JDam skrev: ↑23. sep 2022, 14:09
Helt enig i den analyse
Men personligt skal jeg klart have mulighed for dæmper. Og gerne én der ikke også koster mange tusind kroner :)
Der er jo mulighed for at se til Sverige for et større udvalg, men generelt koster large-frame ARs bare en hel del, ofte fordi de ikke kan drage fordel af, at systemet er milspec, som AR-15 er det. Den bedste pris, jeg har set i DK, er den hos Vaabensmeden for en Ruger M&P-10 til de 13-14K, men den bliver også udsolgt hurtigt, når de får dem på lager. Og den kommer heller ikke med justerbar gasventil, så vidt jeg kan se, så det skal man eftermontere.
Jeg tror ikke på, at Ruger SFAR kommer til at koste mindre end 18K her i Danmark, og det er konservativt sat. Hovedreglen for amerikanske våben er MRSP x10, men en forhandler skal også tjene på det. Forhandlerne her kan ikke hjemtage 100 rifler af gangen, fordi de risikerer aldrig at få dem solgt, så de kan ikke købe med anseelig rabat, eller satse på at tjene en mindre margen på flere rifler, som de kan i USA.
Hovedpointen er, at hvis man skal have en AR308-riffel med justerbar gasventil, railsystem/m-lok m.m ab fabrik, så koster det en del. Man kan så vælge, om man vil lægge hoveddelen af pengene i riflen, eller investere flere i dæmperen