Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 18. aug 2021, 19:32

Jeg har slået hovedet, og er kommet til at bestille endnu en M700. Skæftet er et HS Precision, sådan et med 2 sling swivel studs under forskæftet.

Min anden M700 er med plastikpind fra Hogue, hvor under jeg har pløjet en Magpul plast rail fast. Lidt redneck, men helt fint faktisk. Ligeledes har jeg en Ruger RPRR, med en Magpul M-Lock plast rail under. Det er nemlig smart, at de kan deles om min Atlas QD bipod, da sådan noget grej også koster knapper.

Nuvel, min lille nye skal jo gerne kunne deltage i deleriet. Samtidig har jeg en Marlin XT17 med laminatskæfte, der også har løsningen med med 2 swivel studs.

Remington M700 har en ~55 mm afstand mellem swivel studs, mens Marlin XT17 har ~64 mm. Begge har relative flade undersider af forskæftet.

Accu-Shot, dem der laver Atlas Bipods, har en rail, der passer begge; BT15: 3.35" og der er endda QD flush cup i.
https://www.accu-shot.com/catalog_new/a ... -rail.html
Den koster omkring 40€ i EU... så da det kun er ca. dobbelt op i forhold til US MSRP, ligger det jo til højrebenet at købe nogle stykker af dem.

Men, men, men... det er så her jeg har brug for noget hjælp! :help:

Hvis jeg sløjfer swivel studs foran, og stadig har swivel studs bagpå. Så enten er jeg ude i, at rednecke begge skæfter, totalt irreversibelt, eller også har jeg brug nogle stumper, så der enten er swivel studs i begge ender, eller QD cups. Jeg er ikke vild med, at ødelægge noget, så delikate løsninger er foretrukket.

Findes der nogle konversions stumper, eller nogle gode løsninger, som jeg ikke har set endnu? :help:

Jeg kan godt lide QD Cups og kan se en stor fordel i, at man kun har en eller to gode slings (lige nu har jeg f.eks. en Magpul MS4® QDM til min RPRR), så alt det virvar ikke kommer med ind i skabet. Jeg er glad for picatinny rail og mine rifler er også glade for at dele grej.

Beklager det hele er lidt rodet sat op, det er min tankeproces også lige nu :freak:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af PeptoBizmo » 18. aug 2021, 20:22

Jeg har fået lagt UIT-skinne i 2 skæfter, så jeg nu har 3 skæfter der deler grej.
Det er virkelig lækkert, og kan kun anbefales.
Men er måske knap så budget venligt, og er liiiige knap nok noget der nemt laves tilbage. :getout:
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 18. aug 2021, 20:29

Jeg er sikker på, at det også er kræs, men det er et system jeg har absolut intet til og derfor ikke en vej jeg vil gå :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 18. aug 2021, 21:25

HS Precision laver selvfølgelig deres egen rail, som kunne være et hit, hvis jeg kan finde den i EU:

https://hsprecision.com/product/stock-f ... inny-rail/

Løsningen er ret elegant og bibeholder sling swivel systemet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af PeptoBizmo » 18. aug 2021, 23:24

Men skal du så ikke bare have dine pic-rails, og så en adapter til Harris eller qd flush cups?

https://www.ebay.com/itm/362781737092

https://xlrindustries.com/products/rail ... ng-adapter
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 19. aug 2021, 00:09

Min Atlas kører direkte på picatinny rail, med QD.

Jeg ved ikke rigtig endnu, hvad det ender med. :freak:

Dog er jeg blevet klogere på, at der ligesom er mindst to standarder for afstand mellem sling swivel studs: HS Precision 2" og Bell & Carlson 2.5" (hhv. 55 og 63,x mm).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Krung » 19. aug 2021, 07:49

Det var satans ... Er du min onde tvilling?

Jeg har en rem 700 i HS, hvor jeg selv har installeret QD cups og rail til Atlas bipod.

Jeg er ikke øm over for mit HS skæfte, for jeg vil hellere have et chassis, men du skal nok gøre dig lidt mere umage end jeg gjorde.

Det store problem er at man ikke kan købe cups i løs vægt eller billigt nok. Jeg skal bruge en masse, men Uncle Mike er holdt op med at sælge dem 20 af gangen. Aliexpress har nogle til 10 kr stk, men det er prisen nok ikke når du står med dem i hånden.

Af rails har jeg alu m-lok, hvor jeg filer bagsiden flad. Overvej om det skal være 3 eller 5 hakker (eller hvordan man nu tæller dem).
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Oscar123 » 19. aug 2021, 08:48

Stod i samme situation for nogle år siden med behov for en rail under forskæftet – og samtidig ønsket om at kunne bruge en sling.

Løsningen blev en sådan "SRS Rail" fra Seekins Precision https://seekinsprecision.com/catalog/pr ... tegory/70/

Jeg købte den i sin tid hos Brownells – men de fører dem tilsyneladende ikke længere. Måske Seekins kan sende en direkte eller anvise en forhandler.

Har indsat et par billeder af mit setup på min Remington 700 LTR. Sættet fungerer helt efter hensigten og kan anbefales.

God fornøjelse med ”jagten”.

:razz:
Oscar123
1.jpg
1.jpg (92.15 KiB) Vist 3791 gange
2.jpg
2.jpg (85.36 KiB) Vist 3791 gange
3.jpg
3.jpg (96.05 KiB) Vist 3791 gange
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 19. aug 2021, 09:12

Krung skrev:
19. aug 2021, 07:49
Det var satans ... Er du min onde tvilling?

Jeg har en rem 700 i HS, hvor jeg selv har installeret QD cups og rail til Atlas bipod.

Jeg er ikke øm over for mit HS skæfte, for jeg vil hellere have et chassis, men du skal nok gøre dig lidt mere umage end jeg gjorde.

Det store problem er at man ikke kan købe cups i løs vægt eller billigt nok. Jeg skal bruge en masse, men Uncle Mike er holdt op med at sælge dem 20 af gangen. Aliexpress har nogle til 10 kr stk, men det er prisen nok ikke når du står med dem i hånden.

Af rails har jeg alu m-lok, hvor jeg filer bagsiden flad. Overvej om det skal være 3 eller 5 hakker (eller hvordan man nu tæller dem).
Hvis der er tryk på ond, så ja, det er ret muligt.

Jeg ved, at jeg vil være øm, og hvis jeg hellere ville have et chassis, havde jeg valgt en billigere model. :biggrin:
Faktisk er jeg lidt delt på området, for jeg er til begge dele.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 19. aug 2021, 09:15

Oscar123 skrev:
19. aug 2021, 08:48
Stod i samme situation for nogle år siden med behov for en rail under forskæftet – og samtidig ønsket om at kunne bruge en sling.

Løsningen blev en sådan "SRS Rail" fra Seekins Precision https://seekinsprecision.com/catalog/pr ... tegory/70/

Jeg købte den i sin tid hos Brownells – men de fører dem tilsyneladende ikke længere. Måske Seekins kan sende en direkte eller anvise en forhandler.

Har indsat et par billeder af mit setup på min Remington 700 LTR. Sættet fungerer helt efter hensigten og kan anbefales.

God fornøjelse med ”jagten”.

:razz:
Oscar123
Den faldt jeg også over, sent i aftes. Den er næsten identisk med den fra HS Precision. Måske prøver jeg at få et par hjem af dem i stedet, og så en fra Atlas og ser om jeg stadig kan bruge sling swivels.
Pudsigt nok, så har jeg en bipod meget lig den på dine billeder :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Oscar123 » 19. aug 2021, 13:25

C-X skrev:
19. aug 2021, 09:15
...
Pudsigt nok, så har jeg en bipod meget lig den på dine billeder :razz:
Gad vide hvordan det mon kan være... ? :giggle:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 19. aug 2021, 18:38

Argh... Atlas er ude af gamet, når det kommer til den korte BT15 3.35" skinne, da den åbenbart er til runde skæfter, mens jeg har brug for noget med en nogenlunde flad anlægsflade.
Den længere BT17 4" er med flad anlægsflade, så den kunne reelt måske bruges på min XT17.

:impatient:

Gid dog en som Spuhr lavede dem, så var det da til at finde ud af.

Tier One laver også en, som godt nok ikke passer i hulmål, men den er vel lige så svær at få hjem, som en fra US, da Tier One er fra UK.
https://tier-one.eu/products/tactical-b ... 6238443585
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 20. aug 2021, 20:04

Endnu en dud... Browning laver også en stump rail, men jeg kan heller ikke finde den i EU.
https://www.browning.com/products/shoot ... -rail.html

Hvis alt går vel, får jeg nogle H-S Precision bragt hjem, her om et par måneder. Hvis PAC gør sig umage, så får jeg nok min tilladelse nogenlunde samtidig :blink:

Jeg leder nu stadig videre, just in case. Måske andre får brug for sådanne stumper senere hen, eller opdager at de har manglet sådan noget hele livet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 20. aug 2021, 20:26

V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2784
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Krung » 21. aug 2021, 02:37

Hvad med at molestrere/ombygge et stykke billigt rail så?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

jbb-81
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 1. feb 2021, 18:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af jbb-81 » 22. aug 2021, 18:38

Jeg har sådan en her på min salonriffel CZ 457 thumbhole. Tror også den fungerer fint med et lidt mere fladt skæfte. Den har kun brug en sling stud.

https://vaabensmeden.dk/shop/elektronik ... picatinny/

Jeg købte den sammen med andre ting i Tyskland. Der er den omkring 150 kr. billigere

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Gerdson39 » 23. aug 2021, 12:11

Har her en "Caldwell Pic Rail Adapter" liggende, dog ikke monteret endnu. Den har fordelen at man kan justere så at det korte stykke Picatinny Rail kan komme til at ligge parallel med løbet (fx til brug af andet udstyr, hvis relevant).
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 23. aug 2021, 12:38

Tak, de herrer. Havde godt set den model, og har bookmarked den til hvis alt andet fejler.

Den løser et problem, men skaber samtidig et andet. Normalt har jeg en stump plast rail under, da det er fladt, ikke videre varmeledende, samt kanterne er heller ikke skarpe. Jeg går sjældent med bipod på mine rifler, men har den med løst, da den er lige til at sætte på, hvis en situation gør det muligt/krævende.

Caldwell løsningen rager nedenud, hvilket vil få de til at hænge mere i, over en taske, hvis den bruges som underlag til skydning, og den er i vejen, hvis man griber lidt fremme på forskæftet, ved off hand skydning. Det er nok ikke umuligt, men jeg ser den lidt som en hindring. Måske er den smart til sporter skæfter, hvis man vil have lygte under?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

jbb-81
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 1. feb 2021, 18:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af jbb-81 » 23. aug 2021, 22:09

Jeg bruger min Caldwell til min bipod. Den har QD, så den er nem at sætte på. Jeg har ikke oplevet, at rail-adapteren er i vejen ved fritstående skydning eller hænger fast. Men selvfølgelig fylder den mere.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Gerdson39 » 21. sep 2021, 08:59

Jeg har prøvemonteret Caldwell, men min Remington 660 skæfte er "flad" i bunden, så både den og en anden løsning jeg har købt "flytter rundt" under skydning.

Jeg skruer noget fast direkte nu, sandsyndligvis "gør det selv" baserende på noget flat-bottom picatinny jeg har liggende.
Det der kit https://www.accu-shot.com/catalog_new/a ... r-set.html virker som en god løsning (dog handler det sig om standard stumper, tror jeg har nogle liggende fra et eller andet Ikea skab :biggrin: )

I mellemtid - jeg vil lige advare imod Atlas "knock-off" bipod fra kina, som jeg ved fejl kom til at købe brugt på egun. Den holder ikke til rekylen i sådan forstand at benene glider ind. Det kan endda "simuleres" ved at slå ned på dem, så hopper muffen og frigiver låse-kuglerne. Så den får lov til at ende sit liv på en luftbøsse (eller i skraldespanden, efter jeg har pillet den ellers udemærkede Picatinny quick-detach af)
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 4. okt 2021, 20:57

Heldet tilsmilede mig, og en kollega havde en genvej til lidt dejligt grej fra USA -> DK :rock:

Har i dag skruet en HS Precision rail, produceret af Talley, på min ene riffel, og vil fortsætte med de øvrige, en kommende dag. Billeder tilgår senere, når jeg kan tage dem i dagslys, men det ser umiddelbart ud til at fungere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Oscar123 » 4. okt 2021, 22:20

C-X skrev:
4. okt 2021, 20:57
Heldet tilsmilede mig, og en kollega havde en genvej til lidt dejligt grej fra USA -> DK :rock:

Har i dag skruet en HS Precision rail, produceret af Talley, på min ene riffel, og vil fortsætte med de øvrige, en kommende dag. Billeder tilgår senere, når jeg kan tage dem i dagslys, men det ser umiddelbart ud til at fungere.
Godt at det lykkedes. :thumbup:
Glæder os til se resultatet.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 26. jul 2022, 13:53

Længe ventede billeder :oops:

Screenshot_2022-07-26-13-43-53-58_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Screenshot_2022-07-26-13-44-01-19_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Screenshot_2022-07-26-13-44-18-34_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Det spiller bare :rock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af Oscar123 » 26. jul 2022, 14:13

C-X skrev:
26. jul 2022, 13:53
Længe ventede billeder :oops:
...
Det spiller bare :rock:
Godt at din Atlas bipod fik en ordentlig rail at sidde på... :thumbup:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Rail til bipod under skæfte + QD cups <hjælp søges>

Indlæg af C-X » 26. jul 2022, 14:19

Ja, og det er pudsigt som den er næsten identisk, med den på dine billeder :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar