Valg af ny grovpistol

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 26. aug 2021, 16:16

Hej derude. Jeg går og overvejer at investere i en ny 9mm pistol og ville høre hvordan i andre griber det an. Jeg har selvfølgelig været i forskellige butikker og gramse på dem jeg er intresseret i, men inden jeg smider 8-15 tusind kroner efter en ville det være rart at prøve dem. Der er ikke lige nogen i min skydeklub der har de modeller som jeg kan prøve da der er flest revolver folk . Men synes jeg for år tilbage kan huske der var nogle arrangementer i Vingsted hvor man kunne prøve et forskelligt udvalg. Nogen der husker noget om det. Jeg har i det prisleje jeg har sat og med en del sorteret fra valg at sig p320 x5/hk usp expert/glock 34/cz shadow2 alle 9mm er videre til finalen, men det bliver også lidt træls at stå med en ny pistol man ikke synes ligger godt i hånden når der afgives skud. Nogen der evt har kendskab til en forhandler der lader en prøveskyde inden handel, da man i tilladelses helvede i Danmark ikke bare smider den i skabet og køber den næste på listen.

Brugeravatar
Drikkedunk
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 297
Tilmeldt: 26. aug 2017, 15:40
Interesser: Historiske skydevåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 121 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Drikkedunk » 26. aug 2021, 16:50

PB sendt

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1399
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 196 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af F U B A R » 26. aug 2021, 18:21

Hvis ikke forhandlere allerede har pistoler der er skudt med (aka)
Brugte tror jeg det bliver svært idet de når brugt jo er brugt og dermed mindre værd
Men drikkedunk inde på noget af det rigtige
Mød op og prøv i den forening han sætter kursen imod
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Bofhenator » 26. aug 2021, 18:33

Kommer du i nærheden af KSC er du velkommen til at prøve en cz og en h&k.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af InMySights » 26. aug 2021, 19:04

Ellers er der stævne i Dall ved Ålborg i weekenden
Der er bla Zero Mike med salgsbod hvor du kan se og røre lidt. Nok ikke skyde med dem
Vi er 3 fra Skanderborg der kører derop kun for at snuse til IPSC og se en masse lækre guns
.177
.5,5
22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Martin G » 26. aug 2021, 21:17

Normalt plejer jeg at finde en flink person der ejer det våben jeg har set mig lun på og tigger om at prøve.

Hvis ikke det kan lade sig gøre. Så køre jeg rundt til diverse forhandlere indtil jeg har den rigtige mavefornemmelse. Kan det stadig ikke lade sig gøre, og våbnet har for godt fat i den lille indre lege dreng. Så må man jo tage chancen. Det har jeg prøvet én gang. Det kostede 45.000kr og har ikke fortrudt det et sekundt!

Nu er det i dit tilfælde heldigvis nogle ret normale skydere. De burde være til at komme til at prøve. Jeg ved hvertfald at vi har dem alle sammen undtagen shadow2 i vores forening til udlån. Og det er muligt at kunne fange et medlem med en shadow 2 til tider.

Generalt synes jeg folk er rigtig gode til at hjælpe, vejlede og lade andre prøve deres grej i skydesporten.
“Der var et egern!”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af T-REX » 26. aug 2021, 21:55

Jeg kiggede for godt 22 år siden, på en del forskelligt.

Jeg endte med en Pardini GT9, hovedsageligt fordi den havde en håndvinkel, der var stort set magen til min Feinwerkbau AW93, og fordi den havde et SUPER og justerbart Matchaftræk.

Jeg skulle så kun bruge den til Skiver og terrænskydning, IPSC var ikke så tilgængeligt, dengang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ølgaard » 27. aug 2021, 10:02

Som 1911 fan igennem mange år, er jeg faldet for CZ SP-01 Shadow, den er lige mig, (men er stadig 1911 fan).

Begge mine drenge har fået (af deres mor) en H&K SFP9L, som overraskede mig totalt, den ligger godt har en fantastisk precision og fås i Sport udgave,

Den er på YouTube så du kan se den in action.

Men jeg ville overveje de gode CZ som er på skyttegrej.dk til en god pris, den ene CZ 2 er med 22 vekselsæt og begge skydere er i Varde.

:razz: :razz:
Vedhæftede filer
WS2jLAF.jpg
07788c2057a84311e.jpg
3929e03a5782d9429.jpg
abeecd1c85e762f4f.jpg

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 27. aug 2021, 10:35

Jeg hæfter mig ved, at der er et ret stort spænd i de pistoler du nævner. Både i ergonomi og virkemåde. Der er f.eks. VIRKELIG stor forskel på f.eks. en P320 og så en Shadow 2.

Kan du godt lide strikerfire pistoler? Eller er det prisen der trækker dig i den retning.

Walther er kommet på markedet med nogle pistoler, som er virkelig interessante også. PDP f.eks. til 6.999kr.

Der er bestemt også muligt at finde fornuftige 1911/2011 pistoler i dit prisleje også.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 27. aug 2021, 11:06

Hej. Det er det felt jeg efter masser af research mener passer til en max pris på ca 12000,- . Det er alle våben der er nogenlunde sat op til sportsskydning out off the box, selvfølgelig med mulighed for at opgradere sigte og aftræk. Det er stor forskel på dem med både striker og da/sa aftræk og vinklen på grebet. Det er også grunden til at jeg gerne vil prøve dem på banen og ikke bare stå med den ved forhandleren. Jeg er også kæmpe fan af 1911 dog kun i 45acp. 9mm i 1911 har ikke altid været en god coctail mht funkfejl. Er også glad for sig p210 men det rækker økonomien desværre ikke til.

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Black Water » 27. aug 2021, 11:23

Shadow hvis du vil have metal, Glock hvis du vil have plastik.

Måske det bare er mig, men tænker at du måske skal bruge lidt ekstra tid på at finde ud af, hvad du rent faktisk vil med en pistol. Hvis du gerne vil skyde konkurrencer ville jeg utvivlsomt vælge CZen, men vil du gerne have en no nonsense pistol du bare kan hygge dig med ville jeg vælge en Glock.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 840
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 471 times
Been thanked: 217 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af The Mad Viking » 27. aug 2021, 20:40

Black Water skrev:
27. aug 2021, 11:23
Shadow hvis du vil have metal, Glock hvis du vil have plastik.

Måske det bare er mig, men tænker at du måske skal bruge lidt ekstra tid på at finde ud af, hvad du rent faktisk vil med en pistol. Hvis du gerne vil skyde konkurrencer ville jeg utvivlsomt vælge CZen, men vil du gerne have en no nonsense pistol du bare kan hygge dig med ville jeg vælge en Glock.
Det har du ret i.
Både Shadow og Glock er velfungerende, og relativt billige pistoler, med billige reservedele, skulle det blive nødvendigt (Det gør det sjældent).
De virker altid, og det er så simpelt som tryk knap➡️Kør/ tryk aftrækker➡️Skyd.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Brugeravatar
Martin G
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 18. jun 2013, 23:59
Interesser: IPSC & Steel Challenge
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 100 times
Been thanked: 54 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Martin G » 27. aug 2021, 21:12

The Mad Viking skrev:
27. aug 2021, 20:40
Black Water skrev:
27. aug 2021, 11:23
Shadow hvis du vil have metal, Glock hvis du vil have plastik.

Måske det bare er mig, men tænker at du måske skal bruge lidt ekstra tid på at finde ud af, hvad du rent faktisk vil med en pistol. Hvis du gerne vil skyde konkurrencer ville jeg utvivlsomt vælge CZen, men vil du gerne have en no nonsense pistol du bare kan hygge dig med ville jeg vælge en Glock.
Det har du ret i.
Både Shadow og Glock er velfungerende, og relativt billige pistoler, med billige reservedele, skulle det blive nødvendigt (Det gør det sjældent).
De virker altid, og det er så simpelt som tryk knap➡️Kør/ tryk aftrækker➡️Skyd.

Er ret enig. Må sige at rent teknisk, så fortrækker jeg SIG P320 over glocken. Eneste ulempe der lige er for mig på P320, er den skarpe kant på beavertail. Det er ik noget jeg opdagede før jeg skød med den. Men min tommelfinger bliver godt klemt ind i den. Og det giver en del ubehag ved længere skydning. Det kan dog rettes med en dremel🙈 ligesom Glockens naturlige ergonomi der gerne vil pege over vandret ved et træk fra hylster😬
Vedhæftede filer
B12D5639-68CB-4CD9-A1A4-C07D2F4D47C8.jpeg
B12D5639-68CB-4CD9-A1A4-C07D2F4D47C8.jpeg (45.58 KiB) Vist 3127 gange
“Der var et egern!”

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 27. aug 2021, 21:29

Stef skrev:
27. aug 2021, 11:06
Hej. Det er det felt jeg efter masser af research mener passer til en max pris på ca 12000,- . Det er alle våben der er nogenlunde sat op til sportsskydning out off the box, selvfølgelig med mulighed for at opgradere sigte og aftræk. Det er stor forskel på dem med både striker og da/sa aftræk og vinklen på grebet. Det er også grunden til at jeg gerne vil prøve dem på banen og ikke bare stå med den ved forhandleren. Jeg er også kæmpe fan af 1911 dog kun i 45acp. 9mm i 1911 har ikke altid været en god coctail mht funkfejl. Er også glad for sig p210 men det rækker økonomien desværre ikke til.
OK. Så hvis vi skal omformulere dit spørgsmål, så er det hvor man får mest mulig sportspistol for op til 12.000kr.

Det dømmer for mig at se både Glock, H&K og P320 ude. Det er som udgangspunkt servicepistoler, der er rettet lidt til, så de er brugbare til sport - men det er ikke det de direkte er designet til.

Der er Shadow 2 mere en decideret sportspistol, udviklet til IPSC production division, men den er bestemt et godt valg til de discipliner vi kan skyde her hjemme.

Jeg vil dog stadig mene, at de kun få fornuftige 1911 pistoler til 12.000kr. også.

Du har tilsyneladende haft lidt uheldig erfaring på det punkt? Jeg kender dog mange med 1911 9mm pistoler, som køre upåklageligt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 27. aug 2021, 22:10

Det er jeg helt enig i at de 3 af dem er service pistoler. Men sådan en som hk usp expert er dog alligevel noget opdateret i forhold til standard modellen, og så kan jeg godt lide den baggrund den er udviket på mht driftssikkerhed som er ekstrem. Det kan godt være glocken er robust men usp er ligesom over engineered og testet på vanvittige måder med at skyde en tilstoppet pibe fri med en ny patron uden at skade brugeren. Jeg skyder på almindelig papskiver og duel skydning men håber at avancere til andre spændende discipliner indenfor pistol. Hvilke mærker 1911 i den prisklasse vil du anbefale som værende interessante.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Raptor357 » 27. aug 2021, 22:22

Glock 34 er mig bekendt ikke en service pistol men er som cz shadow lavet til sports skydning. Dog ikke så hardcore at sikringen er ofret i bestræbelsen.

Men af de valgte modeller klart cz shadow, men nap en cz tactical sport som er på et af billederne hvis du ser en til en ok pris. Den er SAO og det giver et meget mere sports egnet aftræk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Ras.Killing » 27. aug 2021, 23:16

Stef skrev:
27. aug 2021, 22:10
Det er jeg helt enig i at de 3 af dem er service pistoler. Men sådan en som hk usp expert er dog alligevel noget opdateret i forhold til standard modellen, og så kan jeg godt lide den baggrund den er udviket på mht driftssikkerhed som er ekstrem. Det kan godt være glocken er robust men usp er ligesom over engineered og testet på vanvittige måder med at skyde en tilstoppet pibe fri med en ny patron uden at skade brugeren. Jeg skyder på almindelig papskiver og duel skydning men håber at avancere til andre spændende discipliner indenfor pistol. Hvilke mærker 1911 i den prisklasse vil du anbefale som værende interessante.
Men det er jo stadig “bare” en lidt mere sporty udgave af en USP :smile: Hvilket der ikke er noget galt i! Men det er for mig at se ikke det oplagte valg, hvis man søger en decideret sportspistol.

1911 pistoler til omkring de 12.000kr kunne være:

Ruger SR1911 https://zeromike.dk/produkter/416-ruger ... stainless/

Bull 1911 https://zeromike.dk/produkter/405-bul-1 ... black-9mm/

S&W 1911 E-Series https://vaabensmeden.dk/shop/haandvaabe ... -e-series/

Remington 1911 R1 limited og enhaced https://vaabensmeden.dk/shop/haandvaabe ... stack-9mm/ https://vaabensmeden.dk/shop/haandvaabe ... -enhanced/

Armscor 1911 A1 https://ahlarsen.dk/shop/3-pistoler-rev ... ingsvare-/

Bare lige for at nævne et par stykker.

Alle overstående er så også nogenlunde basisudgaver af en 1911 pistol fra anderkendte producenter. De er ikke nødvendigvis med de fineste tolerancer, aftræk osv. osv.. Så det er heller ikke en udpræget sportspistol lige ud af boksen. Jeg ville dog til enhver tid vælge sådan en over f.eks. en G34 (og jeg har for øvrigt ellers intet imod Glock pistoler).

Men det kommer også an på hvad man er til!

Hvis du skal kigge efter hvor du får mest for pengene, så syntes jeg stadig en Shadow 2 er svær at slå. Den er ready to go lige ud af boksen, med et fremragende aftræk, fornuftig sigtemidler, god ergonomi og et design/vægt der absorbere rekylen rigtig godt.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Black Water » 28. aug 2021, 11:40

Helt enig med de indlæg, der er kommet her i tråden. Det lyder til, at CZeren er den rigtige vej at gå for dig.

Men altså.. Skulle man skude konkurrence med en tjenestepistolsplatform ville jeg nok vælge 320eren.

Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 28. aug 2021, 17:25

Tak for de mange fine kommentarer og erfaringer i deler med mig. Jeg tager fat i nogen af dem der har tilbudt mig at prøve på skydebanen og tager den derfra. Så kan i få en tilbagemelding når jeg får handlet. :smile:

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Black Water » 29. aug 2021, 17:10

Smider lige en XDM 5.25 i puljen?

Også en glimrende tjenestepistol, der er lavet i sportsversion og vist også rigeligt indenfor dit budget :smile:

Stef
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 65
Tilmeldt: 11. jan 2007, 22:43
Interesser: Våben,jagt og ww2
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 47 times
Been thanked: 9 times

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Stef » 29. aug 2021, 17:22

Hehe, har hørt lidt om xdm 5.25 og mest roser. Det kan godt være at glocken ikke vinder nogen skønhedskonkurrence, men den udstråler verdens smukkeste model sammenlignet med xdm akavede design. Den kan jeg desværre ikke gå med på, der ville jeg nok blive traumatiseret på sigt. Sorry :biggrin:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 29. aug 2021, 20:39

InMySights skrev:
26. aug 2021, 19:04
Ellers er der stævne i Dall ved Ålborg i weekenden
Der er bla Zero Mike med salgsbod hvor du kan se og røre lidt. Nok ikke skyde med dem
Vi er 3 fra Skanderborg der kører derop kun for at snuse til IPSC og se en masse lækre guns
Hmmm... Mødtes vi i dag? Var det os der stod og hyggesnakkede nede ved "lagkage-banen" sidst på eftermiddagen? Jeg var sikkert i en rød Range Officer T-shirt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 29. aug 2021, 20:45

Stef skrev:
27. aug 2021, 11:06
Jeg er også kæmpe fan af 1911 dog kun i 45acp. 9mm i 1911 har ikke altid været en god coctail mht funkfejl.
Der er en hel division i IPSC til 1911 pistoler hvor stort set alle skyder 9mm. Her udsættes pistolerne for meget hård brug, og hvis de laver selv de mindste funk-fejl, er de jo ubrugelige, så - det gør de IKKE!
1911 i 9mm er ekstremt pålidelig og driftssikker.

Jeg skyder IPSC med 2011 pistoler, og det er jo bare en 1911 pistol med bredere greb, så den kan tage double stack magasiner. Jeg har vel skudt omring 150-250.000 skud de sidste 15 år, med meget få funkfejl.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 29. aug 2021, 20:52

Stef skrev:
27. aug 2021, 22:10
Det er jeg helt enig i at de 3 af dem er service pistoler. Men sådan en som hk usp expert er dog alligevel noget opdateret i forhold til standard modellen, og så kan jeg godt lide den baggrund den er udviket på mht driftssikkerhed som er ekstrem. Det kan godt være glocken er robust men usp er ligesom over engineered og testet på vanvittige måder med at skyde en tilstoppet pibe fri med en ny patron uden at skade brugeren.
Jeg skød med en USP Expert i nogle år. Det er godt nok ved at være mange år siden, men ... Jeg kan ikke genkende det der med at den skulle være ekstremt driftsikker. På det punkt er den ikke anderledes end de andre mainstream mærker. Den har bedre aftræk end standard USP'en, men det er ikke sådan i særklasse. Det er ikke så godt som 1911/2011. Bortset fra et meget langt take-up, som ikke kan justeres væk, så er det ganske udmærket. Men USP Expert og Elite er udstyret med en rekyldæmper system, som ... er en over-engineered løsning på et problem der ikke findes. Og det hjælper ikke på driftssikkerheden. Prøv også lige magasin-udløseren før du køber, den er lidt speciel, og jeg kunne ikke nå den uden at skulle dreje pistolen i hånden.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Valg af ny grovpistol

Indlæg af Fast Fumble » 29. aug 2021, 21:03

Stef skrev:
29. aug 2021, 17:22
Hehe, har hørt lidt om xdm 5.25 og mest roser. Det kan godt være at glocken ikke vinder nogen skønhedskonkurrence, men den udstråler verdens smukkeste model sammenlignet med xdm akavede design. Den kan jeg desværre ikke gå med på, der ville jeg nok blive traumatiseret på sigt. Sorry :biggrin:
Jeg har det med pistoler lidt som tømrere har det med hamre: Jeg ofrer ikke mange sekunder på at overveje om en hammer ser godt ud, hvis den er den bedste hammer til opgaven, så er det den jeg vælger.

Når det er sagt, så er der 3 ting der afgør om en pistol er god til sportsskydning:
1. Hvor godt er aftrækket
2. Hvordan er balancen
3. Hvordan er grebet

Man skal kunne skyde med "automatiseret" aftræk. Det er lettest med en kort take-up, et kort og meget veldefineret aftræk, og en meget kort over-travel og deraf meget kort reset. Et veldefineret aftræk er fx et aftræk hvor det føles som "breaking glass". Her dumper Glock fælt.
En pistol må gerne være lidt tung, men det er klart vigtigst at den er næsetung. Det hjælper med at dæmpe rekyl. Her dumper Glock fælt. Nogle skytter skifter deres guide-rod til Tungsten, for at få den ekstra næsetung. Glock har guide rod af plastic.
Grebet skal gære det let at holde pistolen fast, og der må meget gerne være noget som hjælper med at holde imod rekyl, fx en sikring eller noget grov stipling på grebs skallerne. Glock er glat som en Tupperware-skål, og har ingen sikring eller andet man kan bruge som tommelfinger hylde.

Måske skal jeg også nævne at jeg er Glock-hater number one. Ingen, som har været på mine Grovpistol kurser er i tvivl om min holdning til den pistol.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar