Hjælp til køb af første riffel...!

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Morten Thomsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. jul 2019, 20:20
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Morten Thomsen » 2. jul 2019, 20:29

Hej, jeg har netop bestået min haglskydeprøve, og sidder nu og kigger riffelsæt. Er novice men efter at have Googlet lidt tænker jeg, at min første riffel skal være en 30.06 og gerne med lyddæmper. Budgettet er 10.000-12.000kr.. Nogen det kan hjælpe mig på vej og anbefale et fornuftigt riffelsæt inden for budgettet? Har selv kigget på denne https://www.huntinglife.net/webshop/191 ... ey-3-9x50/.. Håber på et godt råd.. :-)

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Cp-Medic » 2. jul 2019, 21:16

køb hellere brugt, der får du så uendeligt meget mere for pengene. hvorfor vil du lige starte med en 3006 i stedet for 308

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af C-X » 2. jul 2019, 21:23

Generisk og kedeligt sæt - det skal nok virke :thumbup:

Hvis optikken er monteret som afbilledet, skal du lige være opmærksom på, at du ingen justeringsmuligheder har, for at finde naturligt anlæg i forhold til øjenafstand :blink:

Du kan dog også finde meget andet sjovt, i den prisklasse, særligt hvis du vil have en brugt riffel med lidt sjæl og patina, hvor kantstens afgiften er betalt. Hvis det skal være rigtig kedeligt, så find en Tikka T3 - dem er der næsten ingen bøvl med.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Morten Thomsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. jul 2019, 20:20
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Morten Thomsen » 2. jul 2019, 21:27


Morten Thomsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. jul 2019, 20:20
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Morten Thomsen » 2. jul 2019, 21:30

Har også overvejet 308. Men ønsker en riffel med god power, da jeg er så heldig at skal have den med til Afrika en dag, hvorfor mine overvejelser gik mest på at købe 30.06. Er lidt bange for at købe brugt, da jeg ikke har det store kendskab til modeller/optik, og derfor frygter at købe noget forkert/blive snydt af en erfaren jæger..

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Cp-Medic » 2. jul 2019, 21:41

så skal du netop ikke købe et sæt hvor forhandleren har smidt en kinakikkert på til oppustet pris for at få det til at ligne et godt tilbud:)

Morten Thomsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. jul 2019, 20:20
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Morten Thomsen » 2. jul 2019, 21:47

Måske du kan smide et link til noget fornuftigt.? Er på bar bund..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af C-X » 2. jul 2019, 21:58

Tænker du har en god pointe i, at en .30-06 Spr. er god til Afrika også. Vær opmærksom på pibestigning, så den kan stabilisere tunge/lange projektiler. Lad være med at tage en for kortpibet model, hvis du vil tvinge den sidste smule energi ud på distancen. Du kan også risikere at skulle have den med, til et land hvor dæmper er no-go.

Jeg ville ikke gide rejse ud med en billig Wildgame kikkert. De kan være udmærkede, men jeg ville ikke risikere en rejse på det. Hellere finde de sidste par tusinde mere og så få en bare lidt mere troværdig optik.

Har du været hos K. O. Skov og kigge med fingrene?

Sako må man også gerne kigge på.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Morten Thomsen
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 2. jul 2019, 20:20
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Morten Thomsen » 2. jul 2019, 22:17

Hvilke optik-mærker vil så være fornuftigt ud over zeiss?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af C-X » 2. jul 2019, 22:39

Der er mange, men jeg ville gå efter et hvor producenten står bag sit produkt, med en god garanti. Alle mærker kan fejle og så er det træls, hvis det bare er penge ud af vinduet.

Hvis du skal til Afrika, så kan det måske være en ide, med to forskellige stykker, optik til samme riffel. Det kan du klare, på moderne vis, med en picatinny rail og nogle gode montager, såsom Leupold QRW, der kan tages tages af og på, uden nævneværdige ændringer i træfpunkt.

Jeg har på min egen, primære jagtriffel, rail og så en 1-4x24 og en 4-16x50 og de er indskudt med hver sin patron :smile:
Det blev i øvrigt drivjagtkikkerten jeg startede med, så den tog jeg også riffelprøven med.

Nu vi er ved rejseriffel - der er ikke meget der går så let og silkeblødt som f.eks. Sauers låse, men de tåler heller ikke så meget støv, sand og mudder, før de sidder fast. Rifler med lidt grovere tolerancer, som Sako, Tikka og Remington kan tåle mere miljø. En detalje der er værd at bemærke.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Rulab » 2. jul 2019, 23:36

Morten Thomsen skrev:
2. jul 2019, 22:17
Hvilke optik-mærker vil så være fornuftigt ud over zeiss?
Der er mange gode kikkert mærker.
I den lidt prisvenlige ende er Nikon, Leupold og Vortex rigtig gode, Bushnells Elite serie kikkerter er også et fornuftigt køb.
I den lidt dyrere ende er der udover Zeiss, også Swarovski, S&B, Docter, Steiner, Meopta m.fl gode anerkendte mærker.
Kikkerter med importørens navn såsom "Wildgame", "Jaguar" osv. ville jeg gå en bue udenom.

Husk dog at det ikke kun handler om kikkerten, det er tit set med fin riffel og fin sigtekikkert og så en alt for billig montage til kikkerten.

Tralle
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 138
Tilmeldt: 9. jan 2009, 19:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 9 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af Tralle » 3. jul 2019, 03:29

C-X skrev:
2. jul 2019, 22:39
Nu vi er ved rejseriffel - der er ikke meget der går så let og silkeblødt som f.eks. Sauers låse, men de tåler heller ikke så meget støv, sand og mudder, før de sidder fast. Rifler med lidt grovere tolerancer, som Sako, Tikka og Remington kan tåle mere miljø. En detalje der er værd at bemærke.
Nu skal jeg ikke stille spørgsmål ved dit udsagn, men hvornår har du sidst haft så meget skidt i en riffel at du ikke kunne repetere den?
Synes ikke du skal du få en novice til at basere sit køb på et næsten urelevant parameter.

Jeg ville ikke være bange for at købe relativt gammelt brugt optik fra s&b, Zeiss eller Swarovski, de ældre modeller havde livstids garanti, det har de nye ikke. Hvis du kan bruge noget uden kliktårne og belyst sigte kan du finde nogle rigtig gode kikkerter rimeligt billigt fra de mærker.

Hvis du er i rimelig afstand af koskov i Bording har de rigtig mange våben og kikkerter du kan få lov at se og gramse på.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af C-X » 3. jul 2019, 06:31

Jeg har ikke selv haft problemer i den retning, bl.a. fordi jeg har været opmærksom på risikoen og har valgt derefter, og fordi jeg kun sjældent har haft en riffel i meget sandede omgivelser. Derimod kender jeg flere der har oplevet problemet, både her i landet og i udlandet, med rifler der har givet alvorlige udfordringer, fortrinsvist pga fint sand og vind, som er næsten umuligt at undgå visse steder.

Så parameteret er bestemt relevant, uanset om man er nybegynder eller ej - og særligt hvis man vil rejse med sin riffel og være afhængig af den.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af NWF » 3. jul 2019, 07:45

Jeg har skudt 13 dyr i Afrika med en +40 år gl Brno med Vortex Crossfire 4-12x på.... ikke noget imponerende set-up, men fandens effektivt. Skød dyr på +300 meter med det setup

Havde jeg et afgrænset budget ville jeg købe enten Vortex, Nikon eller Minox i forstørrelse fra 2/3x og op til 9/10/12x (har tidligere set at KO skov har haft nogle gode priser på minox) - så er du dækket ind. Ja, der er noget vedr lysstyrke ved jagt i i skumningen og at de dyre mærker er mere effektive her, men er i min optik ikke superrelevant i DK qua vi kun må jage med riffel på klovvildt imens det er lyst, og sidder du i Sverige ved en belyst åtelplads skal ovennævnte mærker nok få dig igennem.

Præferencer vedr rifler er der jo lige så mange som der er jægere, så brug sund fornuft når du får øset alle vi andres visdomsord udover dig - køber du en ny remington 783 skyder den nok jagtmæssigt ikke dårligere end end en dyr Blaser. Træning og kvaliteten af ammo gør den store forskel.

Mit bedste råd er næsten, køb noget til en billige penge, få noget erfaring og lære hvad der betyder noget for dig.... og så opgradere derefter. Køb evt en god dæmper fra starten som du evt kan tage med over på et nyt sæt.... og se at komme ned i forretningen og pil og få en fornemmelse af riflen :)
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hjælp til køb af første riffel...!

Indlæg af C-X » 3. jul 2019, 21:43

Lidt en tema-riffel, men fanme veloplagt; Ruger M77 Hawkeye .30-06 Spr.

https://ruger.com/products/HawkeyeStandard/models.html

Ikke for dyr, solidt bygget, control feed mauserlås med 3 pos. sikring, velfungerende magasin, der ikke bliver væk og så er den hamrende klassisk at se på! :thumbup:

https://www.guloggratis.dk/sport/jagt-o ... -m77-30-06
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar