Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Ninjakebab » 8. nov 2018, 12:06

Jeg har virkelig søgt på det her, læst indlæg og læst Wiki siden om P226 model varianter, men jeg synes ikke jeg får helt konkrete svar.
Min opfattelse er:
  • X-series er bare nyere design og modellerne hedder ikke længere f.eks. 226 men KUN X-five
  • Den ældre 226 X-five (som dog ikke har stemplet X-five nogle steder) er en opgradering af den generiske/basale P226 som er blevet kælet mere for
Er dette korrekt? Jeg kan umiddelbart læse at alt der hedder X-five kommer med garanti fra fabrikken om at de kan ramme, i form af et papir med en 3-skuds gruppe på 15 meter. Er dette kun for P226 X-five modeller og også X-series? Det forvirrer mig at de har valgt at kalde både gammel og ny for X-five. Det er lidt som navnet pludselig vandt indpas og så skulle de nye modeller hedde det endnu mere.

Hvad retfærdiggør prisen på X-series på ~25.000 grunker, sammenlignet med en P226 X-five?

jeg har specifikt kig på en P226 X-Five LDC Capsicum konfigureret (~11-12000 DKK), men jeg kan simpelthen ikke gennemskue forskellen der halverer prisen, sammenlignet med en X-series X-five :???:
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Raptor357 » 8. nov 2018, 16:49

P226S er den gamle "rigtige" X serie. Single action only, juster bar aftrækker osv. skulle efter sigende være håndtilpasset.
moderne X-serier, her skal du op i match eller super match før det efter min mening giver mening. igen single action only, mere eller mindre justerbar aftrækker og igen efter sigende håndtilpasset.
resten betragter jeg som værende salgspladder.
Den du har kig på ser jeg ikke som bedre end en helt almindelig P226.
Spar hellere pengene op og køb en "rigtig" x-serie pistol hvor der er kræset for alt det der betyder bedre præcision.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Gunslinger » 9. nov 2018, 12:56

Venligst se bort fra ovenstående indlæg, da 90% af indlægget er faktuelt forkert :TOS: .

Jeg kan godt forstå OP er en smule forvirret. Jeg skal forsøge at gøre det så enkelt som muligt.

Grundlæggende er de ALLE sammen P226 pistoler. Der findes 2 grupper: "Classic Line" og "X-line". De har ændret design løbende, men har dog nogle parametre de altid kan defineres på.

Classic line:
Er (næsten) allesammen SA/DA, med faste sigtemidler og kan kendes på deres decocking lever. Disse pistoler benyttes typisk af politi-, og militærenheder og er vidt udbredt over hele verden. Er baseret på P220 (der benytter single stack magasiner) og blev udviklet i start 80'erne, da US Army skulle udskifte deres Colt 1911. Er efterhånden blevet produceret i et HAV af varianter, som typisk identificeres udfra deres "suffix". Nogle af dem produceres i USA, og andre produceres i Tyskland. Man kan ikke kende disse fra hinanden, her kræves der enten insider-viden eller grundig nørderi, for at fastslå hvad der kommer hvorfra. Af mere eller mindre kendte modeller kan nævnes:

P226 LDC (Long Dust Cover) - Tysk produceret med langt dustcover, SRT aftræk og bull barrel. Går i DK under navnet "Capsicum" og nu "ZMA" da vi har sat vores egne præg på den.
P226 SO (Special Operations) - Tysk produceret, forgænger til LDC. Gik i DK under navnet "Capsicum".
P226 Tacops - Amerikansk produceret, grundlæggende en SO men med integreret brønd i grebene og magasiner med +2 bunde (20 skuds magasiner)
P226 MK25 - Amerikansk produceret, oprindeligt spec'et til Navy Seals med deres logo på og stregkode. Har ekstra kort beavertail hvilket kræver en gevindpibe for at nå de famøse 210mm.
P226 Scorpion - Amerikansk produceret, udført i Olive Drab og leveret med night sights samt G10 greb.
P226 Legion - Amerikansk produceret. En komplet overhaul af P226, P220 linjen. Udført i særlig "Legion gray" nitrid coating, bedre aftræk, Bruce Gray aftrækker, low profile slide stop og decocker, greb med medaljon og særlig adgang til en række eksklusive Legion produkter.

Der findes mange flere, but you get the point. Hvor tyskerne typisk holder sig til at producere et begrænset udvalg af varianter, kaster amerikanerne det helt store net ud. Der kommer jævnligt en ny variant med en lille ændring, så de kan tilfredsstille enhver smag.

Den af ovenstående der adskiller sig allermest, er den nye LDC. Aftrækket på denne er på højde med de dyre X-line pistoler, bull barrel sørger for en god vægtfordeling og sublim præcision og det fulde dustcover og SRT (Short Reset Trigger) aftrækket, hjælper med hurtige opfølgende skud, hvis man har den slags lyster.

X-line:
High-end pistoler lavet til konkurrencebrug. Håndtilpassede, lavet til snævre tolerancer, aftræk lavet af Sig Sauer Mastershop og greb produceret af lækre træsorter og andre eksklusive materialer. X-five modellen er med 5" pibe og X-six modellen er med 6" pibe. Er typisk med SAO aftræk og justerbare sigtemidler, og de dyreste af dem tillader justering af aftrækket til individuel tilpasning af: pre-travel, over-travel og vægt (imellem 1100gr. og 1600gr.). Der findes et hav af accessories til disse pistoler, f.eks. løbsvægte, rødpunktsmontager, slide rackers, kompenserede piber, en lang række greb, flere typer sigteblade, skeletterede aftrækker og hammer, chrom og guldbelagte dele osv. Har man f.eks. en X-line X-five, kan man via et kit bygge den om til en X-five open, eller til en SA/DA. Det er én af styrkerne ved platformen; det er næsten kun fantasien der sætter grænser. Pt produceres alle X-line pistolerne i Tyskland. Af velkendte modeller kan nævnes:

P226 X-Five Open - Open pistol baseret på X-Five Supermatch, med kompensator og rødpunktssigte.
P226 X-Five Classic - "Standard" udgave med valnøddegreb og justerbart aftræk.
P226 X-Five Final Edition - Modellen inden facelift, omdøbt til "Final Edition" og solgt til ekstra nedsat pris, for at komme af med restlageret.
P226 X-Five Supermatch - Flagskibet af X-line pistolerne, med lige aftrækker, skeletteret hammer, G10 greb, forlænget magasinudløser, justerbart aftræk og sport take down lever.
P226 X-Five Skeleton - Gundlæggende en Supermatch, dog med skeletteret aftrækker og hammer samt greb fra den udgåede "P226 X-five Match". Endvidere er ramme og slæde lettet i alt 42 gram.

P226 X-six Classic, Supermatch og Skeleton er blot 6" udgaver af ovenstående. Udover længden, er der ingen forskel på dem. Jo, Skeleton har en vægtbesparelse på 68 gram i forhold til X-Five Skeletons 42 gram.

Håber det hjalp lidt :smile:

JW63SS
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 19. dec 2016, 18:19
Interesser: pistolskydning
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af JW63SS » 9. nov 2018, 14:35

Det var godt nok et yderst velskrevet indlæg, thumbs up herfra.... :respekt:
feinwerkbau aw 93
S&W 627 TC 357 mag
Sig Sauer P220 x-six 45 acp
S&W 625 5" 45acp
Sig Sauer P226 X-six supermatch club 30
Uberti cattleman 45 LC

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Ninjakebab » 9. nov 2018, 15:13

Det var lige præcis sådan et svar jeg kunne håbe på, Gunslinger! Rigtig god opsummering. Det hjælper helt klart med at få overblik!

Grunden til jeg har øje på LDC versionen er bl.a. det ekstra lange rail så jeg kan eksperimentere med tilføjelser her. Samt SRT aftrækkeren, jeg kunne mærke reset kun var på omkring en millimeter :shock: det føltes helt uvirkeligt. Og så kan jeg godt lide ideen med Norsk input til konfigurering af Capsicum.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Fast Fumble » 9. nov 2018, 17:24

Ninjakebab skrev:
9. nov 2018, 15:13
Og så kan jeg godt lide ideen med Norsk input til konfigurering af Capsicum.

Æh... Norsk input?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Ninjakebab » 9. nov 2018, 17:50

Skandinavisk/dansk input så :P jeg refererer til at Capsicum er et norsk firma.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Gunslinger » 9. nov 2018, 20:00

Teknisk set var Capsicum et skandinavisk firma ejet af en dansker, med hovedsæde i Norge hvor ejeren også var bosat. Der var afdelinger i Danmark, Norge og Sverige.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Fast Fumble » 9. nov 2018, 20:01

Ninjakebab skrev:
9. nov 2018, 17:50
Skandinavisk/dansk input så :P jeg refererer til at Capsicum er et norsk firma.
Nåh :smile:

På SVI Capsicum'erne var input'et Svensk, med en lille smule Dansk på den sidste model.
Jeg ved sgu ikke med SIG'erne, men jeg tror måske input'et er mest Dansk. Men i en periode var SVI'erne i hvert fald forbi en Norsk våbensmed, før de blev leveret.
Skal vi rent gennemsnitligt kalde input'et Nordisk?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Shaker
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. maj 2008, 17:24
Interesser: WW2 og alt med skydning!
Geografisk sted: østrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Shaker » 9. nov 2018, 22:46

Ninjakebab skrev:
9. nov 2018, 15:13
Det var lige præcis sådan et svar jeg kunne håbe på, Gunslinger! Rigtig god opsummering. Det hjælper helt klart med at få overblik!

Grunden til jeg har øje på LDC versionen er bl.a. det ekstra lange rail så jeg kan eksperimentere med tilføjelser her. Samt SRT aftrækkeren, jeg kunne mærke reset kun var på omkring en millimeter :shock: det føltes helt uvirkeligt. Og så kan jeg godt lide ideen med Norsk input til konfigurering af Capsicum.
Kan varmt anbefale en LDC! Det aftraek er ustyrligt godt efter min mening.

Brugeravatar
Ninjakebab
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 408
Tilmeldt: 23. nov 2017, 13:34
Interesser: Lave ting, skyde med ting
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 205 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Ninjakebab » 12. nov 2018, 13:55

Fast Fumble skrev:
9. nov 2018, 20:01
...
Skal vi rent gennemsnitligt kalde input'et Nordisk?
Deal :razz:
Gunslinger skrev:
9. nov 2018, 12:56
...
P226 LDC (Long Dust Cover) - Tysk produceret med langt dustcover, SRT aftræk og bull barrel. Går i DK under navnet "Capsicum" og nu "ZMA" da vi har sat vores egne præg på den..
...
Den af ovenstående der adskiller sig allermest, er den nye LDC. Aftrækket på denne er på højde med de dyre X-line pistoler, bull barrel sørger for en god vægtfordeling og sublim præcision og det fulde dustcover og SRT (Short Reset Trigger) aftrækket, hjælper med hurtige opfølgende skud, hvis man har den slags lyster.
...
Fedt! Kan du uddybe hvordan jeres LDC ZMA adskiller sig fra "LDC Capsicum" samt stainless versionen "LDC II"? Jeg må jo indrømme det er den grå med PVD coat jeg hælder til uanset, eneste ulempe er det ikke-justerbare bagsigte.
I øvrigt mener jeg at riskiks er en af de mest ligegyldige opfindelser

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: Hvad er forskellen på SIG Sauer X-series og en 226 X-five?

Indlæg af Gunslinger » 13. nov 2018, 09:50

Ninjakebab skrev:
12. nov 2018, 13:55

Fedt! Kan du uddybe hvordan jeres LDC ZMA adskiller sig fra "LDC Capsicum" samt stainless versionen "LDC II"? Jeg må jo indrømme det er den grå med PVD coat jeg hælder til uanset, eneste ulempe er det ikke-justerbare bagsigte.
Det er ganske simpelt! Den eneste forskel på LDC Capsicum og LDC ZMA er graveringen ovenpå slæden! Da Capsicum ophørte med at eksistere og vi overtog agenturet, kunne vi jo ikke blive ved med at lade skyderne gravere med Capsicum. Vi valgte her et lidt diskret "i" i stedet for.

LDC Silver er en hyldevare direkte fra fabrikken. Dvs den har ikke graveringen, den har andre greb og så har den standard sigtemidler, hvor vores har nogle faste sigtemidler med 1mm fiber optisk frontsigte, produceret af et firma i Danmark og monteret på pistolen i Tyskland.

Besvar