[Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Kleth » 6. feb 2019, 09:29

Grundet at det haglgevær som fruen skyder med skal udskiftes, skal vi ud og prøve haglgeværer til hende.
https://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=76548
Hun har besluttet at hun vil have en 12'er igen og formegentligt en O/U, så kaliberen er ikke til diskussion, for hun vil have at vi skal kunne dele ammo.

Baseline er prismæssigt et nyt Browning Black Ghost eller Citori; hun bruger ikke haglgeværet så meget at vi vil lægge mere end det, gerne mindre.
Det jeg er ude efter med det her indlæg, er at kunne lave en lille liste af "anerkendte" mærker, så hvis hun bliver stukket en ny eller brugt "Lan-tun-tin" 12/89 i hånden til DKKXXXX så har jeg en ide om det er go eller no-go for jeg har ikke tålmodighed til at vi skal have endnu et våben som bliver mit, hvis det ikke bare skal stå i skabet og her er det ikke bare hvordan det falder til og føles men også ikke synlige og ikke målbare kvaliteter.
Een negativt opfattet om end velmenende kommentar kan være ret ødelæggende (been there - experienced that ~>=DKK6000 samt et ton bebrejdelser :angry: og ærgelser, men i det mindste success i sidste ende).
Jeg er fuldt ud bevidst om at der i alle mærker er både vindere og tabere og for os er det ikke et spørgsmål hvor populært mærket er.

I min egen jagt på en billig S-S kom jeg over en del mærker som gerne ville påtage sig en identitet som englænder eller spanioler, men som kom længere øst fra og lod en del tilbage at ønske i forhold til synlig og følt byggekvalitet, enkelte modeller frarådede butikkerne mig direkte at købe selv om de ikke kunne tilbyde et alternativ. Jeg endte med en Baikal S-S, som virker bund-solid som en gammel T34 og passer mig godt, men Baikal er jo ikke nødvendigvis lykken for den langhårede.

Vi er blevet anbefalet Miroku, det bliver generelt set også omtalt pænt her inde, så er der selvfølgeligt Browning, Beretta, Bettinsoli, Silma, Jaguar/Fair (men er alle Jaguar-geværene lavet af Fair?).
Der er også Blaser, Cæsar Guerini, & Sauer, men selv brugt er de nok over budget.
Hun vil gerne have plastik/syntet men der kan jeg kun finde Bettinsoli X-Trail hvis ikke det skal være halal-auto, pump eller en tyrk som hun lidt har tabt tilliden til.
Er der andre billigere mærker, der ikke er tyrkiske eller russiske som vi skal pille-rode-rage ved og fruen skal prøve at lægge til?
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettet bruger

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Slettet bruger » 6. feb 2019, 10:44

SKAL det være 76 mm kammer ?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Kleth » 6. feb 2019, 10:46

Slettet bruger skrev:
6. feb 2019, 10:44
SKAL det være 76 mm kammer ?
Er den ny og i den højere ende af prisskalaen, er det et ja til 12/76! MEN er det brugt og i den lidt lavere ende af prisskalaen og passer godt til hende, er det et nej så må det gerne være 12/70 :smile: - Jeg vil altså ikke sige nej til en god handel med noget brugt hvis der er med 12/70 kammer
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Bofhenator » 6. feb 2019, 11:26

Ruger laver en O/U syntet haglbøsse, kender ikke prisen på dine priseksempler, så jeg ved ikke om jeg rammer helt ved siden af.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Slettet bruger

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Slettet bruger » 6. feb 2019, 11:41

Det er en Winchester 101 i MINT condition.
Det var dengang de større danske firmaer selv havde jagt / skov og direktørerne SKULLE gå på jagt.
Den har tilhørt direktør Stolling Jensen v Hede Nielsen, han var med på jagt uden patroner i 😬
Geværet er modellen med “ Olin Kodensha” skrevet under baskulen - det skulle være “ ekstra kvalitet” og hvis du søger på amerikanske fora, kan du se at de er “ collectors item”

Jeg har haft den siden 2001 da Hede Nielsen blev solgt til Air Liquide, da skilte jeg den ad og tog lakken af skæftet og gav den True Oil.
Jeg har aldrig fået den samlet siden ( den dukkede faktisk op i sidste uge, da jeg er ved at omrokere i våbenskabene)
Jeg overvejer om ikke den skal sælges, da jeg ikke ligefrem mangler haglgeværer.
Jeg vil vurdere, at den passer bedre til en kvinde end en Browning/Miruko, da den ikke er så klodset.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Kenned » 6. feb 2019, 13:20

Mit råd for at sikre at den bliver brugt, er at få den tilpasset til hende så hun rent faktisk kan ramme med den.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af HR » 6. feb 2019, 14:02

På OU siden ser min liste af "anerkendte" mærker ca sådan ud, ordnet efter generel stigende kvalitet. Disse mærker laver ikke noget skrammel og deres billigere bøsser adskiller sig primært fra de dyrere på lækkerheden i detaljerne. Mærker på samme linie er af ca samme kvalitet, men bemærk at alle mærker laver/lavede bøsser fra ca 13.000 og op til 130.000. Så du kan ikke vurdere hvad to våben skal koste i forhold til hinanden ud fra mærkerne. Der er andre lækre mærker på markedet, men så begynder priserne at komme op selv på de basale modeller.

Bettinsoli.
Italienske winchestere, italienske Husqvarnaer.
Browning, Beretta, Miruko, japanske winchestere, SKB.
Cæsar Guerini.

Der er fks en brugt Miroku til 5500 på gul og gratis. Den er 10 gange mere værd end en ny tyrker til samme pris. Pas blot på at du ikke får en udslidt flugtskyder.

Jeg ved ikke hvor Jaguar køber deres OEM våben fra i øjeblikket. Formodentligt italien eller tyrkiet. Men jeg er ikke imponeret over kvaliteten. Man får vel ca hvad men betaler for.

På SxS siden har du ikke råd til at købe kvalitet fra ny. Men hvis du er til den kontinentale skæftefacon kan du få noget virkeligt lækkert fra Suhl fra før 1940, eller fra samme sted (DDR) fra 1950-1965 (Sauer Suhl, Simson, Merkel) til 1000-4000 kroner. Min seneste bøsse er en nyværdig high grade Simson med ejektor und alles fra 1955 som jeg har givet 1600 for. Læg dertil 800 kroner til en åbning af chokes. Hvis du ved hvad du har med at gøre kan du finde noget lignende fra Belgien. Her er der rigtig meget skrammel ind i mellem, men af og til finder man en rigtig perle som ingen har set. I den engelske stil findes der mange pæne bøsser fra AyA. Spring Hunters Gun over da det var den billigste og da der idag er meget lille prisforskel op til de bedre kasselåsbøsser. Miruko, samt et par andre japanske mærker, har også lavet fine sxs fra ca 1950 frem til 1070.

Jeg er dybt uforstående over for ønsket om 76mm kammer. Du kan sende 32 gram stål ud med overlydshastighed fra en 12/70er, og det er nok til at slå skulderen blå og bøssen i smadder (på sigt). Et ramt rådyr (eller en gås) dør lige så meget af en 12/70er som af en 12/76er. Jeg har bøsser med begge boringer men bruger kun 70er patroner, inklusiv i Rem870 til edderfugl og gæs.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Kleth » 6. feb 2019, 14:39

HR skrev:
6. feb 2019, 14:02
Jeg er dybt uforstående over for ønsket om 76mm kammer. Du kan sende 32 gram stål ud med overlydshastighed fra en 12/70er, og det er nok til at slå skulderen blå og bøssen i smadder (på sigt). Et ramt rådyr (eller en gås) dør lige så meget af en 12/70er som af en 12/76er. Jeg har bøsser med begge boringer men bruger kun 70er patroner, inklusiv i Rem870 til edderfugl og gæs.
Jeg ser mest på 76mm kammeret fordi det p.t. virker som en standard for nye haglgeværer. Et 76mm kammer øger i min bog alsidigheden omkring ammunition. Nu plejer jeg at udstyre fruen med 32g 12/70 Remington Nitro Steel på jagterne fordi dem har hun success med, så derfor er et 76mm kammer ikke en ubetinget nødvendighed.
Selv har jeg gerne en 12/76 i bagløbet til affangning når vi kan få større vildt end harer for og jeg har da på et par jagter også måtte affange andres anskydninger fordi jeg havde lidt længere rækkevidde. Hvis fruen også har et 76mm kammer behøver vi heller ikke samme agtpågivenhed m.h.t. hvilke patroner hun tager.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af C-X » 6. feb 2019, 14:52

En fordel ved et 76 mm kammer er, at man ikke kommer til at putte en forkert størrelse patron, som man alligevel har i husstanden, i ved en fejl... 89 mm tager man ikke sådan lige fejl af :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Flugteren » 6. feb 2019, 14:53

HR skrev:
6. feb 2019, 14:02

Jeg er dybt uforstående over for ønsket om 76mm kammer. Du kan sende 32 gram stål ud med overlydshastighed fra en 12/70er, og det er nok til at slå skulderen blå og bøssen i smadder (på sigt). Et ramt rådyr (eller en gås) dør lige så meget af en 12/70er som af en 12/76er. Jeg har bøsser med begge boringer men bruger kun 70er patroner, inklusiv i Rem870 til edderfugl og gæs.

/HR
:offtopic: ON

76 mm kammer er vel et produkt af, at man tidligere var nødt til at komme mere krudt i patronen for at opnå højere hastighed/kunne proppe flere hagl i patronen. Men nu, hvor man kan få Hypersteel/Lightning Steel patroner i 12/70 mm, der leverer næsten mere smæk end ældre "magnum-haglpatroner", så er behovet ikke lige så stort. De fugle, jeg har skudt med Hypersteel, faldt til jorden øjeblikkeligt. Men stort set alle haglbøsser bliver leveret med 12/76 som minimum, fordi det ikke koster ekstra for producenterne at lave, og fordi kunderne efterspørger muligheden. Jeg kan godt forstå det, jeg gad heller ikke føle mig "begrænset", og min Browning er da også 12/76.

Jeg kan dog se en fordel især ved 12/89 mm patroner, hvis man er på havjagt. Her kan de ekstra hagl og ekstra "umpf" gøre en forskel. Jeg anser "springene" mellem haglpatroner lidt som "springene" mellem riffelpatroner:

Har man en haglbøsse, der kan kamre 70 mm patroner, så er 12/76 haglbøsser ligegyldige. Men 12/89 er et stort nok spring, at den kan give noget ekstra på havjagt.

Det samme med riffelpatroner. Har man en 6.5x55 er .308 unødvendig (til jagt i Danmark, ikke som ekstra grej), men 9.3x62 giver en del ekstra, der dækker der, hvor 6.5x55 kan blive lidt småt nok.

:offtopic: OFF

ON-TOPIC:

Hvis du kan finde en brugt halvauto af bedre kvalitet (Beretta, Benelli, Browning) kan dette være en god mulighed. De fås ofte til en ok pris som brugte, fordi det danske marked i højere grad efterspørger knæklåsbøsser, og derfor er brugtpriserne på halvauto da også lavere.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af C-X » 6. feb 2019, 14:57

Nu da Hr. Kleth og Fru Kleth gør en del i sociale fællesjagter, ud fra det indtryk jeg har herindefra, så er halvautomatisk næppe attraktivt. Der bliver ofte kigget skævt til sådan en, da kultur og tradition ofte vejer mere end funktionalitet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LundJensen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 209
Tilmeldt: 13. maj 2013, 10:24
Interesser: WWII - skydning - jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 22 times
Been thanked: 14 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af LundJensen » 6. feb 2019, 15:18

Slettet bruger skrev:
6. feb 2019, 11:41
Det er en Winchester 101 i MINT condition.
Det var dengang de større danske firmaer selv havde jagt / skov og direktørerne SKULLE gå på jagt.
Den har tilhørt direktør Stolling Jensen v Hede Nielsen, han var med på jagt uden patroner i 😬
Geværet er modellen med “ Olin Kodensha” skrevet under baskulen - det skulle være “ ekstra kvalitet” og hvis du søger på amerikanske fora, kan du se at de er “ collectors item”

Jeg har haft den siden 2001 da Hede Nielsen blev solgt til Air Liquide, da skilte jeg den ad og tog lakken af skæftet og gav den True Oil.
Jeg har aldrig fået den samlet siden ( den dukkede faktisk op i sidste uge, da jeg er ved at omrokere i våbenskabene)
Jeg overvejer om ikke den skal sælges, da jeg ikke ligefrem mangler haglgeværer.
Jeg vil vurdere, at den passer bedre til en kvinde end en Browning/Miruko, da den ikke er så klodset.
Hvis ikke Kleth er interesseret så er jeg måske
Afhænig afpris og boring
Sønnike er ved at tage jagttegn så det vil da være en passende gave ..

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af HR » 6. feb 2019, 16:02

Evnen til at dræbe på længere afstand kommer ikke af flere hagl hvis de alligevel ikke kan nå ind hvor de gør gavn. Det kommer til en hvis grad af højere udgangshastighed. Men den ekstra hastighed tabes ekstremt hurtigt, så effekten er minimal på maks afstand. Og magnum patroner har oftest LAVERE hastighed end en standardpatron, da vi med hensyn til rekyl ikke kan klare både at skrue op ladning uden samtidigt at skrue ned for hastigheden. Hvis vi vil have noget i bagløbet til at redde en dum situation med råvildt er det langt bedre at bruge bismuth eller tungsten, der har en bedre ballistik og holder hastigheden bedre ude på afstand*.

Ja, 12/76 er standard i jagtvåben idag. Der er nogle minimale fordele og det koster intet for producenten, så de har ingen grund til at lave andet. Det er bare heller ikke bedre end 70 i praksis, og det er ingen grund til at fravælge et brugt våben. Det er slet ikke en grund til at vælge en ny billigbøsse frem for brugt kvalitet.

/HR

*Bedste løsning er mådehold ved haglskud til råvildt. Næstbedste er en god ruhår. Superpatroner er en lappeløsning og jeg mindes ikke at jeg har set nogen have held med det.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Slettet bruger » 6. feb 2019, 17:30

SKULLE 76 mm være et must - er det jo en smal sag at få kamrene revet op.

@ HR, jeg forstår ikke helt din “ kvalitetsliste”
Er den “ omvendt proportional” :oops: , således at de første i din liste er de dårligste og de sidste de bedste?
Det tror jeg, og så er jeg ikke helt enig: der findes næppe noget dårligere end italienske Husquarna ( som også kan hedde Dan Arms)
Jeg er så heller ikke helt enig i din rangering af SKB.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Kleth » 6. feb 2019, 19:25

HR skrev:
6. feb 2019, 16:02

Ja, 12/76 er standard i jagtvåben idag. Der er nogle minimale fordele og det koster intet for producenten, så de har ingen grund til at lave andet. Det er bare heller ikke bedre end 70 i praksis, og det er ingen grund til at fravælge et brugt våben. Det er slet ikke en grund til at vælge en ny billigbøsse frem for brugt kvalitet.
:goodpost: enig! Det er også der jeg gerne vil hen!
HR skrev:
6. feb 2019, 16:02
*Bedste løsning er mådehold ved haglskud til råvildt. Næstbedste er en god ruhår. Superpatroner er en lappeløsning og jeg mindes ikke at jeg har set nogen have held med det.
Generelt set skyder vi ikke rådyr med hagl der hvor vi jager og der hvor vi jager hvor vi gerne må skyde rådyr med hagl, der kommer de ikke på skudhold.
Jeg tror heller ikke på “superpatroner”, det er generelt set heller ikke nødvendigt hvis man overholder de maksimale skudafstande og hvis man ikke gør, giver “superpatroner” ikke ret meget mere effekt på en marginalt længere afstand - dem jeg så har prøvet har så til gengæld heller ikke særligt gode skudbilleder ......
Og jeg har et par gange kunne forhindre at anskudte gæs og ænder er svømmet rigtigt langt ud - Men at man kan tillade sig at få gå over de maksimale skudafstande fordi man skyder med “superpatroner” er absolut bull!

Og det er rigtigt med halalauto og pumper! På de fleste af vores fællesjagter er ikke knækbare våben ilde set og jeg skal ikke købe to forskellige bøsser fruen skal vænne sig til at skyde med, jeg vil hellere have hende til at blive god til den ene der kan bruges til det hele.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af HR » 6. feb 2019, 19:51

Slettet bruger skrev:
6. feb 2019, 17:30

@ HR, jeg forstår ikke helt din “ kvalitetsliste”
Er den “ omvendt proportional” :oops: , således at de første i din liste er de dårligste og de sidste de bedste?
Det tror jeg, og så er jeg ikke helt enig: der findes næppe noget dårligere end italienske Husquarna ( som også kan hedde Dan Arms)
Jeg er så heller ikke helt enig i din rangering af SKB.
Ja, de mindst gode øverst. Der blev spurgt til brugbare bøsser i den billige ende og der ligger min grænse ca ved Bettinsoli. Jeg har ikke set dårlige erfaringer med Husqvarna ud over en der ventede med at skyde til toplukkenøglen blev aktiveret. Men det var et enkelt tilfælde. Du har måske andre erfaringer?

Hvor ville du flytte SKB hen?

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Slettet bruger

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Slettet bruger » 6. feb 2019, 23:10

HR skrev:
6. feb 2019, 19:51
Slettet bruger skrev:
6. feb 2019, 17:30

@ HR, jeg forstår ikke helt din “ kvalitetsliste”
Er den “ omvendt proportional” :oops: , således at de første i din liste er de dårligste og de sidste de bedste?
Det tror jeg, og så er jeg ikke helt enig: der findes næppe noget dårligere end italienske Husquarna ( som også kan hedde Dan Arms)
Jeg er så heller ikke helt enig i din rangering af SKB.
Ja, de mindst gode øverst. Der blev spurgt til brugbare bøsser i den billige ende og der ligger min grænse ca ved Bettinsoli. Jeg har ikke set dårlige erfaringer med Husqvarna ud over en der ventede med at skyde til toplukkenøglen blev aktiveret. Men det var et enkelt tilfælde. Du har måske andre erfaringer?

Hvor ville du flytte SKB hen?

HR
Jo mere jeg læser dit indlæg, jo mere TROR jeg at jeg forstår den :oops:
Er det rigtigt, at du mener at de 5 nævnte mærker i midterste linje, er af nogenlunde samme kvalitet ? Og ikke at Browning, som første nævnte, er dårligere end SKB, sidst nævnte i den linje ?
I så fald er jeg enig

Slettet bruger

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Slettet bruger » 6. feb 2019, 23:17

Den er boret 1/4 og 1/2.
Jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg vil prissætte den til og om jeg vil sælge den.
Hvor siger panelet, at prisen bør ligge.
På amerikanske fora er den DYR - priser fra 11 til 18.000,- og de priser tror jeg slet ikke på den kan komme op i, i dk.
Jeg regner med en pris på omkring de 8.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af HR » 6. feb 2019, 23:26

Slettet bruger skrev:
6. feb 2019, 23:10
HR skrev:
6. feb 2019, 19:51
Slettet bruger skrev:
6. feb 2019, 17:30

@ HR, jeg forstår ikke helt din “ kvalitetsliste”
Er den “ omvendt proportional” :oops: , således at de første i din liste er de dårligste og de sidste de bedste?
Det tror jeg, og så er jeg ikke helt enig: der findes næppe noget dårligere end italienske Husquarna ( som også kan hedde Dan Arms)
Jeg er så heller ikke helt enig i din rangering af SKB.
Ja, de mindst gode øverst. Der blev spurgt til brugbare bøsser i den billige ende og der ligger min grænse ca ved Bettinsoli. Jeg har ikke set dårlige erfaringer med Husqvarna ud over en der ventede med at skyde til toplukkenøglen blev aktiveret. Men det var et enkelt tilfælde. Du har måske andre erfaringer?

Hvor ville du flytte SKB hen?

HR
Jo mere jeg læser dit indlæg, jo mere TROR jeg at jeg forstår den :oops:
Er det rigtigt, at du mener at de 5 nævnte mærker i midterste linje, er af nogenlunde samme kvalitet ? Og ikke at Browning, som første nævnte, er dårligere end SKB, sidst nævnte i den linje ?
I så fald er jeg enig
Yep, vi er enige.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 21. okt 2012, 23:49
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 177 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Kruffe » 6. feb 2019, 23:33

Hellere en god brugt Browning, Miroku, SKB eller Winchester (Japan) end en ny italiener eller tyrker.

Har skudt med 12/70 i 20 år - og det er alt rigeligt til alt fra råvildt til gæs. Personligt ser jeg ikke den store fidus i at skyde med 12/76 eller større.

My 50 cents...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af TheDarkSide » 7. feb 2019, 17:50

Der er mange der mener at 28-32 gram hagl er den optimale haglladning i en 12'er. Ligegyldigt om det er 70/76/89, da der er grænser for hvor lang en "haglkolonne" man kan styre i forhold til diameteren af løbet. Særligt med stålhagl, der fylder meget mere end blyhagl. Der er naturligvis mange undtagelser, men det er mest for hjemmeladere der kan fintune ladninger.ne

I praksis så triller rådyr fint med 28 gram 4'er hagl, hvis max skudafstand er 20 meter. Men der er faktisk lavet en undersøgelse tilbage i 80'erne på Kalø, hvor både 2'er og 4'er hagl virkede fint på rådyr ud til over 30 meter, så vidt jeg husker og det har jo så været med gamle, og sikkert ikke så gode patroner, som vi bruger i dag.

De bedste skudbilleder får man normalt med 28-32 gram hagl og moderat hastighed (400 m/s). Et 3'er hagl har fint med energi til at slå en and eller fasan ihjel på 45 meter. Ved at bruge Hypersteel (der går 480 m/s) kan man ca. forøge sin rækkevidde med 3-4 meter, da hastigheden falder voldsomt hurtigt og er nærmest identiske med "langsomme" patroner på længere afstand.. Prisen er så voldsomt meget mere slid på sin bøsse, også selvom den er godkendt til stålhagl..

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af FrederikF » 7. feb 2019, 20:49

De patroner man brugte i 80’erne var imho bedre end de vi bruger idag og ikke som hævdet ovenfor ringere. .
Datidens hagl holdt hastigheden væsentligt bedre på de lange afstande. Og haglenes blødhed gav absolut ikke ringere dræbeevne (eks ved korte afstande).

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af Kleth » 7. feb 2019, 21:39

Vi er vist kommet lidt langt væk fra intentionen med tråden om bedre budget-bøsse mærker :smile:

Kort recap:
Der er flere glimrende markeringer af mærker, som forventeligt skuffer lidt sjældnere end andre :thumbup:
Der er en bred enighed om hellere at vælge bedre brugt 12/70 end en ny billig-bøsse i 12/76 :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af LJ » 7. feb 2019, 21:58

Sund italiener i den billigere ende: Bettinsoli.
Lidt dyrere japaner: Miroku Mk70 universal/Jaguar.
I japansk/Belgisk version: Div. 525'ere. Incl. Citori.
Lidt dyrere italiener: Beretta SP i forskellige versioner.

Jeg tvivler på hun kan skyde dem i stykker, så det er egentlig bare om at få hende slæbt med ud og se hvilken der passer bedst.

Skulle jeg komme med en anbefaling ville det være Mirokuen. Sund skyder der kan handles ned til rimelige penge. Alternativt Citori. :smile:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: [Spørgsmål]Hvad er erfaringen med kvaliteten af billigere haglgeværsmærker?

Indlæg af TheDarkSide » 7. feb 2019, 22:30

FrederikF skrev:
7. feb 2019, 20:49
De patroner man brugte i 80’erne var imho bedre end de vi bruger idag og ikke som hævdet ovenfor ringere. .
Datidens hagl holdt hastigheden væsentligt bedre på de lange afstande. Og haglenes blødhed gav absolut ikke ringere dræbeevne (eks ved korte afstande).
:offtopic: Undskyld!
Jeg ævlede om stålpatroner fra 80'erne, ikke blypatroner.. Blypatroner er bedre generelt og kigger man på moderne blypatroner fra f.eks. UK, så er de enormt meget bedre end selv de bedste stålpatroner der laves i dag. Skudbillede og anslagsenergi er god ud til 60-70 meter, mens en stålpatron taber pusten ved 40-45 meter..


Man nedlægger meget mere vildt med en bøsse der passer godt og skyder med "svagpisser" 12/70 patroner end med en bøsse der passer nogenlunde godt og skyder med "sygt-vilde" 12/76 patroner..
Jeg kan godt lide SKB. For mig er de mere slanke og elegante både i udseende og brug end Browning/Miroku, men mere robuste og holdbare end Beretta (som ellers også er slanke og elegante). De går godt i låsetøjet og jeg har ikke oplevet problemer, udover et par ejektorer, der var rustet fast efter for meget saltvand og snavs (det tog mig 30 min at fixe med en skruetrækker og olie). De skulle efter sigende nemt kunne holde til 100.000 skud..

Besvar