Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 18. dec 2021, 22:16

Ud og pil! :twisted:

Nogle rifler er vildt appellerende på billeder, og når man så får dem i hænderne, så tænker man noget mindre pænt.

Evt. spørg CP-Medic om du må komme omkring og pille ved hans, og gerne prøve den på banen. Sådan en Remington 700 LTR er simpelthen et godt, solidt skydeværktøj.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Raptor357 » 18. dec 2021, 22:17

FrederikHK skrev:
18. dec 2021, 22:07
Rigtig god pointe, NWF. Jeg havde allerede for 20k+ i kurven, og strengt taget kender jeg jo ikke mine egne præferencer endnu.

Nu fandt jeg tilfældigvis et tilbud på et Weatherby Vanguard sæt (.223 Rem. 1:9"). Link: https://huntershouse.dk/kat379-Aktuelle ... ibre..html

Jeg har lidt svært ved at gennemskue om det sæt ville være en god ''startpakke'' for en begynder til en overkommelig pris? Eller om jeg hellere burde gå efter f.eks. en brugt Remington 700 og finde noget passende optik mv.?

Ps. beklager hvis der er regler for at dele links jeg ikke er bekendt med.
Den er fin, til mindre fugle ville jeg tage 2,5-10x kikkerten. Men før du køber skal du lige tage et kik i kikkerten, for det er formentligt en kineser
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 18. dec 2021, 22:30

Jeps, det er en Kina kikkert, uden parallakse justering. Som sådan er det ikke en decideret ringe kikkert, men der er absolut mere attraktive sager på markedet, også i samme prisklasse, men for lidt mere, får man rigtig meget.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af NWF » 18. dec 2021, 23:19

FrederikHK skrev:
18. dec 2021, 22:07
Rigtig god pointe, NWF. Jeg havde allerede for 20k+ i kurven, og strengt taget kender jeg jo ikke mine egne præferencer endnu.

Nu fandt jeg tilfældigvis et tilbud på et Weatherby Vanguard sæt (.223 Rem. 1:9"). Link: https://huntershouse.dk/kat379-Aktuelle ... ibre..html

Jeg har lidt svært ved at gennemskue om det sæt ville være en god ''startpakke'' for en begynder til en overkommelig pris? Eller om jeg hellere burde gå efter f.eks. en brugt Remington 700 og finde noget passende optik mv.?

Ps. beklager hvis der er regler for at dele links jeg ikke er bekendt med.
Jeg ville ingen problemer have med at købe det sæt - jeg har riflen i .223, dog med træskæfte - og synes faktisk det syntetiske skæfte virker ret solidt ift mange andre syntetiske skæfter på markedet. Kikkerten er ikke noget specielt, men bestemt brugbar, og den kan du altid opgradere når du er kommet igang. Få smidt en lyddæmper på og du er kørende - billigeste løsning er Sonic, du får dæmper og gevind for 1200-1500 kr…
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af PSindrup » 19. dec 2021, 08:40

FrederikHK skrev:
18. dec 2021, 22:07
Rigtig god pointe, NWF. Jeg havde allerede for 20k+ i kurven, og strengt taget kender jeg jo ikke mine egne præferencer endnu.
Har du slet ikke overvejet at købe brugt?

Det er så nemt at købe noget man ikke ender med at blive gode venner med, og der er det altså noget mindre smertefuldt at have købt brugt, som kan sælges igen med minimalt tab.

Peter

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1703
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af LJ » 19. dec 2021, 09:12

FrederikHK skrev:
17. dec 2021, 22:18
Hej,

Jeg vil utrolig gerne have lidt hjælp til valg af en solid begynderriffel...

3. Mit budget er 10-15.000 kr. alt inkluderet (optik mv.). Brugte våben er også fint.

Jeg håber I kan hjælpe med nogle af jeres erfaringer. Og hvis noget af ovenstående er helt ude i hampen, så skyder I det bare ned. :-)

Tusind tak!

Dbh
Frederik
PSindrup skrev:
19. dec 2021, 08:40

Har du slet ikke overvejet at købe brugt?

Peter
Jo, endda i hans første indlæg...

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af PSindrup » 19. dec 2021, 10:18

LJ skrev:
19. dec 2021, 09:12
FrederikHK skrev:
17. dec 2021, 22:18
Hej,

Jeg vil utrolig gerne have lidt hjælp til valg af en solid begynderriffel...

3. Mit budget er 10-15.000 kr. alt inkluderet (optik mv.). Brugte våben er også fint.

Jeg håber I kan hjælpe med nogle af jeres erfaringer. Og hvis noget af ovenstående er helt ude i hampen, så skyder I det bare ned. :-)

Tusind tak!

Dbh
Frederik
PSindrup skrev:
19. dec 2021, 08:40

Har du slet ikke overvejet at købe brugt?

Peter
Jo, endda i hans første indlæg...
:thumbup:

Bestemt. Men siden da, er snakken mest gået på nyt.

Jeg ville aldrig købe nyt første gang, med det jeg ved i dag.

Peter

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Hansikæret » 19. dec 2021, 10:32

Hej FrederikHK
Jeg kan på det varmeste anbefale Weatherby Vanguard. Købte, som ny riffeljæger, en i .308Win for 4 år siden hos Hunters House som pakke, med gevind og dæmper, picatinny rail og en god mellemklasse kikkert. Har ikke fortrudt et sekund! Sættet spiller max i alle henseender. Elsker at tage den ud af skabet til jagt eller træning.

FrederikHK
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 17. dec 2021, 21:50
Interesser: Riffel
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 10 times
Been thanked: 2 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af FrederikHK » 19. dec 2021, 10:34

Brugt er bestemt også en mulighed for mig. Jeg har kigget på gul og gratis og herinde, men jeg synes ikke .223 udvalget er vildt stort. Har henvendt mig til en bruger omkring en Rem 700 (.223) og skrevet til en på gul og gratis omkring en brugt Tikka T3 til 8k. Kender I nogle andre gode sider til handel med brugte våben?

Et sæt er selvfølgelig fristende fordi der er tænkt på stort set det hele og jeg mere eller mindre bare kan gå i gang. Men måske det giver bedre mening at finde en brugt klassiker som en Rem 700 eller lignende og så tage den forbi en våbenhandler og få købt og monteret optik, dæmper mv.

Kæft en jungle det er som ny. :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af FrederikF » 19. dec 2021, 11:22

Jeg ville købe en dedikeret småvildts riffel og en anden til resten.
Her på NVF er der ofte gode tilbud.
Eksempelvis her:
viewtopic.php?f=73&t=88404
Meget for 4000kr
Super kaliber til ræve og andet småkravl.
Mvh Frederik

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 19. dec 2021, 11:40

Men hvordan er .22 Hornet lige her om lidt, når vi ikke må skyde med bly og man skal vælge imellem kommercielle produkter?

OP kan heller ikke tage riffelprøve med den. Der skal han minimum op i en .222 Remington, og så lugter .223 Remington altså lidt bedre :blink:

Desuden, råvildt er småvildt, ligesom alt andet vi må skyde med hagl.

Den Hornet er da fin, men det er en nørd-gun.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af FrederikF » 19. dec 2021, 11:50

C-X skrev:
19. dec 2021, 11:40
Men hvordan er .22 Hornet lige her om lidt, når vi ikke må skyde med bly og man skal vælge imellem kommercielle produkter?

OP kan heller ikke tage riffelprøve med den. Der skal han minimum op i en .222 Remington, og så lugter .223 Remington altså lidt bedre :blink:

Desuden, råvildt er småvildt, ligesom alt andet vi må skyde med hagl.

Den Hornet er da fin, men det er en nørd-gun.
Jeps, den er specielt egnet til det først angivne formål (småkravl). Budgettet levner meget nemt plads til en lidt større allround.

Hvordan kommercielle produkter arter sig efter blyforbud ved ingen. Men går det som med alt andet så kommer der kun flere alternativer at vælge i mellem .224 naliberet er trods alt det mest udbredte i verden og er i øvrigt det de fleste peger på i tråden. Jeg tror det mest “truede” kaliber er .22lr. Der er simpelthen ikke billige funktionelle alternativer til bly - og kaliberet lever på “billigt”.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 19. dec 2021, 11:58

Du overser bare lidt OPs behov for en riffel til megen træning, riffelprøve og manglende behov for en "stor riffel", for nu. :smile:

Randtændt er, indtil videre, fredet i blyforskrækkelsen, så vidt jeg ved. Det skal nok ændre sig og samtidig tager de også vores luftvåben. Men det er så en anden debat.

Hov, det bliver også et helvede at skifte optik på den Hornet, hvis man skulle mene at man fik brug for lidt parallaksejustering og andre moderne fornødenheder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Krung » 19. dec 2021, 15:43

Hvis den ikke er nævnt og det skal være en mini-action er CZ 527 måske værd at overveje. Dog skal man have den i hånden først for at se om den Tjekkiske fit and finish er godt nok. Jeg ville have købt sådan en, hvis ikke jeg havde ramt en Rem700 i 223 i mit livs bedste handel.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af NWF » 19. dec 2021, 18:38

FrederikHK skrev:
17. dec 2021, 22:18

3. Mit budget er 10-15.000 kr. alt inkluderet (optik mv.). Brugte våben er også fint.
Og husk alle de andre omkostninger der følger med at anskaffe sig en riffel:
  • Våbenskab
  • Rensegrej/olie
  • Foderaler
  • Klikpatroner til øvelse
  • Rem/rembøjler
  • Evt, Skydestok(se div. indlæg herinde om valg af disse)
Her bruger du også lige 3-4.000 kr. hurtigt(flere af tingene kan købes i biltema til små penge ift. våbenbutikken)

Og når riffeltegnet er i hus skal du også bruge ting som
  • Afstandsmåler
  • Håndkikkert
Er nemt at glemme lige at tage dette med i sine beregninger som førstegangskøbende.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 19. dec 2021, 18:51

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 0-tactical

Lidt en tung riffel (har selv tilsvarende i .308 Winchester), men ellers udmærket. Husk udgift til dæmper.

Skulle du falde i, så er en Vixen en evig klassiker. Så er der penge til lidt dyrere patroner. Finder du en hjemmelader, burde du kunne få lavet patroner der er lovlige til råvildt også, i blyfri. Alternativt kan du på sigt få den ompibet (for ca. 5.000,- og en ny tilladelse).

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 61-cal-222
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Ras.Killing » 19. dec 2021, 23:15

NWF skrev:
19. dec 2021, 18:38
FrederikHK skrev:
17. dec 2021, 22:18

3. Mit budget er 10-15.000 kr. alt inkluderet (optik mv.). Brugte våben er også fint.
Og husk alle de andre omkostninger der følger med at anskaffe sig en riffel:
  • Våbenskab
  • Rensegrej/olie
  • Foderaler
  • Klikpatroner til øvelse
  • Rem/rembøjler
  • Evt, Skydestok(se div. indlæg herinde om valg af disse)
Her bruger du også lige 3-4.000 kr. hurtigt(flere af tingene kan købes i biltema til små penge ift. våbenbutikken)

Og når riffeltegnet er i hus skal du også bruge ting som
  • Afstandsmåler
  • Håndkikkert
Er nemt at glemme lige at tage dette med i sine beregninger som førstegangskøbende.
Arhh.. I min optik er der da et par punkter på den liste som er nice to have, og ikke need to have.

Jeg kender f.eks. ikke mange jægere der har en afstandsmåler. Skydestok + håndkikkert er ligeledes ting der kan være rare at have, men som sådan ikke er nødvendige.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Ras.Killing » 19. dec 2021, 23:27

C-X skrev:
19. dec 2021, 18:51
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 0-tactical

Lidt en tung riffel (har selv tilsvarende i .308 Winchester), men ellers udmærket. Husk udgift til dæmper.
Har selv haft sådan en riffel i 308.Win :thumbup: medgiver at den er lidt tung... Men i 223.Rem og evt. med lyddæmper, så bliver det næsten som at skyde med 22.LR :biggrin:

Det er et fint bud, og så er der god luft i budgettet til optik og andet grej også.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af NWF » 19. dec 2021, 23:28

Ras.Killing skrev:
19. dec 2021, 23:15

Arhh.. I min optik er der da et par punkter på den liste som er nice to have, og ikke need to have.

Jeg kender f.eks. ikke mange jægere der har en afstandsmåler. Skydestok + håndkikkert er ligeledes ting der kan være rare at have, men som sådan ikke er nødvendige.
Er reelt ikke uenig, og jeg ville egentlig også bare lige nævne de mest gængse ting vi bruger som jægere - men med tanke på den slags jagt OP gerne vil dyrke på smådyr, så er både de 3 ting du nævner bestemt rare at have da det er små mål at skyde efter ift f.eks. et rådyr osv :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Raptor357 » 19. dec 2021, 23:35

En håndkikkert er super vigtig. Det er vigtigt at kunne observere uden at bringe riflen i anslag.

Hvad f er det der går der i skovkanten?
Et barn der leger eller et rådyr!

Der render bare folk rundt steder hvor de ikke burde være og det er også rart at kunne observere ud mod vej uden forbipasserende ringer efter politiet fordi en mand peger mod vejen med en riffel.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11097
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af C-X » 19. dec 2021, 23:41

Ras.Killing skrev:
19. dec 2021, 23:27
C-X skrev:
19. dec 2021, 18:51
https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... 0-tactical

Lidt en tung riffel (har selv tilsvarende i .308 Winchester), men ellers udmærket. Husk udgift til dæmper.
Har selv haft sådan en riffel i 308.Win :thumbup: medgiver at den er lidt tung... Men i 223.Rem og evt. med lyddæmper, så bliver det næsten som at skyde med 22.LR :biggrin:

Det er et fint bud, og så er der god luft i budgettet til optik og andet grej også.
Jeg har en SPS Tactical AAC-SD i .308 Winchester, og den er jeg glad ved, men ja, den er tung og endda lige tung nok. En Ø19 mm pibe kunne have gjort det, fremfor en Ø22,5 mm.

Har en 5-R i rustfri, i .223 Remington, og der er faktisk alligevel en del mere liv i den, med dæmper, end der er i en .22 LR.
Vil lige prøve med .223 Rem dæmpet og .22 LR udæmpet med HV ammo, og så sammenligne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Ras.Killing » 19. dec 2021, 23:51

NWF skrev:
19. dec 2021, 23:28
Ras.Killing skrev:
19. dec 2021, 23:15

Arhh.. I min optik er der da et par punkter på den liste som er nice to have, og ikke need to have.

Jeg kender f.eks. ikke mange jægere der har en afstandsmåler. Skydestok + håndkikkert er ligeledes ting der kan være rare at have, men som sådan ikke er nødvendige.
Er reelt ikke uenig, og jeg ville egentlig også bare lige nævne de mest gængse ting vi bruger som jægere - men med tanke på den slags jagt OP gerne vil dyrke på smådyr, så er både de 3 ting du nævner bestemt rare at have da det er små mål at skyde efter ift f.eks. et rådyr osv :)
Helt sikkert rare at have :thumbup: men ikke nødvendigvis noget man skal regne med i et begynderbudget. Det kan sagtens komme hen ad vejen.

Jeg har haft jagttegn i 15 år og ejer ingen af delene :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 748
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 525 times
Been thanked: 206 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Scooterskytten » 20. dec 2021, 00:22

En rimelig god kikkert kan du ofte købe i Genbrugsforretninger til billige penge. Jeg har selv lige købt en Zeiss kikkert til 250kr - og igår, købte jeg en Bresser 10x50 for 100kr. Så det er ikke den slags der slår budgettet i stykker.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af NWF » 20. dec 2021, 00:23

Ras.Killing skrev:
19. dec 2021, 23:51
Helt sikkert rare at have :thumbup: men ikke nødvendigvis noget man skal regne med i et begynderbudget. Det kan sagtens komme hen ad vejen.
Det er en anden diskussion som kunne være interessant i anden tråd - men ingen blive dårligere skytter af at have en god skydestok, og det er en god måde at sikre et bedre skud fra en uerfaren skytte... så for både dyr og skytte er dette ikke en dum ting..,
Ras.Killing skrev:
19. dec 2021, 23:51
Jeg har haft jagttegn i 15 år og ejer ingen af delene :biggrin:
Jeg er rystede - vil straks oprette en indsamling herinde til fordel for indkøb til dig :biggrin:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5165
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Begynderriffel til pürchjagt (hare og fasan) - Hjælp!

Indlæg af Ras.Killing » 20. dec 2021, 00:39

NWF skrev:
20. dec 2021, 00:23
Ras.Killing skrev:
19. dec 2021, 23:51
Helt sikkert rare at have :thumbup: men ikke nødvendigvis noget man skal regne med i et begynderbudget. Det kan sagtens komme hen ad vejen.
Det er en anden diskussion som kunne være interessant i anden tråd - men ingen blive dårligere skytter af at have en god skydestok, og det er en god måde at sikre et bedre skud fra en uerfaren skytte... så for både dyr og skytte er dette ikke en dum ting..,
Skydestokken giver dig flere muligheder for at tage et godt skud - men de gode skud sikre du kun ved ikke at tage de dårlige.

Du vil uden tvivl opleve dyr som du må lade gå, hvis du ikke har en skydestok eller andet fast anlæg, men det gør det stadig ikke til en ting man skal have.
NWF skrev:
20. dec 2021, 00:23
Jeg er rystede - vil straks oprette en indsamling herinde til fordel for indkøb til dig :biggrin:
Tak tak :giggle: men det behøves nu ikke… Det er et bevidst fravalg.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar