Lave riffel eller købe ny?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Kristian Fynbo
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. dec 2018, 23:31
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Gudbjerg
Been thanked: 1 time

Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Kristian Fynbo » 23. dec 2018, 23:46

Hej herinde. Jeg står og er nyjæger, og har ikke den store erfaring på hverken jagt eller våben.. Men har fået den gamles Carl Gustav 6,5x55, men desværre med et flækket skæfte. Der sidder en ok kikkert på, men ikke noget vildt. Skæftet er nødrepareret så den kan skyde, men ligner en ulykke. Så spørgsmålet er hvad folk vil råde mig til, købe en ny riffel eller få et nyt skæfte til den gamle. Har ikke selv jagt, så det bliver nok mest udlandet, eller hvis jeg kan få en buk eller hjort herhjemme. Så skulle man gå op i kaliber? Skal skyde elg, bæver og vildsvin om et års tid, og synes måske den er lidt lille til sådan nogle dyr, men hvad siger i?

Ville i bruge penge på at få den gamle til at spille, eller kaste pengene efter en ny måske lidt større kaliber?

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Flugteren » 24. dec 2018, 01:09

Kristian Fynbo skrev:
23. dec 2018, 23:46
Hej herinde. Jeg står og er nyjæger, og har ikke den store erfaring på hverken jagt eller våben.. Men har fået den gamles Carl Gustav 6,5x55, men desværre med et flækket skæfte. Der sidder en ok kikkert på, men ikke noget vildt. Skæftet er nødrepareret så den kan skyde, men ligner en ulykke. Så spørgsmålet er hvad folk vil råde mig til, købe en ny riffel eller få et nyt skæfte til den gamle. Har ikke selv jagt, så det bliver nok mest udlandet, eller hvis jeg kan få en buk eller hjort herhjemme. Så skulle man gå op i kaliber? Skal skyde elg, bæver og vildsvin om et års tid, og synes måske den er lidt lille til sådan nogle dyr, men hvad siger i?

Ville i bruge penge på at få den gamle til at spille, eller kaste pengene efter en ny måske lidt større kaliber?
Hvis det mekaniske ved riflen ellers er i orden, så ville jeg hellere investere i at få riflen opgraderet og gjort lækker igen. Du kan eventuelt lige lyse ned i piben og tjekke riflingen. Ser den klar og skarp ud, så er piben nok ikke ubrugelig.

Heldigvis for dig er Carl Gustav/CG3000-riflerne rimeligt udbredte, og derfor findes der også aftermarket skæfter til dem. Jeg ville købe en KKC Standard-skæfte, lade en bøssemager efterse det mekaniske og bedde skæftet sammen med resten af riflen. Skæftet kan du se her:

http://www.kkc.no/kkcstandard/

Alt inklusive skæfte, bedding m.m. kommer du nok af med mellem 7-8000, afhængig af, hvor du er i landet. Men såfremt piben og låsen er i orden, så får du en velskydende og pæn riffel, som samtidigt indeholder affektionsværdi.

For samme beløb kan du få en budgetriffel uden historien, håndværket og affektionsværdien bag. Jeg ved godt, hvad jeg ville vælge. :blink:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Kleth » 24. dec 2018, 02:24

Hvordan skyder den gamle riffel med et 10g projektil?
Det er jo mindstekravet til elg og vildsvin i Sverige?
Bæver og rådyr er er anslagsenergimæssigt ikke lige så krævende. Hvordan riflingen er bør du have et bore scope i piben for at vurdere.

Den billigste løsning på et flækket skæfte kunne være at købe et brugt skæfte; der er bøssemagere i Sverige som har lager af brugte skæfter og der sælges også ofte brugte skæfter på div fora og brugtmarkeder. Alternativt kunne det sikkert svare sig at købe en donor-riffel på f.eks. Lauritz og til riffel nr. 2 koster tilladelsen kun 420kr.
Vælges løsningen med et brugt skæfte, så bør riflen beddes i skæftet for at opnå den bedste pasform og dermed præcision.

Jeg ville ikke tillade at mit udstyr skulle sætte begrænsningen for om jeg kommer på jagt, så hvis jeg var i tvivl om den gamle riffel kunne bringes i en for mig jagtmæssig tilfredsstillende tilstand, så ville jeg se efter en backup/erstatning. Det er muligt at købe enten f.eks. en brugt Tikka eller en ny Weatherby riffel til yderst rimelige priser; kikkerten kan jo i første omgang genbruges. Denne tilgang kunne også involvere et kaliber skifte til f.eks. .308Win så det blev muligt at skyde med noget tungere projektiler og udvalget af fabriksammunition med projektilvægt over 10g blev noget større.
Hvis du vælger at købe en anden eller ny riffel, kan du jo beholde den gamle riffel som din 840kr tilladelse og for affektionsværdien og så har du tiden til at gøre den i stand uden at det begrænser dine muligheder for at udøve jagt.

Jeg har en kollega der sidste år var igennem lignende og det sluttede med at han få dage før hans jagtrejse, endeligt fik styr på tilladelserne til en ny riffel og med min mellemkomst og ammunition fik indskudt den nye riffel med jagtammunition. Han var lettere presset til sidst :oops:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Æ-Vendelbo
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 12. jan 2015, 16:51
Interesser: jagt-riffel-feltskydning-.22
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 26 times
Been thanked: 35 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Æ-Vendelbo » 24. dec 2018, 07:43

Hvad er det for en model Carl Gustav ? Er det en gammel renoveret militærriffel , model 96, eller er det én af de nyere stærkere modeller?
Hvis det er en militær ville jeg nok hellere investere i noget nyere i cal . 308. Ikke nødvendigvis helt nyt, Der findes mange fine brugte rifler på markedet.
God jul.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af PSindrup » 24. dec 2018, 08:50

Hvorfor ikke bare skyde med den som den er? :???:

Jeg ville aldrig bruge 8.000,- for at "restaurerer" en gammel riffel.
Jeg købte en brugt Husquarna 6,5x55 med en glimrende kikkert for 3.500,-

Peter

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af AI » 24. dec 2018, 10:37

PSindrup skrev:
24. dec 2018, 08:50
Hvorfor ikke bare skyde med den som den er? :???:

Jeg ville aldrig bruge 8.000,- for at "restaurerer" en gammel riffel.
Jeg købte en brugt Husquarna 6,5x55 med en glimrende kikkert for 3.500,-

Peter
Lige mine ord.
Brug denne riffel til at komme på skydebanen , og finde din egen "riffelstil". Det kan måske blive en fuldskæftet med dyrt åndenød, eller
en med fiberskæfte og kulfiberpibe. Gør nu intet overilet hvis din gamle CG skyder ok!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af C-X » 24. dec 2018, 10:53

6,5x55 er performancemæssigt et fint kaliber, særligt i længere piber, men kuglens størrelse er lidt marginal til større vildt. Nu har du den, og udgør den ikke en større værdi, så behold den, om ikke andet så af sentimentale årsager. Billeder af riflen ville måske kunne hjælpe med bud på, om den er en opgradering værd, hvordan den kan repareres, og/eller om du blot bør supplere op med en riffel mere.

Jo mere man får skudt, og skudt med, des mere lærer man sine egne behov at kende. Nu du alligevel har en riffel, så få den brugt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Dansken » 24. dec 2018, 11:13

Hvis det er en m/96 så smid den väk og köb en ny: De er så billige at de ikke er värd at ofre nogle större reparationer på. Tänk desuden på at den bare er testet for 2900 bars kammertryk
Hvis det er en 3000 så köb et nyt GRS eller KKC skäfte. Det er ikke let at finde et originalskäfte i god stand längre.

Rulab
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 922
Tilmeldt: 18. mar 2007, 15:14
Interesser: Hagljagt og flugtskydning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Rulab » 24. dec 2018, 11:18

Jeg ville personligt slå en købsannonce op her på siden efter et brugt skæfte.
Du bør kunne finde et brugt skæfte i god stand for under 1000 kr.

Så har du en fornuftig riffel til små penge og kan altid senere købe "drømmeriflen". Når du har haft Carl Gustav rifen med på jagt, har du også en bedre ide om hvordan "drømmeriflen" præcist skal være.

FraBjerget
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 470
Tilmeldt: 12. mar 2016, 20:32
Interesser: Historisk skydning
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 67 times
Been thanked: 170 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af FraBjerget » 24. dec 2018, 11:59

Jep. Find ud af hvilken model det drejer sig om og slå en købs annonce op.
Der er mange der har skiftet skæfte og har gamle liggende.
Og hvis det er din fars gamle og den har lidt værdi for dig vil jeg da i det mindste forsøge det.

Hvis du er i tvivl om modellen, så læg et billede op og spørg herinde.
Der er helt sikkert en herinde det kan sige det.

Og velkommen til :thumbup:
Jeg er godt tilfreds med en pilsner i snor

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af FrederikF » 24. dec 2018, 13:39

Ellers , i så mildt kaliber. Lim selv. Og lav selv en bedding. Kræver lidt tid medat søge info bla her på forum, men kræver ikke “stor skibsfører eksamen”. Materialer kan købes for beskedent beløb.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Lassescout » 26. dec 2018, 14:39

Kristian Fynbo: Hvis du skal have mere hjælp, må du altså lige hjælpe os med at hjælpe dig.

Hvilken model af Carl Gustav er det? Er det en gammel CG 96 "small ring Mauser" eller er det én af de nyere modeller? Jeg har f.eks. selv haft en CG 96 og nu har jeg en CG 4000. Der er fanden til forskel.

Hvori består skaden og hvordan er den repareret ? Fotos ville hjælpe og det er nemt at lægge fotos ind i et indlæg.

P.S.

Her er et halvstort vildsvin jeg skød på drivjagt i polen i november. Èt skud fra en 6,5x55 skulle der til. Jeg bruger Lapua Mega 10,1 g. Lad aldrig nogen fortælle dig at kaliberet er marginalt til nordisk vildt. Der er kun tre ting der betyder noget for dræbeevnen: skudplacering, skudplacering og skudplacering.
Vedhæftede filer
Svin 2018.JPG
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af C-X » 26. dec 2018, 15:17

Lassescout skrev:
26. dec 2018, 14:39
(...)Jeg bruger Lapua Mega 10,1 g. Lad aldrig nogen fortælle dig at kaliberet er marginalt til nordisk vildt. Der er kun tre ting der betyder noget for dræbeevnen: skudplacering, skudplacering og skudplacering.
Here we go again... :popkorn:

Kaliberet ER marginalt og du skriver det jo selv, med dine 3x skudplacering. Optimal skudplacering er en luksus man ikke altid har, selvom man så tilstræber det nok så meget. Kuglen er lille og energien er ikke voldsom.

På steder med lovkrav (eller blot lokale krav) om >/= 7 mm, falder den fra, og ligeledes kan man have problemer med E100 krav, når der skal anvendes monometal.

Hvad vil du da forsvarligt vælge, som er mindre? :???:

.222 og .223 Rem. er også marginale til råvildt, uanset hvor mange dyr de har fældet. Selvom det er lovligt, så er .17 HMR også yderst marginal til ræv.

Jeg har ingen aktier i, at bashe på 6,5x55 - det er kun tilfælde der gør, at jeg stadig ikke ejer en. Den outperformer andre populære kalibre på så mange områder.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af T-REX » 26. dec 2018, 20:18

Kleth skrev:
24. dec 2018, 02:24
Hvordan skyder den gamle riffel med et 10g projektil?
Det er jo mindstekravet til elg og vildsvin i Sverige?
Kaliber og vægtkrav, for Elg i Sverige, er præcis de samme, som Kronvildt, i Danmark
Og disse krav er specifikt lagt, så 6,5x55 klarer kravene. :giggle:
Husk på, at 6,5x55 er LANGT mere udbredt i Sverige, end i DK.

dvs. 9 gram og 2700 Joule eller 10+ gram og 2000 Joule.

https://jagareforbundet.se/jakt/jakt-i- ... mmunition/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Kleth » 26. dec 2018, 21:19

JRexA skrev:
26. dec 2018, 20:18
Kleth skrev:
24. dec 2018, 02:24
Hvordan skyder den gamle riffel med et 10g projektil?
Det er jo mindstekravet til elg og vildsvin i Sverige?
Kaliber og vægtkrav, for Elg i Sverige, er præcis de samme, som Kronvildt, i Danmark
Og disse krav er specifikt lagt, så 6,5x55 klarer kravene. :giggle:
Husk på, at 6,5x55 er LANGT mere udbredt i Sverige, end i DK.

dvs. 9 gram og 2700 Joule eller 10+ gram og 2000 Joule.

https://jagareforbundet.se/jakt/jakt-i- ... mmunition/
Tak, jeg er fuldt bekendt med både de danske og svenske regler for anslagsenergi og mig bekendt der ikke er fabriksammo til 6,5x55 der giver E100>=2700J med <10g projektiler Så jeg mener det vigtigt om riflen skyder godt med 10g projektiler. Jeg har kendt flere som ikke havde held med Oryx og Mega i deres 6,5x5, derfor fandt jeg spørgsmålet relevant, netop pga reglerne omkring projektilvægte og anslagsenergi for de store hjorte og svin! En 6,5x55 der er kræsen med 10g projektiler i fabriksammunition er i min bog ikke værd at investere ret meget i.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af T-REX » 26. dec 2018, 21:35

Kleth skrev:
26. dec 2018, 21:19

Tak, jeg er fuldt bekendt med både de danske og svenske regler for anslagsenergi og mig bekendt der ikke er fabriksammo til 6,5x55 der giver E100>=2700J med <10g projektiler Så jeg mener det vigtigt om riflen skyder godt med 10g projektiler. Jeg har kendt flere som ikke havde held med Oryx og Mega i deres 6,5x5, derfor fandt jeg spørgsmålet relevant, netop pga reglerne omkring projektilvægte og anslagsenergi for de store hjorte og svin! En 6,5x55 der er kræsen med 10g projektiler i fabriksammunition er i min bog ikke værd at investere ret meget i.
Hornady Superperfomance 6,5x55 med 140 Grains(9,1 gram) SST leverer 2734 Joule, på 100 meter, så du KAN nå det, med fabriksammo. :giggle: :oops:
https://press.hornady.com/assets/pcthum ... -Chart.pdf

Tidligere har Lapua listet en ladning, der holdt 2700 Joule, med 9 grams kugle, og med småt stod der så: Pibelængde 72 cm...
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Kleth » 26. dec 2018, 21:56

JRexA skrev:
26. dec 2018, 21:35
Hornady Superperfomance 6,5x55 med 140 Grains(9,1 gram) SST leverer 2734 Joule, på 100 meter, så du KAN nå det, med fabriksammo. :giggle: :oops:
https://press.hornady.com/assets/pcthum ... -Chart.pdf
Og hvis du sænker temperaturen til 0C, så har den E100=2718J. På den positive side så vil en pibe >24" nok give en højere V0 end 833,62m/s og en kortere pibe vil også sparke den patron til hjørne.
Nu har jeg så også set en af mine jagtkammerater skyde et rådyr på bladet med Hornady Superperformance .308Win 10,7g og der kunne reddes en kølle og en bov. SST kan være bedre i .264 og ved den lidt lavere hastighed, men igen vil man lægge alle ens æg i samme kurv? Ligesom hvis en 6,5x55 er kræsen med 10g projektiler!

Som nyjæger ville jeg klart ikke anbefale at rode for meget rundt og være eksperimenterende med ammunition, det er vigtigere at få noget skydebanetid og få etableret noget selvtillid og en vis skydestandard - Det er 6,5x55 også vældig fin til uanset kuglevægten og det er flere andre kalibrer også :razz:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bemoni1
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 901
Tilmeldt: 2. jul 2008, 00:53
Interesser: Pistolskydning og Longrange
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 249 times
Been thanked: 216 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Bemoni1 » 26. dec 2018, 23:35

Nu hvor tråden endegyldigt er afsporet, vil jeg da lige komme med en mening:
6,5x55 er rigeligt, til alt europæisk vildt!
Mange tusinde elge er blevet nedlagt med den, gennem årene og bliver det stadigt, med eller uden blyholdig ammo og hele hemmeligheden bag dette, er længden på kuglen, kontra diameteren. Den har simpelthen en gennemtrængningsevne, som er de fleste andre kalibre, overlegen, uanset hvor meget smæk der er på dem og den så ellers berømte 308 win, som af en eller anden årsag er blevet så populær, bliver energimæssigt overhalet af den på relativ kort afstand.
Den eneste fordel, som jeg kan få øje på, med en 308'er, er at den kan fungere nogenlunde tilfredsstillende, med en meget kortere pibe.

Som før nævnt i tråden, så er skudplaceringen, som er afgørende og den afhænger af, om man gider at tage på skydebanen, for at øve sig og her er en x55'er altså noget af det mest taknemmelige at have, når man tænker på tilgængelighed af ammo og pris på denne.

Få repareret din CG og kom på banen for at træne med den, det gør dine oplevelser på jagten, meget bedre :smile:
Nothing is so permanent as a temporary government program.
Milton Friedman on government regulations.

Slettet bruger

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Slettet bruger » 26. dec 2018, 23:59

:goodpost:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af C-X » 27. dec 2018, 00:22

Det svar er vist mere præferencer end så meget andet.

Du er ude over hvad de fleste vil kalde mere end normalejagtlige skudafstande, inden 6,5x55 har overhalet .308 Win. i energi (men så kommer det også!).
Det bliver næppe heller med de tunge Lapua Mega kugler, i nogen af kalibrene. :giggle:

En .30 har de fordele, at de er over 7 mm (som nævnt tidligere) og de kan bære monometalkugler, hvor dette er krav (flere steder i EU, hvor Svensk Mauser ikke har været en del af kulturen).

Argumentet om skudplacering bliver ikke meget bedre af, at blive gentaget. Jagt er ikke altid optimale skud - ellers var der næppe brug for schweisshundekorpset herhjemme (som også benyttes at dygtigt skydende jægere).

Lad os nu indrømme når vi fucker op, og her er en marginal hulstempler ikke en fordel. Til gengæld kan den samme være årsagen til, at man ikke fucker op, pga. f.eks. rekylskræk.

Prisen på 6,5x55 træningsammunition er desværre også ved at være kommet godt op, og genladningsmæssigt, er der vist ikke nogen prisforskel mellem den og .308 Win. Til gengæld finder man nok .308 Win. i hvilken som helst jagtforretning i EU eller ude i verden.

Til alt der begynder og ligne LR og præcisionsskydning på tid, er 6,5x55 bare det mest fornuftige valg, især i Skandinavien. Havde jeg meget jagtlig regulering ville jeg også vælge den, frem for .308 Win.

I øvrigt mener jeg bestemt ikke tråden er afsporet - vi mangler stadig uddybende input fra TS, og måske bliver hans riffel #2 en .308 Win. :blink:

Som en sidenote; da jeg var på jagt i Nordsverige, sidste efterår, var der ingen af hundeførerne (et meget kompetent og erfarent hold), der, mig bekendt, gik med 6,5x55. De gik med .308 Win., .30-06 Spr. eller 9,3x62, i et område med bl.a. råvildt, elg og bjørn. Direkte adspurgt, så holdt de på, at .308 Win. kunne bruges til bjørn, hvis skudplaceringen var optimal...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af T-REX » 27. dec 2018, 02:32

Kleth skrev:
26. dec 2018, 21:56

Og hvis du sænker temperaturen til 0C, så har den E100=2718J. På den positive side så vil en pibe >24" nok give en højere V0 end 833,62m/s og en kortere pibe vil også sparke den patron til hjørne.
Nu har jeg så også set en af mine jagtkammerater skyde et rådyr på bladet med Hornady Superperformance .308Win 10,7g og der kunne reddes en kølle og en bov. SST kan være bedre i .264 og ved den lidt lavere hastighed, men igen vil man lægge alle ens æg i samme kurv? Ligesom hvis en 6,5x55 er kræsen med 10g projektiler!

Som nyjæger ville jeg klart ikke anbefale at rode for meget rundt og være eksperimenterende med ammunition, det er vigtigere at få noget skydebanetid og få etableret noget selvtillid og en vis skydestandard - Det er 6,5x55 også vældig fin til uanset kuglevægten og det er flere andre kalibrer også :razz:
Hvis og Hvis og Hvis min røv er spids. :giggle: :moon: :oops: :rolf:

Du kan også tage en 260'er eller 7-08 med en Remington 140 grains Managed Recoil ladning, i en 60 cm pibe, og så holder denne, heller ikke engang 2000 Joule.
Selv med 24" pibe, holder disse ladninger ikke 2000 Joule, og de skal jo op, på 2700 Joule.

Det jeg påpeger er, at der FINDES Fabriksladninger i 6,5x55 med 9 grams kugler, der er lovlige, til storvildt.

Nu skal du som jæger, heldigvis ikke forholde dig til, hvordan patronen går, i præcis DIN riffel.
Hvis producenten opgiver tal, der siger at patronen er lovlig, så må du antage, at det er den også, i DIN riffel. Der er jo (heldigvis) ingen der stiller krav om, at hver eneste jæger, får testet sin jagtammo, i en Kronograf.
Når du hjemmelader, så er det selvfølgelig, noget helt andet.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 20. feb 2011, 21:43
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 136 times
Been thanked: 28 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Sviptue » 27. dec 2018, 11:04

Man kan for rimelige penge erhverve et nyt skæfte, hvis man har mod på selv at gå i gang:

https://www.brownells.dk/MAUSER-96-STOC ... -984100096

Lidt finish, bedding af låsen og en bagkappe. Så er den rigtig fin og du har riffel til flere år frem, med mindre du rammes af have-sygen. Bedding findes der flere vejledninger til på nettet og på dette site. Har selv været proceduren igennem og med et fint resultat til følge.
In spite of the cost of living, its still popular

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Lassescout » 27. dec 2018, 11:41

Kaliberet ER marginalt og du skriver det jo selv, med dine 3x skudplacering. Optimal skudplacering er en luksus man ikke altid har, selvom man så tilstræber det nok så meget. Kuglen er lille og energien er ikke voldsom.
Du misforstår mig fuldstændig C-X. Jeg mener ikke at betingelsen om korrekt skudplacering er begrænset til kaliber 6,5x55. Det gælder alle kalibre. Det nytter intet at skyde med kaliber 9,3x62 eller 300 Win Mag hvis du ikke kan ramme rigtigt. Og jo, optimal skudplacering er en luksus man altid har, man kan nemlig lade være med at skyde hvis man ikke har. Så enkelt er det.

Grundige undersøgelser af dræbeevnen på praktisk jagt viser, at de tre mellemkalibre 6,5x55 - 308 Win og 30-06 er nøjagtig lige gode til at slå ihjel. Det er de fordi kalibret er uden betydning for dræbeevnen i den klasse af kalibre, det er kun skudplaceringen der har betydning. Sjovt nok viser de samme undersøgelser at 300 Win Mag er noget dårligere til at slå ihjel end de tre nævnte. Jeg formoder at det skyldes, at kalibret er sværere at ramme med, fordi rekylen er kraftigere end de fleste bryder sig om. Derfor opnår de en dårligere skudplacering, og så er vi der igen. Derfor er 6,5x55 ikke marginal til noget som helst i norden. Hvis man føler sig undergunned med den, er det fordi man ikke ved nok om terminal ballistik.

En anden sag er, at hvis vi skal væk fra blyholdige projektiler, så er der nok en fordel ved at gå over til kaliber .30. Her er udvalget større. Nogle af dem der er på markedet er kildne at få til at skyde præcist. Med et større udvalg, bliver muligheden for at finde en god og præcis kombination bedre.

I den sidste ende er det kun Kristian Fynbo selv der kan afgøre, om det er bedst at renovere riflen eller om det er bedre at købe en ny. Det vigtigste i den sammenhæng er, om han har nogen veneration for riflen, nu det har været hans fars, og måske har han gode oplevelser fra fortiden med faderen og den riffel på jagt. Så er der intet til hinder for at han lægger den i et nyt skæfte, f.eks. det der linkes til ovenfor, og skyder lykkeligt videre med den. Hvis han ikke har nogen særlig tilknytning til riflen, kan han sælge den i bytte for en ny, det er også en god ide, selvom han ikke får noget nævneværdigt beløb for den gamle.

Så derfor vil jeg igen opfordre Kristian til at fortælle noget mere.
Senest rettet af Lassescout 27. dec 2018, 12:44, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af C-X » 27. dec 2018, 12:41

Nej, jeg tror egentlig ikke jeg har misforstået dig, det er nok nærmere den anden vej omkring.

Jeg argumenterer ikke for chancebetonede skud, uanset kaliber. Vi skal alle helst have forudsætningerne for at ramme, ellers bør vi undlade at skyde. Jeg lider bestemt ikke af magnumfeber og vi er helt enige i, tesen om kraftig rekyl kan give dårlige træf, pga ubevidste skyttefejl.

Dog forholder jeg mig til det menneskelige aspekt, der er sig fejl, som ikke kan beregnes. Det kan være sig et dyr der vender, stopper, igangsætter, eller mindre objekter mellem skytten og dyret, som skytten ikke ser.
Den tungere kugle er mindre påvirkelig af objekter på vej til målet. Den laver også mere sårkanal (vel samme årsag til, at visse schweisshundeførere bander over .222/.223 Rem., når de er årsag til anskydninger).

Nu nævnte jeg tidligere hundeførere, og for disse er det ikke altid førsteskuddet til et dyr, men også opfølgende skud, efter andres har fejlet, for at få nedlagt anskudt vildt hurtigt og humant. Her er chancebetonede skud absolut almindeligt forekommende, så længe sikkerheden er i orden.

Selve ordet marginal betyder også, at vi er i randområdet, hvilket 6,5x55 bestemt er. Du svarede ikke på, hvad du ville vælge der var mindre, hverken lovmæssigt eller teoretisk anvendeligt.

Jeg godtager at du imødekommer med i, at 6,5 mm er lovgivningsmæssigt marginaliseret, såfremt vi bliver påtvunget monometal.

I mens TS finder tid til, at få postet billeder og detaljerede oplysninger, kan vi andre jo fint holde tråden lun.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Lave riffel eller købe ny?

Indlæg af Lassescout » 27. dec 2018, 12:51

OK, vi er nok ikke så langt fra hinanden i virkeligheden. Jeg er enig med dig i, at en tung langsom kugle bedre klarer bevoksning uden at skifte kurs eller form.

Du spørger hvad jeg ville vælge der var mindre. Her bliver jeg dig nok svar skyldig, for mig bekendt findes der ikke rigtig mindre kalibre der samtidig er lovlige til klasse 1-vildt i Skandinavien. I Grønland overvejede jeg at bruge kaliber 243 Win til renjagt, men her har man ingen bevoksning over ankelhøjde, så der behøver man ikke tage hensyn til grene og kviste. Jeg mener også 243 W er populær til hjortejagt i Skotland, men igen ville jeg være lidt betænkelig ved den lette hurtige kugle. Den trænger ikke så godt igennem som en tungere, langsommere gør, og den går nemt i stykker alene på grund af hastigheden.

Så jeg har ikke en kandidat til en mindre kaliber man kunne anvende i stedet for. Det betyder ikke at 6,5x55 er marginal, det betyder kun at lovgivningen har en god sikkerhedsmargen :biggrin:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar