Registrering af haglvåben

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Rumlum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. aug 2010, 23:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 5 times

Registrering af haglvåben

Indlæg af Rumlum » 28. maj 2020, 20:14

Jeg tog jagttegn i 2007, købte en ny haglbøsse og fik den aldrig registreret.

Jeg kontaktede forleden PAC, som vejledte mig fint om registrering, men da jeg spurgte, om jeg så ville få en bøde, når jeg registrerede alt for sent, så svarede vedkommende, at det kunne de ikke helt udelukkes

Med en sådan oplysning er det ikke ligefrem, fordi man overvældes af trængen til ar registrere bøssen, men er der nogen af jer kloge og erfarne, der har hørt om tilfælde, hvor nogle i samme situation har fået en bøde på det grundlag?

Tak på forhånd.

MC

AHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 11. feb 2013, 10:30
Interesser: jagt/ våben
Geografisk sted: jylland
Geografisk sted: Harlev j
Has thanked: 31 times
Been thanked: 137 times
Kontakt:

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af AHL » 28. maj 2020, 20:45

har på det sidste haft flere kunder som har oplevet
at PAC ikke har styr på hvilke våben som er registreret og hvilke som ikke er

så vil opfordre folk til at søge aktindsigt med hvilke våben de har registreret
Mvh
AHL

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 194
Tilmeldt: 7. dec 2011, 20:35
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk
Been thanked: 14 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af SGLaursen » 28. maj 2020, 20:48

Hvis den er ny som ny fra forhandler kan du prøve den vej igennem om du må skrive forhandleren på som sælger.

Er den handlet privat er det et forsøg værd hvis du stadig har mulighed for at kontakte sælger og forklarer at der er sket en fejl, samt at bøssen formentlig forsat står registreret i dennes navn.

Kender ikke til bøde ved overskridelsen af de 8 dage fra overdragelsen til registrering.
Stig Laursen

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Raptor357 » 28. maj 2020, 20:51

Jeg ville være "fræk" bare at registrere det.
Jeg har registreret samme haglgevær 3 gange. for jeg fik ingen kvittering de første to gange, og det var ikke blevet registreret da jeg fulgte op på det over for politiet. :wall:
Så om politiet har smidt registreringen væk eller du faktisk ikke har sendt anmeldelsen, er lidt et åbent spørgsmål.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Bofhenator » 28. maj 2020, 20:52

SGLaursen skrev:
28. maj 2020, 20:48
Hvis den er ny som ny fra forhandler kan du prøve den vej igennem om du må skrive forhandleren på som sælger.

Er den handlet privat er det et forsøg værd hvis du stadig har mulighed for at kontakte sælger og forklarer at der er sket en fejl, samt at bøssen formentlig forsat står registreret i dennes navn.

Kender ikke til bøde ved overskridelsen af de 8 dage fra overdragelsen til registrering.
Hvis den bliver betalt og betragtet som en overtrædelse af våbenloven, kan bødens størrelse hurtigt blive den mindste bekymring... Der er adskillige eksempler på den slags bøder er endt med en administrativ plet på vandelsgodkendelsen, men mistet jagttegn som resultat!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Allan3
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 706
Tilmeldt: 26. aug 2010, 22:45
Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 67 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Allan3 » 28. maj 2020, 22:13

Jeg registrerede to haglgevær for nogle år siden hos ACØ men modtog aldrig kvittering på det. Ringede ind og spurgte hvad jeg skulle gøre, fik afvise jeg bare skulle søge igen og skrive at det var erstatnings kvittering da den gamle var blevet væk, så blev de registreret og jeg fik papir på dem

Rumlum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. aug 2010, 23:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 5 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Rumlum » 28. maj 2020, 22:37

Mange tak for svar indtil videre.

@bofhenator, har du hørt om bøde og tab af jagttegn i en situaiton med manglende registrering?

For som jeg antydede, så har man måske så mest lyst til at lade være med at registrere.

Vh.

MC

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9651
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Bofhenator » 28. maj 2020, 22:40

Rumlum skrev:
28. maj 2020, 22:37
Mange tak for svar indtil videre.

@bofhenator, har du hørt om bøde og tab af jagttegn i en situaiton med manglende registrering?

For som jeg antydede, så har man måske så mest lyst til at lade være med at registrere.

Vh.

MC
Ikke ifm mangelende registrering, og jeg VED ikke om det takseres som et brud på våbenloven. Men jeg VED at brud på våbenloven, selvom det kun er til en bøde, takseres til mistet vandelsgodkendelse. (alle sagerne om import af mærkelige knive)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Raptor357 » 28. maj 2020, 22:44

Bofhenator skrev:
28. maj 2020, 22:40
Rumlum skrev:
28. maj 2020, 22:37
Mange tak for svar indtil videre.

@bofhenator, har du hørt om bøde og tab af jagttegn i en situaiton med manglende registrering?

For som jeg antydede, så har man måske så mest lyst til at lade være med at registrere.

Vh.

MC
Ikke ifm mangelende registrering, og jeg VED ikke om det takseres som et brud på våbenloven. Men jeg VED at brud på våbenloven, selvom det kun er til en bøde, takseres til mistet vandelsgodkendelse. (alle sagerne om import af mærkelige knive)
Han skal bare se at få det registreret.
Risikoen ved at gøre det er mindre end risikoen ved et rutine check på vej til jagt eller skydebane.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rumlum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. aug 2010, 23:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 5 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Rumlum » 29. maj 2020, 07:17

Tak igen for råd og vejledning:-)

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af TheDarkSide » 29. maj 2020, 13:14

Raptor357 skrev:
28. maj 2020, 22:44
Bofhenator skrev:
28. maj 2020, 22:40
Rumlum skrev:
28. maj 2020, 22:37
Mange tak for svar indtil videre.

@bofhenator, har du hørt om bøde og tab af jagttegn i en situaiton med manglende registrering?

For som jeg antydede, så har man måske så mest lyst til at lade være med at registrere.

Vh.

MC
Ikke ifm mangelende registrering, og jeg VED ikke om det takseres som et brud på våbenloven. Men jeg VED at brud på våbenloven, selvom det kun er til en bøde, takseres til mistet vandelsgodkendelse. (alle sagerne om import af mærkelige knive)
Han skal bare se at få det registreret.
Risikoen ved at gøre det er mindre end risikoen ved et rutine check på vej til jagt eller skydebane.
Øhm hvad?
Hvordan vil politiet tjekke om det er registreret? Man skal da ikke have kvitteringen med og jeg tvivler på at de kan slå op i noget register sådan lige "on the spot".

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Flugteren » 29. maj 2020, 13:27

TheDarkSide skrev:
29. maj 2020, 13:14
Raptor357 skrev:
28. maj 2020, 22:44
Bofhenator skrev:
28. maj 2020, 22:40
Rumlum skrev:
28. maj 2020, 22:37
Mange tak for svar indtil videre.

@bofhenator, har du hørt om bøde og tab af jagttegn i en situaiton med manglende registrering?

For som jeg antydede, så har man måske så mest lyst til at lade være med at registrere.

Vh.

MC
Ikke ifm mangelende registrering, og jeg VED ikke om det takseres som et brud på våbenloven. Men jeg VED at brud på våbenloven, selvom det kun er til en bøde, takseres til mistet vandelsgodkendelse. (alle sagerne om import af mærkelige knive)
Han skal bare se at få det registreret.
Risikoen ved at gøre det er mindre end risikoen ved et rutine check på vej til jagt eller skydebane.
Øhm hvad?
Hvordan vil politiet tjekke om det er registreret? Man skal da ikke have kvitteringen med og jeg tvivler på at de kan slå op i noget register sådan lige "on the spot".
Næh, kvitteringer skal ikke medbringes på jagt eller på skydebanen. Kun jagttegn og behørigt ID. Kvitteringen skal blot kunne frembringes ved forespørgsmål, men hvornår er nogen nogensinde blevet afkrævet at fremvise kvittering, hvis man ikke i forvejen er involveret i en sag?

Rumlum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. aug 2010, 23:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 5 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Rumlum » 29. maj 2020, 19:39

Super hjælp. Tak igen. Jeg tillader mig forsigtigt at konkludere, at der kun er en lille risiko for en bøde for overtrædelse af våbenbekg., hvis jeg anmelder bøssen til registrering.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Deepo » 29. maj 2020, 19:57

Rumlum skrev:
29. maj 2020, 19:39
Super hjælp. Tak igen. Jeg tillader mig forsigtigt at konkludere, at der kun er en lille risiko for en bøde for overtrædelse af våbenbekg., hvis jeg anmelder bøssen til registrering.
Du har vel langt mere at tabe, hvis du ikke gør?

/Mogens

Rumlum
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. aug 2010, 23:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 5 times

Re: Registrering af haglvåben

Indlæg af Rumlum » 29. maj 2020, 20:41

Enig, tak.

Besvar