Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 356 times

Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af Dansken » 25. maj 2021, 14:54

Da jeg har boet i Sverige 40+ år spørger jeg jer her fordi jeg ikke ved hvad som gælder.
1: Er en startpistol licenspligtig eller kræver den tilladelse i nogen form i Danmark?
2: Hvornår indførtes denne licens i så fald? Hvilket år? Var der nogen aldersgrænse for at købe en inden dette år?
3: En startpistol som er købt af en person som var myndig dette år og købte den inden den var licenspligtig må han besidde den uden licens i dag?

I Sverige indførte man licens på luftgevær med anslagsenergi over 10 joule sidst i firser'ne.
MEN den person som købte det nyt da det var licensfrit (hvis han kan vise han var over 18 da han købte den) må have den uden licens så længe han lever.
HVIS han derimod sælger den til en anden person bliver den automatisk licenspligtig ved overladelsen.
Hvis man ikke sænker hastigheden så den kommer under 10 joule i anslagsenergi- da bliver den licensfri igen.

Der var noget lignende med signalskudspistoler: At hvis man er den oprindelige ejer og købte den inden der blev licenskrav (det er mest hundeklubber som får tilladelser i dag til brug i forbindelse med træning og konkurrencer) må man fortsat besidde den uden licens, men hvis den sælges bliver den licenspligtig- eller skal leveres ind for destruktion.

Jeg kan huske da vi legede med "agernrevolvere" for 50- 55 år siden: der var mere "knald" i dem end der var i knaldpapirsrevolverne når vi legede cowboys og indianere, og dem var der da ikke licenskrav på...

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 151 times

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af NSander » 25. maj 2021, 16:59

Du kan få tilladelse til en startpistol/signalpistol til flere forskellige formål. Hundetræning, væddeløb, evt. som sikkerhed til sejlads, hvis det er en der kan opskyde nødraketter. Jeg er ikke bekendt med, om der er nogle grandfathering regler i Danmark, angående sådan nogle. Men jeg tvivler. Som med det meste andet, så plejer det i Danmark at være sådan, at man har en periode til at registrere ejerskab, efter reglerne bliver ændret. Men jeg er ikke helt sikker.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af Kleth » 25. maj 2021, 17:30

Et par af mine kammerater er i en atletikklub og har tilladelser til signalvåben for at kunne have klubbens startpistoler.
De har hverken det ene eller andet, men det er nok at de er indstillet af klubben.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af Flugteren » 25. maj 2021, 17:41

NSander skrev:
25. maj 2021, 16:59
Du kan få tilladelse til en startpistol/signalpistol til flere forskellige formål. Hundetræning, væddeløb, evt. som sikkerhed til sejlads, hvis det er en der kan opskyde nødraketter. Jeg er ikke bekendt med, om der er nogle grandfathering regler i Danmark, angående sådan nogle. Men jeg tvivler. Som med det meste andet, så plejer det i Danmark at være sådan, at man har en periode til at registrere ejerskab, efter reglerne bliver ændret. Men jeg er ikke helt sikker.
Den eneste “grandfathering”, jeg kan komme i tanke om i Danmark, er den, som gælder for jægere, der købte et haglgevær før år 2000. Der kunne de nøjes med at fremvise jagttegn, men ikke registrere det/anmelde købet.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af C-X » 25. maj 2021, 18:05

Der er også en for ejere af gamle luftgeværer, over 4,5 mm, der blev registreret og sat i skab.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af Flugteren » 25. maj 2021, 18:07

C-X skrev:
25. maj 2021, 18:05
Der er også en for ejere af gamle luftgeværer, over 4,5 mm, der blev registreret og sat i skab.
Ja, men modsat gamle ejere af haglgeværer er de blevet registreret (eller skulle i hvertfald have blevet det), mens mange jagttegnsløsere (hvoraf de yngste nu må være i slut 30’erne) kan have uregistrerede haglgeværer stående, som først skal registreres ved salg.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af Lassescout » 26. maj 2021, 23:43

Her er alle grandfather reglerne. Signalpistoler er skam med. De blev tilladelsespligtige i 2000, og Nsander har ret i, at man kun kan fortsætte med at have dem lovligt, hvis man anmeldte besiddelsen før 1. januar 2001.

Jeg mener også at huske, at én af henvisningerne dækker over salonriffel, sådan at hvis en gammel morfar har en salonriffel fra engang i 60´erne før de var tilladelseskrævende, så kan han måske stadig være i lovlig besiddelse af den hvis han på et tidspunkt har anmeldt at han havde den. Udklippet er fra den gældende våbenlov fra 2016, men den er ændret ved et hav af ændringslove, så jeg har ikke overblik over, om nogle af grandfathering reglerne er ophævet siden.
§ 61. Personer, der den 31. januar 1988 var i besiddelse af skydevåben som nævnt i § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 530 af 11. december 1985 om våben, har ret til fortsat at besidde disse våben, hvis besiddelsen er anmeldt til politiet senest den 31. januar 1989.

Stk. 2. Personer, der den 1. januar 2000 var i besiddelse af signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben, har ret til fortsat at besidde disse våben, hvis besiddelsen er anmeldt til politiet senest den 1. januar 2001. De nævnte våben kan tillige fortsat bæres og anvendes, hvis den pågældende af politiet har tilladelse til indkøb af ammunition til våbnet efter lov om fyrværkeri, og våbnet anvendes til det i tilladelsen anførte formål.

Stk. 3. Personer, der den 1. januar 2000 var i besiddelse af de af våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 8 og 9, nævnte lyddæmpere og optisk elektroniske sigtemidler, har ret til fortsat at besidde, bære og anvende disse genstande, hvis besiddelsen er anmeldt til politiet senest den 1. januar 2001.

Stk. 4. Personer, der den 1. januar 2000 enten havde våbentilladelse eller våbenpåtegning på medlemsbeviset til en skytteforening, har ret til fortsat at erhverve, besidde, bære og anvende aftagelige magasiner til de af tilladelsen eller våbenpåtegningen omfattede våben, så længe tilladelsen eller våbenpåtegningen er gyldig.

Stk. 5. Kvitteringen for anmeldelsen skal opbevares sammen med våbnet mv. og på forlangende forevises for politiet.

§ 62. Personer, der efter § 23, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 438 af 19. juli 1988 eller § 6 i bekendtgørelse nr. 530 af 11. december 1985 om våben har anmeldt besiddelse af våben til politiet, skal opbevare en genpart af anmeldelsen sammen med våbnet mv. Genparten skal på forlangende forevises for politiet.

§ 63. Tilladelser og samtykker mv., der er meddelt før den 10. februar 2000, bevarer deres gyldighed.

§ 64. Personer, der den 1. juni 2012 var i besiddelse af skydevåben som nævnt i § 2, stk. 1, har ret til fortsat at besidde disse våben, hvis besiddelsen er anmeldt til politiet senest den 1. juni 2013.

Stk. 2. Kvitteringen for anmeldelsen skal opbevares sammen med våbnet og på forlangende forevises for politiet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af Flugteren » 27. maj 2021, 00:21

Det er rigtigt nok. I 1963 forbød man salg af ikke-automatiske salonvåben, hvis personen ikke havde tilladelse til at erhverve våbnet. Teksten lyder således:
Den til tider dybt frustrerende våbenlov skrev:Lov nr. 217 af 31. maj 1963 om ændring i lov om handel med samt tilvirkning og besiddelse af våben m.v.5) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:

§ 2

Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over . 22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben m.v., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Om man dengang skulle skrive ind og anmelde våbnet fortæller loven ikke noget om, men det tyder det ikke på, efter hvad jeg kan læse mig frem til efter en lille Google-søgning. Men hvis vi antager, at man skulle være voksen for at købe en salonriffel før 1963, så skulle man minimum være 20 år gammel, så dem, der stadig kan besidde en salonriffel under den grandfather-ordning er ved at være oppe i årene nu.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14341
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Licens på startpistol. Et par "dumme" spørgsmål

Indlæg af Lycon » 27. maj 2021, 04:19

Dansken skrev:
25. maj 2021, 14:54
Jeg kan huske da vi legede med "agernrevolvere" for 50- 55 år siden: der var mere "knald" i dem end der var i knaldpapirsrevolverne når vi legede cowboys og indianere, og dem var der da ikke licenskrav på...
Ja det husker jeg også. Sådan en bøtte med 100 Agern rakte alligevel langt i en 5-6 skuds revolver. Those were the days. :cry:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar