Våben i private hjem i forskellige lande

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af Bofhenator » 29. maj 2022, 15:45

Estimating gloBal CivilianHElD FirEarms numBErs:

https://www.netnatur.dk/vaaben-i-danske ... gLL-Pp7BD4
I danske hjem er der cirka ét våben pr. 10 danskere og det er langt færre våben pr. indbygger end det man finder i private hjem i vores nabolande
Vedhæftede filer
SAS-BP-Civilian-Firearms-Numbers.pdf
(1.07 MiB) Downloadet 86 gange
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2022, 16:17

Bofhenator skrev:
29. maj 2022, 15:45
Estimating gloBal CivilianHElD FirEarms numBErs:

https://www.netnatur.dk/vaaben-i-danske ... gLL-Pp7BD4
I danske hjem er der cirka ét våben pr. 10 danskere og det er langt færre våben pr. indbygger end det man finder i private hjem i vores nabolande
Det er vel kun de registrerede våben, der er talt med her. Der er MANGE jægere, som ligger inde med haglvåben, som de ikke behøver registrere. Jeg kender flere jægere, der har fem-seks haglgeværer, som ikke er registreret nogen steder, fordi de købte dem for 25-30 år siden, da de var unge jægere.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af ReneKJ » 29. maj 2022, 18:04

Egenligt er det vel mere interessant hvor mange våbenejere der er end hvor mange våben.
Selv om der f.eks er 10 danskere for hvert våben så er det nok væsenligt færre end 10% af danskerne som er våbenejere.

Jeg har set estimater der siger omkring 300.000 jægere og sportskytter, så er vi nede omkring 1 ud af 20 som har våben.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2022, 18:16

ReneKJ skrev:
29. maj 2022, 18:04
Egenligt er det vel mere interessant hvor mange våbenejere der er end hvor mange våben.
Selv om der f.eks er 10 danskere for hvert våben så er det nok væsenligt færre end 10% af danskerne som er våbenejere.

Jeg har set estimater der siger omkring 300.000 jægere og sportskytter, så er vi nede omkring 1 ud af 20 som har våben.
Faktisk endnu færre end det. Jeg lavede en hurtig søgning, som fortalte mig, at det spørgsmål netop blevet stillet til fhv. justitsminister Nick Hækkerup sidste år; 147,000 personer er i besiddelse af våben, enten gennem en tilladelse til riffel/pistol eller en anmeldelse om besiddelse ifbm. jagttegn eller SKV. Samtidigt har Rigspolitiet per Okt. 2021 registreret 397,700 skydevåben i aktiv besiddelse hos private.

Tallene dækker ikke over personer med samlertilladelser.

https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/ ... 476403.pdf

Så vi er helt nede på lige over 2,5% af danskerne, som er registrerede våbenejere. Det undrer mig faktisk lidt, at der ikke er flere.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af ReneKJ » 29. maj 2022, 18:28

Flugteren skrev:
29. maj 2022, 18:16
Så vi er helt nede på lige over 2,5% af danskerne, som er registrerede våbenejere. Det undrer mig faktisk lidt, at der ikke er flere.
Hvis jeg læser deres undtagelsesliste korrekt så er SKV-tilladelser ikke med i det tal. Det vil også forklare hvorfor der mangler ca 170.000 våben i forhold til tallene fra netnatur artiklen.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2022, 18:31

ReneKJ skrev:
29. maj 2022, 18:28
Flugteren skrev:
29. maj 2022, 18:16
Så vi er helt nede på lige over 2,5% af danskerne, som er registrerede våbenejere. Det undrer mig faktisk lidt, at der ikke er flere.
Hvis jeg læser deres undtagelsesliste korrekt så er SKV-tilladelser ikke med i det tal. Det vil også forklare hvorfor der mangler ca 170.000 våben i forhold til tallene fra netnatur artiklen.
Men svaret indeholder "f.eks." og "osv.", så man må formode, at tallet ikke kun dækker over glatløbede og riflede jagtvåben.

I øvrigt kommer Netnaturs tal fra udlandet, hvor en organisation har estimeret antallet af våben. Man må formode, at de danske myndigheder, som har adgang til registeret, må have mere præcise tal.

Bemærk også, at JM/NH specifikt nævner de grupper af våbenejere, som datatrækket ikke omfatter, og her er SKV-skytter ikke nævnt.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af ReneKJ » 29. maj 2022, 18:35

Flugteren skrev:
29. maj 2022, 18:31

Men svaret indeholder "f.eks." og "osv.", så man må formode, at tallet ikke kun dækker over glatløbede og riflede jagtvåben.

I øvrigt kommer Netnaturs tal fra udlandet, hvor en organisation har estimeret antallet af våben. Man må formode, at de danske myndigheder, som har adgang til registeret, må have mere præcise tal.

Bemærk også, at JM/NH specifikt nævner de grupper af våbenejere, som datatrækket ikke omfatter, og her er SKV-skytter ikke nævnt.
På den liste af ting udeladt fra datatrækket står da netop:
Skytteforeningernes skydevåben eller de skydevåben
skytteforeningerne meddeler våbenpåtegning til på med-
lemsbeviser, idet sådanne skydevåben registreres i Skyt-
teforeningernes Våbenregister (SKV)

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2022, 18:54

ReneKJ skrev:
29. maj 2022, 18:35
Flugteren skrev:
29. maj 2022, 18:31

Men svaret indeholder "f.eks." og "osv.", så man må formode, at tallet ikke kun dækker over glatløbede og riflede jagtvåben.

I øvrigt kommer Netnaturs tal fra udlandet, hvor en organisation har estimeret antallet af våben. Man må formode, at de danske myndigheder, som har adgang til registeret, må have mere præcise tal.

Bemærk også, at JM/NH specifikt nævner de grupper af våbenejere, som datatrækket ikke omfatter, og her er SKV-skytter ikke nævnt.
På den liste af ting udeladt fra datatrækket står da netop:
Skytteforeningernes skydevåben eller de skydevåben
skytteforeningerne meddeler våbenpåtegning til på med-
lemsbeviser, idet sådanne skydevåben registreres i Skyt-
teforeningernes Våbenregister (SKV)
Damn, det havde jeg faktisk overset. Jeg trækker ovenstående tilbage :oops: Ja, så passer SmallArmsSurvey nok meget godt.

Reaperfreak
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 31. dec 2021, 16:19
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af Reaperfreak » 31. maj 2022, 19:03

Så er der serveret til symbolpolitik, kan lige høre dem for mig, "jeg er dybt rystet over at høre hvor mange våben der flyder rundt i samfundet", "Hos bla bla bla mener vi at ét våben i hænderne hos civile er ét for meget", "vi skal være et forgangsland, og forbyde lovlige våben" :puke:

Perlrs
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 23. jul 2019, 08:45
Interesser: IPSC
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times
Kontakt:

Re: Våben i private hjem i forskellige lande

Indlæg af Perlrs » 6. jun 2022, 08:58

Jeg er dybt rystet. Sig straks til dine venner og familie at de skal gå hen og blive medlem i en skytteforening eller få taget et jagttegn :biggrin:
(eller begge dele...)
Våbenhandleren fra Skanderborg

Besvar