Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af DKhunter » 14. maj 2020, 08:05

Jeg skal købe en ny riffel og har kig på Bergara B14 og Tikka T3x CTR, jeg har dog ingen personlig erfaring med nogen af riflerne. Med fare for at starte 3. Verdenskrig! Søger jeg derfor erfaringer, gode som dårlige med de to rifler.
Senest rettet af DKhunter 14. maj 2020, 12:08, rettet i alt 1 gang.

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af High Standard » 14. maj 2020, 09:41

Hej DKhunter,

Kender ikke Bergaraen personligt, men har kun hørt godt om den. Til gengæld kender jeg Tikka T3x ctr - går ud fra at det er den du mener :smile: Jeg har "wild boar" versionen og det er en super fin riffel, som skyder perfekt i forhold til jagt, kan holde til nogle tæsk, når man skal op og ned af lastbil ved jagt i Polen og den virker bare altid og under alle forhold. Den omtales ofte i amerikanske medier som "the working mans rifle" og det er ikke tilfældigt, den er overkommelig i pris og kan ikke slides op - tror jeg :blink: Du får ikke hul i hul præcision men noget der er ret tæt på og strengt taget er hul i hul jo også mest noget man kan hygge sig med på skydebanen, men som i forhold til jagt er temmelig ligegyldigt - her får jeg nok tæsk fra nogen, men det er i alt fald min holdning og helt i tråd med gamle Jeff Cooper :biggrin:

Hilsen

High Standard

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af LJ » 14. maj 2020, 10:29

High Standard skrev:
14. maj 2020, 09:41
Hej DKhunter,

Kender ikke Bergaraen personligt, men har kun hørt godt om den. Til gengæld kender jeg Tikka T3x ctr - går ud fra at det er den du mener :smile: Jeg har "wild boar" versionen og det er en super fin riffel, som skyder perfekt i forhold til jagt, kan holde til nogle tæsk, når man skal op og ned af lastbil ved jagt i Polen og den virker bare altid og under alle forhold. Den omtales ofte i amerikanske medier som "the working mans rifle" og det er ikke tilfældigt, den er overkommelig i pris og kan ikke slides op - tror jeg :blink: Du får ikke hul i hul præcision men noget der er ret tæt på og strengt taget er hul i hul jo også mest noget man kan hygge sig med på skydebanen, men som i forhold til jagt er temmelig ligegyldigt - her får jeg nok tæsk fra nogen, men det er i alt fald min holdning og helt i tråd med gamle Jeff Cooper :biggrin:

Hilsen

High Standard
Til info. En T3x wild boar er ikke helt identisk med en ctr. En ctr har en anden og tykkere pibe men de ligner hinanden. Wild Boar versionen er en krydsning mellem de 2.

DKhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 25
Tilmeldt: 1. apr 2019, 14:01
Interesser: Jagt, skydning, hagl og riffel
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 27 times
Been thanked: 3 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af DKhunter » 14. maj 2020, 12:11

High Standard skrev:
14. maj 2020, 09:41
Hej DKhunter,

Kender ikke Bergaraen personligt, men har kun hørt godt om den. Til gengæld kender jeg Tikka T3x ctr - går ud fra at det er den du mener :smile: Jeg har "wild boar" versionen og det er en super fin riffel, som skyder perfekt i forhold til jagt, kan holde til nogle tæsk, når man skal op og ned af lastbil ved jagt i Polen og den virker bare altid og under alle forhold. Den omtales ofte i amerikanske medier som "the working mans rifle" og det er ikke tilfældigt, den er overkommelig i pris og kan ikke slides op - tror jeg :blink: Du får ikke hul i hul præcision men noget der er ret tæt på og strengt taget er hul i hul jo også mest noget man kan hygge sig med på skydebanen, men som i forhold til jagt er temmelig ligegyldigt - her får jeg nok tæsk fra nogen, men det er i alt fald min holdning og helt i tråd med gamle Jeff Cooper :biggrin:

Hilsen

High Standard
Tak for input, det er CTR modellen jeg mener 😁 Rart at høre om dine erfaringer og at du fremhæver det med præcisionen. Jeg er helt enig i at det bliver et kompromis mellem praktisk jagt og ideelle forhold på en skydebane.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4065
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 564 times
Been thanked: 368 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af Caspian1911 » 14. maj 2020, 13:30

DKhunter skrev:
14. maj 2020, 12:11
High Standard skrev:
14. maj 2020, 09:41
Hej DKhunter,

Kender ikke Bergaraen personligt, men har kun hørt godt om den. Til gengæld kender jeg Tikka T3x ctr - går ud fra at det er den du mener :smile: Jeg har "wild boar" versionen og det er en super fin riffel, som skyder perfekt i forhold til jagt, kan holde til nogle tæsk, når man skal op og ned af lastbil ved jagt i Polen og den virker bare altid og under alle forhold. Den omtales ofte i amerikanske medier som "the working mans rifle" og det er ikke tilfældigt, den er overkommelig i pris og kan ikke slides op - tror jeg :blink: Du får ikke hul i hul præcision men noget der er ret tæt på og strengt taget er hul i hul jo også mest noget man kan hygge sig med på skydebanen, men som i forhold til jagt er temmelig ligegyldigt - her får jeg nok tæsk fra nogen, men det er i alt fald min holdning og helt i tråd med gamle Jeff Cooper :biggrin:

Hilsen

High Standard
Tak for input, det er CTR modellen jeg mener 😁 Rart at høre om dine erfaringer og at du fremhæver det med præcisionen. Jeg er helt enig i at det bliver et kompromis mellem praktisk jagt og ideelle forhold på en skydebane.
CTR er nu ganske godt skydende. viewtopic.php?f=14&t=55169&p=823504&hilit=CTR#p823504

Bergera har jeg ikke erfaring med.
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af LJ » 14. maj 2020, 13:58

DKhunter skrev:
14. maj 2020, 08:05
Jeg skal købe en ny riffel og har kig på Bergara B14 og Tikka T3x CTR, jeg har dog ingen personlig erfaring med nogen af riflerne. Med fare for at starte 3. Verdenskrig! Søger jeg derfor erfaringer, gode som dårlige med de to rifler.
Til de penge jeg kan finde en brugt CTR til, hos en forhandler, der havde jeg hugget til på CTR :smile:
Jeg har skrevet det før....den riffel er bare skruet helt rigtigt sammen!

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af 458hunter » 14. maj 2020, 14:38

LJ skrev:
14. maj 2020, 13:58
DKhunter skrev:
14. maj 2020, 08:05
Jeg skal købe en ny riffel og har kig på Bergara B14 og Tikka T3x CTR, jeg har dog ingen personlig erfaring med nogen af riflerne. Med fare for at starte 3. Verdenskrig! Søger jeg derfor erfaringer, gode som dårlige med de to rifler.
Til de penge jeg kan finde en brugt CTR til, hos en forhandler, der havde jeg hugget til på CTR :smile:
Jeg har skrevet det før....den riffel er bare skruet helt rigtigt sammen!
Enig - de T3 ere jeg har haft har været absolut velskydende med godt aftræk og fornuftig låsegang. Kan kun forestille mig at den skyder godt med CTR piben på. Fra fabrikken er aftræk og lås længder over de amerikanske producenter.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af Peter » 14. maj 2020, 14:50

Aftrækket på en T3'er fra fabrikken kan godt være lige til den hårde side, men det må være en individuel vurdering. Til gengæld er det superlet selv at justere. Der findes endda en tråd om det her på NVF: viewtopic.php?t=49159

Overtroldmand
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 677
Tilmeldt: 25. apr 2012, 10:45
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 7 times
Been thanked: 90 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af Overtroldmand » 1. jun 2020, 12:11

DKhunter skrev:
14. maj 2020, 08:05
Jeg skal købe en ny riffel og har kig på Bergara B14 og Tikka T3x CTR, jeg har dog ingen personlig erfaring med nogen af riflerne. Med fare for at starte 3. Verdenskrig! Søger jeg derfor erfaringer, gode som dårlige med de to rifler.
Prøv at google lidt 'bolt shroud bergara' og se diverse videoer, det ser lidt for billigt ud,-dog skal det vil siges at alle fabrikanten prøver at finde billigere produktionsmetoder, så mit råd er tag ud og se på begge rifler og få feks bundstykket ad skilt, og sammenlign kvaliteten, den er SVJV bygget på en Rem700 lås, og det virker jo.


https://www.longrangehunting.com/thread ... on.218873/

https://www.AR15.com/forums/precision-r ... 6/&page=13

https://www.youtube.com/watch?v=qznr4LxOX9g

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Bergara B14 Vs. Tikka T3x erfaringer? Gode eller dårlige?

Indlæg af Bemoni1 » 1. jun 2020, 14:03

T3(x) CTR en en rigtig god riffel til prisen og jeg har endnu ikke fundet noget at udsætte på de to som jeg har ( 308 win og .260 Rem ).
Hvad angår aftræk, så syntes jeg ikke at det er hårdt. Til jagtbrug har jeg det fint med, at den holder 1000 gram ( hvilket mine gør ), til gengæld klipper de helt rent, uden slæb eller andet irriterende.
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Besvar