Billigste vej til en slug-kanon?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af T-REX » 8. jun 2022, 22:46

Frantz skrev:
7. maj 2022, 19:45
Ras.Killing skrev:
7. maj 2022, 17:54
Frantz skrev:
7. maj 2022, 17:46
Lige et hurtig spørgsmål uden lige at have nærlæst hele tråden....

Har jeg forstået det korrekt at hvis man køber et haglgevær riflet, så kan man indregistrere den som riffel. Og så må man KUN bruge slogs her i Danmark. Men må man bruge hagl i udlandet?
Riflet løb = riffel

Dvs. ingen hagl.

:offtopic:
Så ingen birdshot i min walter Gsp?
22LR_ratshot.jpg

:getout:
Birdshot i din GSP ryger ikke, fordi det er Hagl, men fordi, du ikke må være i besiddelse af Haglpatroner, med blyhagl.
CCI har bekræftet til mig, pr. E-mail, at deres .22LR med hagl, er blyhagl.
Samt at de ikke planlægger andet.

vedr Spredning, så får du på 5 yards 4" med en glatløbet og Wolf Buckshot, samt 2½" med Hornady.

Fra en riflet pibe, er du oppe på 18"
Hornady, der var 2½" med glatløbet, er "kun" på 17"

https://www.theboxotruth.com/threads/th ... arrel.377/
Ras.Killing skrev:
7. maj 2022, 17:54
Riflet løb = riffel

Dvs. ingen hagl.
Vedr. at man ikke må bruge hagl, i en riflet pibe, så vil jeg meget gerne se den lovparagraf, der forbyder dette.
Har ikke selv, fundet den.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Lassescout » 10. jun 2022, 10:47

I bek. om våben og ammunition der må anvendes til jagt står dette:
§ 3. Jagtammunition til riflede våben må anvendes til jagt på og regulering af de nævnte arter, når følgende krav er opfyldt, jf. også bilag 1:

1) Til kronvildt, dåvildt, sikavildt, muflon, vildsvin og spættet sæl samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 2-5, enten kuglevægt mindst 9 g (139 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2700 J, eller kuglevægt mindst 10 g (154 gr) og anslagsenergi E100 mindst 2000 J.

2) Til råvildt samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 3-5, kuglevægt mindst 3,2 g (50 gr) og anslagsenergi E100 mindst 800 J.

3) Til ræv, mårhund, vaskebjørn, hare, sumpbæver, gæs og skarv samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 4-5, anslagsenergi E100 mindst 175 J.

4) Til husmår, ilder, mink, vildkanin, bisamrotte, hønsefugle, blishøne, ænder og måger samt de vildtarter, der er nævnt i nr. 5, anslagsenergi E0 mindst 150 J.

5) Til duer, kragefugle, vadefugle og stær mundingshastighed V0 mindst 200 m/sek.
Så hvis hastighedskravet er overholdt ser jeg ikke noget til hinder for at bruge hagl i et riflet våben til småvildtet i klasse 3 og 4. De højere klasser giver vistnok et problem med hensyn til projektilvægt sammenholdt med den maksimalt tilladte haglstørrelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Ras.Killing » 10. jun 2022, 19:38

Jeg tænker nøgleordet netop er den første sætning i §3:

Jagtammunition til riflede våben…

Og modsat siger §2:

Haglpatroner til glatløbede haglgeværer…

Loven skelner altså imellem de to typer ammunition.

Jeg medgiver at der ikke ordret står “du må ikke benytte haglpatroner i et riflet våben”, men omvendt har jeg personlig ikke lyst til at stå over for en dommer, og overbevise vedkommende om, at haglpatroner er ammunition til riflede våben.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1070
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 215 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af FBN » 10. jun 2022, 20:56

@jrexa

I paragraf 2 står der du må skaffe haglpatroner
med løse hagl til de våben der er nævnt i stk 1
= glatløbet haglgevær

Det står ingen steder i paragraf 3 “rifler” ud over
at du må bruge jagtammunition beregnet til beskrevet
vildt dvs kugler ikke løse hagl.

Da du har riffeltilladelse og politiet stopper
dig med baskyle og løb registreret til riffel jagt
hvordan kan du lovlig bruge og anvende haglpatron
i dette våben, det kan jeg ikke finde nogen steder der
Står du må ????
Vedhæftede filer
4F3ECBB8-D55C-4B59-81DA-415944E611EC.png
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Ras.Killing » 9. nov 2023, 16:10

Fortsætter lige i den tråd her.

I min søgen efter en riflet pibe til min Remington 870, så spurgte jeg samtidig PAC, at det er lode/svejse en riflet choke fast på et glatløbet haglgevær, var nok til at kunne registrere våbnet som en riffel.

Den henvendelse lavede jeg i maj 2021... Og har netop fået et svar nu!

Vi kunne godt komme med nogle jokes omkring behandlingstiden, men jeg syntes dog trods alt de skal have, at de har taget spørgsmålet seriøst og kommet med et uddybende svar.

Screenshot_20231109-155237.png
Screenshot_20231109-155357~2.png

Som jeg forstår svaret, så kan man godt fastlode en riflet choke og få geværet registreret som en riffel, men riflen må så (på baggrund af svaret fra MST) ikke benyttes til jagt i Danmark :what:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Bofhenator » 9. nov 2023, 16:18

Ras.Killing skrev:
9. nov 2023, 16:10
...
Som jeg forstår svaret, så kan man godt fastlode en riflet choke og få geværet registreret som en riffel, men riflen må så (på baggrund af svaret fra MST) ikke benyttes til jagt i Danmark :what:
Men det virker også til at de begrunder det med at de ikke kender til kal 12 blyfri kugler, så med en sådan (som man naturligvis selv kan fremstille med en messingstang og en drejebænk og en genladetilladelse), så må man godt?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Ras.Killing » 9. nov 2023, 16:36

Bofhenator skrev:
9. nov 2023, 16:18
Ras.Killing skrev:
9. nov 2023, 16:10
...
Som jeg forstår svaret, så kan man godt fastlode en riflet choke og få geværet registreret som en riffel, men riflen må så (på baggrund af svaret fra MST) ikke benyttes til jagt i Danmark :what:
Men det virker også til at de begrunder det med at de ikke kender til kal 12 blyfri kugler, så med en sådan (som man naturligvis selv kan fremstille med en messingstang og en drejebænk og en genladetilladelse), så må man godt?
Jeg læser det nærmere sådan, at deres begrundelse er, at slugs ikke skal/må bruges til jagt i DK - og at de formentlig ikke kender til riflede piber til slugs
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Bofhenator » 9. nov 2023, 16:43

Ras.Killing skrev:
9. nov 2023, 16:36
Bofhenator skrev:
9. nov 2023, 16:18
Ras.Killing skrev:
9. nov 2023, 16:10
...
Som jeg forstår svaret, så kan man godt fastlode en riflet choke og få geværet registreret som en riffel, men riflen må så (på baggrund af svaret fra MST) ikke benyttes til jagt i Danmark :what:
Men det virker også til at de begrunder det med at de ikke kender til kal 12 blyfri kugler, så med en sådan (som man naturligvis selv kan fremstille med en messingstang og en drejebænk og en genladetilladelse), så må man godt?
Jeg læser det nærmere sådan, at deres begrundelse er, at slugs ikke skal/må bruges til jagt i DK - og at de formentlig ikke kender til riflede piber til slugs
Ja, måske... Begge dele er under alle omstændigheder uoplyst og dovent (fra MSTs side).
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Krung » 9. nov 2023, 16:48

I guder hvor er der bare nogle i offentlige stillinger, som kommer for lidt uden for. Det er da fint at tage et billig, stort og blyfri projektil og udstyre det med en sabot og så gå på jagt med den i en kal. 12 riffel. En Sonic et eller andet i kal. .416 eller hvor store de nu fås. Eller støb nogle selv af zink eller hvidmetal.

Det giver tilmed fin mening at vælge en kugle med so so ballistisk koefficient, som leverer rigeligt på 100m til rådyr, men som samtidig taber pusten hurtigt. Så kommer uheldige opspringere ikke særligt langt. Hellere en maks rækkevidde på 800m end de 5km her i flade DK.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7568
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 451 times
Been thanked: 909 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Raptor357 » 9. nov 2023, 18:06

Der er tydelig vist nogle der ikke har forstået materialet.
Svaret kunne have været at.
der skal være rifling i hele pibens længde fra kammer til kroning
eller
der skal være nok rifling til at projektilet spinner med samme hastighed som riflingen
for at et våben betragtes som en riffel
og at
der må ikke forefindes rifling i et glatløbet våben.
Så er der paradoxbøsser, men de falder uden for alt "normalt"
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Kelle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 20. nov 2006, 07:35
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 211 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Kelle » 9. nov 2023, 19:34

Da jeg fik tilladelse til min, som en af de første i DK for mange år siden, der fik jeg at vide, at en choke ikke gik, man SKULLE have en full riflet pibe og det var det jeg købte og fik tilladelse til.... Dengang var det ved midway og jeg gav 4.000 for den med sigtekorn og hele lortet + jeg ventede under en måned på den... Suk... Alt var bare bedre i gamle dage 🙁
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2120
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af Greyberd63 » 9. nov 2023, 20:29

Ras.Killing skrev:
9. nov 2023, 16:36
Bofhenator skrev:
9. nov 2023, 16:18
Ras.Killing skrev:
9. nov 2023, 16:10
...
Som jeg forstår svaret, så kan man godt fastlode en riflet choke og få geværet registreret som en riffel, men riflen må så (på baggrund af svaret fra MST) ikke benyttes til jagt i Danmark :what:
Men det virker også til at de begrunder det med at de ikke kender til kal 12 blyfri kugler, så med en sådan (som man naturligvis selv kan fremstille med en messingstang og en drejebænk og en genladetilladelse), så må man godt?
Jeg læser det nærmere sådan, at deres begrundelse er, at slugs ikke skal/må bruges til jagt i DK - og at de formentlig ikke kender til riflede piber til slugs
Lidt skræmmende at de ikke kender til riflede piber, som kan monteres på haglgevær, som så bliver til rifler.

Er der noget lovtekst eller bekendgørelser, som du kunne citere, hvis du skulle ønske at svare dem.

Mvh
Grey

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 778
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 93 times
Been thanked: 25 times

Re: Billigste vej til en slug-kanon?

Indlæg af LQS » 11. nov 2023, 23:30

var det mig. ville jeg søge agtindsigt. miljøstyrrelsen, har jeg selv erfaringer med, i forbindelse med min revolverkarabin. sagt og skrevet på en pæn måde... ham der svarere på min "sag" hade ikke meget forstand på skydevåben. da sagen kom over til rigspolitiets experter, gik der få dage, før jeg fik et positivt svar på min ansøgning. vel at mærke efter 18 måneder! en moderne paradox gun bør efter min mening, komme på en riffeltilladelse. blot min mening.

Besvar