Nogen med kendskab til Madsen M 47 på private hænder i DK?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 26. mar 2004, 22:18
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 60 times
Been thanked: 138 times

Nogen med kendskab til Madsen M 47 på private hænder i DK?

Indlæg af Kar 98 » 11. nov 2018, 00:01

Har nogen af foraets ærede medlemmer kendskab til Madsen M 47 på private hænder i DK .
Har set en i Udlandet og er blevet lidt interesseret i skyderen ( ikke til køb )
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: M 47 Madsen

Indlæg af ESAF » 11. nov 2018, 00:20

Nej desværre, det er ellers en fin riffel med en interessant historie, jeg må indrømme at jeg selv er temmelig lun på

Den hedder dog ikke M47, det er en udbredt misforståelse. Udviklingen af den blev først påbegyndt i 1949. Columbia købte 6.500 til deres flåde, men geværene blev aldrig udeveret, røg i depot og er siden blevet solgt til private.
Columbia gav den modelbetegnelsen M58 (de købte dem i 1958), og ved DISA, omtaltes den slet og ret som Columbia-riflen.
47 stammer fra et nummer DISA gav forsøgsgeværene, det startede med B (P når det kom
I produktion) og så et fortløbende projektnummer hvoraf Columbia-riflen var nummer 47. Dumme yankier, som købte overskud fra de columbianske flåde, misforstod dette nummer og gav den navnet M47...
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

LHL
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 485
Tilmeldt: 14. feb 2017, 22:57
Interesser: riffeljagt
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 106 times
Been thanked: 66 times

Re: Nogen med kendskab til Madsen M 47 på private hænder i DK?

Indlæg af LHL » 11. nov 2018, 20:46

Ole i hunters house hvis du kommer forbi...mener at have set en hos ham for år tilbage.forøvrigt et sjovt design,DISAs inginøer må have sovet tornerosesøvn under krigen...vi tager lige en mosin nagant og flytter låseknasterne bagud.sælgeren må have haft en rigtig god tur til sydamerika med en stor kuffert smørelse😁på youtube ser den ud til at have god låsegang og minimalt rekyl,30-06 taget i betragtning.jeg ville meget gerne se med fingrene selv😁

Brugeravatar
Mini80
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 54
Tilmeldt: 9. maj 2005, 20:07
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Nogen med kendskab til Madsen M 47 på private hænder i DK?

Indlæg af Mini80 » 13. nov 2018, 15:05

Jeg har et skæfte til sådan en, så hvis nogen har resten, er jeg køber til det :rolf:

Luluselsker
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 5. jul 2015, 22:15
Interesser: jagt/luftvåben og bue
Geografisk sted: sydlige øer/meste af østDK
Has thanked: 178 times
Been thanked: 183 times

Re: Nogen med kendskab til Madsen M 47 på private hænder i DK?

Indlæg af Luluselsker » 14. nov 2018, 01:18

Mindes der ståren dybt begravet i boksrummet der står dog ikke m47 i den men mere noget braziliansk/spansk
Komplet tegnblind omend jeg forsøger er bedre med en fil i hånden end med et tastatur
Obs! kan være besværlig at fange i dagstimerne

Brugeravatar
ESAF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 993
Tilmeldt: 3. okt 2016, 12:27
Interesser: Gamle våben
Geografisk sted: Nordjylland og Grønland
Has thanked: 171 times
Been thanked: 209 times

Re: Nogen med kendskab til Madsen M 47 på private hænder i DK?

Indlæg af ESAF » 14. nov 2018, 07:40

Luluselsker skrev:
14. nov 2018, 01:18
Mindes der ståren dybt begravet i boksrummet der står dog ikke m47 i den men mere noget braziliansk/spansk
Som sagt: den hedder IKKE m47, så det skulle være mærkeligt om det stod det. Brasilianerne kaldte den m58 (og taler i øvrigt hverken brasiliansk eller spansk, men portugisisk) :blink:
"Religion is stupid anyway. I mean, a virgin gets pregnant by a ghost! You would never get away with that in a divorce court, would you?" ~ Lemmy Kilmister

Besvar