"Rævebaskeren" får nyt liv

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 14. jan 2022, 12:23

Den har spøgt i krogene, i bl.a. i disse emner (som må ligges sammen, med denne, hvis nogen MOD goder arbejdet):

Bedding Dilemma: viewtopic.php?f=14&t=85269

Hvilke "small bore" CF vil kunne være aktuelle til ræv, når bly udgår?
viewtopic.php?f=5&t=85176

Anbefal mig en 1" kikkert
viewtopic.php?f=32&t=84174

Noget med styrken af låsen ift. genladning:
viewtopic.php?f=5&t=89024

Jeg faldt over en annonce på G&G med "Rævebasker" i overskriften. En pris på 600 kroner, en spændende småkaliber, et pænt ydre, og sidst men ikke mindst; et billede af en 3-skuds gruppe der dannede en fin lille kløver, skudt som indskydning på 50 meter, var ikke til at stå for. Den passede lige ind i en plan om en billig riffel, som der permanent kunne sidde natkampsmidler, til regulering af mårhund på.

Først da jeg havde aftalt at købe riflen, begyndte jeg at undersøge hvad det var jeg havde købt; En BSW (Berlin Suhler Waffen - tidligere Simson, Suhl) Schonzeitkarabiner i .22 hornet, en enkeltskudsriffel fra omkring år 1937.

Da jeg fik den hjem, blev nogle ting klare for mig:
- Jeg kan ikke uden videre skifte montage, men er gift med det 1" system, den er tilpasset med, og som jeg nu øjner en masse muligheder i.
- Jeg kan af samme årsag ikke have natsigte på, men m0 gå med 1" kikkert + Pard NV007. Det er kun fint, for jeg vil da også gerne skyde lidt langt med den, efter krager og ræve i dagslys.
- Piben var skruet til skæftet
- Aftrækket var voldsomt tungt
- Piben er heldigvis 1:14 stigning

Siden har jeg:
- Fået aftrækket ned på 1400 gram, dog med laaaaaangt slæb. (Var nok 2-2500)
- Fået kortet piben 8,5cm og slået gevind, og monteret sonic 35
- Boret og drejet gevind bagerst i låsestolen
- Drejet pillars,og pillar beddet riflen i skæftet med Devcon, nu med fritlagt pibe
- Monteret billigt nikon sigte, drejet 90 grader imod uret, så jeg har plads til at tage ladegreb
- Lavet quick and dirty test-skydning af setup'et på 42 meter

Planer:
- køb billigt 1" kikkertsigte, med justerbar paralaxe, udvendige kliktårne og simpelt trådkors (så det ikke ligner pis, når jeg drejer det)
- Tilføj en form for cheekriser, formentlig taske-typen.
- Leg, jagt og regulering, med forhåndsindkøbt ammolade
- Udvikling af blyfri ladning
- Bliv dus med Pard NV007 derpå også.

Herunder følger lidt proces-billeder, omend de fleste har optrådt i nogle af de andre tråde før:
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 17. jan 2022, 19:30

Så fik jeg tid til at komme ud og skyde lidt igen.
Fik indskudt påny, efter jeg har fixet gevind i den ring hvor det var gået.
Fik desuden testet samling på 100m med alle de typer fabriksladet ammo jeg har tilbage. Det blev langt om længe til et par, for alderen og typen af riffel, helt anstændige hhv 20 og 24mm grupper, med winchester 46 gr SuperX Hollow points.
Jeg skød kun én 3-skuds med hver af de øvrige typer, men alle pånær S&B SP 45 gr, så ud til at være fine til jagt på 100m ihvertfald, med grupper fra 29-46mm..

Således faldt en tung sten fra hjertet, da det nu er bekræftet at riflen kan skyde konsistent præcist på 100m, med ihvertfald én af fabriksladningerne, nu har der er styr på kikkert montagen.
Således afkræftes evt problem med kikkert (som postbudet kastede hen ad terassen), afkortning og montering af lyddæmper eller mit bedding arbejde.

Og i mellemtiden har jeg fået fat i Viht N110, og 3 forskellige hornady projektiler fra 40-53 gr, så nu skal det blive rigtig spændende om der er nogle af disse den kan lide, og hvor præcis jeg i givet fald kan få den.
Jeg har allerede udglødet 3 forskellige mærker hylstre (et til hvert projektil type) på min Standard Elg annealer, hvor jeg dog nok har overgjort det lidt på 2 af af mærkerne. Vi må se hvad der sker.
Nu skal de Collet neck sizes, trimmes og rejfes, og så venter jeg på prikken over i'et; en lille krudtvægt fra amazon, med højere opløsning, så jeg kan få de så præcist som muligt under ladder test. Når det er så lav en krudtmængde man arbejde med, betyder små udsving jo forholdsvis mere end i f.eks. en 6,5x55, som bruger 5x så meget krudt.
Vedhæftede filer
Screenshot_20220117-190038_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-190254_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-192825_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-192913_Gallery.jpg
Screenshot_20220117-192929_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Johannes
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 217
Tilmeldt: 22. jan 2009, 18:53
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: 2100
Has thanked: 465 times
Been thanked: 26 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Johannes » 17. jan 2022, 19:54

Kan du lægge et link til din anealer op? Mvh

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 17. jan 2022, 20:06

Johannes skrev:
17. jan 2022, 19:54
Kan du lægge et link til din anealer op? Mvh
Det kan blive svært, da det er StandardElg her inde fra, der har opfundet og bygget den. Den findes ikke i butikkerne, men han vil sikkert godt lave en til dig. Få ham til at lukke dig ind i facebookgruppen, hvis du vil se videoer af den i aktion. Han har også lavet en tråd om den her inde. Det er en induktionsudgløder.
Vedhæftede filer
Screenshot_20211221-074725_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2023, 23:35

52gr ELD-M lavede ovale huller, uanset krudtmængde/type og sættedybde.

Hornady Match 53 gr er jeg færdig med load development til. Først grov sættedybde test. Siden krudt-trappe, og med krudtmængden valgt ud fra denne, en fin sættedybdetest afslutningsvist.
Skal nok følge op med et billede af en gruppe, måske på lidt længere hold, med denne ladning, på sigt - men har kun 17 færdige patroner, og projektilerne er i genstandsled på lager, så i første omgang er de fortrinsvis til jagt.

Har netop skudt den grove sættedybdetest med 40 gr V-Max idag, og her er præcisionen endnu mere lovende, så der skal jeg have stocked up på projektiler næste gang jeg er i nærheden af Hedensted.
Havde nogle 4-skuds grupper, hvor 3 rørte hinanden, men det sidste sad et stykke der fra, som jeg måske skal lade op på ny og skyde om, måske som 5-skuds grupper. Men indtil da, ser 1,430" CBTO lovende ud, med en 12mm 3-skuds grupper. Så nu vil jeg skyde en krudt trappe med denne sættedybde - måske både med N110 og Lil Gun, for at se om noden ligger ved samme hastighed (det bør den vel), og hvilken forskel der er i krudtvægt ved samme hastighed (til senere brug med andre projektiler også).
Og dernæst står den så enten på retest af 3-4 sættedybder, eller direkte på fin sættedybdetest, med 0,003" forskel fra ladning til ladning.. Hvis jeg får købt projektiler, vil jeg nok køre 4 eller 5-skuds grupper denne gang under finjustering..

Og ja, det er mange komponenter at bruge på load development, men den er sjov at skyde med, og hele pointen med den her riffel, er at den er billig i komponenter, og jeg derfor billigt kan gå ape shit med load development til den :grimasse:
Vedhæftede filer
20231223_162151.jpg
Grov sættedybdetest til venstre. Fin sættedybdetest til højre. 53 gr Hornady Match HP FB.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af C-X » 30. dec 2023, 23:43

Fedt med en opfølgning. Helt hyggeligt at genlæse ældre tråde. Har du lavet en blyfri ladning til den?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2023, 23:49

Krudtrappen kunne evt gentages, for flere datapunkter for hver krudtmængde. 9,1 gr er enten for hurtig, eller også er 9,15 for langsom, eller begge dele, så 1-2 skud mere, evt bare med disse, kunne nok hjælpe med at afklare det.. Alternativt kunne jeg gentage hele trappen med Lil Gun, med krudtmængder jeg ville forvente producederede samme hastigheder, og ligger denne kurve oven i, og se om noderne blev mere tydelige..
Men har som sagt ikke flere projektiler til den slags sjov for nuværende..

Har til gengæld ca 100 RWS hylstre klar til denne ladning nu, når jeg får fat på projektilerne..

Regner med at holde mig til N110 med dette projektil, da det giver mere hylsterfyldning end Lil Gun..
Vedhæftede filer
_.22 hornet, RWS krodtnode 8,85 og 9,25 grain N110 med 53 grain Hornady Match.PNG
Krudttrappe 53gr Hornady Match.
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2023, 23:57

C-X skrev:
30. dec 2023, 23:43
Fedt med en opfølgning. Helt hyggeligt at genlæse ældre tråde. Har du lavet en blyfri ladning til den?
Dejligt der er nogen der kan få noget ud af at følge med, trods mine projekter har det med at blive lidt langtrukne..

Har ikke prøvet blyfri endnu. Da jeg købte disse projektiler sidste år, var det nærmest ikke til at opstøve lette blyfri projektiler i .224.. Det ser umiddelbart ud til at være bedre nu.. Kiggede på Hornady NTX 35 gr på JAFI's hjemmeside idag. Den kunne måske være en mulighed.. Ville jo egentlig gerne have en aerodynamisk 45 grain blyfri til at stabilisere i riflen, men når 52 grain ELD-M ikke engang kan, og de blyfri projektiler er dyre, er det ikke sikkert jeg gider smide penge efter eksperimentet i første omgang.. Så jeg starter nok med noget i 35 eller 40 grain området..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 30. dec 2023, 23:59

Der blev skudt lidt hurtigt, da sønnike sad bag mig og ventede, men jeg har måske også tendens til at tage mig længere tid end jeg strengt taget behøver, så det var såmænd nok godt nok..
Vedhæftede filer
20231230_180155.jpg
Grov sættedybdetest 40 gr V-Max
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: "Rævebaskeren" får nyt liv

Indlæg af Sila0079 » 31. dec 2023, 00:18

Når ja, så (i sommers) identificerende jeg også endnu et problem med mit lidt specielle kikkertmontage. Den holdt indskydning på jagt, og tog bl.a. en ræv i sommers. Men når jeg kørte på skydebane, så var indskydningen røget under transport. Dette skete et par gange, og jeg syntes at skruerne til basen, blev ved med at løsne sig.

Det viser sig at der er skuer med koniske hoveder, i "flade" nedsænkninger i blød alu. Det resulterer i at den koniske del bare deformerer aluen, og dovetailen klemmer således ikke ordentligt, og snart er der så meget deformation, at rillen under bunden af basen, er lukket af alu, som skruen har skubbet ind, hvorefter ingen grad af tilspænding hjælper noget mere.

Løsningen blev at file revnen større igen, smide en spændskrive ned i nedsænkning, for at forebygge at det kunne ske igen, og samtidig tilføje en større spændskive, som hjælper med at fordele trykket på ydersiden af basen, i stedet for kun nede i nedsænkningen. Samtidig blev der (efter kærkomment input fra Kar98, som jeg husker det), tilføjer møtrikker på modsat side af montagen, nu pladsen tillod det, og disse fik en klat locktite. Så ryger den montage vidst ingen steder mere!
Vedhæftede filer
Screenshot_20231231_000724_Gallery.jpg
Screenshot_20231231_000541_Gallery.jpg
Screenshot_20231231_000738_Gallery.jpg
Screenshot_20231231_000746_Gallery.jpg
Screenshot_20231231_000713_Gallery.jpg
Screenshot_20231231_000645_Gallery.jpg
Screenshot_20231231_000627_Gallery.jpg
Screenshot_20231231_000554_Gallery.jpg
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Besvar