STP Europe samme som STI?

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Besvar
O27
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 544
Tilmeldt: 24. okt 2015, 16:17
Interesser: Bushcraft, IPSC, MountainBike
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 41 times
Been thanked: 45 times

STP Europe samme som STI?

Indlæg af O27 » 20. okt 2018, 08:46

Kan se man i Tyskland kan få en STP Spara 5.0 der ser ud til at være den samme som STI Spartan 5.0 - efter lidt søgen ser man at det tidligere STI Europe nu er overtaget af Karl Prommersberger Büchsenmakerei der skulle "tune" standard STI pistolerne - nogen der har lidt mere fakta?

Kan man forvente at kvaliteten er den samme?

Dernæst, er det nemt nok at hente en sådan hjem fra fx Frankonia (https://www.frankonia.de/p/stp-sport-ta ... =price_asc), da det ikke ser ud til at være muligt at opdrive i DK?

Billede

Brugeravatar
Gunslinger
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 5. mar 2008, 16:15
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 70 times
Been thanked: 148 times

Re: STP Europe samme som STI?

Indlæg af Gunslinger » 21. okt 2018, 12:51

Det er ikke helt korrekt. Prommersberger var STI distributør i Tyskland indtil de ragede uklar. Én af grundende hertil var, at Karl Prommersberger sideløbende producerede sine egne våben under navnet "STI EUROPE". Dette mente STI International var copyright infringement (hvilket man vel ikke kan bebrejde dem) og lagde herefter sag an. Jeg kender ikke udfaldet af retssagen, men ved blot at Prommersberger's pistoler i dag sælges under navnet STP - Sport Target Pistols by Prommersberger. Det tyske STI agentur ligger i dag hos Gregory Midgley - mangeårig skytte for STI Team og nuværende Europamester i IPSC Classic Division.

Prommersberger pistolerne er alle håndtilpassede custom pistoler. Dog pånær den billige 1911 til omkring EUR 1000. Slæde og ramme på denne er (så vidt jeg husker), lavet på Phillipinerne og samlet i Tyskland. Mit indtryk af pistolerne er rigtig godt. De er lagt ordentligt sammen og føles som en custom tilpasset pistol skal; med snævre tolerancer og uden slør hverken mellem slæde og ramme eller slæde og pibe.

Besvar