556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af NWF » 11. dec 2018, 19:02

Chrstn_Olsen skrev:
11. dec 2018, 17:04
Jeg vil godt vove mig derud og påstå at ingen af 223rem riflerne er permanent plomberet til 2 skud. I hvert fald alle AR-riflerne.
Jeg sidder med præcis samme fornemmelse - og har reelt troede, måske naivt, at så længe der var en plombering på max 2 skud så var det ikke svært at få en halvauto til brug herhjemme - og at det alene var de uplomberet de var "ude efter".
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 20:52

Cp-Medic skrev:
11. dec 2018, 18:05
det er da helt sort at trådstarter har købt en ar platform da den skal skilles ad for at lade den når nu magasinet skal være fastmonteret. så forsvinder hele fordelen.

det er rigtigt langt at gå at lave lægeattester og så videre for at få den tilladelse og så ikke engang sætte sig ind i reglerne for plombering eller endda hvor mange skud der må være i magasinet.

oftest jubler jeg når folk tager en kamp mod systemet men i den her tager jeg mig til hovedet.
Nu er den købt sådan men kan da høre jeg måske skal ha den forbi bøssemageren eller muligvis over i anden platform såfremt vi virkelig skal fastmonterede magasinet til rammen for så vil jeg ikke kunne betjene den igen :/ og så er jeg lige vidt
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af NWF » 11. dec 2018, 21:24

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 20:52
Nu er den købt sådan men kan da høre jeg måske skal ha den forbi bøssemageren eller muligvis over i anden platform såfremt vi virkelig skal fastmonterede magasinet til rammen for så vil jeg ikke kunne betjene den igen :/ og så er jeg lige vidt
Håber du finder en løsning :)

Lige for at skære det ud i pap - hvor mange patroner kunne du have i det magasin. Kan der indsættes 2 eller kun 1? Såfremt der kun kan være 1, kan du så lade nr 2 direkte ind via kammeret så du har 2 skud til rådighed?
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lassescout » 11. dec 2018, 21:37

Der er ikke givet tilladelse til plomberet eller uplomberet riffel, og der er heller ikke givet tilladelse til enten jagt i Dk eller i udlandet. Det er ikke sådan det fungerer.

Når man har fået tilladelse til en hvilken som helst riffel, står der på tilladelsen, at hvis riflen er halvautomatisk, må den kun benyttes til jagt i Danmark hvis den er forsynet med en permanent anordning der sikrer, at den kun kan indeholde to patroner.

Så Luluselsker bestemmer helt selv om han vil beholde riflen som den er. Han kan så bruge den på skydebane i Danmark og på jagt i udlandet. Vil han bruge den på jagt i Danmark skal han fastgøre et et-skuds magasin. Jeg kunne forestille mig, at jeg ville fastgøre magasinet med en popnitte. Den er permanent nok, men er dog til at fjerne igen hvis man skulle fortryde.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

F U B A R
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 9. apr 2008, 15:13
Interesser: WW2 våben long range shooting
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 195 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af F U B A R » 11. dec 2018, 21:45

Ok lyder godt
Nogen interesse herinde for et orig US mag fra c mag i georgia
Self kun til "samler" :biggrin:
Mvh
I spent most of my money on beer , guns and women
The rest i just wasted!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 21:48

NWF skrev:
11. dec 2018, 21:24
Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 20:52
Nu er den købt sådan men kan da høre jeg måske skal ha den forbi bøssemageren eller muligvis over i anden platform såfremt vi virkelig skal fastmonterede magasinet til rammen for så vil jeg ikke kunne betjene den igen :/ og så er jeg lige vidt
Håber du finder en løsning :)

Lige for at skære det ud i pap - hvor mange patroner kunne du have i det magasin. Kan der indsættes 2 eller kun 1? Såfremt der kun kan være 1, kan du så lade nr 2 direkte ind via kammeret så du har 2 skud til rådighed?
1 i magget så skal desværre repetere en i kammer og lade magasinet igen som skrevet i tidligere opslag men magasinet er IKKE svejset fast så som det er kan jeg om det er isætte et hvilket som helst 556 AR magasin i om jeg så vil
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Ras.Killing » 11. dec 2018, 22:43

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 21:48
NWF skrev:
11. dec 2018, 21:24
Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 20:52
Nu er den købt sådan men kan da høre jeg måske skal ha den forbi bøssemageren eller muligvis over i anden platform såfremt vi virkelig skal fastmonterede magasinet til rammen for så vil jeg ikke kunne betjene den igen :/ og så er jeg lige vidt
Håber du finder en løsning

Lige for at skære det ud i pap - hvor mange patroner kunne du have i det magasin. Kan der indsættes 2 eller kun 1? Såfremt der kun kan være 1, kan du så lade nr 2 direkte ind via kammeret så du har 2 skud til rådighed?
1 i magget så skal desværre repetere en i kammer og lade magasinet igen som skrevet i tidligere opslag men magasinet er IKKE svejset fast så som det er kan jeg om det er isætte et hvilket som helst 556 AR magasin i om jeg så vil
Jeg tror desværre ikke den går :???:

Hvis du uden videre kan skifte fra et magasin til et andet, så er det ikke en permanent løsning.

Under alle omstændigheder kan jeg heller ikke se hvordan det skulle være nemmere eller skåne skulderen? Først et skud i magasinet, herefter kamre en patron, så magasin ud (hvis vi antager det ikke skal nittes fast... skal den det er det jo næsten håbløst) ny patron i og retur med magasin.

Jeg tror jeg havde foretrukket en pump riffel i stil med Troy, så kan du repetere med din gode hånd/skulder. Straight pull var måske også en løsning, eller en halvauto der var mulig at lade ovenfra (Browning ell. lign. måske?)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 22:52

Ras.Killing skrev:
11. dec 2018, 22:43
Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 21:48
NWF skrev:
11. dec 2018, 21:24
Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 20:52
Nu er den købt sådan men kan da høre jeg måske skal ha den forbi bøssemageren eller muligvis over i anden platform såfremt vi virkelig skal fastmonterede magasinet til rammen for så vil jeg ikke kunne betjene den igen :/ og så er jeg lige vidt
Håber du finder en løsning

Lige for at skære det ud i pap - hvor mange patroner kunne du have i det magasin. Kan der indsættes 2 eller kun 1? Såfremt der kun kan være 1, kan du så lade nr 2 direkte ind via kammeret så du har 2 skud til rådighed?
1 i magget så skal desværre repetere en i kammer og lade magasinet igen som skrevet i tidligere opslag men magasinet er IKKE svejset fast så som det er kan jeg om det er isætte et hvilket som helst 556 AR magasin i om jeg så vil
Jeg tror desværre ikke den går :???:

Hvis du uden videre kan skifte fra et magasin til et andet, så er det ikke en permanent løsning.

Under alle omstændigheder kan jeg heller ikke se hvordan det skulle være nemmere eller skåne skulderen? Først et skud i magasinet, herefter kamre en patron, så magasin ud (hvis vi antager det ikke skal nittes fast... skal den det er det jo næsten håbløst) ny patron i og retur med magasin.

Jeg tror jeg havde foretrukket en pump riffel i stil med Troy, så kan du repetere med din gode hånd/skulder. Straight pull var måske også en løsning, eller en halvauto der var mulig at lade ovenfra (Browning ell. lign. måske?)
Har riflen i affutage så pump dur ikke og repeter er ikke muligt alene halvauto er ladegrej forlænget 5cm for jeg kan lade :/
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Ras.Killing » 11. dec 2018, 23:04

OK. Lyder som en sag man ikke skal kloge sig for meget på, uden at stå med tingene i hånden :thumbup:

IMO er AR15 nok ikke den mest optimale platform, men kan du få det til at fungere, så er det jo det vigtigste! :numberone:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Milla
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 26. mar 2017, 23:38
Interesser: hunde
Geografisk sted: Jylland

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Milla » 11. dec 2018, 23:18

PB F U B A R.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af T-REX » 11. dec 2018, 23:49

Bofhenator skrev:
11. dec 2018, 15:45
Lynge skrev:
11. dec 2018, 15:30
CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
Beklager at skuffe jer, men "CIS nr 9684 af 12/07/2004 Gældende" skal man desværre stadig tage hensyn til.

I denne står der:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2596 skrev:
Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)


Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)

Efter våbencirkulærets § 19, stk. 3, 1. pkt., kan der kun gives tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt.

Efter § 19, stk. 3, 2. pkt., skal det fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.

For at en anordning kan anses for permanent, skal magasinet blokeres til højst en patron, og magasinet skal – hvis det er aftageligt – fastsvejses eller nittes til våbenets låsestol eller magasinindgang. Fastboltning af magasinet er ikke tilstrækkeligt.

Reglerne indebærer, at en ansøger, der skal anvende den halvautomatiske riffel til jagt i Danmark, kun kan få tilladelse til riflen, hvis den er forsynet med en permanent anordning som beskrevet ovenfor.
§ 19 stk. 3 er uændret, tilbage til 1997, og sikkert også længere bagud.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 11. dec 2018, 23:55

JRexA skrev:
11. dec 2018, 23:49
Bofhenator skrev:
11. dec 2018, 15:45
Lynge skrev:
11. dec 2018, 15:30
CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
Beklager at skuffe jer, men "CIS nr 9684 af 12/07/2004 Gældende" skal man desværre stadig tage hensyn til.

I denne står der:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2596 skrev:
Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)


Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)

Efter våbencirkulærets § 19, stk. 3, 1. pkt., kan der kun gives tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt.

Efter § 19, stk. 3, 2. pkt., skal det fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.

For at en anordning kan anses for permanent, skal magasinet blokeres til højst en patron, og magasinet skal – hvis det er aftageligt – fastsvejses eller nittes til våbenets låsestol eller magasinindgang. Fastboltning af magasinet er ikke tilstrækkeligt.

Reglerne indebærer, at en ansøger, der skal anvende den halvautomatiske riffel til jagt i Danmark, kun kan få tilladelse til riflen, hvis den er forsynet med en permanent anordning som beskrevet ovenfor.
§ 19 stk. 3 er uændret, tilbage til 1997, og sikkert også længere bagud.
Så skal jeg en tur omkring våbenhandleren og brokke groft! For jeg har ikke en jordisk chance for at knække riflen for at lade mag :( oh well glæden ryger hurtigt herinde ind imellem men lov er jo lov og vi er retur ved step 1 igen

Nogle ideer til anden halvauto der ikke kræver hø hånd for at lade og som er muligt at montere i affutage
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Ras.Killing » 12. dec 2018, 00:11

Noget varriation af en M14 måske? Ruger laver bla. nogen forskellige modeller.

Den burde da i hvert fald kunne lades fra toppen.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1451
Tilmeldt: 23. jan 2011, 15:05
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 20 times
Been thanked: 138 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Cp-Medic » 12. dec 2018, 03:34

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 23:55
JRexA skrev:
11. dec 2018, 23:49
Bofhenator skrev:
11. dec 2018, 15:45
Lynge skrev:
11. dec 2018, 15:30
CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
Beklager at skuffe jer, men "CIS nr 9684 af 12/07/2004 Gældende" skal man desværre stadig tage hensyn til.

I denne står der:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2596 skrev:
Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)


Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler)

Efter våbencirkulærets § 19, stk. 3, 1. pkt., kan der kun gives tilladelse til halvautomatiske rifler til jagt.

Efter § 19, stk. 3, 2. pkt., skal det fremgå af en tilladelse til halvautomatisk riffel, der er konstrueret til at indeholde mere end to patroner, at riflen kun må anvendes til jagt i Danmark, hvis den er forsynet med en permanent anordning, der sikrer, at den højst kan indeholde to patroner.

For at en anordning kan anses for permanent, skal magasinet blokeres til højst en patron, og magasinet skal – hvis det er aftageligt – fastsvejses eller nittes til våbenets låsestol eller magasinindgang. Fastboltning af magasinet er ikke tilstrækkeligt.

Reglerne indebærer, at en ansøger, der skal anvende den halvautomatiske riffel til jagt i Danmark, kun kan få tilladelse til riflen, hvis den er forsynet med en permanent anordning som beskrevet ovenfor.
§ 19 stk. 3 er uændret, tilbage til 1997, og sikkert også længere bagud.
Så skal jeg en tur omkring våbenhandleren og brokke groft! For jeg har ikke en jordisk chance for at knække riflen for at lade mag :( oh well glæden ryger hurtigt herinde ind imellem men lov er jo lov og vi er retur ved step 1 igen

Nogle ideer til anden halvauto der ikke kræver hø hånd for at lade og som er muligt at montere i affutage
det har intet at gøre med at glæden ryger hurtigt HERINDE, det er hel basic lovgivning som den der går så langt for at få en tilladelse også burde kende

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af NWF » 12. dec 2018, 04:50

Luluselsker skrev:
11. dec 2018, 23:55
Så skal jeg en tur omkring våbenhandleren og brokke groft! For jeg har ikke en jordisk chance for at knække riflen for at lade mag :( oh well glæden ryger hurtigt herinde ind imellem men lov er jo lov og vi er retur ved step 1 igen

Nogle ideer til anden halvauto der ikke kræver hø hånd for at lade og som er muligt at montere i affutage
Min SIG M400 kan lades igennem porten så den ikke skal lukkes op, og ville nok med 1-skuds magasin begrænsningen både kunne føre 1 partron direkte i kammeret og 1 ned i magasinet, men det ville fandme være besværlig pga bundstykket som automatisk skydes frem og ville skulle holdes tilbage manuelt, samt at porten ikke er stor. Og skulle første patron ind og skydes frem af bundstykket, og man derefter så skal lukke geværet op for at sætte patron 2 ned i magasinet, så bliver det bare endnu mere besværligt. Dit nuværende system virker jo pga du kan føre magasinet manuelt ind og have 2. patron ligger klar under bundstykket, og trods det ikke er optimalt, så er det en del mindre besværligt end overnævnte.

Som du beskriver dine skavanker så vill jeg nok genoverveje halvautomat med de begrænsninger der er. Jeg har f.eks en kipplauf(Bergara BA13) og har i en periode hvor jeg selv har bøvlet med begge skuldrer være glad for den pga den er yderst handy pga sin vægt, længde og har været nem at betjene trods den ene arm har virkede mindre godt(og fås faktisk ned til kaliber .222 hvis man ønsker noget rekylvenligt) - ulempen er dog at manglende lynhurtigt 2. skud.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lynge » 12. dec 2018, 07:26

Lynge skrev:
11. dec 2018, 15:30
CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
nej og ja der var AH Larsen der sagde at efter de nye love som DK har impemiteret fra EU har gjort at det ikke skulle være fastmonteret men må kun indeholde 1+1 i jagt og hvis man tog et større mag med så var det ulovligt
man må gerne bruge større mag til andet som ikke er jagt relateret F.eks IPSC i udlandet
sorry der er kun gældende for ½ auto i haglgævær med mag det er en jungle de regler
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lynge » 12. dec 2018, 07:30

F U B A R skrev:
11. dec 2018, 21:45
Ok lyder godt
Nogen interesse herinde for et orig US mag fra c mag i georgia
Self kun til "samler" :biggrin:
Mvh
Ja tak til min remington 7615
Olie sheik - George Gearløs

Brugeravatar
Lynge
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 8. aug 2006, 11:08
Interesser: skydevåben, genladning,
Geografisk sted: nordjylland
Geografisk sted: hjørring
Has thanked: 68 times
Been thanked: 133 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lynge » 12. dec 2018, 07:39

jeg er sikker på at hvis det er pga. et handikap så kan man også få tilladelse til at have løs magasin, når man kan få tilladelse til jagt fra bil og ATV hvis man er dårlig til at gå pga skader.
Olie sheik - George Gearløs

Slettet bruger

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Slettet bruger » 12. dec 2018, 07:53

Det ville jeg også søge om tilladelse til. Altså at få lov til ikke at have fastnittet magasin i din situation. Det giver mening.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lassescout » 12. dec 2018, 09:11

Nogle ideer til anden halvauto der ikke kræver hø hånd for at lade og som er muligt at montere i affutage
Jeg ville helt sikkert kigge på en Browning BAR hvis den skal bruges til jagt i Danmark. I denne riffel sidder magasinet på en hængslet magasinbund, så det kan vippes ud og efterfyldes. Jeg ville få magasinet begrænset til ét skud og nittet fast til magasinbunden.

Nu kan du lade et skud i kammeret og derefter rimeligt nemt vippe magasinet ned og fylde en patron i. Så har du i praksis en dobbeltriffel: du kan skyde ét skud og har et ekstra til hurtig opfølgning. Hvis dyret går ned og ikke rejser sig igen, kan du vippe magasinet ned og genfylde det mens riflen stadig er ladt med en patron i kammeret, så du kan stadig tage det opfølgende skud hvis dyret pludselig rejser sig.

Det er en smule omstændeligt, men nok det bedste man kan gøre med de eksisterende regler.

De nye udgaver af BAR har en justerbar gasport, så de kan indstilles til at fungere med lyddæmper. Derved bliver riflen meget skånsom for kroppen at skyde med, så overvej at få det gjort i samme ombæring. Noget helt andet er, at BAR sammen med H&K regnes blandt de bedste halvautomater til jagtbrug. Der kan Remington og Winchester ikke rigtig være med.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Luluselsker » 12. dec 2018, 10:26

Lassescout skrev:
12. dec 2018, 09:11
Nogle ideer til anden halvauto der ikke kræver hø hånd for at lade og som er muligt at montere i affutage
Jeg ville helt sikkert kigge på en Browning BAR hvis den skal bruges til jagt i Danmark. I denne riffel sidder magasinet på en hængslet magasinbund, så det kan vippes ud og efterfyldes. Jeg ville få magasinet begrænset til ét skud og nittet fast til magasinbunden.

Nu kan du lade et skud i kammeret og derefter rimeligt nemt vippe magasinet ned og fylde en patron i. Så har du i praksis en dobbeltriffel: du kan skyde ét skud og har et ekstra til hurtig opfølgning. Hvis dyret går ned og ikke rejser sig igen, kan du vippe magasinet ned og genfylde det mens riflen stadig er ladt med en patron i kammeret, så du kan stadig tage det opfølgende skud hvis dyret pludselig rejser sig.

Det er en smule omstændeligt, men nok det bedste man kan gøre med de eksisterende regler.

De nye udgaver af BAR har en justerbar gasport, så de kan indstilles til at fungere med lyddæmper. Derved bliver riflen meget skånsom for kroppen at skyde med, så overvej at få det gjort i samme ombæring. Noget helt andet er, at BAR sammen med H&K regnes blandt de bedste halvautomater til jagtbrug. Der kan Remington og Winchester ikke rigtig være med.

Regner med at gå til våbenhandleren i eftermiddag og få en afklaring på det og hvis der er noget brok må han ha den retur og finde noget brugbart
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af 458hunter » 12. dec 2018, 10:28

Lynge skrev:
12. dec 2018, 07:26
Lynge skrev:
11. dec 2018, 15:30
CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
nej og ja der var AH Larsen der sagde at efter de nye love som DK har impemiteret fra EU har gjort at det ikke skulle være fastmonteret men må kun indeholde 1+1 i jagt og hvis man tog et større mag med så var det ulovligt
man må gerne bruge større mag til andet som ikke er jagt relateret F.eks IPSC i udlandet
sorry der er kun gældende for ½ auto i haglgævær med mag det er en jungle de regler
Den tror jeg desværre heller ikke går - haglgeværer skal også være permanent plomberet til 2 ved jagt i DK.

Brugeravatar
The Mad Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 826
Tilmeldt: 22. nov 2014, 02:00
Interesser: Skydning og mekanik
Geografisk sted: Nordøstfyn
Has thanked: 459 times
Been thanked: 214 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af The Mad Viking » 12. dec 2018, 13:36

Chrstn_Olsen skrev:
12. dec 2018, 10:28
Lynge skrev:
12. dec 2018, 07:26
Lynge skrev:
11. dec 2018, 15:30
CO skrev:
11. dec 2018, 15:21
sådan er det vis ikke mere men du må ikke have et større mag med ud og jage
Har du en kilde?
nej og ja der var AH Larsen der sagde at efter de nye love som DK har impemiteret fra EU har gjort at det ikke skulle være fastmonteret men må kun indeholde 1+1 i jagt og hvis man tog et større mag med så var det ulovligt
man må gerne bruge større mag til andet som ikke er jagt relateret F.eks IPSC i udlandet
sorry der er kun gældende for ½ auto i haglgævær med mag det er en jungle de regler
Den tror jeg desværre heller ikke går - haglgeværer skal også være permanent plomberet til 2 ved jagt i DK.
Er det ikke nok med at det kræver værktøj at fjerne begrænsningen, når det er haglgeværer?
Det behøver vist ikke være loddet eller svejst.
Studies suggest that 9 out of 10 men prefer curvy women.
The 10th man usually prefers the other 9...

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af Lassescout » 12. dec 2018, 14:01

I princippet er reglen den samme for haglgevær og jagtriffel, men de fleste haglgeværer har fast magasin, så derfor er kravet om fastnitning,- lodning eller -svejsning af magasinet irrelevant her. Magasinet sidder allerede fast på haglgeværet, og kan ikke umiddelbart udskiftes med et andet, større magasin.

Hvad der helt præcist menes med en permanent anordning har vi kun politiets ord for, jeg har aldrig set nogen dom om emnet. jeg har selv overvejet noget med rød lock-tite og så en klat lak på endeskruen af magasinet, så der skal bruges både værktøj og kraftig opvarmning for at åbne magasinet og fjerne plomberingen, men jeg ved ikke om det er nok. Der findes jo i virkeligheden ikke nogen permanent anordning. Alt hvad der er loddet, nittet eller svejset kan også files, bores, saves eller fræses væk igen. Så vi taler under alle omstændigheder om en relativt permanent anordning, ikke om en absolut.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 14. maj 2005, 19:19
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 821 times
Been thanked: 429 times

Re: 556/223rem halvauto til jagt i dk - hvordan gjorde jeg

Indlæg af 458hunter » 12. dec 2018, 16:25

Lassescout skrev:
12. dec 2018, 14:01
I princippet er reglen den samme for haglgevær og jagtriffel, men de fleste haglgeværer har fast magasin, så derfor er kravet om fastnitning,- lodning eller -svejsning af magasinet irrelevant her. Magasinet sidder allerede fast på haglgeværet, og kan ikke umiddelbart udskiftes med et andet, større magasin.

Hvad der helt præcist menes med en permanent anordning har vi kun politiets ord for, jeg har aldrig set nogen dom om emnet. jeg har selv overvejet noget med rød lock-tite og så en klat lak på endeskruen af magasinet, så der skal bruges både værktøj og kraftig opvarmning for at åbne magasinet og fjerne plomberingen, men jeg ved ikke om det er nok. Der findes jo i virkeligheden ikke nogen permanent anordning. Alt hvad der er loddet, nittet eller svejset kan også files, bores, saves eller fræses væk igen. Så vi taler under alle omstændigheder om en relativt permanent anordning, ikke om en absolut.
Men et løst 1 skuds magasin er på ingen måde at betegne som permanent plombering af våbnet, så den ville jeg ikke turde tage chancen på.

Besvar