Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Ras.Killing » 14. maj 2023, 13:22

Jeg overvejer at bygge mig en riffel, som jeg kan benytte til både jagtfelt og IPSC rifle. Jagtfelt er nyt for mig og IPSC rifle har jeg begrænset erfaring med.

Inde for IPSC har de netop lavet en ny disciplin kaldet MAB - Manual Action Bolt. Kort og godt er det en division udelukkende for bolt action rifler, og dermed en division der ligger lige til højrebenet for en dansk skytte. IPSC rifle er en dynamisk skydesport med skud fra 0-300 meter.

Det er min opfattelse at det er nogenlunde samme afstande man benytter inde for jagtfelt? Jeg havde derfor et håb om, at jeg kunne få skruet en riffel sammen, som både kan benyttes til IPSC og jagtfelt... Men hvad skal man kigge efter?

- Økonomien er en faktor der skal tages i betragtning, og jeg er åben for at finde en brugt riffel/lås at bygge på.

- Riflen skal kunne tage magasiner og gerne med en vis kapacitet (10-skuds vil nok være at foretrække), da en IPSC bane potentielt kan komme helt op på 40 skud (men reelt nok nærmere 5-20 skud).

- Kaliberen skal være god på afstande ud til 300 meter og gerne forholdsvis billig. Jeg tænker selv 223.Rem, men 6.5x55, 6.5 Creedmore el.ling. kunne måske også være en mulighed. Jeg er bare i tvivl hvor meget man reelt vinder med en tungere kaliber, med tanke på de relativt korte afstande.

- Ift. optik tænker jeg noget LPVO i 1x8 eller deromkring. Bør det ikke være fornuftigt til både de korte skud, såvel som dem på 200-300 meter?

En Sig Cross kunne være lækkert, men vi snakker hurtigt en 30-40.000kr. inden man har en pakke med ekstra magasiner, optik osv., og der er mit budget slet ikke. Vi snakker reelt nærmere det halve.

Når jeg kigger rundt omkring på nettet, så er de fleste af den type rifler mere rettet imod PRS/langdistance... Så hvad findes der inde for de rammer jeg sætter op?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af C-X » 14. maj 2023, 13:29

Ruger American Ranch 5.56 NATO.

Bruger AR15 magasiner, billig i indkøb, kort og handy, 1-8", klar til lyddæmper og generelt gode review :rock:

https://ruger.com/products/americanRifl ... 26965.html

Hvis jeg ikke allerede havde to stk. .223 Remington, så havde jeg købt den selv.

Den er for kort til Sverige, men man kan ikke få alt. Min ene .223'er også 16,5" og den er en fornøjelse at have med i skoven.

LPVO :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Ras.Killing » 14. maj 2023, 14:12

C-X skrev:
14. maj 2023, 13:29
Ruger American Ranch 5.56 NATO.

Bruger AR15 magasiner, billig i indkøb, kort og handy, 1-8", klar til lyddæmper og generelt gode review :rock:

https://ruger.com/products/americanRifl ... 26965.html

Hvis jeg ikke allerede havde to stk. .223 Remington, så havde jeg købt den selv.

Den er for kort til Sverige, men man kan ikke få alt. Min ene .223'er også 16,5" og den er en fornøjelse at have med i skoven.

LPVO :thumbup:
Det var et stærkt bud. Den tror jeg at jeg skal kigge nærmere på!

Edit: den laves også som Predator model, med lidt længere pibe :thumbup:

https://zeromike.dk/produkter/331-223-r ... 8win12111/
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af C-X » 14. maj 2023, 14:33

Senere, hvis du bliver træt af plastikken, så lægger du den i et Oryx Chassis, men jeg skal ærligt sige, at den lille Ranch er så handy som noget kan være, as is.

BTW, så har Krung en Remington M700 SPS med upgrades til en billig penge. Absolut en fin kandidat til den type skydning. Du kan i hvert fald finde den på G&G :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Greyberd63 » 14. maj 2023, 14:51

Samme riffel som ham nordmanden her.

44 skud på 1 minut, hvoraf 39 rammer målet som er 40 cm i diameter, skudafstand 200 meter

Kan desværre kun finde det på FB

https://www.facebook.com/watch/?v=614757232344535.

mvh
grey

Boryx
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 21. jun 2014, 15:37
Interesser: Riffelskydning.
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 172 times
Been thanked: 265 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Boryx » 14. maj 2023, 15:16

Jeg har aldrig skudt IPSC - så mine erfaringer er alene baseret på Jagtfelt, som jeg har skudt en del af.

Jeg har primært skudt 6,5x55, men det jeg fandt ud af hvor meget bedre jeg (og alle andre også) skyder med mindre rekyl købte jeg en 223. Og min præcision blev optimeret.

Men……. Sidevind…. Selv på 2-300 meter så er sidevinden markant større på en 223 end en 6,5’er. På fx. stålmål kan man korrigere for hvert skud så man få træf på et tidspunkt. Men på jagtfelt når man skyder på papirskiver risikerer med nemt at 8 skud sidder udenfor træfområdet ved markering. Det har man ikke råd til hvis man vil blande sig i toppen.

Så jeg er tilbage ved 6,5 og det er jeg glad for!

Så er det 6,5x55 vs 6,5 CM. Her ville jeg til hver en tid foretrække 6,5x55 (fordi vi er i DK). Ammo er mere tilgængeligt, og selvom man er hjemmelader så kan der opstå situationer hvor man bare vil købe fx pga. tidsmangel eller måske pga. mangel på fænghætter eller krudt.

Men dog er prisen på 6,5 CM og tilgængeligheden blevet rigtig god de seneste par år - og derfor synes jeg den kan konkurrere.

Og det sidste parameter som netop har fået mig til at skifte er 10-skuds magasiner. Det er ikke mange rifler hvor der til 6,5x55 findes velfungerende 10-skuds magasiner.
Det er helt anderledes med 6,5CM.

Med det i baghovedet kan jeg ikke finde nogen riffel som basser bedre på dine specifikationer end en TIkka T3x CTR i 6,5CM.
Tilmed kan du optimere og skifte diverse dele hen af vejen.

Jeg har selv netop bestilt en Sako 90 varmint i 6,5 CM, der er bare ikke så mange alternativer til skæfter, men til gengæld er det en lidt mere “lækker” riffel end en Tikka (subjektivt i know).

Næste overvejelse du skal ud i er kikkert - det er ca. ligeså svært.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af C-X » 14. maj 2023, 16:47

Boryx skrev:
14. maj 2023, 15:16
(...)
Med det i baghovedet kan jeg ikke finde nogen riffel som basser bedre på dine specifikationer end en TIkka T3x CTR i 6,5CM.
(...)
Absolut et godt og logisk forslag, hvor man også kan konkurrere på topplan og ikke har så mange undskyldninger.

Mit er discount-budget forslaget, der kan ende i en opgradering.

Det bedste ville naturligvis være, at købe to systemer :rock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 452 times
Been thanked: 909 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Raptor357 » 14. maj 2023, 17:03

Som en der har været RO ved flere IPSC riffel matcher, så vil jeg sige at .223r har sine problemer på afstanden. Præcisionen på 200m er ikke imponerende, men det er imponerende at der ofte er så lidt energi tilbage at en plate på 200m kan være uoverkommelig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Ras.Killing » 14. maj 2023, 18:29

Raptor357 skrev:
14. maj 2023, 17:03
Som en der har været RO ved flere IPSC riffel matcher, så vil jeg sige at .223r har sine problemer på afstanden. Præcisionen på 200m er ikke imponerende, men det er imponerende at der ofte er så lidt energi tilbage at en plate på 200m kan være uoverkommelig.
Men 95% af skytterne der bruger halvautomatiske rifler, de køre da 223/5.56?

Men jeg må indrømme at den Ruger American Rifle Hunter i 6.5 Creedmore også ser spændende ud.

https://ruger.com/products/americanRifl ... odels.html

En LPVO på toppen og så er man good to go.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Bentgj37
Banned
Banned
Indlæg: 278
Tilmeldt: 17. sep 2022, 22:00
Interesser: Jagt og regulering
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 28 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Bentgj37 » 14. maj 2023, 18:44

Er 308 et dårligt valg til de decipliner? Med en god dæmper eller mindings bremse syns jeg ikke de har meget rekul.
Søger Ruger sfar
Og vortex strike eagle 5-25x56

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 497
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 113 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Gerdson39 » 14. maj 2023, 19:24

308 er altid det bedste valg :biggrin:
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11101
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2640 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af C-X » 14. maj 2023, 19:30

.308 Winchester er rigtig nok et godt valg, til rigtig meget, men den klarer altså vinden dårligere end 6,5x55 og 6.5 Creedmore. Under konkurrence, så betyder det noget.

OP har også en .300 Winchester Magnum, til når noget bare skal dø, hurtigt og rigeligt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Ras.Killing » 14. maj 2023, 21:47

C-X skrev:
14. maj 2023, 19:30
.308 Winchester er rigtig nok et godt valg, til rigtig meget, men den klarer altså vinden dårligere end 6,5x55 og 6.5 Creedmore. Under konkurrence, så betyder det noget.

OP har også en .300 Winchester Magnum, til når noget bare skal dø, hurtigt og rigeligt.
Og det bliver også min 300.WM der kommer med på min første jagtfeltskydning på Brahetrolleborg :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 545
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 42 times
Been thanked: 45 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af O27 » 17. maj 2023, 22:22

TROY SAR (Straight Pull); https://www.deltamike.co.nz/product/tro ... t-pull-16/ ligger da lige til højrebenet nu du har en TROY PAR :smile:

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Kortmentyk » 17. maj 2023, 22:30

Steel action kunne også du.

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Greyberd63 » 17. maj 2023, 22:47

Hvor kan man kan man læse mere om denne , kan ikke se den på DSF hjemmeside
Inde for IPSC har de netop lavet en ny disciplin kaldet MAB - Manual Action Bolt.
mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Ras.Killing » 17. maj 2023, 22:56

Greyberd63 skrev:
17. maj 2023, 22:47
Hvor kan man kan man læse mere om denne , kan ikke se den på DSF hjemmeside
Inde for IPSC har de netop lavet en ny disciplin kaldet MAB - Manual Action Bolt.
mvh
grey
Her https://dsf.dk/wp-content/uploads/2023/ ... r-2023.pdf

Og det er forkert når jeg skriver disciplin, der burde stå division.

Disciplinen er fortsat IPSC rifle.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Greyberd63 » 17. maj 2023, 23:35

Ras.Killing skrev:
17. maj 2023, 22:56
Greyberd63 skrev:
17. maj 2023, 22:47
Hvor kan man kan man læse mere om denne , kan ikke se den på DSF hjemmeside
Inde for IPSC har de netop lavet en ny disciplin kaldet MAB - Manual Action Bolt.
mvh
grey
Her https://dsf.dk/wp-content/uploads/2023/ ... r-2023.pdf

Og det er forkert når jeg skriver disciplin, der burde stå division.

Disciplinen er fortsat IPSC rifle.
Så jeg kan gå ud fra at forskellen på Jagtfelt og IPSC MAB, er at ved Jagtfelt, så skyders der også på tid men på en station, mens der ved IPSC MAB forekommer bevægelse mellem flere forskellige stationer, mens uret er i gang(actions skydning)

Afstanden kan være optil 300 meter på begge, men så alligevel ikke.
Der er ved jagtfeltskydning ingen maksimale skudafstande, men ved afholdelse af kvalifikationsskydning og forbundsmesterskabet skal skudafstandene om muligt være ukendte for skytten, og skal være inden for 300 m.
IPSC mål, kan jo komme i forskellige størrelser, hvis de er onde, så kan man få et af de små, på lang afstand ?

Hvor ofte kan man komme ud for at skulle skyde længere end 300 meter på jagtfelt.

Mvh
Grey

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af KenP » 20. maj 2023, 23:34

Greyberd63 skrev:
14. maj 2023, 14:51
Samme riffel som ham nordmanden her.

44 skud på 1 minut, hvoraf 39 rammer målet som er 40 cm i diameter, skudafstand 200 meter

Kan desværre kun finde det på FB

https://www.facebook.com/watch/?v=614757232344535.

mvh
grey
Som er en standard Sauer Str200, hvis man vil have på YouTube som ligner det så søg på “stangskyting” som er en meget norsk diciplin.

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 122 times
Been thanked: 77 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af ilden_fri » 22. maj 2023, 14:16

Jeg har ikke et bedre bud på den gode jagtfeltskydnings- og manual action bolt riffel, end hvad der er nævnt ...... men jeg har skudt et par jagtfeltskydninger (FM 2022 og Borrisstævnet) med min IPSC riffel / Troy PAR, og jeg har bidt mærke i at jeg anvender optikken anderledes:
  • Til jagtfeltskydning er der standpladsnummer på skiverne, og jeg har brugt maks. forstørrelse (x12) på mål over 50 meter.
  • Til IPSC er der brug for at overskue skiveopstillinger, så her bruger jeg lav forstørrelse; sjældent over x6.
Jeg tror, at en riffel, som fungerer til IPSC MAB, sagtens kan bruges til jagtfeltskydning - hvis man vælger optik med omhu.

P.S. En Troy PAR kan ikke skyde i MAB - da det netop ikke er en bolt-action. Fremadrettet skyder en Troy PAR i manual action contemporary/MAC.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Ras.Killing » 22. maj 2023, 17:32

JNielsen skrev:
22. maj 2023, 14:16
Jeg har ikke et bedre bud på den gode jagtfeltskydnings- og manual action bolt riffel, end hvad der er nævnt ...... men jeg har skudt et par jagtfeltskydninger (FM 2022 og Borrisstævnet) med min IPSC riffel / Troy PAR, og jeg har bidt mærke i at jeg anvender optikken anderledes:
  • Til jagtfeltskydning er der standpladsnummer på skiverne, og jeg har brugt maks. forstørrelse (x12) på mål over 50 meter.
  • Til IPSC er der brug for at overskue skiveopstillinger, så her bruger jeg lav forstørrelse; sjældent over x6.
Jeg tror, at en riffel, som fungerer til IPSC MAB, sagtens kan bruges til jagtfeltskydning - hvis man vælger optik med omhu.

P.S. En Troy PAR kan ikke skyde i MAB - da det netop ikke er en bolt-action. Fremadrettet skyder en Troy PAR i manual action contemporary/MAC.
Du tænker at f.eks 8x vil være for lidt til jagtfelt?

Mine tanker var noget LPVO i 1-8x
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
ilden_fri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 241
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 122 times
Been thanked: 77 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af ilden_fri » 22. maj 2023, 23:27

Ras.Killing skrev:
22. maj 2023, 17:32
Du tænker at f.eks 8x vil være for lidt til jagtfelt?
Det er jo nok smag og behag - men jeg er i hvert fald glad for lidt mere forstørrelse til jagtfeltskydning.

Det er lettere at sætte et skud rigtigt på en IPSC skive - man ved, hvor Alfa-zonen er. Til jagtfeltskydning er det ikke så veldefineret.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af Ras.Killing » 19. aug 2023, 22:13

Fik skudt min første jagtfeltskydning på Brahetrolleborg idag :biggrin: og jeg er solgt til (endnu) en skydedisciplin!

Skød med min Browning A-Bolt i 300.WM, og den vej vil jeg ikke gå fremadrettet :oops: ud over at der er frygtelig meget power til ingen verdens nytte, så kostede det mig også lige knapt 1.500kr. i patroner. Det er ikke holdbart i længden :fun:

Går væk fra tanken om en kombineret jagtfelt/IPSC riffel, og fokuserer mere på en riffel rettet mod jagtfelt.

Jeg er allerede kommet til at købe en Otterup M/69 i 6.5x55 (ikke med tanke på jagtfelt, men mest fordi jeg fik den billigt). Så overvejer om den skal have fjernet diopter, skåret gevind til baser, ordnet bundstykket og så montere noget optik.

Kan bare ikke helt blive enig med mig selv om, om den bliver for stor/tung :what: og om pengene er bedre brugt på en nyere riffel fra start?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af KenP » 19. aug 2023, 23:06

Altså du kan godt bruge Otterup, men så skal du nok også lige fjerne 15 cm fra løbet, for netop ikke at blive for tung..

Det jeg ser med dem jeg kender som skyder jagtfelt, der kender jeg en som bruger Sauer str200 men også en som køre med grünig-elmiger… så du har vist rigeligt fritslag… ;-)

KenP
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 546
Tilmeldt: 18. nov 2013, 22:01
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 70 times

Re: Kombineret riffel til IPSC og jagtfelt - hvad skal man kigge efter?

Indlæg af KenP » 19. aug 2023, 23:08

Men 1500i ammo er da ikke slemt ;-)… regner selv med ca. 4500 på 3 Dgi-dm startende næste weekend…

Men noookkkk også lidt flere skud end det du trykkede af til jagtfelt.

Besvar