Spansk haglgevær og stålhagl

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
NBHE
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 3. jan 2014, 14:04
Interesser: buschraft
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af NBHE » 3. jul 2019, 22:01

Kan en spansk 12 ou fra omkring 1980 med mærkning 1000 kg/cm holde til moderne patroner.
Løbene er stemplet med 3 og 4 stjerner, hvilket jag antager viser trangboringen. 3 stjerner på øverste løb.
Vedhæftede filer
15621837934941101592267154052653.jpg
Venlig hilsen

Niels

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4980
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Lassescout » 3. jul 2019, 22:04

Hvis den er velholdt, så kan den helt sikkert. Men jeg ville nok få målt trangboringerne , og måske få dem åbnet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Flugteren » 3. jul 2019, 22:06

NBHE skrev:
3. jul 2019, 22:01
Kan en spansk 12 ou fra omkring 1980 med mærkning 1000 kg/cm holde til moderne patroner.
Løbene er stemplet med 3 og 4 stjerner, hvilket jag antager viser trangboringen. 3 stjerner på øverste løb.
Det kan de godt, og sikkert også til de lidt heftigere af slagsen, men dem ville jeg dog personligt holde mig fra at skyde af i den.

Hvis du holder dig til almindelige flugtskydningspatroner og alm. jagtpatroner, så er der ingen problemer i det. Så undgå primært Kent Hypersteel, Eley Lightning og Winchester Black Cloud.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Langenge » 3. jul 2019, 22:07

Jo flere stjerne jo mindre trang er mundingen.
Med tre og fire stjerner er den ikke trang, og du bør fint kunne bruge stålhagl.
Se evt. her: https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=44577
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7547
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Raptor357 » 3. jul 2019, 22:08

Kammeret skal nok holde, men det tror jeg ikke trangboringen gør.
Jeg har en spansk aya hvor trangboringen er 1/8 på begge rør. Den har jeg skudt almindelige patroner i, ikke hypersteel.
1/4 boring til bly er det samme som 1/2 boring til stål.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Rulab » 3. jul 2019, 23:42

Jeg ville trygt skyde stålhagl gennem 1/4(****) og ½(***) trangboring, dog uden at have set bøssen. Hvis du vil være ekstra sikker, så hold dig til maks. 32 gram ladning og højest str. 3 eller endnu bedre maks. 28 gram.
Der er tre faktorer ved patroner, der belaster trangboringen: Haglstørrelse, haglladning og udgangshastighed.
Hvor robust bøssen er, afhænger af godstykkelsen ved trangboringen og hvor stejl/kort trangboringen er. Det er især ved et let gevær med meget tynde piber, at risikoen er til stede.


Jeg har selv gennem tiden skudt mange 32 grams str. 3 stålhagl gennem flere forskellige ældre s/s(ingen letvægtbøsser med tynde løb)..
Alle var boret til bly, inkl. en spansk s/s, der var xfull på løb nr. 2, de fleste andre var 3/4-fuld på andet løb. Jeg har aldrig endnu oplevet et udposning på et løb.(Undtagen det destruktive forsøg 12/89 i 12/70 kammer, som kan findes på forummet).
Senest rettet af Rulab 4. jul 2019, 15:40, rettet i alt 1 gang.

Slettet bruger

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Slettet bruger » 4. jul 2019, 14:42

Fuldstændig enig med den Ruhårede.
Og lad være med at ødelægge den, ved at bore den op og lad os så lige se et billede at hele dyret.

Brugeravatar
NBHE
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 3. jan 2014, 14:04
Interesser: buschraft
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af NBHE » 5. jul 2019, 00:16

Tak for svarene. Har ikke geværet men det kan være jeg får den. Og nu fik jeg bekræftet min formodning om trangboringen.
Tak
Venlig hilsen

Niels

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af HR » 5. jul 2019, 15:19

Du har fået bekræftet at to medlemmer har skudt med stål i gamle spaniolere uden at der er sket noget. Det betyder, desværre, ikke at det altid går godt. Hvis du virkelig vil passe på den så må du bruge et blødt metal som den er lavet til. Den eneste option her er bismuth. Hvis du vil skyde med stål har du to muligheder. Du kan ødelægge den en lille smule ved at lade den bore på til kvart + skeet. Sideefekten her er at den kommer til at skyde med stål som den gjorde med bly (og at den ikke klatter med det øverste løb som det sker med stålhagl i for trang boring). Eller du kan satse og skyde med den som den er og risikere at ødelægge den med sække bag trangboringerne. Hvis du vil se et billede af hvordan der ser ud kan jeg levere, oven i købet med en bøsse der er boret præcis som din (1/2 1/4).
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4980
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Lassescout » 5. jul 2019, 17:07

Slettet bruger skrev:
4. jul 2019, 14:42
Fuldstændig enig med den Ruhårede.
Og lad være med at ødelægge den, ved at bore den op og lad os så lige se et billede at hele dyret.
Ej, nu må jeg bede om mine himmelblå Klaus! Man kan da ikke ødelægge en billig spansk OU fra 1980, den rangerer vel i forvejen kun et par point over småt brandbart! Om man vil afkorte løbet, male skæftet i "Hello Kitten" farver eller montere horn og lygter, så kan det hele da kun blive en forbedring af udgangspunktet :rolf: :rolf: :rolf:

...og før vi går ballistisk, så indrømmer jeg gerne at mit mest trofaste gevær gennem årene netop er en spansk OU fra først i 80`erne. En Lanber der den dag i dag skyder og fungerer perfekt som den dag jeg købte den i 1985 :smile: . Men et samlerobjekt, det bliver det aldrig.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Slettet bruger

Re: Spansk haglgevær og stålhagl

Indlæg af Slettet bruger » 5. jul 2019, 19:11

Lassescout skrev:
5. jul 2019, 17:07
Slettet bruger skrev:
4. jul 2019, 14:42
Fuldstændig enig med den Ruhårede.
Og lad være med at ødelægge den, ved at bore den op og lad os så lige se et billede at hele dyret.
Ej, nu må jeg bede om mine himmelblå Klaus! Man kan da ikke ødelægge en billig spansk OU fra 1980, den rangerer vel i forvejen kun et par point over småt brandbart! Om man vil afkorte løbet, male skæftet i "Hello Kitten" farver eller montere horn og lygter, så kan det hele da kun blive en forbedring af udgangspunktet :rolf: :rolf: :rolf:

...og før vi går ballistisk, så indrømmer jeg gerne at mit mest trofaste gevær gennem årene netop er en spansk OU fra først i 80`erne. En Lanber der den dag i dag skyder og fungerer perfekt som den dag jeg købte den i 1985 :smile: . Men et samlerobjekt, det bliver det aldrig.
Lasse - nu er du jo ikke så oplyst, så læs godt med her:
Der findes faktisk rigtig rigtig fine og sjældne spanske o/u ( og nej, Lanber kommer aldrig i den klasse)
Det kunne være jo en af disse.
:twisted: :rolf: :fun:

Besvar