Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Ingsorsi » 1. sep 2020, 10:28

Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette? Jeg har ikke kunne finde nogen god forklaring på nettet.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: STEV?

Indlæg af Mapzter » 1. sep 2020, 10:36

Jeg vil tro at:
ST = Single trigger
E = Ejector
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: STEV?

Indlæg af Kleth » 1. sep 2020, 10:41

Der er lidt mere her:
viewtopic.php?t=72640
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: STEV?

Indlæg af Ingsorsi » 1. sep 2020, 13:16

Mange tak.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Lassescout » 2. sep 2020, 15:20

Så vi er ude i et haglgevær med Single Trigger, Ejektor og løbsVælger. Det må efterhånden siges at være standardfeatures på et hvilket som helst haglgevær sammen med udskiftelige chokes. Det var nyt, smart og moderne da jeg købte mit nuværende haglgevær. Men det var i 1985 :oops: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Ingsorsi » 2. sep 2020, 15:24

Har netop set det i en annonce for en ny Berratta haglbøsse i en reklame der var med i denne måneds udgave af JÆGER.

I samme blad var der i øvrigt en annonce hvor der stod at man kunne købe 5 stk Berratta Silver Pigeon for 9.999 kr. Det var det der stod - og if. forbrugerloven/markedsføringsloven kan ikke huske hvilken der præciserer det kan man sikkert gøre tilbuddet gældende. Selvom de nok mener, at det er et knaldtilbud med begrænset lager og der kun sælges 5 stk til den pris. Men det er IKKE det de skriver i annoncen. Og jeg spurgte to tilfældige familiemedlemmer, da jeg læste annoncen, om hvordan de tolkede tilbuddet. Begge mente at man ville få udleveret 5 bøsser mod 9.999 kr. Altså ville stykprisen være ~2.000.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Flugteren » 2. sep 2020, 15:26

Lassescout skrev:
2. sep 2020, 15:20
Så vi er ude i et haglgevær med Single Trigger, Ejektor og løbsVælger. Det må efterhånden siges at være standardfeatures på et hvilket som helst haglgevær sammen med udskiftelige chokes. Det var nyt, smart og moderne da jeg købte mit nuværende haglgevær. Men det var i 1985 :oops: :rolf:
Ja, jeg gad godt se ansigtet på en våbenhandler, hvis man kommer ned og efterspørger dobbelt aftrækker, udtrækker og med fast boring :rolf:

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Fastanhol » 3. sep 2020, 07:31

Ingsorsi skrev:
2. sep 2020, 15:24
Har netop set det i en annonce for en ny Berratta haglbøsse i en reklame der var med i denne måneds udgave af JÆGER.

I samme blad var der i øvrigt en annonce hvor der stod at man kunne købe 5 stk Berratta Silver Pigeon for 9.999 kr. Det var det der stod - og if. forbrugerloven/markedsføringsloven kan ikke huske hvilken der præciserer det kan man sikkert gøre tilbuddet gældende. Selvom de nok mener, at det er et knaldtilbud med begrænset lager og der kun sælges 5 stk til den pris. Men det er IKKE det de skriver i annoncen. Og jeg spurgte to tilfældige familiemedlemmer, da jeg læste annoncen, om hvordan de tolkede tilbuddet. Begge mente at man ville få udleveret 5 bøsser mod 9.999 kr. Altså ville stykprisen være ~2.000.
Der står også i loven at hvis det er en åbentlyst tryk fejl så er det ikke gældende. Og når du skriver her så ved du jo også godt at du ikke kan få 5 splinter nye silver pigeon for 10k så hvis du prøver at argumenter for at du skal have 5 stk til 9.999 så er det dig der er forkert på den.

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Ingsorsi » 3. sep 2020, 07:59

Ja. Netop. Det var derfor jeg spurgte to andre personer som ikke har samme kendskab som jeg hvordan de tolkede den. Den ene er jagt interesseret og kunne fx skulle ud og købe sin første Bøsse. Han ville i god tro kunne gå ind og købe 5 stk til den gode pris.
Der er jo ikke tale om noget hvor det fx er 5kr pr stk eller lign hvor det helt åbenlyst for enhver er tale om en fejl.

Desuden er det heller ikke en trykfejl det her. En trykfejl er en fejl i trykkeriet hvor der blev trykt noget andet end man faktisk ville trykke. Her er der tale om en gal formulering. Men den er helt sikkert trykt som man har skrevet det.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Flugteren » 3. sep 2020, 09:11

Var man f.eks. helt ny jæger uden forstand på priser og deslignende, så kunne man da godt forestille sig, at der var en jagtforretning, som bare ville have lageret væk, inden en ny sending ankom.

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Aratan » 3. sep 2020, 09:53

Arh, hold nu op. Det kan ikke tolkes på den måde i god tro...


Prøv at Google Fona-dommen, den er basis for reglerne om god tro i detailhandel. Kort fortalt: Hvis man tager et billede af et tilbudsskilt for at kunne “dokumentere” et tilbud så er man ikke i god tro at det ikke en fejl...

Jeg synes st det er samme princip her, man sælger meget sjældent geværer i pakker af 5 ens til private...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Ingsorsi » 3. sep 2020, 11:22

Aratan skrev:
3. sep 2020, 09:53
Arh, hold nu op. Det kan ikke tolkes på den måde i god tro...


Prøv at Google Fona-dommen, den er basis for reglerne om god tro i detailhandel. Kort fortalt: Hvis man tager et billede af et tilbudsskilt for at kunne “dokumentere” et tilbud så er man ikke i god tro at det ikke en fejl...

Jeg synes st det er samme princip her, man sælger meget sjældent geværer i pakker af 5 ens til private...
Hvem har taget et billede af annoncen her? Der er tale om en annonce i et blad. Det er jo bare at tage bladet med som dokumentation for tilbuddet hvis der skulle opstå tvivl.

Som jeg læser denne artikel, så er en butik netop blevet tvunget til at sælge et tv. til 1.093 kr som de VILLE have solgt til 10.935 kr.
https://www.version2.dk/artikel/afgoere ... edel-43629

Jeg opfatter tilbuddet med haglbøsserne som temmeligt analogt til dette.

Men vi bevæger os naturligvis noget langt væk fra det oprindelige emne for tråden...

Aratan
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 405
Tilmeldt: 1. jul 2014, 12:48
Interesser: Jagt, natur og oplevelser
Geografisk sted: Vestsjaelland
Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
Has thanked: 32 times
Been thanked: 133 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Aratan » 3. sep 2020, 13:13

Ingsorsi skrev:
3. sep 2020, 11:22
Aratan skrev:
3. sep 2020, 09:53
Arh, hold nu op. Det kan ikke tolkes på den måde i god tro...


Prøv at Google Fona-dommen, den er basis for reglerne om god tro i detailhandel. Kort fortalt: Hvis man tager et billede af et tilbudsskilt for at kunne “dokumentere” et tilbud så er man ikke i god tro at det ikke en fejl...

Jeg synes st det er samme princip her, man sælger meget sjældent geværer i pakker af 5 ens til private...
Hvem har taget et billede af annoncen her? Der er tale om en annonce i et blad. Det er jo bare at tage bladet med som dokumentation for tilbuddet hvis der skulle opstå tvivl.

Som jeg læser denne artikel, så er en butik netop blevet tvunget til at sælge et tv. til 1.093 kr som de VILLE have solgt til 10.935 kr.
https://www.version2.dk/artikel/afgoere ... edel-43629

Jeg opfatter tilbuddet med haglbøsserne som temmeligt analogt til dette.

Men vi bevæger os naturligvis noget langt væk fra det oprindelige emne for tråden...
Det er ikke den jeg mente, men det er helt klart at hvis man sætter en forkert pris så kan man blive hængt op på den og der vil være en vurdering af hvorvidt man burde vide bedre. Fona dommen (kan ikke finde et link, er efter hukommelsen) var en Fona butik der havde prissat et TV meget lavt(midt firserne vist). Køber kom forbi vinduet og tog et billede af skiltet, før digitale billeder, og tog billedet med ned i butikken for at holde sælger op på prisen. Dommen siger at siden man tog billedet frem for blot at gå ind i butikken så var køber klar over at der var tale om en fejl.
Ond tro.

I dette tilfælde med et TV i en netbutik er det ikke så klart at der er tale om en fejl, der sælges tit varer på slagtilbud som er fantasipriser. Så er det rimeligt at tvivlen kommer køber til gode, det er det forbrugerbeskyttelsen i aftaleoven er til.

I tilfældet ved 5 geværer til 1 geværs pris, så ville analogien være at et gevær var sat til salg til 2000,- Fantasipris på enkelt vare. Helt det samme.

Her er der tale om at købe 5 ens geværer samlet til prisen der normalt ville svare til et gevær på tilbud. Har du nogensinde mødt en forbruger der køber 5 ens geværer? Jeg har ikke... Det burde være tydeligt for enhver at der ikke er tale om at sælge en bundle på 5 ens geværer, medmindre man fejlfortolker opslaget. Så er der ikke tale om god tro...
12/76
.308
6,55x55
.22lr

Brugeravatar
Ingsorsi
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 883
Tilmeldt: 17. nov 2015, 20:49
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde / København
Has thanked: 215 times
Been thanked: 153 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Ingsorsi » 3. sep 2020, 13:35

Aratan skrev:
3. sep 2020, 13:13
Ingsorsi skrev:
3. sep 2020, 11:22
Aratan skrev:
3. sep 2020, 09:53
Arh, hold nu op. Det kan ikke tolkes på den måde i god tro...


Prøv at Google Fona-dommen, den er basis for reglerne om god tro i detailhandel. Kort fortalt: Hvis man tager et billede af et tilbudsskilt for at kunne “dokumentere” et tilbud så er man ikke i god tro at det ikke en fejl...

Jeg synes st det er samme princip her, man sælger meget sjældent geværer i pakker af 5 ens til private...
Hvem har taget et billede af annoncen her? Der er tale om en annonce i et blad. Det er jo bare at tage bladet med som dokumentation for tilbuddet hvis der skulle opstå tvivl.

Som jeg læser denne artikel, så er en butik netop blevet tvunget til at sælge et tv. til 1.093 kr som de VILLE have solgt til 10.935 kr.
https://www.version2.dk/artikel/afgoere ... edel-43629

Jeg opfatter tilbuddet med haglbøsserne som temmeligt analogt til dette.

Men vi bevæger os naturligvis noget langt væk fra det oprindelige emne for tråden...
Det er ikke den jeg mente, men det er helt klart at hvis man sætter en forkert pris så kan man blive hængt op på den og der vil være en vurdering af hvorvidt man burde vide bedre. Fona dommen (kan ikke finde et link, er efter hukommelsen) var en Fona butik der havde prissat et TV meget lavt(midt firserne vist). Køber kom forbi vinduet og tog et billede af skiltet, før digitale billeder, og tog billedet med ned i butikken for at holde sælger op på prisen. Dommen siger at siden man tog billedet frem for blot at gå ind i butikken så var køber klar over at der var tale om en fejl.
Ond tro.

I dette tilfælde med et TV i en netbutik er det ikke så klart at der er tale om en fejl, der sælges tit varer på slagtilbud som er fantasipriser. Så er det rimeligt at tvivlen kommer køber til gode, det er det forbrugerbeskyttelsen i aftaleoven er til.

I tilfældet ved 5 geværer til 1 geværs pris, så ville analogien være at et gevær var sat til salg til 2000,- Fantasipris på enkelt vare. Helt det samme.

Her er der tale om at købe 5 ens geværer samlet til prisen der normalt ville svare til et gevær på tilbud. Har du nogensinde mødt en forbruger der køber 5 ens geværer? Jeg har ikke... Det burde være tydeligt for enhver at der ikke er tale om at sælge en bundle på 5 ens geværer, medmindre man fejlfortolker opslaget. Så er der ikke tale om god tro...
Fona-dommen omtales netop på samme link - og jeg mener netop ikke at Fona dommen er relevant, fordi det var afgørende, at de jurastuderende var i ond tro, fordi de netop havde taget et billede af annoncen. Der er ingen her der har taget et billede af annoncen.

Det kan sagtens tænkes at nogen nye jægere ser annoncen og tænker "fedt nok! Jeg køber da lige 5 bøsser, når de er på tilbud. Så har jeg et til skydebanen, et til jagten og et til havjagt. Og måske et par ekstra hvis jeg slider de første op"

Da jeg lige havde fået mit jagttegn anede jeg da ikke hvad prisen var på diverse våben. Det skulle jeg da først lære. Ligesom jeg skulle lære, at en Berratta går til en højere pris end en Huglu eller Yldiz, osv. Men jeg kunne jo også nogle gange læse i blade om Holland & Holland der gik for vanvittige priser. Så jeg kan ikke se, at en nyjæger eller anden forbruger i det hele taget per definition må være i ond tro. Den typiske forbruger vil sikkert have et større kendskab til hvad en gængs pris er for et tv end for en bøsse.

Hvorvidt det er normalt at købe 5 stk ad gangen er vel lidt underordnet her. Nyjægeren læser bladet og ser at en professionel erhvervsdrivende har et tilbud, hvor 5 stk er til salg på een gang. Ergo må det jo i hvert fald være normalt nok til at den professionelle våbenhandler har lavet tilbuddet sådan.

Fastanhol
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 295
Tilmeldt: 21. feb 2020, 19:48
Interesser: genladning
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 75 times

Re: Jeg ser nogle gange i annoncer på haglvåben at der står STEV. Hvad betyder dette?

Indlæg af Fastanhol » 3. sep 2020, 14:36

Enig med aratan
Den artikel fra version 2 er ikke helt sammenlignelig.
Jeg forstår godt din tankegang.
Jeg vil ikke afvise at du ville få medhold i forbrugerklagenævnet.
Men jeg tror det er lidt mindre oplagt. End med tv'et.

Jeg synes du skal prøve sagen det kunne da være sjovt med en afgørelse.
Jeg mener at annoncen er tilstrækkelig uklar i teksten til at der er tvivl og at du i dette tilfælde ikke vil få medhold.

Besvar