[Besvaret]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

[Besvaret]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Kleth » 3. feb 2019, 17:31

Da min hustru og jeg reelt set er ude af jagtsæsonen besluttede jeg at give vores andre haglspredere samme behandling som min Baikal S-S.
Efter jeg har penslet baskylen på "min" Khan K200 12/76 O/U fra 2012 med (hvidt) PTFE-fedt, går jeg de andre dele efter for rust, skidt m.v. Der opdager jeg at der ved nederste løb er et gab på omkring 1mm
Sprække_Nederste_løb_udefra.jpg
Gabet kan også ses fra kammeret
Sprække_nederste_løb_kammer.jpg
Og ved mundingen kan det ses at lodningen er ved at gå og de to løb flugter ikke længere
Front_Lodning_nederste_pibe2.jpg
Front_Lodning_nederste_pibe.jpg
Der har ikke været nogen problemer med geværet siden 2013, hvor der var et problem med aftrækket (som blev ordnet med MOS2 spray) og det har ikke været tabt. Det har mest skudt med Remington 12/70 32 NitroSteel og div 21-24g flugtskydningspatroner.
Det har heller ikke rigtigt være skudt varmt og har ikke været udsat for 36g Eley Lightning Steel eller lignende - Det hårdeste der er blevet skudt af er nogle få 32g Gamebore Hypersteel #3 og et par 28g Kent Faststeel 12/76 #1.

Der er vist ingen tvivl om at der er en eller flere lodninger som er ved at gå, men er det noget der kan fikses ordentligt? - Og det kan vel næppe svare sig prismæssigt når vi betaler kjøvenhavnerpriser eller skal køre på tværs af det halve kongerige?

Min udfordring er at det er mit gamle jagtgevær, som fruen blev vældigt glad for at skyde med, da jeg skiftede til S-S og hun prøvede den i stedet for hendes Huglu 12/76 O/U som hun aldrig blev gode venner med (så nu er det også mit . . . . . . . :oops: ) Hvis det ikke kan fikses får jeg en udfordring med at finde en anden 12’er som fruen kan skyde med.

Da vi købte det i 2012 var der ikke meget andet at vælge mellem i budget-enden efter vi havde valgt Huglu'en til fruen og jeg er bevidst om at Khan ikke er kvali-vare, så det behøver jeg ikke at blive mindet om . . . . . . . .
Senest rettet af Kleth 4. feb 2019, 06:17, rettet i alt 1 gang.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: [Spørgsmål]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Flugteren » 3. feb 2019, 18:43

Efter min mening kan det helt sikkert ordnes, men prisen for et ordentligt stykke arbejde er nok omkring et par tusinde kroner.

Var det min bøsse, og havde jeg budgettet til det, så havde jeg nok fået bøssen repareret og sat i stand. Derudover ville jeg købe en anden bøsse til jagtbrug, så kunne den første bøsse anvendes på skydebanen med lettere patronladninger end kraftigere jagtpatroner.

Rigsby
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 669
Tilmeldt: 8. jul 2012, 08:23
Interesser: Ammunition
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 109 times

Re: [Spørgsmål]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Rigsby » 3. feb 2019, 19:05

Uden at være professor udi det aktuelle jagtgevær så er jeg ret sikker på at løbet sidder helt løst (som i at lodningerne er gået i stykker) og at geværet et et lille antal skud fra at trække skyttens fingre af hånden når løbet forlader blokken.

Jeg ville sætte det hen i hjørnet og så sparke den nærmeste papkasse itu, derefter ville jeg trække on kold Tuborg op og tænke godt og grundigt over hvad jeg ville gøre, (reparere eller udskifte).

Én ting er helt sikkert, det gevær kom ikke til at skyde mere hos mig som det er, det har jeg mine fingre for kære til.

Geværets mærke taget i betragtning så tror jeg nok at det ville blive bukket hos den nærmeste smed og så afleveret til betjenten, derefter ville jeg se mig om efter et magen til hvis det er det konen vil.
"Hvis det virker som om jeg ikke ved hvad jeg snakker om, kan det skyldes at jeg igennem alt for mange år har dykket på alt for mager blanding"

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: [Spørgsmål]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Rulab » 3. feb 2019, 20:05

Mit bud er også at det billigste er at købe et tilsvarende gevær og bruge løbet fra den. Resten kan så beholdes til reservedele eller indleveres til destruktion.

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 487
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: [Spørgsmål]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af LHL » 3. feb 2019, 20:24

Dybt forkasteligt at et moderne våben skiller ad på den måde.tilbage til importøren med det,og håb på mandsmod og omtanke.hvis det har set sådan ud da det forlod fabrikken er deres kvalitetskontrol substandard.

Slettet bruger

Re: [Spørgsmål]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Slettet bruger » 3. feb 2019, 21:09

LHL skrev:
3. feb 2019, 20:24
Dybt forkasteligt at et moderne våben skiller ad på den måde.tilbage til importøren med det,og håb på mandsmod og omtanke.hvis det har set sådan ud da det forlod fabrikken er deres kvalitetskontrol substandard.
Rolig - det er sket ikke et ukendt fænomen, heller blandt særdeles anerkendte mærker.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: [Spørgsmål]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Elbæk » 3. feb 2019, 22:11

Jeg har ikke ret gode erfaringer med den model selv. Jeg havde, lige da jeg havde fået tegn, (skiftevis) tre hjemme - den første havde fejl på lodningen af sigteskinnen (den sad løst og gabte 5-6 cm) de to andre havde fejl på aftrækket. Jeg endte med at opgive projektet og lade handlen gå tilbage. Ingen af de tre geværer nåede nogensinde på hverken skydebane eller jagt.

Så vidt jeg kan se bliver Khan ikke importeret længere, ikke af den hidtidige importør i hvert fald.

Personligt ville jeg ikke turde skyde videre med en bøsse med vandrende piber. Tillige ville jeg nok heller ikke smide penge efter at få en Khan K200 repareret, med mindre bøssen havde decideret affektionsværdi for mig.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: [Spørgsmål]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af C-X » 3. feb 2019, 22:20

Køb hende en bedre brugt bøsse og få den tyrker ud jeres liv. Tilliden kommer nok ikke tilbage, selv hvis du bekoster en reparation. Kald det lærepenge og glæd dig over, at hun nu har en reference til det næste køb, samt at du opdagede det i tide, inden der kom personskade!

Mon der stadig er NVFere der udfører "destruktive tests"?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: [Besvaret]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Kleth » 4. feb 2019, 06:44

D’Herrer! Mange tak for alle svarene :thumbup:
Under alle omstændigheder havde det gevær ikke fået lov til at skyde eet skud mere, før det havde været hos en bøssemager; jeg har en naturlig respekt for trykbærende dele og især fejl på samme.

Konklusionen jeg allerede var forberedt på er, at vi siger tak for de godt 6år hvor vi var på jagt med det - Her under jagt under 2 orkaner og i en snestorm :giggle: Så vil jeg hellere spare reparationen og bruge de penge på at købe et 12/76 skydejern som fruen kan skyde med på både skydebanen og jagt. Jeg havde nu ikke forventet lang levetid på det Khan K200, men jeg havde nu ikke forventet at det ville dø på den måde; mere at mekanismen svigtede eller at netop sigteskinnen ville gå løs.

Fruen render allerede rundt og fortæller begejstret at hun skal have et nyt jagtgevær :giggle: Vi har så heldigvis omkring 1/2år at løbe på og vi har hendes gamle Huglu 12/76 O/U i backup.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: [Besvaret]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Luluselsker » 4. feb 2019, 15:04

Jeg havde n8k nu det alligevel ER dødt som det er valgt at lave en presse og så ellers finde gasogilten frem varme til det ksn presses sammen igen med en klat sølvlodning- fejler det er du ikke værre stillet end du var før
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Slettet bruger

Re: [Besvaret]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af Slettet bruger » 4. feb 2019, 16:03

Luluselsker skrev:
4. feb 2019, 15:04
Jeg havde n8k nu det alligevel ER dødt som det er valgt at lave en presse og så ellers finde gasogilten frem varme til det ksn presses sammen igen med en klat sølvlodning- fejler det er du ikke værre stillet end du var før
Og så lige et par stålnitter, slebet/poleret plane ( ihvertfald på indersiden )

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 401 times

Re: [Besvaret]Khan K200 O/U haglgevær, nederste pibe vandrer. Kan det fikses?

Indlæg af LJ » 4. feb 2019, 20:24

Du kan da prøve at konsultere en kompetent våbensmed og få hans vurdering og en pris :smile:
Hvis det er til at have med at gøre, kan den jo gøre tjeneste som reserveskyder.
Jeg ville nok også under alle omstændigheder finde en ny skyder til hunkønnet.

Besvar