Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Black Water » 9. jun 2021, 10:47

Ja som overskriften siger, hvordan har i der har børn valgt at forholde jer til, at de vokser op i et hjem med skydevåben?

Min knægt, og hvad der måtte komme efter ham, kommer til at vokse op i et hjem, hvor der altid vil være skydevåben, selvfølgelig opbevaret efter forskrifterne. Men børn er børn, og med tiden tænker jeg, at de nok skal opdage våbenskabet og dets indhold.

Umiddelbart er mit temperament mest til, at de skal introduceres til det ordentligt, når tiden er den rette, for på den måde at afmystificere det hele - intet er mere spændende end forbuden frugt.

Hvordan har i andre valgt at håndtere dette?

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af HR » 9. jun 2021, 10:58

Jeg forholder mig tilskydevåben lige som til skruemaskiner, plæneklippere, kødhamre, hundehvalpe og alle de andre helt almindelige ting der er i mine børns hjem. Med den ene undtagelse at hvis man vil lege med et våben, så kan man få lov til det lige med det samme sammen med far. Chancerne for at mine børn skulle pille ved mine våben i nysgerrighed er ekstrem lav, for de kan gøre det lige når de har lyst.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

HHO
This member is
This member is
Indlæg: 66
Tilmeldt: 29. mar 2013, 13:26
Interesser: Pistol, langdistance, jagt
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 44 times
Been thanked: 30 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af HHO » 9. jun 2021, 11:05

Nogenlunde som du selv beskriver det. Når min treårige begyndte at vise interesse for, hvad der var i skabet, fik han lov til at se og røre ved en riffel (uden bundstykke) så længe som han havde lyst til. Samtidig talte vi om, at det ikke var et legetøj, og han bare skal spørge, hvis han gerne vil kigge igen.

Jeg har altid bare skudt selv - jeg har jagttegn, men overvejer at melde mig ind i en skytteforening så han (og hans lillesøster) nemmer kan prøve at skyde, hvis de udviser interesse for det på et tidspunkt.
/HH

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Kenned » 9. jun 2021, 11:33

Jeg viste tidlige mine børn hvordan våben virker. Derudover var de selvfølgelig låst inde - altså våbnene :biggrin: .

De er begge piger, og fuldstændigt uinteresserede i våben :mad: ligesom fjernstyret legetøj og lignende ikke var noget for dem :oops:

Altid noget at de godt gad computere - dog ikke på nørde-plan som mig.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8877
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1158 times
Kontakt:

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Fast Fumble » 9. jun 2021, 11:50

HHO skrev:
9. jun 2021, 11:05
Nogenlunde som du selv beskriver det. Når min treårige begyndte at vise interesse for, hvad der var i skabet, fik han lov til at se og røre ved en riffel (uden bundstykke) så længe som han havde lyst til. Samtidig talte vi om, at det ikke var et legetøj, og han bare skal spørge, hvis han gerne vil kigge igen.

Jeg har altid bare skudt selv - jeg har jagttegn, men overvejer at melde mig ind i en skytteforening så han (og hans lillesøster) nemmer kan prøve at skyde, hvis de udviser interesse for det på et tidspunkt.
Enig med de ærede herrer.
Mine piger var 4 år da vi første gang var på skydebanen, og de prøvede at skyde med en af mine pistoler (kaliber 22). De var faktisk kun knap 3 år da jeg købte en crosser til dem. Men så var de også 6 år før de fik bil...
Jeg har altid ladet dem skyde og køre når de havde lyst (sammen med mig), og resultatet står lysende klart: De betragter skydning og motocross som "de der røvkedelige ting som far laver, sammen med alle de andre gamle". (Og det var ikke det der var målet med min meget bevidste opdragelses-plan).

Men de kan betjene våben, de ved hvordan (og hvorfor) man tjekker om våbnet er ladt. Jeg tror ikke de kommer til at "gå i skabet" af nysgerrighed, for de ved godt hvad der er derinde, og de ved at når de vil, så tager far dem gerne med i skydeterrænet. Deres ene kusine på 19 er begyndt at skyde, så måske er der håb endnu, selvom det ikke ser lyst ud. Den ene datters reaktion da hun hørte om kusinens start, var "Gider hun godt det???" og så et MEGET forbavset ansigtsudtryk. Det gjorde lidt ondt.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Grendel
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3159
Tilmeldt: 7. jan 2007, 20:29
Interesser: Pistolskydning, IPSC
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Grendel » 9. jun 2021, 12:01

Det samme her som jer andre, har altid haft mine to drenge med på våbenoplæring/ håndtering og når jeg pudsede mine ved køkkenbordet sad den ældste tit med med hans egen legetøjspistol og pudsede med :biggrin: Og han rendte konstant rundt med sin i et par år, bogstaveligt talt .. den og så en kappe om halsen .. i dag har de ikke rigtig nogen interesse i våben. :smile:
Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin

Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Agamemnon » 9. jun 2021, 12:02

HR skrev:
9. jun 2021, 10:58
Jeg forholder mig tilskydevåben lige som til skruemaskiner, plæneklippere, kødhamre, hundehvalpe og alle de andre helt almindelige ting der er i mine børns hjem. Med den ene undtagelse at hvis man vil lege med et våben, så kan man få lov til det lige med det samme sammen med far. Chancerne for at mine børn skulle pille ved mine våben i nysgerrighed er ekstrem lav, for de kan gøre det lige når de har lyst.
HR
What he said ☝️😉.

Mine børn har et fuldstændigt afslappet forhold til skydevåben, brødristere og køkkenknive, og er vel vidende at de alle skal håndteres med omtanke og sammen med an voksen.

Min datter er slet ikke interesseret. Men min søn har udvist en spirende interesse, som jeg selvfølgelig støtter op om.

Han har været med på skydebanen flere gange og skyder fremragende, på trods af at han kun er knapt 7 år.
Vedhæftede filer
Screenshot_20210609-115355__01.jpg
IMG_20190810_103546.jpg
IMG_20190810_104128.jpg
IMG_20190810_104056.jpg
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Black Water
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 25. maj 2021, 13:32
Interesser: Våben, taktik
Geografisk sted: København
Has thanked: 25 times
Been thanked: 36 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Black Water » 9. jun 2021, 12:15

Fedt, det lyder som om at de fleste af jer har gode erfaringer med at inddrage børnene, og at det har den ønskede effekt.

Hvordan har jeres omgangskredse reageret på, at I har introduceret børnene til våben, eller endda har dem med på banen?

Nu er jeg jo fra København, og her er der mange hellige passifister, der mener våben er roden til alt ondt :biggrin: Desværre er nogle af den vendskaber som jeg ikke ønsker at miste haha.

Som jeg selv ser det, vokser børnene op i et hjem med pistoler, er de bedst tjent med, at lære hvad det er og hvordan de fungerer. Mener også, at jeg har læst en statistik fra USA om, at børn der har kendskab til forældrenes våben er i mindre risiko for at havne i ulykker, end dem der ikke kender til forældrenes våben.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2228
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 462 times
Been thanked: 352 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Kenned » 9. jun 2021, 12:21

Black Water skrev:
9. jun 2021, 12:15
Fedt, det lyder som om at de fleste af jer har gode erfaringer med at inddrage børnene, og at det har den ønskede effekt.

Hvordan har jeres omgangskredse reageret på, at I har introduceret børnene til våben, eller endda har dem med på banen?

Nu er jeg jo fra København, og her er der mange hellige passifister, der mener våben er roden til alt ondt :biggrin: Desværre er nogle af den vendskaber som jeg ikke ønsker at miste haha.

Som jeg selv ser det, vokser børnene op i et hjem med pistoler, er de bedst tjent med, at lære hvad det er og hvordan de fungerer. Mener også, at jeg har læst en statistik fra USA om, at børn der har kendskab til forældrenes våben er i mindre risiko for at havne i ulykker, end dem der ikke kender til forældrenes våben.
Min exkone var ikke meget for at jeg viste dem våbnene, men hun var også urolig for alt. Det er dog ikke årsagen til 'ex' :giggle:

Jeg har (så vidt jeg ved) ingen pacifister i omgangskredsen, så ingen problemer dér. Det eneste jeg har af våben nu er i øvrigt mine få blankvåben, og min økse(som blot er et redskab) ville være farligere i et angreb end min største kniv tror jeg.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Kortmentyk » 9. jun 2021, 12:28

Hverken de store på 19 og 17 eller de to små på 10 og 7 ved noget om hvordan mine skydevåben fungerer eller har nogen som helst interesse i det overhovedet. De to små er meget interesserede i dyrene vi møder og dem jeg skyder, men skydning og våben siger dem intet og jeg presser ikke på. Jeg håber da de bliver nysgerrige på et tidspunkt, men jeg tror det ikke--- desværre.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4208
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 827 times
Been thanked: 431 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af 458hunter » 9. jun 2021, 12:57

Min store datter viste omkring 9-10 års alderen interesse for både jagt og skydning og var virkelig ferm med salonriflen, men det er fuldstændig væk nu hun er snart 15. Det hele går op i drenge, tøj/makeup og begyndende fester.

Den lille der er 10 nu viser ingen interesse overhovedet. Hun begyndte tidligt til basket og det er det eneste der dur.

De spiser dog begge meget gerne det dåvildt jeg nedlægger :10:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Bofhenator » 9. jun 2021, 13:28

Black Water skrev:
9. jun 2021, 12:15
Fedt, det lyder som om at de fleste af jer har gode erfaringer med at inddrage børnene, og at det har den ønskede effekt.

Hvordan har jeres omgangskredse reageret på, at I har introduceret børnene til våben, eller endda har dem med på banen?

Nu er jeg jo fra København, og her er der mange hellige passifister, der mener våben er roden til alt ondt :biggrin: Desværre er nogle af den vendskaber som jeg ikke ønsker at miste haha.
...
Jeg er også fra den ende af verden, er desuden skolelærer med hvad der deraf følger af "bløde" kollegaer og bekendte.

Min knægt på 12 ved hvordan man håndtere et våben og hvordan han skal reagere hvis der mod forventning skulle ligge et og flyde en dag (eller han falder over et et andet sted). Han vil gerne med på skydebanen med mellemrum og vil gerne med på jagt...

Jeg har oplevet meget meget få negative reaktioner på det, det være sig blandt hans kammeraters forældre, mine venner og bekendte og kollegaer osv osv. Jeg har af flere omgange haft de unger jeg arbejder med, med på skydebanen, sammen med kollegaer. Alt er blevet taget positivt imod.

Skulle jeg løbe ind i en "ven" der synes den slags var helt tovligt i en grad så de skulle stille spørgsmålstegn ved hvordan jeg opdrager min søn i den forbindelse, så tror jeg faktisk godt det var et venskab jeg kunne undvære.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Raptor357 » 9. jun 2021, 13:42

Her hjemme er der regler for våben og ting der ligner våben meget. Man må ikke pege på folk eller skyde mod folk. Mest fordi der var en vandpistol der lignede en dan wesson 6" revolver til forveksling for min kone.
Der ud over er der samme forhold som til hamre, skruemaskiner, vinkelslibere og køkken knive. Man må gerne pille, men med en voksen ved sin side.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Flugteren » 9. jun 2021, 13:43

Jeg har faktisk aldrig oplevet modstand mod jagt eller våben blandt dem, jeg begår omgang med, og her snakker vi Indre By/Østerbro/FRB-borgere. Der har dog ikke været den store interesse blandt mine venner/veninder i jagt eller våben, men det kan jeg leve fint med, sålænge de ikke er imod det.

Min egen passion for jagt/våben startede, da jeg begyndte at skyde med hardballvåben for en syv-otte år siden, og det fik jeg kun lov til af mine forældre, hvis jeg brugte den passion til at tage jagttegn, tage på skydebanen og gå på jagt.

Man kan vel sige, at en lille Beretta 92 i metal/plastik til 599,- har kostet mig omtrent 100K indtil videre :giggle:

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Depecheyawl » 9. jun 2021, 13:43

Her ligger fisen, 10 år gammel. Med klovne paryk og øver aftræk med klikpatroner.
Hun er min stjerne!!
En ven vi har der arbejder i HH, gav hende en revolver hun kunne røre ved en dag hun synes jeg var lidt træls i butikken. Hun har vel været en 5 år på det tidspunkt.
Han fik pænt at vide af hende, at før han havde åbnet og inspiceret revolveren sammen med hende, så hun vidste den var sikker, kunne han godt pakke sammen.
Der fik hun lige et ekstra kys på panden af sin far.
Vedhæftede filer
127A0428-B7DF-4F84-A185-72A60EB23A65.jpeg

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 493
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 111 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Gerdson39 » 9. jun 2021, 13:54

Det var da godt. Jeg havde en særdeles uhyggelig oplevelse i USA engang, med den meget mindreårig søn af en civil Bundeswehr betjent stationeret i El Paso. Jeg var på besøg, hans søn "stolt" viste mig en ladt revolver, dog uden at virkelig overholde selv de mest basale sikkerhedskrav...

Nævnte betjent havde på det tidspunkt allerede begyndt at tabe styr på hele sit tilværelse (pga skilsmisse og druk), han blev kort senere også smidt ud...
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 641
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 63 times
Been thanked: 81 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Cpt » 9. jun 2021, 14:43

Har nogen af Jer overvejet muligheden for om ungerne kommer til at "sprede budskabet" omkring at der opbevares våben på matrikelen?
Jeg spørger oprigtigt fordi jeg selv er lidt tilbageholdende med at fortælle om det i større forsamlinger osv...
Jeg ved dog ikke om det overhovedet er et reelt senarie at nogle skumle typer skulle dukke op fordi de af omveje har hørt at man måske kunne røve sig til noget grej på adressen..

Brugeravatar
Depecheyawl
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 608
Tilmeldt: 17. jul 2011, 09:14
Interesser: jagt of ting der siger "Bang."
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 130 times
Been thanked: 160 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Depecheyawl » 9. jun 2021, 15:52

Ja, og nej.
Hun snakker aldrig om det.
Men hvad er problemet? Folk ved jo osse at jeg går på jagt.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Raptor357 » 9. jun 2021, 17:05

Cpt skrev:
9. jun 2021, 14:43
Har nogen af Jer overvejet muligheden for om ungerne kommer til at "sprede budskabet" omkring at der opbevares våben på matrikelen?
Jeg spørger oprigtigt fordi jeg selv er lidt tilbageholdende med at fortælle om det i større forsamlinger osv...
Jeg ved dog ikke om det overhovedet er et reelt senarie at nogle skumle typer skulle dukke op fordi de af omveje har hørt at man måske kunne røve sig til noget grej på adressen..
Ja jeg har tænkt meget over det.
Men jeg lægger ikke skjul på at jeg har en skyder eller to da jeg helt åbenlyst går på jagt og til skydning. det må alt andet lige være en indikator som uønskede eksemplarer kan holde øje med.
Jeg betragter hvad børn kan komme til at sige som en mindre risiko, men legeaftaler har intet at gøre i det område hvor opbevaringen er.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3139
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af ReneKJ » 9. jun 2021, 17:57

Cpt skrev:
9. jun 2021, 14:43
Har nogen af Jer overvejet muligheden for om ungerne kommer til at "sprede budskabet" omkring at der opbevares våben på matrikelen?
Jeg spørger oprigtigt fordi jeg selv er lidt tilbageholdende med at fortælle om det i større forsamlinger osv...
Jeg ved dog ikke om det overhovedet er et reelt senarie at nogle skumle typer skulle dukke op fordi de af omveje har hørt at man måske kunne røve sig til noget grej på adressen..
Jeg kan ikke huske den præcise formulering jeg brugte, det var noget med at våbnene var 100% lovlige men omtale kunne gøre nogen utrygge og måske nå ørerne på langfingrede personer. Derfor var det ikke decideret hemmeligt, men heller ikke noget man bare sådan gik og snakkede løst om til højre og venstre.
Det er nogle år siden, jeg tror sjældent de tænker over at der er våben i hjemmet.

For min egen sjælefreds skyld så har jeg også valgt en skab med kode så der er 0% chance for at der bliver fundet en nøgle.
Ikke det at ungerne nogen sinde har givet mig anledning til bekymring på det område.

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Lars M. L. » 9. jun 2021, 18:19

Da mine børn var 2-3 år gamle, tog jeg en seriøs snak med fruen. Vi blev enige om, at det var vigtigt, at jeg købte et større våbenskab, så knive og andet også kunne låses inde...

Nu har jeg fyldt det store våbenskab med ammunition, våben m.m., så jeg må hellere tage en alvorlig snak med fruen om hvordan vi undgår, at børnene får adgang til de knive og andet grej, som ikke længere kan være i våbenskabet... Jeg må nok skynde mig inden de tager på efterskole og mit argument bliver udvandet :giggle:

Begge mine børn har skudt med luftgevær og jagtriffel. Den mindste synes, at det er spændende og går til skydning i forening (cal 22) og skyder med hard ball i haven. Den store er ret ligeglad.
Mine børns venner, mine naboer og adskillige andre i lokalområdet er klar over, at jeg er jæger, da der af og til hænger "noget" på vildtkrogen i carporten. Det har jeg aldrig hørt noget negativt om. Derimod kommer der jævnligt nogen og hilser på, hvis jeg er i færd med at slagte et rådyr eller lignende.

vh Lars

Thomas A.J.
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 107
Tilmeldt: 23. okt 2008, 16:55
Interesser: Big´uns:-)
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Thomas A.J. » 9. jun 2021, 18:30

Mine to piger på 3 og 5 har aldrig interesseret sig det mindste for hvad jeg gemmer i skabene på kontoret. Jeg har egentlig aldrig snakket noget som helst våben relateret med dem da de kun interesserer sig for barbie og glimmer-pony’er.......sådan har det været længe :wall:

Til gengæld vil de gerne kigge og pille ved nedlagt vildt, sidst forlangte den yngste at få fødderne fra ænderne da jeg var ved at slagte.

Mht. elværktøj våben og lign. farlige ting kan jeg høre at jeg har en anden tilgang end en del af jer andre, nemlig at det er FORBUDT at røre ved og det har konsekvenser hvis man gør det alligevel. Det er sikkert ikke den optimale løsning, men jeg må erkende at det er hvad mine pædagogiske evner rækker til, jeg kunne ønske at jeg havde tålmodighed til at forklare og vise ting til små børn, men det kan jeg simpelthen ikke. Jeg håber det bliver nemmere når de bliver større.
Hvis du leger med tis brænder du i sengen!!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af FBN » 9. jun 2021, 18:47

Nu har jeg ikke børn, men havde jeg var de opdraget
næsten på samme måde som jeg blev med våben,

Er fra den tid, hvor fars våben hang på væggen,
med bundstykke og forskæfte og AMU var i hagl
læder taske og tl riffel lå i itui i skabet.

Og det var “niks” pille for børnene og vores venner,
og vi har aldrig pillet kun kikket når far ikke var der.

Men vi børnene i huset fik lov at pille og rode og skyde
i 5-6 års alderen med haglgevær (sener erfaret i start
var hagl fjernet) og var med på skydebane som 6-7 årig
hvor vi skyd 22lr riffel i klubben, sammen med far og bedstefar.

Vi fik lært og set hvor farlig det var brugt forkert
med skud på kasser og porcelæn m.m
afbrænding af forskelig krudttyper og har også
set sejlkarnsbomber lavet (det ville jeg så ikke
havde lært mine børn)

De lege kammerater jeg havde med hjem var
interesseret men de fik besked af mig niks pille
men efter aftale deres forældre har de også prøvet
skydning hos far…

Det var dengang nu skal alt jo være låst inde og der
bruger jeg kodelås men ellers ville jeg havde opdraget
på samme måde, det har jeg gjort med mine niecer og
nevø, de ville så kun prøve luftgevær og pistol i den
alder efter at havde set rekyl fra riffel og haglgevær.
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Indlæg: 3607
Tilmeldt: 6. jan 2008, 15:36
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 567 times
Been thanked: 1056 times

Re: Hvordan forholder I jer til børn og skydevåben i hjemmet?

Indlæg af Agamemnon » 9. jun 2021, 18:50

Thomas A.J. skrev:
9. jun 2021, 18:30
.........Mht. elværktøj.......... farlige ting ........det er FORBUDT at røre ved og det har konsekvenser hvis man gør det alligevel.
Now you tell me. 🙄
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Besvar