ID af gammel revolver?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

ID af gammel revolver?

Indlæg af Deepo » 21. jul 2019, 16:28

Aalborg: Sidegevinst ved razzia: Mænd anholdt med revolver i bil
https://nordjyske.dk/nyheder/aalborg/si ... 5855099fb5

pistol.jpg
pistol.jpg (9.31 KiB) Vist 13872 gange

Hvad er det for en revolver?

/Mogens

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af C-X » 21. jul 2019, 16:36

Ligner det ikke en udboret signalpistol? :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Langenge » 21. jul 2019, 16:40

Kan det være noget ombygget/omdannet?
Synes piben ser forkert ud, og med løbet boret ualmindelig skævt.
Men gætter på noget .22lr.

EDIT: Nå C-X kom mig i forkøbet der.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af C-X » 21. jul 2019, 16:46

Langenge du bekræfter bare min mistanke, og på dette område er dit gæt bedre end mit :thumbup:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Langenge » 21. jul 2019, 17:06

Hvis det er noget moderne startpistol, der er ombygget med ny pibe, så er Rohm lige det eneste jeg kan komme på med det der design. Men der er sikkert mange andre.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Lycon » 21. jul 2019, 17:08

Der er lidt mere her, hvor der nævnes "hjemmelavede" våben. At de så taler om et kæmpe våbenlager er mig uforståeligt, de genstande kan jo dårligt dække et husbehov. Men det er vist også pressen der kalder det "kæmpe".
Politiet finder kæmpe våbenlager
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Kode1303 » 21. jul 2019, 17:44

En Röhm Little Joe?


youtu.be/zFRIML3gzI0
Make mine a carbine.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2019, 21:38

Det kunne godt være en ombygget Röhm Little Joe. Men, det kan ligeså godt være en af de ekstremt billige småkalibrede belgiske Velo-Dog type revolvere, som man - omkring år 1900 - frit kunne erhverve sig i alm. købmandsbutikker, typisk fra et display på disken.

Mange belgiske producenter af revolvere af Velo-Dog type overgik til at fremstille revolverne som skræmmerevolvere frem for skarpe, i takt med at de fleste europæiske lande indførte restriktioner på civiles adgang til at erhverve, besidde og bære skydevåben. Röhms Little Joe er en kopi af disse Velo-Dog inspirerede skræmmerevolvere.

North American Arms fremstiller den dag i dag stadig typen (i skarp udgave) og markedsfører den som last ditch/deep conceal våben.

Jeg kunne godt tænke mig at se hvad de pistoler de kalder for "pencilpistoler" i artiklen er for nogen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af ReneKJ » 21. jul 2019, 22:13

Elbæk skrev:
21. jul 2019, 21:38

Jeg kunne godt tænke mig at se hvad de pistoler de kalder for "pencilpistoler" i artiklen er for nogen.
Er det ikke kuglepenne lignede våben med et enkelt skud?
Et simpelt rør med en fjederbelastet slagstift. Det forekommer mig at jeg har set dem beskrevet flere steder.

Men en anden ting:
Det undrer mig når man ser det gamle lort der konfiskeres fra de kriminelle. Rustne WW2 våben og obskure revolvere som man ellers sjældent ser.
Jeg syntes det passer dårligt med billedet af at de kriminelle får deres våben fra indbrud hos private eller for den sags skyld østeuropa.

Hvis det er relativt nemt at skaffe våben, hvorfor render de så rundt med ting der ser ud som om de har en 50/50 chance for at eksplodere hvis man drister sig til at trykke på aftrækkeren?

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2019, 22:46

ReneKJ skrev:
21. jul 2019, 22:13
Elbæk skrev:
21. jul 2019, 21:38

Jeg kunne godt tænke mig at se hvad de pistoler de kalder for "pencilpistoler" i artiklen er for nogen.
Er det ikke kuglepenne lignede våben med et enkelt skud?
Et simpelt rør med en fjederbelastet slagstift. Det forekommer mig at jeg har set dem beskrevet flere steder.

Men en anden ting:
Det undrer mig når man ser det gamle lort der konfiskeres fra de kriminelle. Rustne WW2 våben og obskure revolvere som man ellers sjældent ser.
Jeg syntes det passer dårligt med billedet af at de kriminelle får deres våben fra indbrud hos private eller for den sags skyld østeuropa.

Hvis det er relativt nemt at skaffe våben, hvorfor render de så rundt med ting der ser ud som om de har en 50/50 chance for at eksplodere hvis man drister sig til at trykke på aftrækkeren?
Jeg gætter på at det er et spørgsmål om hierarki i banderne - og en afvejning af risikoen vs. gevinst.

Dem som politiet oftest tager er, som jeg opfatter det, de små fisk i banderne - jeg kan forestille mig at de for det første ikke står først i køen når der skal deles ud fra arsenalet. For det andet kan jeg forestille mig, at man måske ligefrem afvejer risikoen for at bæreren bliver snuppet op imod hvor stort et tab et givent våben vil være.

Banderne har ved gentagende lejligheder bevist at de har langt mere potent og moderne importeret isenkram til rådighed - men det lader til at den slags primært kommer frem fra gemmerne når man direkte skal ud og intimidere eller likvidere rivaler i de kriminelle miljøer. Alt imens pushernarkomanen nederst i fødekæden må nøjes med en diminutiv antikveret revolver, som den ovenfor viste, som selvtillidsbooster og beskyttelse mod kunder der bliver lige håndfaste og insisterende nok.

En anden betragtning er at den lille revolver her, for en kriminel, har den meget store fordel at den må være enormt nem at gemme (også på sin person) og, ikke mindst, skaffe af vejen diskret. Revolveren kan bogstaveligt gemmes i en knyttet næve - og er lille og smal nok til at den nemt forsvinder ned i en kloakrist, hvis den hurtigt skal skaffes af vejen.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Langenge » 21. jul 2019, 23:12

Piben ser meget uoriginal og hjemmelavet ud, og jeg synes ikke resten lignet noget, der har hundrede år på bagen.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 233
Tilmeldt: 21. jul 2004, 21:35
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 2 times
Been thanked: 26 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Hedegaard » 21. jul 2019, 23:34

Pencilpistoler er ret meget en 90'er ting og som jeg kan forstå på medierne, er netop 90'erne kommet på mode igen så hvorfor ikke også Pencilpistoler?

Ekstra Bladet kørte i 96-97 en række artikler omkring det ulovlige våbenmarked i København og her blev pencilpistolerne omtalt som en af de nemmeste våben at fremskaffe, med en ca. pris på 400 kr.
Efter hukommelsen blev der omtalt et ikke nærmere identificeret midtsjællandsk maskinværksted der kunne spytte dem ud på bestilling og i det kvantum der ønskedes.

Tilbage i nogenlunde samme periode (måske 97-99) fik jeg lov at rode i kassen med konfiskerede våben på nærpolitistationen på Nørrebro, tilbage da den lå overfor Assistens kirkegård. Her var det sædvanlige opbud af butterflyknive, springknive, knojern etc. men også lidt skydevåben b.la en zastava .357 revolver og så en række pencilpistoler.
Som jeg husker dem var de af nogenlunde samme tykkelse som en gammeldags fyldepen, lidt længere og med en overraskende stram fjeder. Og så var de guldfarvede, måske for at give indtryk af netop være en fyldepen?
Kvaliteten var egentlig forbavsende ok, men af gode grunde kunne jeg ikke teste om de kunne holde til formålet.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Lycon » 22. jul 2019, 00:14

Hedegaard skrev:
21. jul 2019, 23:34
Pencilpistoler er ret meget en 90'er ting og som jeg kan forstå på medierne, er netop 90'erne kommet på mode igen så hvorfor ikke også Pencilpistoler?
Jeg husker en person blev dræbt på Christiania med, hvad man formoder var et vådeskud fra en pencilpistol. Gerningsmanden blev aldrig fundet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af T-REX » 22. jul 2019, 01:56

Det ligner lidt, denne Defender, fundet på Gunbrooker.
defender.jpg
defender.jpg (28.57 KiB) Vist 13614 gange
Men umiddelbart var mit gæt, en Velo Dog, i .22 Short, eller en ombygget startpistol.

Vedr. Alder, så har jeg haft en P08 fra 1916 i hånden, der med garanti ikke har set en våbensmed, siden 1945... Den så ud, som fabriksny.
har også haft en Belgisk .32'er i hånden, der blev givet, som svendegave, i 1922, den så også fabriksny ud. Ok, den har nok heller ikke set mere, end 50 patroner.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Refraktorius » 22. jul 2019, 08:05

Lycon skrev:
22. jul 2019, 00:14
Hedegaard skrev:
21. jul 2019, 23:34
Pencilpistoler er ret meget en 90'er ting og som jeg kan forstå på medierne, er netop 90'erne kommet på mode igen så hvorfor ikke også Pencilpistoler?
Jeg husker en person blev dræbt på Christiania med, hvad man formoder var et vådeskud fra en pencilpistol. Gerningsmanden blev aldrig fundet.
Der var også en grim sag med en der tabte en ud af skjortelommen da han bukkede sig ned. Den “slam-firede” og dræbte hans lille søn (som var årsagen til at han bukkede sig).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Deepo » 22. jul 2019, 11:11

Er der .22 ammunition, som ligner det vi ser i tromlen? Altså med "næsten flad" næse.
Jeg synes det ligner en større kaliber end .22

pistol2.jpg
pistol2.jpg (6.57 KiB) Vist 13512 gange

Men det kan da godt være at det er rimfire, men jeg synes den ser længere ud end .22 LR.

/Mogens

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Deepo » 22. jul 2019, 11:15

Kode1303 skrev:
21. jul 2019, 17:44
En Röhm Little Joe?


youtu.be/zFRIML3gzI0
Den ligner meget godt, synes jeg. Mere end Defender.
Men så skal den jo lige have en tur gennem fræseren inden den er klar til rigtig ammunition...

/Mogens

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Ølgaard » 22. jul 2019, 11:29

Det er ikke en Little Joe, den kan ikke holde til en 22 :blink:

Og på billede ser det ud som om der er en bøjle foran tromlen som kan drejes så tromlen kan komme ud ????

:razz: :razz:

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 86 times
Been thanked: 150 times

Re: ID af gammel revolver?

Indlæg af Kode1303 » 22. jul 2019, 11:47

Ølgaard skrev:
22. jul 2019, 11:29
Det er ikke en Little Joe, den kan ikke holde til en 22 :blink:

Og på billede ser det ud som om der er en bøjle foran tromlen som kan drejes så tromlen kan komme ud ????

:razz: :razz:
Det er jo ikke sikkert, den kan holde til en 22lr, idet det er hjemmebiks - jeg skulle ikke nyde noget af at fyre den af. :nolisten:

Jeg synes, rammen er identisk med little joe’en, når man sammenligner. :inspect:
Make mine a carbine.

Besvar