknisk mener jeg ikke de har noget at tilbyde til jagtlige formål. Jeg erkender dog, at nogle mennesker er tiltrukket af militært udseende våben og har en interesse i disse.
Med hensyn til trofæ billederne i denne tråd, så synes jeg helt ærligt at riflerne virker voldsomt militær-prægede og som rekvisitterne fra en krigsfilm. Dette er jo også er riflernes udgangspunkt. En Mauser-98 lås havde ikke givet mig de samme associationer. Men dyrene i skovbunden er fine - og stort tillykke til den heldige jæger herfra
Med jægerhilsen;
S200
![]()
Er det fordi du ikke kender Mauser 98 historie du skriver som du gør eller ignorere du den bare fordi det ikke passer ind i dine associationer?
Du er i øvrigt langom...Rahan skrev: ↑30. sep 2023, 14:00Det poppede lige en video op fra Kentucky ballistics op som jeg er nød til at dele med jer.
Det er dæleme en interessant cal 45-70 semiauto han tester her !!
Den kilder alle de rigtige steder steder![]()
Det kunne blive den ultimative drivjagts grisebasker !
[youtube]https://youtu.be/-L_gzFu9TNg?si=o7dlPLG2cKVZjoE4[/youtube]
S200 skrev: ↑1. okt 2023, 08:10Tænkte nok mit indlæg ville vække debatOg jeg tror debatten er nødvendig; I disse tider bør vi have en holdning til, hvad vi regner som “jagtvåben” og hvilke våbensystemer, vi som jægere vil “lægge navn til”.
Da jeg var barn var det oversavede jagtgevær standard-udrustning blandt kriminelle. Det er det heldigvis ikke længere; Over en bred kam er danske jagtvåben heldigvis så “kedelige” at de kriminelle ikke gider eje dem…
Jeg har en holdning til, hvorvidt auto-AR-kloner er forenelige med danske jagttraditioner og værdier. Det er et våbensystem som i det store udland skaber debat i forbindelse med skoleskyderier, mv. Jeg tror, vi alle kan glæde os over, at den AR-riffel Omar anvendte på Krudttønden IKKE var en jagt-riffel; Jeg har ikke fantasi til at forestille mig de våbenindskrænkninger, der i så fald var haglet ned over danske jægere. Jægerstanden bør have en holdning til hvilke våben, vi vil lægge navn til. I min snæversynede verden hører auto-AR-kloner ikke hjemme i den danske natur. Andre er naturligvis velkomne til at have en anden holdning - og jeg mener debatten er vigtig.
At påstå militært udviklede auto-AR rifler er næste skridt i jægernes naturlige våbentekniske evolution er nok at strække den lidt. Disse systemer er ikke udviklet til jagt men til krig. Rent våben-/skydeteknisk mener jeg ikke de har noget at tilbyde til jagtlige formål. Jeg erkender dog, at nogle mennesker er tiltrukket af militært udseende våben og har en interesse i disse.
Med hensyn til trofæ billederne i denne tråd, så synes jeg helt ærligt at riflerne virker voldsomt militær-prægede og som rekvisitterne fra en krigsfilm. Dette er jo også er riflernes udgangspunkt. En Mauser-98 lås havde ikke givet mig de samme associationer. Men dyrene i skovbunden er fine - og stort tillykke til den heldige jæger herfra
Med jægerhilsen;
S200
![]()
Den debat kan man debattere herfra og til jule aften.S200 skrev: ↑1. okt 2023, 08:10Tænkte nok mit indlæg ville vække debatOg jeg tror debatten er nødvendig; I disse tider bør vi have en holdning til, hvad vi regner som “jagtvåben” og hvilke våbensystemer, vi som jægere vil “lægge navn til”.
Med jægerhilsen;
S200
![]()
Smagsdommeri100Radsbar skrev: ↑25. okt 2023, 08:59Hvis der er noget jeg er monstertræt af, så er det selvbestaltede smagsdommere.
Man skal bruge det værktøj til jagt som man har det bedst med og som virker, så skal andre blande sig uden om, holde deres mund, eller blive væk.![]()
Undskyld for Rant/Off-Topic.
Jeg tror de fleste vildsvin og elge ville lægge sig efter at blive ramt af en 45/70 Auto, ud fra hvad han siger i videoen så har den større anslagskraft end en standard 45/70.
Jeg har ikke selv været på vildsvine jagt, men ville ikke have noget imod en at bruge denne, især hvis dyret ikke ligger sig i første hug. (Hvilket jeg nok tror den gør).
Mindre vildt ville jeg nok ikke bruge den kaliber til.