Hjælp med at finde et .22 pistol.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Mcpolle
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 12. sep 2021, 21:01
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Galten
Has thanked: 5 times

Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Mcpolle » 22. sep 2021, 17:15

Hej,
Jeg er meget nye til pistol skydning, og lige pt har ent problem ved min skuldre, så kan kun skyde med .22 kaliber, så jeg er på udkig efter et godt godt valg på et pistol.
De 9 mm pistoler jeg har haft øje på har været HK, og og Walthere PDP, ved god man kan ikke få denne slags til en .22, men nogle som ligner denne slags pistol kun jeg tænke mig.

Vil være meget glad for at høre jeres erfaringer, og anbefalinger.

Tak på forhånd

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af ReneKJ » 22. sep 2021, 17:40

Mcpolle skrev:
22. sep 2021, 17:15
Hej,
Jeg er meget nye til pistol skydning, og lige pt har ent problem ved min skuldre, så kan kun skyde med .22 kaliber, så jeg er på udkig efter et godt godt valg på et pistol.
De 9 mm pistoler jeg har haft øje på har været HK, og og Walthere PDP, ved god man kan ikke få denne slags til en .22, men nogle som ligner denne slags pistol kun jeg tænke mig.

Vil være meget glad for at høre jeres erfaringer, og anbefalinger.

Tak på forhånd
Jeg vil anbefale denne tråd, hvor det blev diskuteret for nyligt :smile: :

Køb af første 22LR pistol

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af T-REX » 22. sep 2021, 18:10

Prøv hvad du kan få fat i, af forskellige .22'ere.

Også dem med fodformet skæfte osv.

Når du har styr på skydningen, og har prøvet en del, så skifter du måske mening til, hvad der er den ideelle .22'er, til dig. :giggle: :oops:

Du skal alligevel skyde ½-1 år, før de fleste foreninger, vil lade dig købe en pistol, der ligger, i foreningen, og 2 år, før den kan registreres, i dit eget navn.

Men igen. PRØV, PRØV og Prøv. Vælg det, der føles lækkert, og passer til din stil.
Pas På.. Når man har vænnet sig, til en .22'er med Match Aftræk, så kan det være træls, at skifte til en discountmodel. :giggle:

Selv troede jeg, at jeg ville have noget grov pistol lignende, men jeg skød MEGET bedre, med en Walther GSP, og endte, med en Feinwerkbau AW93.

Hvis det er DGI, du skyder under, og du har skulder problemer, så overvej 2 Hånds Klassen, hvor der skydes med 2 hånds fatning.
Den hed vist Åben Klasse, dengang jeg var aktiv... :oops:
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Fast Fumble » 23. sep 2021, 08:44

JRexA skrev:
22. sep 2021, 18:10
Hvis det er DGI, du skyder under, og du har skulder problemer, så overvej 2 Hånds Klassen, hvor der skydes med 2 hånds fatning.
Den hed vist Åben Klasse, dengang jeg var aktiv... :oops:
Det gør den stadig, og der er nu så mange skytter i den, at den også er blevet til Åben klasse 1, Åben klasse 2.

Men OP, kig evt på modeller som Browning Buckmark, High Standard, FN 150 og den slags. De er ikke plastik pistoler, men minder om "grovpistoler" i udseende. Og de er billige. De plastik pistoler du kan få i kliber 22 er rigtig tit rigtig dårlige til præcision.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Ras.Killing » 23. sep 2021, 09:14

Mcpolle skrev:
22. sep 2021, 17:15
Hej,
Jeg er meget nye til pistol skydning, og lige pt har ent problem ved min skuldre, så kan kun skyde med .22 kaliber, så jeg er på udkig efter et godt godt valg på et pistol.
De 9 mm pistoler jeg har haft øje på har været HK, og og Walthere PDP, ved god man kan ikke få denne slags til en .22, men nogle som ligner denne slags pistol kun jeg tænke mig.

Vil være meget glad for at høre jeres erfaringer, og anbefalinger.

Tak på forhånd
Hvis jeg læser dit indlæg rigtigt, så er du interesseret i en 22.LR pistol, som ligner en rigtig pistol?

Det findes!

Mit indtryk er dog, at de ofte ikke er så driftssikre, samt at de kan være meget kræsne med, hvilken ammunition der bruges.

En 22.LR fungere ganske enkelt bedst, som en simpel blowback pistol.

Så er din fokus først og fremmest på udseende, og knapt så meget på performance?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Mapzter » 23. sep 2021, 10:02

Jeg startede med at købe en Hämmerli X-Esse, ud fra tanken "den ligner en rigtig pistol, og den er lavet i Schweiz, det må være fint". Desværre passede grebsstørrelsen ikke til mig, og det brugte jeg så en masse tid på at kompensere for i min skydning.

Mange år senere er mit mål stadig at ha' en .22 med nogenlunde ergonomi som en traditionel pistol, da .22 skydning for mig primært er et supplement/træningsredskab. Jeg har så valgt en Ruger 22/45, da den har den grebsvinkel og størrelse jeg ønsker (samme som min 1911), og forsynet den med et godt aftræk. Det fungerer fint, nu skal jeg bare ha' nogle andre sigtemidler på, så den bliver endnu mere som min grovpistol.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Tamamo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 76
Tilmeldt: 25. apr 2015, 12:52
Interesser: Jagt, våben mm.
Geografisk sted: Ikast-Brande
Has thanked: 7 times
Been thanked: 11 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Tamamo » 23. sep 2021, 22:20

Min lokale skytte klub har en 22lr sig sauer der ligner en 1911, dog må jeg indrømme, at den er meget kræsen, og skyder ikke særlig godt. Personligt ville jeg anbefale at kigge på Browning Buck Mark eller Ruger Mk4 22/45 lite. Det er begge to kvalitetspistoler, og har et utroligt godt ry online.

Python357
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 12. mar 2008, 15:11
Interesser: Jagt-Skydning-Genladning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 5 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Python357 » 24. sep 2021, 00:04

Prøv en S&W M41, har selv haft en og var tilfreds med den. De laves stadig, så du kan sagtens få reservedele til den
22LR 22Mag 17Mach2 17HMR 22-250 257 Weatherby Mag 308Win 9,3X66 Sako Mag .32 S&W long 9MM .357Mag .32H&R Mag - 12
/76 12/89

O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af O27 » 24. sep 2021, 10:29

Måske en CZ Shadow 2 med .22 kadet kit?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af C-X » 24. sep 2021, 11:29

Jeg ved ikke en dyt om pistoler, så er trådstarter advaret.

Det forekommer mig, at man godt må have mere end én .22 LR pistol. Så lad den første være en der gør dig til en dygtigere skytte, fremfor at ligne noget sejere, og derved være et kompromis overfor funktion og form.
Det bliver udvikling i færdighederne, der vil være den største motivationsfaktor fremadrettet. Dernæst køber man så den "udfordrende", sjovere, mere historisk interessante what ever skyder. Gør man det omvendt, så er risikoen for, at sporten hurtigt droppes langt større.

Tit bliver de ringeste produkter markedsført til begynderen, det burde være lige omvendt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af ReneKJ » 24. sep 2021, 16:55

C-X skrev:
24. sep 2021, 11:29
Jeg ved ikke en dyt om pistoler, så er trådstarter advaret.

Det forekommer mig, at man godt må have mere end én .22 LR pistol. Så lad den første være en der gør dig til en dygtigere skytte, fremfor at ligne noget sejere, og derved være et kompromis overfor funktion og form.
Det bliver udvikling i færdighederne, der vil være den største motivationsfaktor fremadrettet. Dernæst køber man så den "udfordrende", sjovere, mere historisk interessante what ever skyder. Gør man det omvendt, så er risikoen for, at sporten hurtigt droppes langt større.

Tit bliver de ringeste produkter markedsført til begynderen, det burde være lige omvendt.
Jeg syntes måske den sag har to sider.
For det er rigtigt nok at matchpistolerne er de bedste til at lave præcise huller på lang afstand, men afhængig af personen så er det ikke nødvendigvis det samme som at de giver den bedste oplevelse.
Det kan også dræbe interessen for en sport hvis man føler sig presset til altid at lave det der er "optimalt" frem for det man syntes er sjovt.

Nu virker det f.eks. som om at McPolle egenligt helst vil skyde med grovpistol, men af praktiske årsager er forhindret.
Det der kommer nærmest den oplevelse er nok ikke en matchpistol, selv om de er det mest præcise.

Jeg er dog enig i at man bør starte med dem til at lære det grundlæggende, men normalt er der vil også rigeligt tid til at gøre det med klubvåbnene før man får lov til at købe sit eget?


Men nu da jeg alligevel sidder ved tastaturet:
Hvad med en revolver i .22 ? Jeg tænker næsten at det er der man kan finde noget der minder mest om et grovvåben både i form og funktion.
Sammenlig f.eks en S&W 686 i .357 med en S&W M17 i .22 eller måske den nye 617

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Ras.Killing » 24. sep 2021, 18:12

“Amerikaner pistolerne” kan altså også godt være med på fornuftig præcision.

Jeg satte 100 skud i den skive her på 25 meter i eftermiddags.

Man skal altså virkelig gå op i den sportslige del af skydningen, hvis ikke man er tilfreds med sådan en skudgruppe.


DD499F82-EAED-406B-984B-592849E16B1E.jpeg
Senest rettet af Ras.Killing 24. sep 2021, 20:01, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af C-X » 24. sep 2021, 18:40

Jeg er helt enig, ReneKJ, og det var faktisk heller ikke en match pistol jeg havde i tankerne, men netop en grimrian som den Ras.Kattekilling fremviser. Noget der er bygget op om kaliberen og stadig er sjov, relevant og til at komme i nærheden af.

Var det muligt, så ville jeg godt have sådan en ugly Ruger på jagttegnet, hjemmetilladelse eller what evaaaah.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Fast Fumble » 24. sep 2021, 19:02

Ras.Killing skrev:
24. sep 2021, 18:12
Man skal altså virkelig gå op i den sportslige del af skydningen, hvis ikke man er tilfreds med overstående skudgruppe.
Hvad mener du? Jeg kan se 4 ottere!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Filuren
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 321
Tilmeldt: 27. jun 2008, 12:50
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 30 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Filuren » 24. sep 2021, 19:20

Jeg har en S&W 22a med rødpunktssigte til salg for 1200 kr

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Ølgaard » 25. sep 2021, 08:25

Filuren skrev:
24. sep 2021, 19:20
Jeg har en S&W 22a med rødpunktssigte til salg for 1200 kr
PB. sendt

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4979
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Hjælp med at finde et .22 pistol.

Indlæg af Lassescout » 10. okt 2021, 22:00

De jeg begyndte at skyde pistol som 14-15 årig havde min læremester tre pistoler. De to var forholdsvis små Beretta- pistoler som lignede noget fra en politi-serie i fjernsynet. Den sidste var en High Standard. Jeg syntes at Berettaerne var seje, men fandt hurtigt ud af at jeg ikke kunne ramme med dem. Det gik bedre med den High Standard, og jeg kom virkelig til at sætte pris på den. Den havde gode sigtemidler, tilpas tyngde og et helt suverænt aftræk.

En af de dygtigste skytter havde en fuldkommen fodformet Hämmerli som jeg kortvarigt begærede, men jeg blev dog ved den trofaste High Standard. Jeg syntes, og synes stadig, at den har det bedste kompromis mellem udseende og funktion.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar