Gun-tracking chip created by China

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Lycon » 27. jun 2019, 02:38

Dælme uhyggeligt hvis det bliver virkelighed:

Gun-tracking chip created by China tech firm to keep nation’s weapons under surveillance

Også selv om man ikke har noget at skjule.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Refraktorius » 27. jun 2019, 06:34

Som jeg ser det, har de ikke lavet noget, der ikke allerede er kendt?

De har proppet en GPS-tracker i kolben på rifler, fordi der er masser af plads.

Den skal stadig have batteri og antenne, og det fylder og skal lades indimellem. Det giver god mening til våben som er i højrisiko for at blive stjålet (og man så gerne vil have fat i dem igen indenfor meget kort tid, før bøssemageren eller tiden deaktiverer den), men til civile våben som står i årevis eller til militære våben, hvor hacking ville give perfekte data til artilleriet, er der andre muligheder som vil virke bedre.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 769
Tilmeldt: 13. nov 2005, 22:36
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 110 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Deepo » 27. jun 2019, 18:03

Sådan et system skal nok tiltrække statsbetalte hackere.
Det ville være en guldgrube at få snablen i hvor fjendens tropper er lige nu...

Men ja, der skal (meget) batteri til, og når batteriet er tomt, så mister man tracking.

Jeg har kørt forsøg med SigFox GPS tracker løsninger, som kører på et enkelt LiMnO2 CR123A batteri.
Dimsen tænder GPS og melder sin position ind ca. en gang i døgnet, og bør kunne køre ca. et par år eller tre på sådan et batteri.

Hvis det skal være real-time, så kræver det meget mere kapacitet i batterierne.

/Mogens

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af HappyNanoq » 27. jun 2019, 20:32

Deepo skrev:
27. jun 2019, 18:03
Men ja, der skal (meget) batteri til, og når batteriet er tomt, så mister man tracking.
Eller bare ruller det ind i et fintmasket metalnet : https://www.thorlabs.com/newgrouppage9. ... up_id=7902
Hvis altså man har ondt i sinde og ikke ønsker GPS'en skal meddele noget som helst.

Jeg kunne eks godt finde på at indrette mig et våbenrum/-boks/SKAFOR-rum, som også er beskyttet mod radiobølger.
Det er ikke kriminelt at være paranoid - ellers tager jeg gerne og giver den service, at kolben bliver taget af og lagt i garagen så de kan se hvor våbnet er - for jeg bruger jo ikke våbnet udel kolbe ;)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Lassescout » 28. jun 2019, 07:25

Men hvis man nu ser bort fra de åbenlyse muligheder staten får for at overvåge, og tænker mere på sin egen mulighed for at vide, hvor egne våben befinder sig, f.eks. efter et indbrud, så synes jeg ikke ideen er så tosset.

Et CR 123 batteri vejer ikke meget, og det kan ligefrem være ønskeligt med noget mere tyngde i en let riffel med kunststofskæfte, så man kunne nemt bære f.eks. 4 batterier i en pakke i skæftet sammen med elektronikken. Kan den bruge piben som antenne?

Hvis vi kunne kommunikere med den via mobilmasterne kunne den vel opdrages til at ligge i dvale, og bare sende sin position når den bliver bedt om det? Jeg tror politiet er lidt mere motiverede til at tage med ud og hente en jagtriffel, end en stjålet mobiltelefon, så jeg tror det kunne medvirke til at man hurtigt får sine våben tilbage i tilfælde af tyveri.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Kalthoff » 28. jun 2019, 07:36

Lassescout skrev:
28. jun 2019, 07:25
Men hvis man nu ser bort fra de åbenlyse muligheder staten får for at overvåge, og tænker mere på sin egen mulighed for at vide, hvor egne våben befinder sig, f.eks. efter et indbrud, så synes jeg ikke ideen er så tosset.
Der er vel ikke noget i vejen for at montere en tracker i sit gevær af de typer man bruger til at spore entreprenørmaskiner, cykler, biler, påhængsmotorer osv. Nogle er ganske små og kører flere år på et batteri. Jeg har håndteret trackere der sagtens kunne være i f.eks. skæftet på et gevær.

I artiklen fremhæver de at den kinesiske tracker bruger "China’s BeiDou Navigation Satellite System" i stedet for GPS, så de er uafhængige af USA.

At Kina er ved at have en GPS konkurrent klar til praktisk anvendelse er vel det man skal hæfte sig ved i historien. For den kinesiske tracker kan vel lige så godt monteres i en rendegraver som i en riffel?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Lassescout » 28. jun 2019, 08:59

I virkeligheden burde man kombinere de to systemer.

Der er ingen tvivl om, at NSA og Trump kigger med alt hvad de kan. Hvis Kina også kigger med, har vi en verdensorden der er meget bedre i balance :rolf: :rolf: :rolf:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Kenned » 28. jun 2019, 10:28

HappyNanoq skrev:
27. jun 2019, 20:32

Eller bare ruller det ind i et fintmasket metalnet : https://www.thorlabs.com/newgrouppage9. ... up_id=7902
Hvis altså man har ondt i sinde og ikke ønsker GPS'en skal meddele noget som helst.
Lyder som et genialt produkt til at pakke ulovligt placerede udlejningsløbehjul ind i :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Lycon » 28. jun 2019, 14:48

Lassescout skrev:
28. jun 2019, 07:25
Jeg tror politiet er lidt mere motiverede til at tage med ud og hente en jagtriffel, end en stjålet mobiltelefon, så jeg tror det kunne medvirke til at man hurtigt får sine våben tilbage i tilfælde af tyveri.
Ja det ved jeg ikke, det kneb da gevaldig med at hente en stjålet skytteforenings pistol for et par år siden. :???:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Greyberd63 » 28. jun 2019, 15:11

Lycon skrev:
28. jun 2019, 14:48
Lassescout skrev:
28. jun 2019, 07:25
Jeg tror politiet er lidt mere motiverede til at tage med ud og hente en jagtriffel, end en stjålet mobiltelefon, så jeg tror det kunne medvirke til at man hurtigt får sine våben tilbage i tilfælde af tyveri.
Ja det ved jeg ikke, det kneb da gevaldig med at hente en stjålet skytteforenings pistol for et par år siden. :???:
Jep, og de viste sådan ca. hvor de kunne finde, eller personen der havde taget den.

Mvh
Grey

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Gun-tracking chip created by China

Indlæg af Lassescout » 28. jun 2019, 15:50

Lycon skrev:
28. jun 2019, 14:48
Lassescout skrev:
28. jun 2019, 07:25
Jeg tror politiet er lidt mere motiverede til at tage med ud og hente en jagtriffel, end en stjålet mobiltelefon, så jeg tror det kunne medvirke til at man hurtigt får sine våben tilbage i tilfælde af tyveri.
Ja det ved jeg ikke, det kneb da gevaldig med at hente en stjålet skytteforenings pistol for et par år siden. :???:
Det er bl.a. derfor jeg tror de er mere motiverede nu. Den situation udviklede sig så tragisk som det overhovedet kunne, og det ønsker ingen gentaget.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar