Er der nogen der har erfaring med .270 Win?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Sadolin
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27. jan 2021, 20:19
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 2 times

Er der nogen der har erfaring med .270 Win?

Indlæg af Sadolin » 8. maj 2022, 12:56

Hej, er der nogen der har erfaring med .270 Win? Jeg tænker på om den laver meget kød ødelæggelse, hvordan er den med rekyl i forhold til .308 Win. Jeg lure nemlig lidt på en Savage Axis i .270 Win.
Senest rettet af Bofhenator 8. maj 2022, 12:59, rettet i alt 1 gang.

Woodmarster
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 189
Tilmeldt: 15. okt 2009, 18:00
Interesser: jagt, klubskydning 22 og grov
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 44 times

Re: er der nogen der har erfaring med 270 win

Indlæg af Woodmarster » 8. maj 2022, 18:22

er meget godt tilfreds men min, dog er den efter min mening født med ganske skrækkeligt aftræk! har fået den fixet ved en våbensmed. skal siges det er 6 år siden ved ikke om der er rettet op på aftrækket på nye modeller. med lyddæmper er der ikke meget rekyl. og er meget godt tilfreds med den meget flade kuglebane. syntes ikke der er synderligt meget kødødelæggelse.
Den tid vi bruger på jagt og fiskeri tæller vor herre ik med i det store regnskab..

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: er der nogen der har erfaring med 270 win

Indlæg af NWF » 8. maj 2022, 18:41

Jeg er ret vild med kaliberet da det for mig har vist sig meget effektiv på de lange skud og jeg skyder godt med det - jeg har vel skudt omkring 50 dyr med en låne-270 på den sydlige halvkugle.

Min praktiske erfaring med kaliberet er at rekylet for mig føles et niveau under .308, men det afhænger jo i mange tilfælde nok også af både ammo og riflens evne til at optage rekyl - men mon ikke sådan en Savage med en fornuftig dæmper vil være ok at skyde med.

Jeg synes .270 kan være hård ved de mindre dyr hvis de er skudt tæt på og det tillægger jeg farten, men kuglen har selvfølgelig også en betydning(har skudt en god sjat mindre antilopper og der var ret store huller i nogle af dem), så jeg kunne godt have mine betænkeligheder over hvor meget ravage den ville kunne gøre på et rådyr skudt på de normale korte danske afstande hvis man ikke lige finder den rette ladning/kugle.

Jeg har faktisk lige selv købt en .270(ikke jeg havde behov, men jeg havde lyst😂), så ser frem til PAC laver en tilladelse til mig i en nok fjern fremtid :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Sadolin
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 27. jan 2021, 20:19
Interesser: Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 2 times

Re: Er der nogen der har erfaring med .270 Win?

Indlæg af Sadolin » 9. maj 2022, 06:25

Det lyder godt, jeg tænker på med de nye bly fri projektiler går det hele vel ikke i stykker altså dyret mener jeg. Og hvis de laver om på lovgivningen til blyfri bliver den jo også lovlig til klasse 1 med 125 grain projektiler.

Sol
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 109
Tilmeldt: 21. jun 2011, 17:10
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 3 times

Re: Er der nogen der har erfaring med .270 Win?

Indlæg af Sol » 9. maj 2022, 09:35

Jeg kan ikke udtale mig om riflen du har kik på, da jeg ikke kender den. Men min egen riffel er i kaliber 270 og jeg syntes at rekyl er omkring det samme eller lidt mindre end 308.

Jeg syntes dog at ammo ofte koster en del! mere end 308. hvilket du bør havde med i overvejelserne når du skal hjælpe. Hvis jeg skulle vælge igen blev det 308, da jeg skyder godt med begge kaliber, men 308 har større ammo udvalg od bedre priser

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4997
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Er der nogen der har erfaring med .270 Win?

Indlæg af Lassescout » 12. maj 2022, 09:27

Det bliver da en endnu bedre idé at bruge 270 Win. når de nye regler om blyfri ammunition træder i kraft.

Kaliberet har altid haft høj projektilhastighed og flad kuglebane som kardinaldyder. Men på grund af de nugældende krav til kuglevægt har man været nødt til at bruge tungere kugler end den har det bedst med hvis man vil skyde klasse-1 vildt. Det slipper man for nu, hvor man med blyfrie projektiler vil kunne vælge lige det projektil den fungerer bedst med, uanset vægten.

Der var for mange år siden et kæmpe hype om kaliberen i USA. Det skyldtes efter min mening at amerikanerne manglede en mellemklasseriffel med mindre rekyl end deres elskede 30-06. Man skyder bare bedre når man ikke har rekylskræk. I Skandinavien havde vi ikke det behov, for hvis man vil indrømme at rekylen betyder noget, bruger man bare 6,5x55, den kan det samme. Derfor er 270 Win nok mindre udbredt her end overthere.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar